Auto met voldoende trekkracht, lenen of huren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een auto of busje die 3500 kg mag trekken. Het gaat om 2 ritjes: dinsdag / woensdag 24 of 25 juli van Leiden naar Limburg, en dinsdag 7 augustus van Limburg naar Leiden.

Weet iemand hoe en waar je zoiets zou kunnen krijgen? Betaalbaar dus :P

B-E rijbewijs is aanwezig.

Het gaat zowel om de aanhanger zelf (2000 kg) als om de spullen die ermee vervoerd moeten worden (oa leger-tenten). De aanhanger wordt op het evenement gebruikt als buitenhuisje/overdekt terras (kap erover, verwarming erin, zitzakken erin, barretje erbij).

Dus het is wel noodzakelijk dat de aanhanger én inhoud vervoerd worden.

[ Voor 46% gewijzigd door Ardana op 25-03-2018 14:29 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01

Detmer

Professioneel prutser

Wat wil je er mee vervoeren? Het past niet in een busje of mini-vrachtwagentje? Met 3500kg kom je al snel in de wat grotere wagens terecht en die zijn meestal duurder

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
Van wanneer is dat BE rijbewijs? Voor of na jan 2013 zitten er verschillen in wat je exact mag trekken.

3500kg is wel aardig wat. Dan kom je al uit op een vrachtwagen oid. En dan is 150-200 eur voor een dagje al heel niet vreemd. Komt bij dat je meestal ook wel over de vrije kilometers gaat met die afstand.

Een autoambulance is goedkoper dan een vrachtwagen, maar ja, je zegt niet wat je wilt vervoeren... Als je het kunt splitsen is een klein busje met aanhanger, of 2 busjes, denk ik zelfs goedkoper. (Die kun je vaak nog wel in je omgeving lenen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:51
Bij KAV kun je wel een Iveco Daily (tot 3500kg) of MB Sprinter (tot 2800kg) huren.

Probleem is een beetje dat veel bedrijven het maximale trekgewicht niet vermelden, een bus als de Sprinter heeft iedere verhuurder wel in zijn bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Volgens mij van na januari 2013.

Het gaat zowel om de aanhanger zelf (2000 kg) als om de spullen die ermee vervoerd moeten worden (oa leger-tenten). De aanhanger wordt op het evenement gebruikt als buitenhuisje/overdekt terras (kap erover, verwarming erin, zitzakken erin, barretje erbij).

(ook in TS gezet)

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 25-03-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als eens gekeken naar een service als snappcar oid?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24

InFamous

excommunicado

Voor 3500 kilo heb je een fatsoenlijke 4x4 nodig, Nissan Patrol, Dodge Ram, Audi Q7 en consoorten. Die zijn niet goedkoop om te huren en te rijden van Leiden naar Limburg.

Kan je niet beter een bakwagen huren al dan niet met laadklep. Veel mogen gewoon met B rijbewijs en een laadvermogen van 700 ~ 800 kilo moet toch wel genoeg zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door InFamous op 25-03-2018 14:35 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Heel goedkoop hoeft ook niet. Maar € 400 voor 'n dag is ook weer zo wat.
Erasmo schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:31:
Als eens gekeken naar een service als snappcar oid?
Nu wel, maar zulke grote auto's ben ik niet op die site tegen gekomen.

[ Voor 62% gewijzigd door Ardana op 25-03-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

Yucon

*broem*

InFamous schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:33:
Voor 3500 kilo heb je een fatsoenlijke 4x4 nodig, Nissan Patrol, Dodge Ram, Audi Q7 en consoorten. Die zijn niet goedkoop om te huren en te rijden van Leiden naar Limburg.

Kan je niet beter een bakwagen huren al dan niet met laadklep. Veel mogen gewoon met B rijbewijs en een laadvermogen van 700 ~ 800 kilo moet toch wel genoeg zijn.
Het gaat zo te lezen om bagage, en dus niet iets ondeelbaars als bijvoorbeeld een frietwagen. Zou je het jezelf niet wat makkelijker en misschien ook wel goedkoper maken door het over twee auto's met lichtere aanhangers te verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Yucon schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:37:
[...]
Het gaat zo te lezen om bagage, en dus niet iets ondeelbaars als bijvoorbeeld een frietwagen. Zou je het jezelf niet wat makkelijker en misschien ook wel goedkoper maken door het over twee auto's met lichtere aanhangers te verdelen?
Nee, het gaat wel om iets ondeelbaars: de aanhanger zelf moet ook vervoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
Wat voor evenement is het? Misschien dat een lokaal verhuurbedrijf wel wat wil sponsoren in ruil voor die ritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 06:32
Kan de bagage niet in de bus zelf en een lege kar? Of iemand anders die de spullen meeneemt. Dan hoef je "maar" 2000kg te trekken (alleen de aanhangwagen zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 17:26
Kijk eens bij Blue Rent (oa in Den Bosch). Ik heb geen aandelen maar daar kan je een grote Sprinter met trekhaak huren voor (relatief) weinig geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:47

houthakker

Poehé

InFamous schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:33:
Je hebt een voertuig nodig die het mag / kan trekken. Vaak 4x4's, maar ook grote stations, bestelbussen. Het is geen gegeven dat een SUV / 4x4 veel mag / kan trekken. Voor auto's kun je hier redelijk makkelijk op trekgewicht zoeken: https://www.autoweek.nl/autovergelijker/

In een enkel voertuig word lastig; aangezien er weinig voertuigen die zelf 2000 kg (massa rijklaar) wegen, en dan ook nog 1500 kg aan spullen mogen vervoeren (Toegestane max. massa voertuig), maar ze bestaan wel. Bijvoorbeeld een Renault master. Die mag ook nog 2500 kg aan de trekhaak hebben. Grotere bussen hebben vaak een grotere eigen gewicht, dus dat vreet aan je laadcapaciteit. Lichtere bussen mogen vaak niet tot de volle pond belast worden.

Als je de aanhanger dan nog wil trekken moet je nog kijken naar het combinatie gewicht, van trekkend voertuig en aanhanger. Stel je neemt die Renault Master van hierboven, tot de nok toe volgeladen dus 3500 KG, en aanhanger weegt 2500 KG kom je op 6000 KG.
Wanneer het BE rijbewijs behaald is voor 19 januari 2013 dan mag men een trekkend voertuig besturen met een maximum massa tot 3500kg en een totaalgewicht (eigen gewicht + trekgewicht) van circa 9000kg. (dit is tegenwoordig vaak het hoogst haalbare)

Wanneer het BE rijbewijs nog behaald dient te worden, of deze na 19 januari 2013 behaald is, mag men een voertuig besturen met een totaalgewicht van 7000kg.
Geen probleem dus.

