Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dijkman64
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik wil de keuken verbouwen in mijn appartement en heb hier nu nog een geiser op gas in zitten. Ik wil dit gaan vervangen voor een elektrische oplossing. Hebben mensen ervaring met elektrisch verwarmen van douche water + water in de keuken?

Had al gekeken naar een doorstroomverwarmer maar het lijkt erop dat ik dan zware aanpassingen moet gaan doen in de meterkast.

Zat zelf te kijken om misschien een 80 liter elektrische boiler te plaatsen.

Iemand ervaringen of andere ideeën?

Ter info: het appartement wordt verwarmd met blokverwarming dus er zit geen CV of iets degelijks in.

• Atomic2005
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kun je dan ook daarna je gasaansluiting opzeggen? Kijk desnoods ook of je via vve zonnepanelen op het dak kunt krijgen. Even direct verder denken dan alleen aan je geiser.

Wat voor electra aansluiting heb je nu?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• dijkman64
  • Laatst online: 03-05-2024
Oeh goede vragen. Zal ik even moeten uitzoeken of ik mijn gas kan opzeggen. Denk niet dat zonnepanelen op het dak mogen. (Gezamenlijk appartementengebouw)

Ik heb nu 4 van die ouderwetse stoppen. Mogelijk dat ik die nog wel ga vervangen voor een zekering kast.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Houdt er wel rekening mee dat een boiler ongeveer 3x zo duur is (per liter warm water) dan een geiser.

TheS4ndm4n#1919

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
dijkman64 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:15:
Ik wil de keuken verbouwen in mijn appartement en heb hier nu nog een geiser op gas in zitten. Ik wil dit gaan vervangen voor een elektrische oplossing. Hebben mensen ervaring met elektrisch verwarmen van douche water + water in de keuken?

Had al gekeken naar een doorstroomverwarmer maar het lijkt erop dat ik dan zware aanpassingen moet gaan doen in de meterkast.

Zat zelf te kijken om misschien een 80 liter elektrische boiler te plaatsen.

Iemand ervaringen of andere ideeën?

Ter info: het appartement wordt verwarmd met blokverwarming dus er zit geen CV of iets degelijks in.
Ik heb een tijdje op een appartement gewoond met 2 personen en een 80 liter boiler was voor ons genoeg om dagelijks te douchen en af te wassen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Tenzij je echt iets tegen gas hebt (milieu of veiligheidsredenen) is gas wel het meest voordelig in jouw situatie zoals Rocketkoen ook al aangeeft. Over een periode van pak m beet 5 jaar gaat dit wel oplopen qua kosten. De 80L of 100L boiler kan inprincipe aangesloten worden op de oude stoppenkast, mits de groep van het stopcontact in de keuken geen andere grote verbruikers kent. (>1500W).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat idd. Elektrisch verwarmen is nobel maar kost je klauwen met geld, tenzij je de kosten kunt drukken door zonnepanelen oid.
De vraag is waar wil je voor gaan: goedkoopste oplossing voor warm water of een extra hoge maandelijkse sponsoring aan je energieleverancier (die je toch al een poot uittrok).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27

ericplan

5180 Wp PV

Als je alleen gas gebruikt voor de geiser, dan is gas relatief duur vanwege vastrecht. Opzeggen van gas kan dan voordelig zijn. Verder is onderhoudstechnisch een boiler een stuk voordeliger. Geen jaarlijks onderhoud en bovendien geen veiligheidsrisico mbt CO. Een elektrische 80-liter boiler is een goed alternatief.

A'dam PVOutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan geen warmtepomp boiler kwijt zeker?
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler
AUijtdehaag in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Werkt prima.
270 litertjes a 54 graden
https://pvoutput.org/list.jsp?id=56530&sid=57825

@The Eagle @RocketKoen @Jim423
Is goedkoper dan gas (schat ik)
Een 1250 euro subsidie ook nog...

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2018 13:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RocketKoen
Gezien de minimale temperatuur van -5. Zit je dus ongeveer 2 weken per jaar zonder warm water?
Al valt de prijs van die dingen mij mee. Niet veel duurder dan een geiser.

TheS4ndm4n#1919

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RocketKoen
Gemengd met je afzuiging van binnen, moet het al erg koud worden buiten.
Bij @wizzopa draait die al wat langer dan, bij diegene waar ik hem aangesloten heb.

Er zit ook een e-element in...als backup, boost en legionellabescherming

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2018 13:53 ]

• RocketKoen
AUijtdehaag schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:50:
@RocketKoen
Gemengd met je afzuiging van binnen, moet het al erg koud worden buiten.
Bij @wizzopa draait die al wat langer dan, bij diegene waar ik hem aangesloten heb.

Er zit ook een e-element in...als backup, boost en legionellabescherming
Dat is wel handig ja.

Dus normaal zuig je lucht van buiten af.
Als het onder de -5 is ga je lucht van binnen zuigen. Je gebruikt dus eigenlijk de centrale verwarming voor warm water.
En in de zomer kun je ook nog eens je huis koelen door wederom lucht van binnen te zuigen.

TheS4ndm4n#1919

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RocketKoen
Klopt allemaal.
Maar in mijn link, is er een continu gebruik van lucht van binnen (door de bestaande ventilator)
Wat te weinig is, komt al van buiten, door het T-stuk. en aanzuig/uitblaas in het dak

Zie de fotos (eerste)
AUijtdehaag in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2018 14:00 ]

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:14
RocketKoen schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:55:
[...]

Dat is wel handig ja.

Dus normaal zuig je lucht van buiten af.
Als het onder de -5 is ga je lucht van binnen zuigen. Je gebruikt dus eigenlijk de centrale verwarming voor warm water.
En in de zomer kun je ook nog eens je huis koelen door wederom lucht van binnen te zuigen.
Ik maak er een menglucht van bij mij wordt niet extra afgezogen door de mv de lucht wordt met een 2 t- stukken en een mengklep aan geboden aan de wpb.

Ook bij -7 bleeft de boiler werken.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Pagina: 1