Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-06 11:04
Hallo,

Misschien een te specifieke vraag voor Tweakers maar, misschien heeft iemand hier al mee te maken gehad.
Ik ga binnenkort trouwen O+ en heb via mijn werkgever wat RSU's nu staat er duidelijk dat het eigendom pas overgaat nadat er aan bepaalde voorwaarde is voldaan. Bij mij is dat heel simpel: In dienst verband blijven. Ik heb er (fictief) 100 toekent gekregen in 2015, er zijn er nu 20 "gevest" (van mij geworden) en, er volgen er over de komende 3 jaar nog 80. Ook kan je potentieel extra aandelen krijgen als je goed presteert.

Ik ga nu trouwen, en ga uit van het volgende: De geveste aandelen zijn en blijven van mij, ook als we uit elkaar gaan maar, alles wat vest na de trouw datum, is van ons samen en moeten wij bij een (eventuele) scheiden verdelen door 50/50. Want: Het eigendom van de niet geveste aandelen ligt bij mijn werkgever en, gaat pas over op mij op bepaalde datums.

Dit baseer ik op wat ik begrijp uit de nieuwe regels beperkte gemeenschap van goederen.

Stel, ik wil dat dit van mij blijft na het huwelijk, dan zal ik naar de notaris moeten om huwelijkse voorwaarden op te stellen (voor mijn trouwdatum).

Heb ik dit goed begrepen?

Ik ben trouwens niet van plan mijn verloofde O+ uit te sluiten of geld voor mezelf te houden. Het gaat om een aanzienlijk bedrag en we willen het beide goed begrijpen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53
Dan denk ik dat je best trouwt met volledige scheiding van goederen (alvast, zo wordt dat in België geformuleerd).
Dan nog heb je een gemeenschappelijk vermogen, maar je bepaalt samen wat daar in gaat. Bv een huis samen kopen op basis 50/50.
Vraag het maar eens goed aan je notaris.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit leg je inderdaad via de notaris vast, daar kan je precies bepalen wat gemeenschappelijk word en wat prive eigendom blijft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 09:13
Ik maak hetzelfde op uit de informatie als jou.

Bij de meeste notarissen kan je net als bij een advocaat een kort gesprek aangaan gratis waarin je advies kan krijgen. Kan zijn dat er geen notaris bij jullie in de buurt zit die dat gratis doet maar aangezien je aangeeft dat het je het goed wilt regelen en er toch aanzienlijke financiële belangen zijn, zou ik aanraden advies te vragen bij een vakman. Laat je dan 100 of 200 Euro kwijt zijn.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
https://www.volkskrant.nl...peciaal-verzoek~a4488739/

Volgens mij blijven jouw opties, als je niets doet, van jou alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Op 1 januari 2018 is de wet beperkte gemeenschap van goederen ingevoerd. Niet alles is meer automatisch van beide partners, zoals je opties.

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 25-03-2018 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Tribledragon schreef op zondag 25 maart 2018 @ 11:50:
Ik maak hetzelfde op uit de informatie als jou.

Bij de meeste notarissen kan je net als bij een advocaat een kort gesprek aangaan gratis waarin je advies kan krijgen. Kan zijn dat er geen notaris bij jullie in de buurt zit die dat gratis doet maar aangezien je aangeeft dat het je het goed wilt regelen en er toch aanzienlijke financiële belangen zijn, zou ik aanraden advies te vragen bij een vakman. Laat je dan 100 of 200 Euro kwijt zijn.
Ja, 100% eens - we hebben het nu ook netjes geregeld met een samenlevingscontract en kennen dus een goede notaris! Dit zijn we ook wel van plan, maar we probeerde ons alvast in te lezen.
AlterEgo schreef op zondag 25 maart 2018 @ 11:51:
https://www.volkskrant.nl...peciaal-verzoek~a4488739/

Volgens mij blijven jouw opties, als je niets doet, van jou alleen.
frickY schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:04:
Op 1 januari 2018 is de wet beperkte gemeenschap van goederen ingevoerd. Niet alles is meer automatisch van beide partners, zoals je opties.
Ja, daar ben ik mee bekend. "Probleem" is dus alleen dat ik niet goed begrijp wanneer volgens de wet RSU's van mij zijn. Op het moment dat ik de optie krijg (is al een tijd zo), of - op het moment van 'vesten' (dat ik ze dus zelf vrij kan verhandelen ja of nee, en ze daadwerkelijk op mijn naam komen).

Ik denk zelf dat het laatste geld, als ik zo alle informatie lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien ook handig om te weten hoe je de waarde van de RSU's bij de belastingaangifte hebt geregeld? Ziet de BD ze als vermogen zodra ze gevest zijn?