[ Voor 8% gewijzigd door houthakker op 25-03-2018 14:49 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Je komt toch snel aardig duur uit.
https://www.kav.nl/bestelwagens/ Iveco zonder laadklep 18 m3 met trekhaak tot 3500 kg- BR50
Bijvoorbeeld, ben je 100 euro per dag kwijt + 18 cent per kilometer boven de 100km, en brandstof.
Veel goedkoper gaat het waarschijnlijk niet worden.
KAV heeft meerdere vestigingen, 1 in denhaag en 1 in venlo, wellicht is daar iets mee af te spreken,

Dat scheelt je heen en weer rijden met een lege wagen.
Voordeel met deze wagen is dat je ziek veel kan meenemen in 1x :).

[ Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 25-03-2018 14:55 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:39:
Wat voor evenement is het? Misschien dat een lokaal verhuurbedrijf wel wat wil sponsoren in ruil voor die ritjes.
Campzone :) Ik zou echt niet weten wat we te bieden hebben, waardoor sponsoring voor wie dan ook aantrekkelijk zou zijn eigenlijk.
ID-College schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:44:
Kan de bagage niet in de bus zelf en een lege kar? Of iemand anders die de spullen meeneemt. Dan hoef je "maar" 2000kg te trekken (alleen de aanhangwagen zelf)
Is een optie, maar niet helemaal wenselijk, want dan heb je weer sowieso 2x benzinekosten (die op die afstand ook aanzienlijk zijn). En 1500 kg bagage neem je ook niet zomaar even mee.
Thijs8472 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:44:
Kijk eens bij Blue Rent (oa in Den Bosch). Ik heb geen aandelen maar daar kan je een grote Sprinter met trekhaak huren voor (relatief) weinig geld.
Grote Sprinter mag volgens mij niet voldoende trekken. Die Iveco Daily mag dat wel die @Carfanatic noemde mag dat wel. Dat zou een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
@ardana een beetje Sprinter mag wel 2000kg trekken, dat mag mijn personenauto al bijna. Zie bijv 1VBS83, dat is een Sprinter die op de MP site van Blue Rent staat, die mag 2800kg schoon aan de haak.

Edit, lezen is ook een kunst. Nee 3500kg is wel veel, dan kom je al snel bij KAV uit ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door Thijs8472 op 25-03-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q9dUEFf7soQRCAWzuvtKmKH3/medium.jpg

Dit is dus waar ik voorlopig op uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Je kan ook nog kijken voor een BE combi met starre achteras (O kenteken achterop) dan kan je alles achterin gooien. Ik zie die alleen nergens in de particuliere verhuur.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat heb jezelf al gevonden of naar geïnformeerd, we verwachten wel wat eigen inzet op GoT

:D

busjehuren.nl
Kav
Europcar
borent
sixt
hertz

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 25-03-2018 15:20 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

Ik baal dr nog steeds van dat ik ooit een hele goedkope oldtimer 4x4 heb laten staan voor een paar 100 euro, dat was ideaal geweest om dit soort dingen te slepen 1x of 2x per jaar zonder de vaste lasten van een groot voertuig.
Komt er nog wel een keer, ooit.

Voordeel van busje huren, ook als ie geen 3500 kg aan de trekhaak kan slepen, is dat je de spullen van de aanhanger *in* de bus kan laden, en dan alsnog alles in 1 rit mee kan nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:47

houthakker

Poehé

Je kan ook nog naar wat kleinere (lokale) verhuurders kijken. Is iets wat meer zoekwerk. Zoiets bijvoorbeeld:

http://diensten-vakmensen...vrij.html?previousPage=lr

https://mywheels.nl/auto-huren/Den%20Haag/15014

Ik zie dat op veel sites (in de buurt van leiden) helaas trekwicht (of volledige type vermelding van het voertuig ontbreekt), en dat je voor de trekhaak optie moet bellen...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29

Orac

Ik mis je papa.

Misschien kan je hier iets mee: https://www.brenger.nl/.
Geen ervaring mee o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
houthakker schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:19:
Je kan ook nog naar wat kleinere (lokale) verhuurders kijken. Is iets wat meer zoekwerk. Zoiets bijvoorbeeld:

http://diensten-vakmensen...vrij.html?previousPage=lr

https://mywheels.nl/auto-huren/Den%20Haag/15014

Ik zie dat op veel sites (in de buurt van leiden) helaas trekwicht (of volledige type vermelding van het voertuig ontbreekt), en dat je voor de trekhaak optie moet bellen...
Ik heb op Marktplaats alle plaatselijke verhuurders 'n mailtje gestuurd, thnx, had ik nog niet aan gedacht.

Bij MyWheels lijkt sowieso niks geschikts te zitten.
Orac schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:35:
Misschien kan je hier iets mee: https://www.brenger.nl/.
Geen ervaring mee o.i.d.
Lijkt erop dat die geen aanhangers (al dan niet met bagage) vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Is een optie, maar niet helemaal wenselijk, want dan heb je weer sowieso 2x benzinekosten (die op die afstand ook aanzienlijk zijn). En 1500 kg bagage neem je ook niet zomaar even mee.
Waarom moet je dan twee keer rijden? Zooi in de klusbus, en aanhanger er achter. Dan kan nog steeds alles in één keer, zonder dat je 3,5ton moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
TommyboyNL schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:06:
[...]
Waarom moet je dan twee keer rijden? Zooi in de klusbus, en aanhanger er achter. Dan kan nog steeds alles in één keer, zonder dat je 3,5ton moet trekken.
Aanhanger is al 2000 kg. Maar idd, als je 'n trekvermogen van 2.000 hebt, waarbij er 1.500 kg ín de bus kan, ben je er ook al. Je hebt dan alsnog een trekvermogen van 3.500 nodig, zelfs al gooi je er 0 kg bagage in. De wet stelt nl. dat de trekauto het maximaal toegestane van de aanhanger + bagage moet mogen trekken. Het daadwerkelijke gewicht doet er dus niet toe.

Ik ging ervan uit dat je bedoelde dat je 'n auto had voor de aanhanger, en een voor de bagage.

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 25-03-2018 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ardana schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:48:
[...]

Ik heb op Marktplaats alle plaatselijke verhuurders 'n mailtje gestuurd, thnx, had ik nog niet aan gedacht.

Bij MyWheels lijkt sowieso niks geschikts te zitten.

[...]

Lijkt erop dat die geen aanhangers (al dan niet met bagage) vervoeren.
Je kunt zelf ook advertentie(s) plaatsen met wat je wenst. busje gezocht etc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Laatst online: 01:27
Ardana schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:09:
[...]

Aanhanger is al 2000 kg. Maar idd, als je 'n trekvermogen van 2.000 hebt, waarbij er 1.500 kg ín de bus kan, ben je er ook al. Je hebt dan alsnog een trekvermogen van 3.500 nodig, zelfs al gooi je er 0 kg bagage in. De wet stelt nl. dat de trekauto het maximaal toegestane van de aanhanger + bagage moet mogen trekken. Het daadwerkelijke gewicht doet er dus niet toe.

