Licht stotterende muis in Win10, Excel 2016 etc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:49
Windows 10 en (o.a. vooral) Excel 2016 voelen traag aan. De muis lijkt ook stotterend te bewegen. Soms erger en soms haast geen vertraging/stotter. In games lijkt het probleem er niet te zijn of in ieder geval veel minder aanwezig. Zie toegevoegde video voor RMB trage menu in Excel.:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5HY0yj5.gif
https://imgur.com/a/ZtdvC

In Windows (bureaublad) iets minder erg maar zeker aanwezig. In Chrome bijvoorbeeld is RMB menu veel sneller.

Computer* is gloednieuw. Ik vermoed dat het de GPU power-save-modus-achtig is, maar weet het niet zeker. Misschien is het ook wel Windows? Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Ik heb al gekeken naar een andere muis en andere muis instellingen.
De juiste verversingssnelheid van GPU en beeldscherm (60Hz).
Programma's die veel rekenkracht vereisen, maar die zijn er niet.

* De computer:
4k LG IPS Scherm
AMD Ryzen 3 1200 Quad Core
AMD RX 560 (versie 18.3.3)
Windows 10 Pro 64bit (up-to-date vandaag) op een SSD.
8 GB werkgeheugen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
Da_Poncho schreef op zondag 25 maart 2018 @ 11:29:
Misschien is het ook wel Windows? Hoe kan ik dit probleem verhelpen?
LatencyMon kan soms nuttig zijn om de oorzaak te achterhalen. Al zou ik eerst even alle powersettings nalopen. Of een tool zoeken die je laat zien of de graphics clocks veranderen als je de problemen ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Hallo Thralas, bedankt voor de reactie.

Ik heb LatencyMon geprobeerd en die zegt dat de hoogste interrupt 122 us is. Lijkt geen probleem te geven.

Ik heb de powersettings bekeken en staat nu op hoogste prestaties. Geen invloed.

De grafische kaart kan de huidige (en minimum) clock frequency weergeven en aanpassen met WattMan van AMD. Aanpassen heeft geen invloed.

Helaas nog geen gunstig resultaat. Heb je misschien nog meer suggesties?

Het vreemde is dat in Chrome het rechtermuisknop menu wel snel werkt (heen en weer met de muis over de opties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Twee tests; eentje iets minder ingrijpend dan de ander:

1. Zet je Scaling op 100% exact in Windows. Start opnieuw op. Test het. Zet daarna je Scaling op 101% en test nogmaals.
2. Google naar "Office 2016 release channels" voor actuele(re) release-notes

Voor optie 2 heb je dan de mogelijkheid om je eigen PC in snellere updates te krijgen voor Office; er is wel een mogelijkheid dat je niet zomaar terug kan dus als je wil testen, wees dan voorbereid op een herinstallatie (of maak even een System Restore Point).

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 27-03-2018 19:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Hallo MAX3400, bedankt voor de snelle reactie.

1) Scaling op 100% met herstart maakt het rechtermuisknop-menu in excel veel sneller, dus dat doet wel iets. Echter de stotter in scrollen met de rechter-balk blijft aanwezig.

2) Zal kijken, maar dat lost alleen Office op en niet compleet Windows.

Het probleem in Windows waarbij de muis soms stottert lijkt met 100% scaling zelfs meer aanwezig. Het is lastig om vast te leggen omdat het niet heel duidelijk aanwezig is en soms ook niet. Vriend van mij merkte het ook op dus zit niet tussen de oren. :) Het is zeg maar alsof de muis soms op 30fps (of gewoon even hangt) en de rest (afhankelijk van welk programma) op 60fps.

Hier twee gif's die het hopelijk duidelijker maken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rl0rSps.gif

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dWmmnSB.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Heeft jouw moederbord toevallig een USB2.0 aansluiting? En/of heb je nog ergens een USB1.1 verlengkabel? Sluit daar je muis eens op aan?

Het lijkt er in ieder geval op dat het dus iets is tussen Windows, muis en display. Ik vermoed ergens iets met drivers / polling en om gloednieuwe spullen uit te sluiten, mijn advies om eens te kijken of USB2.0 of desnoods 1.1-kabel enige subtiele verlichting brengt in het stutteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Ik heb het moederbord: Gigabyte AB350 Gaming en daar zitten twee USB 2.0/1.1 poorten op die ik gebruik voor de muis en toetsenbord. Dus dat maakt geen verschil. Ik heb ook al een nieuwere muis met hogere dpi geprobeerd, ook geen verschil.

Producent: https://www.gigabyte.com/...GA-AB350-Gaming-rev-1x#sp

Heb je misschien nog meer suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Open Word -> even nieuw blank document starten -> File -> Options -> Advanced -> naar beneden scrollen -> Disable Hardware Acceleration AAN/UIT testen (mogelijk herstarten tussendoor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
MAX3400 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:21:
Open Word -> even nieuw blank document starten -> File -> Options -> Advanced -> naar beneden scrollen -> Disable Hardware Acceleration AAN/UIT testen (mogelijk herstarten tussendoor)?
De optie heet 'Hardware versnelling uitschakelen voor afbeeldingen' en heeft in Excel zeker effect. Deze optie aan maakt het scrollen soepeler met de nadruk op 'er', want het is nog steeds niet compleet soepel maar wel een verbetering.

Rechtermuisknop-menu is nog steeds traag als je over de opties gaat.

Bedankt!

Heb je misschien ook zo'n tip/suggestie voor Windows (bureaublad) zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Da_Poncho schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:39:
[...]

