Bromdietsverzekering voor 16jarige - schadevrije jaren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Mijn (stief)dochter van 16 gaat binnenkort op voor haar bromfiets rijbewijs. Druk aan het inlezen natuurlijk welke scooter ze wil en wat de verzekering haar gaat kosten.

Nu roept dit laatste vooral bij ons vragen op. Ik ben er al achter dat ze zelf deze verzekering niet kan afsluiten, daarvoor moet je 18 zijn. Die komt op een van onze namen dus. En als we haar dan als regelmatige bestuurder aangeven, gaat de premie flink omhoog en doen we alles netjes volgens de regels ;)

Maar hoe zit dat met de schadevrije jaren? Wat ik hier en daar lees is dat zij op deze manier zelf al jaren opbouwt? Handig als ze op haar 18/19e een autootje wil. Maar wat als ze schade maakt gedurende die tijd? Kost dat ons dan onze jaren? Dat kan aardig in de papieren lopen met een allrisk auto namelijk.

Als iemand dit voor mij zou kunnen verduidelijken, heel graag!

Beste antwoord (via Blamm op 25-03-2018 20:16)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als ik bijvoorbeeld bij www.unive.nl kijk, kan je prima een verzekering voor een 16-jarige afsluiten. Waar haal je vandaan dat je daar 18 voor moet zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bel je verzekeraar?

FBTO heeft wel een constructie dat degene met de hoogste schadevrije jaren de korting voor alle anderen "krijgt" maar eenieder heeft geen last van schade van anderen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als ik bijvoorbeeld bij www.unive.nl kijk, kan je prima een verzekering voor een 16-jarige afsluiten. Waar haal je vandaan dat je daar 18 voor moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is die leeftijd ergens een keer aangepast. Toen ik 16 was ging de verzekering gewoon op mijn naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bij Univé zeggen ze dat je de verzekering wél op naam van je kind kunt zetten:
Kinderen - Is de bromfiets verzekerd als mijn zoon of dochter erop rijdt?
Ja, de verzekering blijft van kracht. Maar als bij schade uw kind niet op de polis vermeld staat als bestuurder geldt er een extra eigen risico van € 500,-. Als u uw kind opgeeft als de bestuurder van de bromfiets geldt dit eigen risico niet. Het is nog beter om de bromfietsverzekering op naam van uw kind te zetten, zodat hij/zij zelf schadevrije jaren opbouwt. Dat kan aantrekkelijk zijn bij zijn/haar latere overstap naar een auto- of motorverzekering.
Als ze zo expliciet "kind" zeggen, dan bedoelen ze ongetwijfeld ook minderjarige, ook al zeggen ze 't niet zo letterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap dit niet. Je mag al 40 jaar lang vanaf je 16e bromfiets rijden, maar je zou hem als 16 jarige niet zelf kunnen verzekeren? Lijkt me een beetje vreemde situatie.
Als ik zoek op "bromfietsverzekering 16 jaar" krijg ik iig hits zat, dus dat moet kunnen.
Zal voor een 16 jarige wel flink meer aan premie kosten dan voor een volwassene, maar he, welkom in de echte wereld, waar ze je als puber inschatten op wat je kunt (niks dus) en dus potentieel gaat kosten (veel dus).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Ik ga me diep schamen in een hoekje geloof ik.. op allerlei plaatsen via Google kwam ik tegen dat je 18 moest zijn en een aantal verzekeraars die ik probeerde ook. Nu ik weet dat dit niet overal zo is, is er helemaal geen punt. Ik verklaar dit dus als opgelost, dank allemaal!

@The Eagle inderdaad, welkom in de echte wereld. Gelukkig beseft ze dit zelf ook en komt hij dus zeker ook, inclusief alle toeslagen voor jonge onervaren bestuurders, op haar naam. Ook al hebben "alle vriendinnen" hem op naam van pa staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Hoeveel scheelt het in premie eigenlijk? Als ze hem op eigen naam verzekerd heeft dan is het wel beter, dan kan ze, als ze aan een eigen auto toe is de schadevrije jaren meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan ook een statussymbool zijn he: "bij mij hoeft papa niet te helpen, ik doe het leker zelf" :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 15:32
Schade vrije jaren meenemen van bromfiets naar een autoverzekering kan bij lang niet alle verzekeraars. Let daar dus goed op mocht dat wenselijk zijn.

Een tip voor een verzekering is die van de HEMA. Daar denk je misschien niet snel aan maar is een goede optie. Behalve als je inderdaad schadevrije jaren wilt kunnen meenemen.
Pagina: 1