Ik ging ervan uit dat je bedoelde dat je 'n auto had voor de aanhanger, en een voor de bagage.
Ik heb toevallig recent mijn BE gehaald en bij de lessen kwam uiteraard het trekgewicht ook aan bod. Bij het maximum trekgewicht is het daadwerkelijke gewicht juist wèl van belang. Als je bijvoorbeeld een auto hebt die 750kg mag trekken en een aanhanger die 600kg weegt en een laadvermogen heeft van 1000kg, mag je deze aanhanger gewoon trekken, zolang je hem niet met meer belaadt dan 150kg. Dit mag met een B rijbewijs, op voorwaarde dat het totaalgewicht van de combinatie de 3500kg niet overschrijdt. Ga je over de 3500kg, dan is BE nodig. Die 3500kg wordt dan weer wèl met de toegestane maximum massa van auto en aanhanger bepaald.

[ Voor 2% gewijzigd door Peenutzz op 25-03-2018 17:07 . Reden: iets duidelijker gemaakt ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Peenutzz schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:00:
[...]
Ik heb toevallig recent mijn BE gehaald en bij de lessen kwam uiteraard het trekgewicht ook aan bod. Bij het maximum trekgewicht is het daadwerkelijke gewicht juist wèl van belang. Als je bijvoorbeeld een auto hebt die 750kg mag trekken en een aanhanger die 600kg weegt en een laadvermogen heeft van 1000kg, mag je deze aanhanger gewoon trekken, zolang je hem niet met meer belaadt dan 150kg, op voorwaarde dat het totaalgewicht van de combinatie de 3500kg niet overschrijdt. Die 3500kg wordt dan weer wèl met de toegestane maximum massa van auto en aanhanger bepaald.
Heb je hier een (rechtsgeldige!) bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ardana schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:06:
[...]

RvL in "Rijbewijs B, trekgewicht auto en aanhanger"

Er is de laatste 5 jaar het e.e.a. veranderd; geen idee of je op zondag nog een auto gaat uitzoeken maar morgen vanaf 9 uur is zowel de RDW als Belastingtelefoon Auto geopend.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Betaalbaar en Leiden en Limburg en veel trekkracht, is volgens mij een combinatie dat niet echt goed samen gaat en zeker het punt van betaalbaarheid. De km's kosten al een hoop geld en dan nog een zware auto en als voorbeeld bij VW verhuur:
Volkswagen Crafter L2H2
Totaalprijs
€288,00
Dagen: 3 x €96,00 = €288,00
Vrije kilometers 300
Dan praat je maar over een VW Crafter en ik weet niet of het veel goedkoper gaat worden.

Want eigenlijk zoek je denk ik zoiets: https://www.dusalimo.nl/site/dodge-ram-v8-huren

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Protip: Europcar. Zitten overal en doen ook one way rental (kost je 25 euro extra). Bovendien, als jij daar een busje huurt voor de zaterdag hoeft ie maandagochtend pas weer op de stoep te staan, omdat ze zondag niet open zijn. Heb je een weekend voor de prijs van een dag :)
Flinke verlengde Iveco Daily komt dan op 106 + 25 = 130 euro.
Weet alleen niet of ze een trekhaak hebben, maar kun je navragen.

Ik weet dat Kohler in Den Haag iets goedkoper is, maar die doen ook veel moeilijker met borgstelling, reservering (persoonlijk komen aanbetalen aan de balie) en andere dingen.

Verder kom je nog allicht op dat soort bedragen uit. Ik weet dat er in de grote steden wel verhuurders van buitenlandse afkomst zijn die veel goedkoper aanbieden, maar mijn ervaring is dan dat je blij mag zijn als die bus iedere keer start :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Laatst online: 01:27
Ardana schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:06:
[...]

Geknipt en geplakt van wetten.overheid.nl:

Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag:
a. de totale massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsrem,

b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens zonder een bedrijfsrem, of

c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens zonder een bedrijfsrem,

achter die personenauto’s maximaal 750 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:

1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;

2°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;

3°. de helft van de massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.

Weegt de aanhanger 2000kg of is dat de toegestane maximum massa?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
De aanhanger weegt 2000, toegestane massa is meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ardana schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:51:
Dan heb je best een probleem toch? Een aanhanger van 2 ton heeft een laadvermogen van grofweg 3 ton en voor zover ik het kan lezen op internet, mag je totale combinatie (trekkend voertuig + aanhanger leeg + belading) niet boven de 4200kg uitkomen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Andere insteek: autoambulance huren. Aanhanger er volgeladen op en rijden maar. Als het past.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:20:
Andere insteek: autoambulance huren. Aanhanger er volgeladen op en rijden maar. Als het past.
_/-\o_ _O-
Ik vind hem grappig! En misschien nog werkend ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Laatst online: 23:22
Daar wordt het totaalgewicht niet op magische wijze lager door natuurlijk...

Legertenten zeg je.. Die zijn wel lomp en zwaar, maar bijna nooit ondeelbaar (stokken enzo). Is het niet een optie om de ladig deels toch in de bus te mikken. Zo heb ik eens een eerdergenoemde Renault Master gehuurd, die mag grofweg 1 ton laden en 2 trekken. In totaal rijd je dan met een combinatie van ruim 5 ton. (Dat kostte me overigens net geen 100 euro p/d incl aanhanger huren)

Dan kom je nog steeds die 500kg tekort, maar wellicht kun je daar wat creatief mee zijn...

Je hebt om 5 ton onder/achter je aan te slepen wel een 'oud' BE-rijbewijs nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 21:39
Wil je eigenlijk 2 weken de boel huren, of ga je van Leiden naar Limburg met de combinatie, dan leeg met de huurauto terug naar Leiden, met eigen voervoer weer naar Limburg en op laatste dag van event weer naar Leiden om de huurauto nog een keer te huren voor het weer ophalen van de aanhanger?

Of wil je twee weken de auto huren?

Is het niet mogelijk in de buurt vannhet event een soortgelijke aanhanger te lenen/huren? Dat zou een hoop onnodige km’s schelen. Of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ardana schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:51:
Het is wat off topic, maar ik ben toch wel benieuwd aan wat voor een aanhanger je dan moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Yucon schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:46:
[...]

Het is wat off topic, maar ik ben toch wel benieuwd aan wat voor een aanhanger je dan moet denken.
Ik denk dat ze bedoelt nu beladen. zal wel altijd het zelfde beladen zijn als het een soort buitenhuisje is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Yucon schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:46:
[...]

Das imho helemaal niet offtopic. @Ardana vertel en specificeer maar wat je allemaal hebt aan bagage en wat die aanhanger voor iets is (en wat ie leeg weegt).
Kan me ook helemaal voorstellen dat je ergens een auto ritselt die die aanhanger vast die kant in sleurt. Of een auto idd flink belaadt en de aanhanger (caravan :? ) leeg achter de auto hangt.

Vb, ik heb een oude Passat station. Mag ik 500 kilo in laden, das behoorlijk wat. Mag ook een (geremde) aanhanger van max 1200 kilo incl belading achter. Dan heb je al een leuke beladen Kip te pakken. Totale combi mag max 3150 wegen.

