Weet iemand een leuk natuurkunde proefje voor een verslag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.483 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1055645

Topicstarter
Mijn vraag:
Weet iemand een leuk proefje waar ik een verslag over kan schrijven ik ben een 3 havo leerling en het moet wel een beetje op niveau zeg maar. En het moet een natuurkunde proef zijn dus geen bio of scheikunde proef.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Powerpoint en word want er moet een verslag over gemaakt worden en daar moet een presentatie bij.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb eigenlijk net echt iets kunnen vinden wat mijn natuurkunde docent goed genoeg vond dus ja dat. ;(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:03
Kijk eens wat lectures van Professor Walter Lewin, nederlandse physics proffesor op cambridge?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:59
Wat had je dan al voorgesteld dat werd afgekeurd? Moet het thuis kunnen gebeuren of mag je ook spullen op school gebruiken? Zitten er nog verdere voorwaarden aan? Rondom een bepaald thema?

Random onderzoeksvraag ter suggestie: Heeft de kleur van het licht invloed op de opbrengst van een zonnepaneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 15:14
Anoniem: 1055645 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:43:
Ik heb eigenlijk net echt iets kunnen vinden wat mijn natuurkunde docent goed genoeg vond dus ja dat. ;(
Om te voorkomen dat wij met dezelfde ideen komen, wat is er tot nu toe al afgeschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 1055645 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:43:
Mijn vraag:
Weet iemand een leuk proefje waar ik een verslag over kan schrijven ik ben een 3 havo leerling en het moet wel een beetje op niveau zeg maar. En het moet een natuurkunde proef zijn dus geen bio of scheikunde proef.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Powerpoint en word want er moet een verslag over gemaakt worden en daar moet een presentatie bij.

En ik ben een ex 3 havo leerling (1993, das war einmal :P) en vind eigenlijk niet dat ik jouw huiswerk zou moeten maken ;)
Having said that: meet de verdunning van cola met een lampje en een lichtsensor.
100%, 50% en 25% verdund maak je zelf in een glazen potje en zijn je referentiewaarden.
Vervolgens lampje er voor, en met de lichtsensor er tussen meten hoeveel uitslag er is op je voltmeter.
Als je je referentiewaarden hebt kunt je ook een aantal andere willekeurige percentages pakken en kijken of de waarden die je van te voren uitgerekend hebt, kloppen. Of kijken of je een door de docent opgegeven verdunningspercentage kunt bereiken oid.
Mogelijkheden zat en simpel te doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1055645

Topicstarter
Wat ik had bedacht was dat ik een klein beetje water in een blikje zou doen en dan het blikje boven het vuur te houden, daarna het blikje in koud water doen en dan krimpt het blikje dus helemaal in elkaar. En dan wou ik gaan uitleggen waarom dat gebeurde en het proces filmen maar dat was niet goed. ook een idee van mij was om de energie van een pinda te meten door die aan te steken. en om te kijken wat de perfecte hoeveelheid water is voor een waterraket ( zo'n fles met water en een fietspomp mocht je niet weten wat het is het staat wel op youtube) maar ook dit was te makkelijk :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:24
Anoniem: 1055645 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:16:
Wat ik had bedacht was dat ik een klein beetje water in een blikje zou doen en dan het blikje boven het vuur te houden, daarna het blikje in koud water doen en dan krimpt het blikje dus helemaal in elkaar. En dan wou ik gaan uitleggen waarom dat gebeurde en het proces filmen maar dat was niet goed. ook een idee van mij was om de energie van een pinda te meten door die aan te steken. en om te kijken wat de perfecte hoeveelheid water is voor een waterraket ( zo'n fles met water en een fietspomp mocht je niet weten wat het is het staat wel op youtube) maar ook dit was te makkelijk :-(
Ik heb toen zoiets gedaan (niet voor 3havo).

Wat is de ideale hoek waaronder een honkballer de bal weg moet gooien zodat hij het verste komt waarbij de 1e aanraking met de grond als eindpunt. (hint: het is niet 45).

Dit kan je zowel proefondervindelijk als analytisch doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

In '92 heb ik metingen gedaan aan een Lorenz watermolen. Als je daarvan de juiste dingen in een grafiek zet krijg je een Lorenz attractor.

Was leuk om te doen, leverde een shitload aan meetgegevens op, maar de docent snapte indertijd niet echt wat er gebeurde. Een watermolen die spontaan de andere kant opdraait past niet makkelijk binnen de intuitie van de gemiddelde natuurkundedocent :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik heb ooit (15j geleden) een verslag geschreven over peltier elementen. Dat was toen genoeg als profielwerkstuk voor VWO.

De elementjes zelf kun je tegenwoordig voor een paar euro bij aliexpres bestellen. Ik heb hem toen in een PC ingebouwd voor de test. Maar je kan met wat piepschuim en een oude PC koeler ook een koelbox maken.

De werking van een peltier is behoorlijk ingewikkeld. Je moet dan uitleggen hoe die werkt. En hoe dat je meetgegevens verklaart. (hint: een peltier van X watt koelt voor X watt aan de ene kant, en geeft voor 2X watt aan warmte aan de andere kant).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:09
Papieren beker op een bunsenbrander zetten met een glaasje ertussen. Water in de beker en vlam temperatuur zo afstellen dat water wel gaat koken maar papier niet gaat branden.

Was een mooie publiekstrekker op de open dagen van de HAVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 18:56
Een Camera Obscura in elkaar knutselen was wel leuk, zeker als je er echte foto's mee maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

kijk hier eens tussen hier moet genoeg inspiratie tussen:

YouTube: Periodic Videos

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:29
Ik heb op de middelbare school op drie manieren bewezen dat de gravitatieversnelling in ons schoolgebouw inderdaad 9,812 m/s^2 is.
(valproef met metalen kogel, slinger in het trappenhuis (T = 2π·√ l/g ) en massa-veersysteem).

Het leukste was/is de opstellingen bedenken en de metingen verantwoord uitvoeren (mag je meteen wat statistiek meenemen)...

Overbuurmeisje heeft een paar maanden terug dit gebouwd voor haar Natuurkunde.. was ook leuk
YouTube: Amazing Water & Sound Experiment #2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:45

-tom-562

Oliesjeik

Niet direct een proefje o.i.d., maar let eens op je spelling! Op deze manier krijg je zeker weten een onvoldoende voor je verslag/presentatie.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Inspiratie
Duikbootproject: hoe duikboot na 3 minuten boven laten komen

[ Voor 68% gewijzigd door frickY op 26-03-2018 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 16:28
Hoe licht zich gedraagt in een colloide: het tyndall-effect (wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tyndall-effect). Mik een lamp op een bak water met wat melk/bloem, en je zal kleurverschillen waar kunnen nemen. Waarmee kun je die verschillen beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is gewoon een huiswerkvraag dus deze gaat dicht. Zie ook:
Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.