Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi mede-tweakers,

Huidige situatie
Op dit moment ben ik werkzaam als Data Analist / SAS Developer bij een FinTech organisatie. Hier heb ik ook mijn afstudeeronderzoek mogen uitvoeren voor de opleiding Bedrijfseconomie. ik ben er nu ongeveer 2,5 jaar werkzaam, maar helaas vervalt mijn huidige functie per 30 april (geen vast contract gekregen). Echter ben ik ook toe aan een nieuwe uitdaging. Mijn werkzaamheden zijn kort samen te vatten in:
  • Rapportages ontwikkelen in SAS Visual Analytics;
  • Interpreteren en analyseren van data;
  • Het automatiseren van processen in SAS Data Integration;
  • Het verwerken van data door 'jobs' te ontwikkelen in SAS Data Integration;
  • Af en toe ook simpele SQL-queries uitvoeren.
Aan het einde van de opleiding Bedrijfseconomie kwam ik erachter, dat ik hier geen toekomst in zag en dat ik iets in de ICT veel meer bij mij vind passen. En dan bedoel ik programmeren. Wel heb ik de opleiding afgerond.

Gewenste situatie
Een baan bemachtigen als Software Developer met OOP talen als Java en C#.

Omscholing
Ik ben al begonnen met het verdiepen in OOP en de programmeertaal Java, waarbij ik de volgende online bronnen ga gebruiken:
  • Open Universiteit: Cursus Inleiding Informatie (afgerond) & Objectgeoriënteerde programmeren (mee bezig);
  • De online course op Mooc.fi: Object-Oriented Programming with java, part 1 (afgerond) & 2 (mee bezig);
  • Online course op EDX: CS50's Introduction to Computer Science (mee bezig);
  • Java SE 8 Programmer certificaat halen, weet nog niet of ik dit met zelfstudie ga doen of via een cursus(nog beginnen).
Nu heb ik drie opties:
  1. Doorgaan met zelfstudie en proberen een junior functie te bemachtigen als Software Developer;
  2. Beginnen aan een traineeship, die geen ICT opleiding of ervaring vereist;
  3. Een hbo of Master opleiding volgen in de richting van Computer Science.
Vragen
Nu zit ik met een aantal vragen:
  • Hoe moeilijk (of makkelijk) is het om een baan te bemachtigen, als je alle kennis met zelfstudie heb gedaan dus zonder ICT-opleiding en ervaring?
  • Kan je met zelfstudie prima de JAVA SE 8 certificaat bemachtigen?
  • Zijn er nog andere (online) bronnen die ik kan volgen/gebruiken?
  • Welke van de drie opties is het slimst om te doen in mijn situatie?
  • Zijn er nog andere opties om mijn gewenste situatie te realiseren?
Hoop dat het zo duidelijk genoeg is, alvast bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Big data developer?

Je achtergrond van BE plus affiniteit met development sluit best goed aan, er zijn verl vacatures en het is een functie die relatief goed wordt beloond (waardoor je een inkomensval door de functiewissel kan voorkomen).

Qua trainingen heft Coursera een hele goede serie cursussen van EPFL Lausanne. Daarin wordt functioneel programmeren, Scala en Spark afgedekt.

[ Voor 23% gewijzigd door t_captain op 25-03-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:25:
Big data developer?

Je achtergrond van BE plus affiniteit met development sluit best goed aan, er zijn verl vacatures en het is een functie die relatief goed wordt beloond (waardoor je een inkomensval door de functiewissel kan voorkomen).

Qua trainingen heft Coursera een hele goede serie cursussen van EPFL Lausanne. Daarin wordt functioneel programmeren, Scala en Spark afgedekt.
Zie dat het in mijn post niet goed naar voren komt, dus even aangepast. Maar ik wil eigenlijk echt een 'programmeer' functie, ik denk dat Big Data Developer net iets te veel focust op het analyseren van data dan daadwerkelijk programmeren. Wel mee eens dat mijn huidige CV hier goed op aansluit.

Ik zal Coursera even checken, thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Binnen de big data heb je verschillende rollen, tussen functioneel en technisch in. Sommige zijn meer op de statitsiek gericht (data scientist), andere zijn in feite development functies (data engineer).

De eerste soort bouwt bijvoorveeld queries en rapporten, de tweede bouwt applicaties rond een big data platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je hebt een mooi CV staan qua opleidingen, dus ik denk dat je prima bij een van de grotere detacheerders zou passen. Daar heb je omscholingscurssen in de vorm van traineeships, waar je de kale basis van het programmeren leert wat je vervolgens op projecten in de praktijk gaat brengen. Detachering is misschien niet je einddoel, wellicht zit je liever vast bij een bedrijf ivp wisselende projecten van een paar maanden/jaren, maar het kan een mooie springplank zijn als je je om wil scholen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

Je zou een traineeship kunnen gaan volgen bij een IT detacheringsbedrijf. Ik heb dat zelf ook gedaan. Economie gestudeerd, bij wat banken gezeten en toen een traineeship gedaan. In mijn ervaring kan je dan zelf aangeven of je meer functionele hoek op wilt gaan of richting programmeren (die hoek zit ik nu ook).

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:33:
[...]

Zie dat het in mijn post niet goed naar voren komt, dus even aangepast. Maar ik wil eigenlijk echt een 'programmeer' functie, ik denk dat Big Data Developer net iets te veel focust op het analyseren van data dan daadwerkelijk programmeren. Wel mee eens dat mijn huidige CV hier goed op aansluit.
Over het algemeen willen mensen in dit vakgebied juist zo min mogelijk technisch bezig zijn. Deze functie ligt sowieso al op het snijvlak. En als jij net degene bent die het leuk vindt om technisch bezig te zijn hoef je er echt geen moment bang voor te zijn dat je richting de functionele kant geduwd zult worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yucon schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:25:
[...]

Over het algemeen willen mensen in dit vakgebied juist zo min mogelijk technisch bezig zijn. Deze functie ligt sowieso al op het snijvlak. En als jij net degene bent die het leuk vindt om technisch bezig te zijn hoef je er echt geen moment bang voor te zijn dat je richting de functionele kant geduwd zult worden.
Thanks voor de info, ga ook zeker Big Data Developer op mn 'zoeklijst' zetten !
BombaAriba schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:16:
Je zou een traineeship kunnen gaan volgen bij een IT detacheringsbedrijf. Ik heb dat zelf ook gedaan. Economie gestudeerd, bij wat banken gezeten en toen een traineeship gedaan. In mijn ervaring kan je dan zelf aangeven of je meer functionele hoek op wilt gaan of richting programmeren (die hoek zit ik nu ook).
Traineeship is een goede optie, maar ik heb liever meteen een 'vaste' plek bij een bedrijf als junior die ook in jouw wilt investeren. Dit geldt natuurlijk ook bij een traineeship, maar daar heb je alles net wat minder in eigenhand. Daarnaast vind ik het misschien zonde om bij een traineeship vanaf het nulpunt te beginnen, terwijl ik nu zelf al heb geïnvesteerd.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2018 22:08 ]

Pagina: 1