Andere invals hoek btw: loop een dealer binnen, vraag of je een auto voor een lange proefrit mag (en je wilt er je caravan achter hangen om goed te testen). Sleur die aanhanger naar Limburg en lever de auto weerin. Kost je alleen benzine :P
Ja, dirty, I know :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Het gaat om een zeer grote plateu-aanhanger, naar ik begrepen heb, weegt hij leeg 2.000 kg. Zoiets dus: https://www.saris.net/nl/catalog/product/view/id/663/ We vervoeren er oa legertenten, koelkasten, vriezers, keukenapparatuur en lan-spullen in (bijv. bureaustoelen).
Valorian schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:26:
Wil je eigenlijk 2 weken de boel huren, of ga je van Leiden naar Limburg met de combinatie, dan leeg met de huurauto terug naar Leiden, met eigen voervoer weer naar Limburg en op laatste dag van event weer naar Leiden om de huurauto nog een keer te huren voor het weer ophalen van de aanhanger?

Of wil je twee weken de auto huren?

Is het niet mogelijk in de buurt vannhet event een soortgelijke aanhanger te lenen/huren? Dat zou een hoop onnodige km’s schelen. Of lees ik het verkeerd?
Het maakt ons niet veel uit: de aanhanger met spullen moeten van Leiden naar Limburg, en weer terug. De aanhanger blijft 11-14 dagen op locatie staan, de bus of auto die hem trekt mag terug, of 11-14 dagen stil staan op het parkeerterrein. Net wat het makkelijkste en goedkoopste is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Laatst online: 23:22
Dan zou ik dat nog eens navragen, want dat is heeul zwaar voor zo'n aanhanger. Dit soort aanhangers wegen typisch 6-800 kilo en hebben dan een totaalgewicht van 2-3,5 ton.

Als die 2 ton inderdaad het totaalgewicht is verwijs ik je nogmaals naar de renault Master :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 22:47
BlueMotion schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:37:
Dan zou ik dat nog eens navragen, want dat is heeul zwaar voor zo'n aanhanger. Dit soort aanhangers wegen typisch 6-800 kilo en hebben dan een totaalgewicht van 2-3,5 ton.
Precies dit.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Ardana schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:26:
Het gaat om een zeer grote plateu-aanhanger, naar ik begrepen heb, weegt hij leeg 2.000 kg. Zoiets dus: https://www.saris.net/nl/catalog/product/view/id/663/ We vervoeren er oa legertenten, koelkasten, vriezers, keukenapparatuur en lan-spullen in (bijv. bureaustoelen).

[...]

Het maakt ons niet veel uit: de aanhanger met spullen moeten van Leiden naar Limburg, en weer terug. De aanhanger blijft 11-14 dagen op locatie staan, de bus of auto die hem trekt mag terug, of 11-14 dagen stil staan op het parkeerterrein. Net wat het makkelijkste en goedkoopste is.
Als ik zo snel even die folder doorkijk is leeg het eigen gewicht daar max 430KG. Lijkt me ook sterk dat een aanhanger een eigen gewicht heeft van 2.000 kg tenzij je een vrachtwagen trailer achter je auto wil zetten. Als het goed is moet op zo'n aanhanger een plaatje aanwezig zijn van ledig gewicht en maximaal beladen gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nagevraagd en leeg gewicht is idd 500-600 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Zou dan zelf persoonlijk een grote bestelbus regelen. koelkasten tegen het kopschot aan en daarachter de tenten overig spul in de aanhanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Dat maakt het iets makkelijker, dan sleur je "slechts" 2 ton mee, een auto vinden die dat kan trekken is appeltje-eitje. Een leuke SUV of bestelbus moet dat makkelijk kunnen en mogen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nee, want het gaat om het maximaal trekgewicht. Niet om het daadwerkelijke gewicht.

Is ook logisch, want als die agent je aan houdt, kunnen ze niet kijken naar welk gewicht je trekt, maar naar wat je maximaal mag trekken. En als dat niet in overeenstemming is met wat de auto/bus mág trekken, of je rijbewijs, ben je zuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor rijbewijs categorie geldt inderdaad de max. toegestane massa van de combinatie, maar voor de max. treklast van de auto gaat het voor zover ik weet toch echt gewoon om de daadwerkelijke massa op dat moment en niet om de theoretische max. massa.

Vergeef me dat ik daar op mijn telefoon even geen concrete bron van bij de hand heb.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik heb RDW maar eens gemaild :)

En @Orion84, volgens mij ben je 'n letter achter categorie vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ardana schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:58:
Ik heb RDW maar eens gemaild :)

En @Orion84, volgens mij ben je 'n letter achter categorie vergeten?
Nee, ik bedoelde: voor het bepalen van de benodigde categorie moet je naar de max massa van de combinatie kijken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
Voor het bepalen van de juiste rijbewijzen kijkt men naar de kentekenbewijzen. Als oom agent wil weten of je daadwerkelijk veilig bezig bent moet de hele zooi op een weegbrug. Een grote onbeladen aanhanger kan prima achter een Fiat Panda.

https://www.anwb.nl/exper...e/maximum-massa-aanhanger

[ Voor 17% gewijzigd door jadjong op 25-03-2018 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 10:14
Zowel @jadjong als @Orion84 hebben in deze het bij het rechte eind:
https://www.caravantrekke...maal_trekgewicht_auto.php

Zie Artikel 5.18.18a lid 1b i.c.m. 1° t/m 3°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Nu nog onze vaste chauffeur zien te overtuigen, want die heeft vorig jaar de RDW gebeld, en is dus verkeerd voorgelicht. Bovenstaande links wijst hij af, omdat ze niet van de RDW zelf komen.

Ik heb de RDW een mail gestuurd met de volgende vraag:

"Ik heb een aanhanger die 600 kg weegt en een maximaal laadvermogen van 3.500 kg heeft. Ik belaad hem met 1.000 kg.

Welk trekgewicht moet mijn auto hebben? 1.600 kg of 3.500 kg?"

Duidelijker kan het toch niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-05 12:42
Ardana schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:28:
Nu nog onze vaste chauffeur zien te overtuigen, want die heeft vorig jaar de RDW gebeld, en is dus verkeerd voorgelicht. Bovenstaande links wijst hij af, omdat ze niet van de RDW zelf komen.

"Ik heb een aanhanger die 600 kg weegt en een maximaal laadvermogen van 3.500 kg heeft. Ik belaad hem met 1.000 kg.

1600kg.

Zie ook:

https://www.anwb.nl/exper...r-mag-er-achter-mijn-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

RDW snapt het soms zelf ook niet, zie ook de reacties bij dat artikel van de ANWB dat eerder al werd aangehaald: https://www.anwb.nl/exper...e/maximum-massa-aanhanger

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 26-03-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

1600kg moet je auto mogen trekken.

