Is bouwjaar macbook pro belangrijker dan overige specs?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn oog laten vallen op twee verschillende tweedehands laptops van dezelfde prijs: €1295,00

De eerste optie is een 15" RETINA 2.2Gz | 16GB | 256GB (Medio 2014)
De tweede optie is een 13" MBP 2.3Ghz | 8GB | 256GB (2017)

De eerste optie heeft naar mijn kennis betere specs zoals 15 inch en meer werkgeheugen, maar komt uit 2014. De tweede laptop heeft iets minder werkgeheugen maar komt uit 2017. Mijn vraag is dan ook hoe belangrijk is het bouwjaar, en welke laptop is de beste koop?

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de laptop gebruiken voor fotobewerking, video editing en een beetje motion design. Multimedia vormgeving.

Wat is je budget?
Beide prijzen van de laptops zijn €1295,00, dit is binnen mijn budget (tweedehands)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, 13 inch of 15 inch past beide in mijn rugzak.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik wil specifiek apple omdat ik bepaalde software wil gebruiken die alleen met mac kan zoals sketch, Principle.

Alvast bedankt voor jullie hulp. op google kwam ik er niet uit wat nu de betere optie is. Ik wil geen miskoop begaan.

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-03-2018 10:01)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:17:
[...]

Ja, ik vind de 13 inch scherm groot genoeg, ik las alleen dat 15 inch macbooks beter waren.
op basis van deze informatie:

"In many ways the 15-inch MacBook Pro is more deserving of the name 'Pro' than it's smaller sibling, which is certainly not the same machine in more miniature form."
"First, you’ll notice that the 13-inch processor is a dual-core model while the 15-inch MacBook Pro offers a quad-core processor. Secondly, the processor in the 13-inch model is an i5, while the 15-inch MacBook Pro range offers the i7."

Daarom dacht ik dat 15 inch betere optie was dan 13 inch, vooral voor video editing. Maar ik weet hier niet zoveel over, dus kan zijn dat ik fout zit.

en ik dacht dat je alleen bij oudere modellen werkgeheugen kon updaten en bij nieuwe alleen nog maar SSD.
De 15 inch heeft inderdaad een quad-core 4e generatie i7 4770HQ en de andere een dual-core 7e generatie i5 7360U.

Zie voor alle specs: Wikipedia: MacBook Pro

Je hebt zelf betere conclusies getrokken dan tot nu toe in het topic zijn gedaan. Voor jouw werk, zeker videobewerking heb je veel meer aan de 15 inch.

Passmark
i7: 2000 single en 9000 multicore.
I5: 2100 en 6000

Bovendien is in beide laptops het geheugen niet uit te breiden, dus blijft 8 vs 16.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:48

Osxy

Holy crap on a cracker

Werkgeheugen zegt vrijwel niets, net als de clockspeed.

Generatie van de CPU zegt veel meer.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 13:09
Werkgeheugen bij prikken zou ook nog een optie zijn.
Schermformaat zou iets kunnen zijn maar ik zou dan voor een jongere gaan.
Ik werk hier op een 13" scherm en dat bevalt mij beter dan sommige grotere schermen van andere laptops.
Als je hem regelmatig mee moet nemen dan zou ik die 13"al helemaal geen probleem meer vinden.

Maar wie ben ik... :-P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ad de Jong schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:38:
Werkgeheugen bij prikken zou ook nog een optie zijn.
Schermformaat zou iets kunnen zijn maar ik zou dan voor een jongere gaan.
Ik werk hier op een 13" scherm en dat bevalt mij beter dan sommige grotere schermen van andere laptops.
Als je hem regelmatig mee moet nemen dan zou ik die 13"al helemaal geen probleem meer vinden.

Maar wie ben ik... :-P
Ja, ik vind de 13 inch scherm groot genoeg, ik las alleen dat 15 inch macbooks beter waren.

"In many ways the 15-inch MacBook Pro is more deserving of the name 'Pro' than it's smaller sibling, which is certainly not the same machine in more miniature form."
"First, you’ll notice that the 13-inch processor is a dual-core model while the 15-inch MacBook Pro offers a quad-core processor. Secondly, the processor in the 13-inch model is an i5, while the 15-inch MacBook Pro range offers the i7."

Daarom dacht ik dat 15 inch betere optie was dan 13 inch, vooral voor video editing. Maar ik weet hier niet zoveel over, dus kan zijn dat ik fout zit.

en ik dacht dat je alleen bij oudere modellen werkgeheugen kon updaten en bij nieuwe alleen nog maar SSD.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2018 19:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:17:
[...]

De 15 inch heeft inderdaad een quad-core 4e generatie i7 4770HQ en de andere een dual-core 7e generatie i5 7360U.

Zie voor alle specs: Wikipedia: MacBook Pro

Je hebt zelf betere conclusies getrokken dan tot nu toe in het topic zijn gedaan. Voor jouw werk, zeker videobewerking heb je veel meer aan de 15 inch.

Passmark
i7: 2000 single en 9000 multicore.
I5: 2100 en 6000

Bovendien is in beide laptops het geheugen niet uit te breiden, dus blijft 8 vs 16.