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
arnovos schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:49:
Misschien ook handig om te weten hoe je de waarde van de RSU's bij de belastingaangifte hebt geregeld? Ziet de BD ze als vermogen zodra ze gevest zijn?
Jup - dus fictief is de waarde van 1 aandeel nu 1000,- Ik heb er nu 20 gehad, dus 20 * 1000 = 20,000
hier heb ik 52% belasting over betaald op het moment van 'vesten' want inkomen en, wat overblijft word het volgende jaar op 1/1 bij m'n vermogen opgeteld.

Er zijn er dus nog 80 die potentieel 80,000 waard zijn maar die ik nog niet mag/kan verhandelen (edit: en dus nog geen belasting over heb betaald)

(bedragen en aantal fictief :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door ex87 op 25-03-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou je aandelen voor jezelf houden en ervoor zorgen dat je vriendin na het trouwen ook op dr eigen benen kan staan. Het geld wat je uiteindelijk uit de aandelen zou krijgen zou ik gewoon delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Brilsmurfffje schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:07:
Ik zou je aandelen voor jezelf houden en ervoor zorgen dat je vriendin na het trouwen ook op dr eigen benen kan staan. Het geld wat je uiteindelijk uit de aandelen zou krijgen zou ik gewoon delen.
Ja, dat is wat we samen ook hebben afgesproken. Ze heeft zelf ook een goede baan, en op dit moment verdelen we de lasten naar ratio waardoor ze elke maand genoeg over heeft om zelf flink te sparen.

We vroegen ons vooral af hoe het volgens de wet zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ex87 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:55:
[...]

Jup - dus fictief is de waarde van 1 aandeel nu 1000,- Ik heb er nu 20 gehad, dus 20 * 1000 = 20,000
hier heb ik 52% belasting over betaald op het moment van 'vesten' want inkomen en, wat overblijft word het volgende jaar op 1/1 bij m'n vermogen opgeteld.

Er zijn er dus nog 80 die potentieel 80,000 waard zijn maar die ik nog niet mag/kan verhandelen (edit: en dus nog geen belasting over heb betaald)

(bedragen en aantal fictief :+ )
Val je onder de Nederlandse of de Belgische wet? Ik heb zelf namelijk ook SAR's, maar ik hoef pas belasting te betalen op het moment van uitoefenen van de opties, niet op het moment dat ze vesten. In Belgie is het daarentegen zo dat ze direct bij het verkrijgen van de SAR's belasting moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
ehoutgast schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:14:
[...]

Val je onder de Nederlandse of de Belgische wet? Ik heb zelf namelijk ook SAR's, maar ik hoef pas belasting te betalen op het moment van uitoefenen van de opties, niet op het moment dat ze vesten. In Belgie is het daarentegen zo dat ze direct bij het verkrijgen van de SAR's belasting moeten betalen.
Nederland, hier werkt het zoals ik beschreef (is goed uitgezocht door PwC, die geloof ik wel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ex87 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:19:
[...]

Nederland, hier werkt het zoals ik beschreef (is goed uitgezocht door PwC, die geloof ik wel ;) )
Oh interessant! Is er een liquide markt voor jullie aandelen/opties? Wellicht zit daar het verschil in (en bij ons heeft volgens mij E&Y het uitgezocht :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
ehoutgast schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:21:
[...]

Oh interessant! Is er een liquide markt voor jullie aandelen/opties? Wellicht zit daar het verschil in (en bij ons heeft volgens mij E&Y het uitgezocht :)).
Ah ja, dat is wel een belangrijk punt: Het is een publiek bedrijf, dus ik kan elk aandeel op dag van vesting direct omzetten in de dag waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Huwelijkse voorwaarden met koude uitsluiting en geen verrekenbeding. Beter krijg je het niet.

We hebben de intentie om er nooit gebruik van te maken, maar mocht het doemscenario realiteit worden dan is het in ieder geval duidelijk hoe de vork in de steel zit.

Trouwen als romantisch plaatje is leuk, maar ben je vooral bewust van de juridische en financiële gevolgen. Het enige wat je in huwelijkse voorwaarden niet kunt afspreken is dat je allebei afziet van alimentatie, al kun je dat wel als intentie opnemen. De rechter zal er tzt dan een beslissing over nemen.

Verder is het huwelijk handig als je kinderen krijgt, je mag officieel elkaars achternaam gebruiken, en erfenissen zijn wat makkelijker, al is een testament sowieso aan te raden. Voor de rest kleven er vooral nadelen aan het huwelijk, het romantische plaatje daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Trouwen is duur...scheiden is duurder ;)

Ik zou gewoon lekker naar de notaris gaan
Pagina: 1