Nu waar de verwarring vandaan komt:
Je hebt wel een BE rijbewijs nodig omdat het totaal boven de 3500kg komt (op papier, max auto + max aanhanger)
Ondanks dat het totaal gewicht onder de 3500kg blijft. (B-Rijbewijs).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijs8472
Mooi flow diagram geleend van paarden-blaadjes.nl :
Afbeeldingslocatie: https://www.paarden-blaadjes.nl/vervoer/img-rijbewijs/schema-rijbewijs.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Thijs8472 op 26-03-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Thijs8472 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:06:
Mooi flow diagram geleend van paarden-blaadjes.nl :
[afbeelding]
Deze vind ik niet echt duidelijk om eerlijk te zijn. Maar de wet is nu wel duidelijk voor mij, nu alleen nog onze chauffeur zien te overtuigen. En met de tot nu toe gegeven bronnen lukt dat niet.

Ik wacht nog ff het antwoord van de RDW zelf af, en anders ga ik mezelf borg stellen voor de event. boete, want hoewel onze chauffeur nog niet overtuigd is dat die er niet komt, ben ik dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs8472
De chauffeur zou niet bang moeten zijn voor een boete maar voor het feit dat hij/zij onverzekerd rondrijdt imho. Gelukkig is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ardana schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:29:
[...]

Deze vind ik niet echt duidelijk om eerlijk te zijn. Maar de wet is nu wel duidelijk voor mij, nu alleen nog onze chauffeur zien te overtuigen. En met de tot nu toe gegeven bronnen lukt dat niet.

Ik wacht nog ff het antwoord van de RDW zelf af, en anders ga ik mezelf borg stellen voor de event. boete, want hoewel onze chauffeur nog niet overtuigd is dat die er niet komt, ben ik dat wel.
Zie de eerder gelinkte pagina van de ANWB, daar staan ook gewoon quotes van conversatie met de RDW in.

En die flowchart klopt gewoon. Ook daar staat duidelijk dat het gaat om het gewicht, niet om de TMM, voor vaststellen of je binnen de max. treklast van de auto blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ardana Al geïnformeerd naar een Mitsubishi Canter in 3,5t-segment ?
Je kun het beste bellen met een verhuurder en je wensen uitleggen, die hebben er dagelijks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 20:44
Kan je geen bedrijf vinden dat zelf met de aanhangwagen gaat rijden.
Er zijn zat transportbedrijven die chauffeurs hebben met de juiste rijbewijzen.

Dan hoef je alleen te zeggen waar de aanhangwagen staat, en waar die naar toe moet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Hackus schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:06:
@Ardana Al geïnformeerd naar een Mitsubishi Canter in 3,5t-segment ?
Je kun het beste bellen met een verhuurder en je wensen uitleggen, die hebben er dagelijks mee te maken.
Als ik de chauffeur kan overtuigen, hebben we überhaupt niks nodig :)
Tommie12 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:58:
Kan je geen bedrijf vinden dat zelf met de aanhangwagen gaat rijden.
Er zijn zat transportbedrijven die chauffeurs hebben met de juiste rijbewijzen.

Dan hoef je alleen te zeggen waar de aanhangwagen staat, en waar die naar toe moet.
Ik heb 1 bedrijf gevonden, die rekent € 1 per kilometer. Dat is nog duurder dan zelf een Iveco huren. Rijbewijs hebben we wel, dat is het probleem niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 26-03-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik zie dat het al aardig omlaag gegaan is. Heb je die hele aanhanger nog wel nodig? Dit prop je toch gewoon in een sprinter, eventueel nog met een klein <750kg aanhangertje er achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 11:15
Yucon schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:15:
Heb je die hele aanhanger nog wel nodig?
Lees de eerste post nog eens. De aanhanger wordt gebruikt als soort caravan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ardana schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:06:
[...]

Als ik de chauffeur kan overtuigen, hebben we überhaupt niks nodig :)

[...]

Ik heb 1 bedrijf gevonden, die rekent € 1 per kilometer. Dat is nog duurder dan zelf een Iveco huren. Rijbewijs hebben we wel, dat is het probleem niet.
Die prijs is heel redelijk. Moet je dan ook de heen en terugrit betalen? Meestal betaal je enkel de afstand die jij vraagt (zoals bij een taxi).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Tommie12 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:14:
[...]

Die prijs is heel redelijk. Moet je dan ook de heen en terugrit betalen? Meestal betaal je enkel de afstand die jij vraagt (zoals bij een taxi).
Naar wat ik begreep heen- en terugrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat ik al zei, ga ff bij Europcar kijken. Voor 25 euro extra heb je een flinke bus one way waar alles in past. Als je dat twee keer doet ben je er ook. Moet je alleen die zooi ergens in Limburg tijdelijk opslaan, maar dat kan ook wel met auto's naar de tijdelijke opslag.

Kan die aanhanger ook lekker thuis blijven staan en kun je tenminste met een (meestal begrensde :z ) 130 per uur naar Limburg ipv 90.
Niet dat dat heen zo spannend is, maar je wilt uiteindelijk wel zsm terug zijn :P

[ Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 26-03-2018 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Reactie van het RDW, ik heb vet-gedrukt wat echt van belang is.
Geachte mevrouw ,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U wilt weten of u met uw voertuig een aanhangwagen met een totaal gewicht van 3500 kg mag trekken.

Omdat u geen kentekens doorgeeft, kan ik alleen de algmene informatie verstrekken. Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om te verifiëren of de door u opgegeven informatie klopt.

Om te bepalen welk gewicht u met uw auto mag trekken, kijkt u naar:

Wat mag uw auto trekken.
Wat voor rijbewijs heeft u.

1. Wat mag uw auto trekken?
De aanhanger (met belading) mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit kunt u nakijken, als u de kentekens (van auto en aanhanger) op onze website intypt bij ‘voertuiggegevens opvragen’. U ziet dan:

Welk gewicht uw auto mag trekken (onder ‘Gewichten, Aanhangwagen geremd/aanhangwagen ongeremd’) .
Wat de aanhanger weegt (onder ‘ Gewichten, Massa ledig voertuig’ ) en wat de aanhanger met lading mag wegen (onder ‘ Gewichten, Toegestane max. massa voertuig’).

Voorbeeld
Uw auto mag 1.000 kg. trekken.
Uw caravan met lading mag maximaal 1.300 kg. wegen, dit noemen we de toegestane maximum massa (TMM).
In dit geval mag u de caravan beladen tot 1.000 kg.

2. Wat voor rijbewijs heeft u?

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met uw auto een aanhanger trekken

- van maximaal 750 kg. (TMM). De toegestane maximum massa (TMM) is het lege gewicht plus het laadvermogen.
- zwaarder dan 750 kg. (TMM). Voorwaarde is dat de combinatie van de TMM van de aanhanger plus de TMM van de auto bij elkaar opgeteld niet meer is dan 3500 kg.