Heb je misschien ook zo'n tip/suggestie voor Windows (bureaublad) zelf?
Nope; ik heb alleen al prive 4 machines met Windows 10 met verschillende GPU's maar jouw issue komt me niet bekend voor.

Staat er niets aan in je AMD Driver qua overscan of iets dergelijks? En check even of de refresh-rate van je GPU exact overeenkomt met de refresh-rate van je monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Ik heb "Schalen met GPU" aangezet en "Virtuele superresolutie" uitgezet.
Daarnaast heb ik onder 'Spellen > Algemene instellingen' de "Framesnelheiddoelcontrole" op 60 gezet.
Onder beeldscherm specs staat voor de "G.vernieuwingssnelheid (Hz)" een waarde van 59.9966.
AMD Freesync staat ook aan.

Bedankt voor de tip, het lijkt nu iets soepelere te werken (na een herstart). Ga nog even verder bekijken de komende dagen.

Wat nog niet soepel is: Als je op je bureaublad een selectiegebied trekt van links boven in het scherm naar helemaal rechts onder in de hoek (selecteren van alle iconen zeg maar) en dan snel beweegt in de hoek... zit een zware vertraging in. Heb jij dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

Nope, want ik heb geen AMD :)

Sorry, inkoppertje maar ik gebruik de laatste jaren voornamelijk Intel IGP's en die lijken netjes te functioneren zonder al te veel gedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 923289

Ik heb ook het probleem dat de muiscursor hapert, vooral met browsen in firefox en ook in Edge.

En als ik met de muis over een icoontje ga wat dan oplicht zoals het kruisje als je een venster sluit dan hapert de muiscursor soms ook kort.

In games Modern Warfare 3 en Future Soldier hapert de muis niet.

Ik heb ook een RX 560 met de laatste 18.3.4 driver maar het probleem blijft.

Vond op het AMD forum dit: https://community.amd.com/thread/223710

Heb ook 2 muizen geprobeerd en ook de muis aangesloten op de usb 3.0 poort en de logitech driver geinstalleerd maar geen succes.

mijn computer:
Dell Optiplex 7010 met laatste bios inclusief meltdown/spectre patch
i3 3240
12 gb ddr3
Asus RX 560 Strix 4gb Evo
crucial SSD met laatste Windows 10 64 bit inclusief updates.

Heb dus geen oplossing maar omdat ik zag dat je ook een RX 560 hebt dacht ik dat het misschien daar aan ligt in combinatie met windows 10/amd driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
Hallo Dave1980, bedankt voor de reactie.

Ik was al overgestapt van Firefox naar Chrome vanwege de vage stotter. Chrome heeft het iets minder.

Ik ben bang dat de enige oplossing is AMD blijven contacteren totdat er een oplossing is.

Tenzij ik iets over het hoofd zie en iets anders de oorzaak is.

• Da_Poncho
Ik heb helaas nog steeds op willekeurige momenten een stotter in mijn muis. Ik word er een beetje gek van.

Om het op te lossen heb ik:

- Met AMD support contact gehad. Die zei uiteindelijk dat het aan de videokaart ligt.
- videokaart opgestuurd om te laten testen voor nieuwe, was niks mis mee volgens verkoper.
- nieuwe drivers videokaart geïnstalleerd. ook met DDU (complete driver removal). laatste versie is 18.12.3
- laatste bios updates.
- andere muizen.
- muisdrivers opnieuw installeren/updaten.
- laatste moederbord updates (SATA, LAN-netwerk, audio)
- Windows checken, SFC etc
- LatencyMon om te kijken of er iets veel cpu tijd neemt. lijkt niks raar. DirectX Graphics Kernel gaf wel veel total execution time. Herinstalleren directx hielp niet.
- DPC Latency Checker geeft wel steeds iets boven de 1000us aan. Dat lijkt best hoog.
- hardware uitgeschakeld, zoals geluidskaart, om te kijken of dat DPC latency omlaag kon brengen - niet.
- extra usb 3.0 pci kaart weggehaald.

Iemand misschien nog suggesties?

Edit:

De scaling aanpassen (op 4k monitor) lijkt wel iets te doen. Met geen scaling minder vaak stotter.
De monitor heeft ook Freesync (extended), zou dat het kunnen zijn? Te lage fps in Windows en dan krijg je stotter?
Op 100% en freesync uit ook een stotter in de muis.
In veilige modus van Windows merk ik geen stotter.

[ Voor 27% gewijzigd door Da_Poncho op 20-12-2018 16:40 . Reden: scaling test. veilig modus ]

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-07 21:38
Schakel in energiebeheer de 'instelling voor selectieve USB-onderbrekeing" uit, dit verhielp bij mij het stotteren van de muis.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

• Da_Poncho
Bedankt voor de suggestie d-super. Ik heb het geprobeerd maar het hielp helaas niet. Ook niet na de PC herstarten.

Ik bedenk nu dat het stotteren willekeurig voorkomt zoals soms als de PC niks doet maar er is ook een stotter als ik veel programma's opstart . Voordat ik inlog in windows is er weer geen stotter.

Kan het iets zijn met de SSD/HDD die de videokaart lastig valt op het moederbord? :-)

* De computer:
4k LG IPS Scherm
AMD Ryzen 3 1200 Quad Core
AMD RX 560 (versie 18.12.3)
Windows 10 Pro 64bit (up-to-date) op een SSD (Crucial).
8 GB werkgeheugen
4TB HDD voor documenten en programma's
SSD (Samsung voor documenten)
Pagina: 1