Rijbewijs BE vóór 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van vóór 19 januari 2013 mag u met een auto trekken:

- iedere aanhanger. Er is geen grens aan het toegestane maximum massa (TMM).

Rijbewijs BE op of na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE vanaf 19 januari 2013 mag u met een auto trekken:

- een aanhanger van maximaal 3.500 kg. toegestane maximum massa (TMM).

Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto trekken:

- iedere aanhanger als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg toegestane maximum massa (TMM)) uitkomen.

De auto (trekkend voertuig) mag niet meer dan 3.500 kg. wegen.

Let op: De aanhanger mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit geldt voor ieder rijbewijs.

In het buitenland rijden met een aanhanger
Gaat u in het buitenland rijden en is de toegestane maximum massa (TMM) van de aanhanger hoger dan het gewicht dat de auto mag trekken? Dan adviseer ik u de toegestane maximum massa van uw aanhanger te verlagen. Om eventuele moeilijkheden met buitenlandse autoriteiten (bijvoorbeeld de politie) te voorkomen. Meer informatie over ‘gewicht van aanhanger of caravan wijzigen’

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder.
U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur).
U kunt de RDW vanuit het buitenland bereiken via een speciaal nummer. Meer informatie over bellen vanuit het buitenland.

Op onze site vindt u veel informatie. Kijk bijvoorbeeld op www.rdw.nl of op www.rdw.nl/particulier/veelgestelde-vragen

RDW is benieuwd naar uw ervaring
Het is voor ons belangrijk om te weten wat klanten vinden van onze dienstverlening, zodat wij deze kunnen verbeteren.
Wij willen u graag uitnodigen om deel te nemen aan ons klanttevredenheidsonderzoek. Hieronder staat een link naar de vragenlijst.
Uw deelname stellen we erg op prijs.

Klik hier om naar de online vragenlijst te gaan.

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht

[ Voor 34% gewijzigd door Ardana op 26-03-2018 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
Sprinter huren (liefst een 319), zooi achterin gooien, aanhanger er aan en gas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:55:
Sprinter huren (liefst een 319), zooi achterin gooien, aanhanger er aan en gas!
Kan, maar met deze nieuwe info, kunnen we zelfs kijken of we niet een van de auto's die we toch al hebben hiervoor kunnen gebruiken.

Gelukkig werd de mail verder niet in twijfel getrokken, dus nu uitrekenen hoeveel kg de bagage is, om te kijken wat de trekkracht van de auto moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

Tomatoman

Fulltime prutser

Laat ik de gegevens zoals we ze nu kennen even op een rijtje zetten.
• Je beschikt over een aanhanger met een leeggewicht van 500-600 kg.
• Er moet 1500 kg bagage mee.
• De bestuurder heeft een BE-rijbewijs.
• Je wilt een auto huren om deze aanhanger en bagage mee te trekken.
• Vraag: welke auto of welk busje ga je huren?

Allereerst die 1500 kg bagage. Die heb ik berekend door het gewicht van de volle en de lege trailer uit de startpost van elkaar af te trekken.

Dan die aanhanger. Een gebruikelijke TTM (toegelaten maximum massa, het toegelaten gewicht van de aanhanger en lading tezamen) is 2000 kg. Met een aanhanger die 500-600 kg weegt en 1500 kg bagage, ga je die aanhanger overbeladen. Zeker als je niet precies weet hoeveel de bagage weet, zou je veiligheidshalve een stukje lading niet op de aanhanger moeten laden. Geen probleem, wat je overhoudt gaat gewoon in het busje. Wat ik wél enigszins zorgelijk vind, is dat je met die kar het randje van het laadvermogen opzoekt of er misschien zelfs overheen gaat, maar eigenlijk niet eens weet hoeveel de aanhanger leeg weegt en wat zijn laadvermogen is. En als dat al niet duidelijk is, hoe weet je dan wat die bagage eigenlijk echt weegt?

Vervolgens het rijbewijs. Om een aanhanger met een TMM van 2000 kg te trekken, heb je een zware auto nodig. Dan kom je automatisch uit boven een TMM van 3500 voor de combinatie van auto+aanhanger. Kortom: de bestuurder moet hoe dan ook rijbewijs BE hebben. Het maakt daarbij niet uit of dat van voor af na 2013 is. BE: check, is geregeld :)

Dan het trekkende voertuig. Met een aanhanger met een TMM van 2000 kg die je tot op de laatste kilogram wilt benutten, moet het voertuig 2000 kg trekken. Bij personenauto’s zit je dan in het segment van een vierwielaangedreven Volvo V70, een BMW 5-serie, of een vierwielaangedreven terreinwagen. Serieuze auto’s dus. Let op dat als je ook nog eens tweehonderd kilo aan bagage in de auto stopt en er naast Ardana nog drie stevige kerels in zet, je al snel over de TMM van de combinatie heengaat! Dat kan ik laten zien aan de hand van onderstaand voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DaIGJ04L76MgM1eVfpbwZwAB/full.jpg

Deze auto mag tot 2310 kg worden beladen en mag 2000 kg trekken. Als je hem én zwaar belaadt én er een zware aanhanger achter hangt, mag het totaal niet meer dan 4310 kg (F.3) wegen. Bij deze auto is dat precies de som van de volle auto plus de volle aanhanger, maar bij andere auto’s is dat minder - dan mag je als de aanhanger volbeladen is, de auto niet helemaal vol beladen (!). De auto in het voorbeeld weegt volgens het kenteken rijklaar 1707 kg. Echter: dit is een theoretisch gewicht zonder de aanwezige opties. In werkelijkheid zal deze auto rijklaar eerder 1750 kg wegen. Dat betekent dat er nog maar 560 kg aan extra gewicht in mag. Als je de 60 kg van Ardana plus 90 kg voor elk van de drie stevige kerels rekent, mag er nog maar 230 kg aan bagage mee. Met tweehonderd kilo aan tenten en Ardana’s toilettas blijft er dan voor de mannen nog precies genoeg ruimte over voor een tandenborstel en een schone onderbroek.

De kern van dit lange verhaal over personenauto’s is dat je zelfs met een zware auto goed moet oppassen met de maximum belading van de auto, de maximum belading van de aanhanger en ook nog eens met de maximum belading van de combinatie. Met een busje - dat erop gebouwd is om veel spullen mee te nemen - heb je nog steeds de beperking van de maximum belading van de aanhanger, maar is de rest minder kritisch.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ooit met zo een joekel van een aanhanger, ca 6 meter lang, vol met scoutingpalen en daarbovenop nog eens de zware patrouilletenten en er plastic overheen tegen de wind wat bol stond door de wind en dan ingehaald worden door de politie en niet aan de kant gezet worden. En achter wat voor een wagen, een 460 met trommelremmen achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Tomatoman schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:41:
Laat ik de gegevens zoals we ze nu kennen even op een rijtje zetten.
• Je beschikt over een aanhanger met een leeggewicht van 500-600 kg.
• Er moet 1500 kg bagage mee.
• De bestuurder heeft een BE-rijbewijs.
• Je wilt een auto huren om deze aanhanger en bagage mee te trekken.
• Vraag: welke auto of welk busje ga je huren?

Allereerst die 1500 kg bagage. Die heb ik berekend door het gewicht van de volle en de lege trailer uit de startpost van elkaar af te trekken.

Dan die aanhanger. Een gebruikelijke TTM (toegelaten maximum massa, het toegelaten gewicht van de aanhanger en lading tezamen) is 2000 kg. Met een aanhanger die 500-600 kg weegt en 1500 kg bagage, ga je die aanhanger overbeladen. Zeker als je niet precies weet hoeveel de bagage weet, zou je veiligheidshalve een stukje lading niet op de aanhanger moeten laden. Geen probleem, wat je overhoudt gaat gewoon in het busje. Wat ik wél enigszins zorgelijk vind, is dat je met die kar het randje van het laadvermogen opzoekt of er misschien zelfs overheen gaat, maar eigenlijk niet eens weet hoeveel de aanhanger leeg weegt en wat zijn laadvermogen is. En als dat al niet duidelijk is, hoe weet je dan wat die bagage eigenlijk echt weegt?

Vervolgens het rijbewijs. Om een aanhanger met een TMM van 2000 kg te trekken, heb je een zware auto nodig. Dan kom je automatisch uit boven een TMM van 3500 voor de combinatie van auto+aanhanger. Kortom: de bestuurder moet hoe dan ook rijbewijs BE hebben. Het maakt daarbij niet uit of dat van voor af na 2013 is. BE: check, is geregeld :)

Dan het trekkende voertuig. Met een aanhanger met een TMM van 2000 kg die je tot op de laatste kilogram wilt benutten, moet het voertuig 2000 kg trekken. Bij personenauto’s zit je dan in het segment van een vierwielaangedreven Volvo V70, een BMW 5-serie, of een vierwielaangedreven terreinwagen. Serieuze auto’s dus. Let op dat als je ook nog eens tweehonderd kilo aan bagage in de auto stopt en er naast Ardana nog drie stevige kerels in zet, je al snel over de TMM van de combinatie heengaat! Dat kan ik laten zien aan de hand van onderstaand voorbeeld.

[afbeelding]

Deze auto mag tot 2310 kg worden beladen en mag 2000 kg trekken. Als je hem én zwaar belaadt én er een zware aanhanger achter hangt, mag het totaal niet meer dan 4310 kg (F.3) wegen. Bij deze auto is dat precies de som van de volle auto plus de volle aanhanger, maar bij andere auto’s is dat minder - dan mag je als de aanhanger volbeladen is, de auto niet helemaal vol beladen (!). De auto in het voorbeeld weegt volgens het kenteken rijklaar 1707 kg. Echter: dit is een theoretisch gewicht zonder de aanwezige opties. In werkelijkheid zal deze auto rijklaar eerder 1750 kg wegen. Dat betekent dat er nog maar 560 kg aan extra gewicht in mag. Als je de 60 kg van Ardana plus 90 kg voor elk van de drie stevige kerels rekent, mag er nog maar 230 kg aan bagage mee. Met tweehonderd kilo aan tenten en Ardana’s toilettas blijft er dan voor de mannen nog precies genoeg ruimte over voor een tandenborstel en een schone onderbroek.

De kern van dit lange verhaal over personenauto’s is dat je zelfs met een zware auto goed moet oppassen met de maximum belading van de auto, de maximum belading van de aanhanger en ook nog eens met de maximum belading van de combinatie. Met een busje - dat erop gebouwd is om veel spullen mee te nemen - heb je nog steeds de beperking van de maximum belading van de aanhanger, maar is de rest minder kritisch.
toon volledige bericht
Volgens mij maak je het te moeilijk ;)

TMM aanhanger is 3.500. En er gaat max 2 man in de trek-auto zitten: vrijwel iedereen gaat met een eigen auto.
En schatting van gewicht bagage + gewicht aanhanger is nu 1.500-2.000 kg, maar dat gaat nog wel verder uitgerekend worden :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

Tomatoman

Fulltime prutser

In dat geval raad ik je deze huurauto aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/08tvS909Cec8L2EWkHRutHMH/full.jpg

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij trek je daar het chassis van de Ferrari met krom :+

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 31-03-2018 19:21 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Pffff... nu hebben we dus besloten om de aanhanger (vrijwel leeg) te vervoeren zodat deze achter een C3 gehangen kan worden, en een Iveco Daily (met laadklep) te huren voor het vervoer van de spullen. Laadklep is wel noodzakelijk: een legertent van 20x6 die op een trolly ligt, til je niet ff in een busje, ook niet met 6 man.

Maar nu zijn de prijzen van (one-way) verhuur van die busjes de lucht in geschoten... het zit niet mee. Iemand nog een gouden tip? Ophalen in Leiden of omgeving, wegbrengen in Kronenberg of omgeving. Is zo'n 200 km

Opties nu zijn:
Europcar: € 135 + € 25 one-way fee, plus € 0,23 per km boven de 100, plus € 12 verlagen eigen risico. Ophalen in Leiden, wegbrengen in Helmond. Voordeel is tevens dat je kunt inlveren buiten openingstijden.
Sixt: € 120, plus € 0,25 per km boven de 100, plus € 14 verlagen eigen risico. Ophalen in Rotterdam, wegbrengen in Eindhoven. Wegbrengen net over de grens kan ook, maar dan gaat de verhuurprijs naar meer dan € 1.000.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 14-06-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Kan die legertent niet in stukken zonder trolly vervoerd worden? In mijn jongere jaren ging ik met een roeivereniging op kamp, en hadden hier ook twee legertenten voor. Ongeveer 5x10m per stuk, rete dikke stof (wel in twee stukken per tent), elke 2m een portaal van (ik denk) aluminium buis en tussen de portalen 3 liggers van diezelfde buizen. Dit was met 6 16-jarigen prima een busje in-en-uit te tillen (uiteraard in onderdelen).
Onder de streep dus ongeveer even groot als jouw tent, en goed te versjouwen (100 meter sjouwen. Busje in, busje uit. Praam in, praam uit. 300m sjouwen dijk op, dijk af). Ja, dan ben je toe aan een biertje. Nee, dat mochten we niet van de aanwezige volwassenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
TommyboyNL schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:23:
Kan die legertent niet in stukken zonder trolly vervoerd worden? In mijn jongere jaren ging ik met een roeivereniging op kamp, en hadden hier ook twee legertenten voor. Ongeveer 5x10m per stuk, rete dikke stof (wel in twee stukken per tent), elke 2m een portaal van (ik denk) aluminium buis en tussen de portalen 3 liggers van diezelfde buizen. Dit was met 6 16-jarigen prima een busje in-en-uit te tillen (uiteraard in onderdelen).
Onder de streep dus ongeveer even groot als jouw tent, en goed te versjouwen (100 meter sjouwen. Busje in, busje uit. Praam in, praam uit. 300m sjouwen dijk op, dijk af). Ja, dan ben je toe aan een biertje. Nee, dat mochten we niet van de aanwezige volwassenen.
Het zijn niet alleen die legertenten. Zonder laadklep is gewoon niet wenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ardana schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:09:
Pffff... nu hebben we dus besloten om de aanhanger (vrijwel leeg) te vervoeren zodat deze achter een C3 gehangen kan worden, en een Iveco Daily (met laadklep) te huren voor het vervoer van de spullen. Laadklep is wel noodzakelijk: een legertent van 20x6 die op een trolly ligt, til je niet ff in een busje, ook niet met 6 man.

Maar nu zijn de prijzen van (one-way) verhuur van die busjes de lucht in geschoten... het zit niet mee. Iemand nog een gouden tip? Ophalen in Leiden of omgeving, wegbrengen in Kronenberg of omgeving. Is zo'n 200 km
Harry Geelen in Horn: bakwagen 18 m3 met laadklep voor € 115,00 per dag inclusief 150 km. Meerprijs per km: € 0,18. Geen idee of ze er met trekhaak hebben, de kleinere busjes wel.

De Mulder in Venray: bakwagen voor € 106.48 per dag, 100 km vrij, daarna per km € 0,24. Ook per halve dag te huur als je snel rijdt 8)

En :w als je in de Kronenberg bent.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Maasluip schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:21:
[...]

Harry Geelen in Horn: bakwagen 18 m3 met laadklep voor € 115,00 per dag inclusief 150 km. Meerprijs per km: € 0,18. Geen idee of ze er met trekhaak hebben, de kleinere busjes wel.

De Mulder in Venray: bakwagen voor € 106.48 per dag, 100 km vrij, daarna per km € 0,24. Ook per halve dag te huur als je snel rijdt 8)

En :w als je in de Kronenberg bent.
Da’s goed betaalbaar :) Je zit alleen aan 600 km rijden op 1 dag, waarvan 400 met de bus. Vandaag dat wij keken naar one-way rental :). Dat scheelt zo 5-6 uur rijden en 400 km. (Van Leiden naar Limburg met een auto, bus ophalen, met de bus naar Leiden, inladen, met de bus naar Limburg). One-way rental is: slechts 1 trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

https://www.adremutrecht.nl/bestelbussen/#tarieven
185 euro per dag met onbeperkte kilometers + brandstof

of 60 euro + 27 (eerste 100km) + 99 euro ( daarna 300km).

= 186 euro per dag. excl brandstof zelf.

Maar heb je met one way rental ook opgebeld dat je de bus 2 weken later weer de andere kant op nodig hebt?, denk dat ze wel iets aan de tarieven kunnen doen dan.

[ Voor 28% gewijzigd door Smuggler op 15-06-2018 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:07
Geen idee of t wat is, maar in Amsterdam is ouke baas meestal het goedkoopste. https://www.oukebaas.nl
Bakwagen met klep €85,-/dag met 100 km vrij. €0,21 /extra km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:40
Kilometervrij.nl in Nieuwkoop is misschien een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-05 11:01
Waarom huur je niet gewoon een BE combinatie? hier mag je 6.5 ton meeladen. hier zet je dan gewoon de complete aanhanger op met lading.

https://www.jekuntmijhure...e/be-combinatie-knikkend/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Bluerent is kilometervrij. Hun auto's zijn een allegaartje maar misschien zit er iets voor je bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

www.largorent.nl in Utrecht/Nieuwegein. Busjes zijn niet de nieuwste, maar niet al te duur en ongelimiteerde kilometers. 230 euro voor een weekend voor zo'n laadklepbus

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:26
Ik weet niet als zo ook in Nederland actief zijn.
Maar ik heb onlangs een bestalwagen gehuurd via Drivy.be

Allemaal vlot verlopen en een stuk goedkoper dan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Uiteindelijk heeft 1 van de ouders de beladen aanhanger heen gereden met z'n Golf (Variant of Plus oid) en een van ons heeft ergens een Alhambra kunnen lenen om hem terug te rijden.

Op de terugweg is de aanhanger op de weegbrug gezet. 2.160 kg.

Beide auto's mochten hem dus niet rijden. Maar de kosten zijn wel minimaal: enkel benzine/dieselkosten.

Ik ben benieuwd of we volgend jaar wél € 20-30 pp ervoor over hebben om een bakbus oid te huren...

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 08-08-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat was de limiet van die auto’s en van de aanhanger? Als dat 2 ton was dan zit je nog binnen de 10% marge die daarvoor doorgaans wordt aangehouden alvorens er beboet wordt (naar wat ik laatst ergens hoorde).

Maar kan inderdaad geen kwaad om met deze kennis voor volgend jaar een betere oplossing te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:33:
Wat was de limiet van die auto’s en van de aanhanger? Als dat 2 ton was dan zit je nog binnen de 10% marge die daarvoor doorgaans wordt aangehouden alvorens er beboet wordt (naar wat ik laatst ergens hoorde).

Maar kan inderdaad geen kwaad om met deze kennis voor volgend jaar een betere oplossing te zoeken :)
Bij mijn weten mocht de Golf 1.400 kg trekken, en de Alhambra 1.800. Maar ik heb geen kentekens gecontroleerd. 2.200 trekken met een Alhambra vind ik nog enigszins gaan, maar met de Golf eigenlijk ronduit onverantwoord en onverantwoordelijk ivm gevaar voor overige weggebruikers.

• DomSt
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-11-2020
Ardana schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:14:
Ik ben op zoek naar een auto of busje die 3500 kg mag trekken. Het gaat om 2 ritjes: dinsdag / woensdag 24 of 25 juli van Leiden naar Limburg, en dinsdag 7 augustus van Limburg naar Leiden.

Weet iemand hoe en waar je zoiets zou kunnen krijgen? Betaalbaar dus :P

B-E rijbewijs is aanwezig.

Op zaterdag verhuisden ze van het ene appartement naar het andere, ze solliciteerden naar dit bedrijf voor busje huren Amsterdam op donderdag om een vrachtwagen en een team verhuizers te boeken. De jongens kwamen op het afgesproken tijdstip, zonder vertraging. We begonnen meteen te werken. Ik was blij dat de meubels, apparaten en persoonlijke bezittingen zo zorgvuldig mogelijk werden meegenomen en geladen. Niets was gebroken of gekrast. Snel afgeleverd op het nieuwe adres. Ze hebben ook alles uitgeladen en naar het nieuwe appartement gebracht. Het is fijn om met geschikte jongens om te gaan die hun werk professioneel hebben gedaan. Ik ben in totaal drie uur onderweg geweest.

[ Voor 31% gewijzigd door DomSt op 25-11-2020 10:09 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:35
DomSt schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:49:
[...]

probeer contact op te nemen met de dichtstbijzijnde auto-sharing service in uw stad!
Twee jaar later.... :F

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1