Designradiator kraan, aansluitingen omgedraaid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvschie
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 23:47
Hoi allen,

Ik heb een badkamer waar de leidingen voor de radiator uit de muur komen op +/- 50mm afstand. Op zich mooi. De aanvoer zit echter rechts.

De kraan die ik heb heeft de draaiknop links zitten, dus op wat de afvoer zou zijn.

De radiator is een eenvoudige ladder radiator, dus voor warmteafgifte zal het niet uitmaken, maar ik heb dus twee vragen:

- Kan het kwaad de kraan op de afvoer te plaatsen in deze situatie?
- Zijn er kranen/blokken die de kraan rechts hebben zitten (kijkend naar de radiator)?

Dit is verrassend lastig te Googlen. Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zover als ik weet maakt dit heel veel uit wanneer het een thermostaatkraan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Maak eens een foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bij m'n ouders hing ook zo'n lelijk ding. De leidingen kwamen uit het plafond en niet uit de vloer. Daar moest toen nog wel iets aan verandert worden. Warmte gaat naar boven, dus de retour nam de warmte weer mee terug. Bij de invoer is een lange pijp geplaatst zodat de warmte via beneden de radiator in kwam.

Punt is, of ie nu wel of niet goed aangesloten is, waar de knop zit, zit ook een terugslagklep (als het goed is) zodat het nooit de verkeerde kant op stroomt.

Edit:
Nee, er was een extra pijp in de retour gezet, zodat de kou uit de raditor werd afgevoerd ipv de warmte, zo was het..

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 25-03-2018 10:12 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 09:54:
Zover als ik weet maakt dit heel veel uit wanneer het een thermostaatkraan is.
Als het goed is niet, een radiator thermostaatkraan werkt op de luchttemperatuur, niet op de watertemperatuur zoals die van je douche. Voor de kraan lijkt me niet dat het wat uitmaakt waar deze zit. De kraan regelt alleen de flow, dat kan op ieder punt in het circuit even goed.

Een radiator heeft echter meestal wel een instroom en uitstroom opening. Die kun je niet zomaar omdraaien, want dan stroomt het warme water er linea recta weer uit. Bij een gewone radiator is dit altijd duidelijk: instroom boven, uitstroom onder. Bij designradiatoren is vaak een van de aansluitingen via een interne buis met de onderkant verbonden, dat is dan de uitstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvschie
Camera van 'phone is stuk. Schematische weergave:
|---------|
|---------|
|         |
|---------|
|---------|
|         |
|---------|
|---------|
|---------|
|---------|
|---------|
    K W

Dus de aanvoer komt van onderen, en de radiator is gewoon een hol buizenstelsel. Geen schot tussen de in- en uitvoer, en volledig symmetrisch.

Onderblok is equivalent aan dezehttps://www.hornbach.nl/s...aaks/8716859/artikel.html (maar dan in blisterverpakking)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:02
radiatorkranen moeten in de aanvoer, anders kunnen ze gaan 'klapperen'. en wat eerder ook gezegd is een buis in de retour kant om te zorgen dat het water door de hele radiator gaat ipv dat het de kortste weg naar retour pakt en niet de hele radiator warm wordt.

aanvulling, ben er niet zeker van dat het met zo'n aansluitblok ook problemen geeft, maar dat staat wellicht in de handleiding.

https://sanitair-knaller....uitset-midden-onder-haaks

Deze lijkt dezelfde, volgens plaatje wel de knop rechts

[ Voor 36% gewijzigd door Tens op 25-03-2018 10:39 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Wordt hij bijv. linksbovenaan wel goed warm? Je hebt namelijk kans dat het water gelijk van rechts naar links gaat, door de onderste buis. Wat dan vaak gedaan wordt is een stijgbuis plaatsen in de aanvoer. Daarmee zorg je eigenlijk dat je de aanvoerbuis intern verlengt om zo het water te forceren ook door de bovenste buizen te gaan.

Links/rechts aanvoer of retour lijkt mij niet uit te maken. Of er moet af-fabriek al een stijgbuis in zitten, dan is het wel zaak dat de aanvoer op de juiste kant zit (of je moet die stijgbuis al kunnen verplaatsen naar de andere kant).

Nog wat goede tips: https://www.cvtotaal.nl/b...en-aansluiten-radiatoren/

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 25-03-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvschie
ThinkPadd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:24:
Wordt hij bijv. linksbovenaan wel goed warm?
In tegenstelling tot m'n normale MO bedacht ik eens duidelijkheid te vragen *voor* ik de boel monteer. Als ik de kraan nog moet wisselen kan dat nog.
Je hebt namelijk kans dat het water gelijk van rechts naar links gaat, door de onderste buis. Wat dan vaak gedaan wordt is een stijgbuis plaatsen in de aanvoer. Daarmee zorg je eigenlijk dat je de aanvoerbuis intern verlengt om zo het water te forceren ook door de bovenste buizen te gaan.
Zou een interessante upgrade zijn, maar ik zie niet hoe ik die kan monteren vanaf een midden-onderaansluiting.

Dank voor de tips allemaal zover!

[ Voor 3% gewijzigd door fvschie op 25-03-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Ik zou eens kijken of er niet iets van symbooltjes op staan of een handleiding bij zit, want ik zou zeggen dat zo'n stijgbuis er gewoon in moet zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor zo'n handdoekradiator maakt het niet uit of je warm en koud omdraait onderop, ding is symmetrisch. Voor je thermostaatkraan wel, die gaat klapperen als ie verkeerd om zit.

Stijgbuis heb je bij die dingen alleen nodig bij bovenaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:14

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ThinkPadd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:24:
Wordt hij bijv. linksbovenaan wel goed warm? Je hebt namelijk kans dat het water gelijk van rechts naar links gaat, door de onderste buis. Wat dan vaak gedaan wordt is een stijgbuis plaatsen in de aanvoer. Daarmee zorg je eigenlijk dat je de aanvoerbuis intern verlengt om zo het water te forceren ook door de bovenste buizen te gaan.

Links/rechts aanvoer of retour lijkt mij niet uit te maken. Of er moet af-fabriek al een stijgbuis in zitten, dan is het wel zaak dat de aanvoer op de juiste kant zit (of je moet die stijgbuis al kunnen verplaatsen naar de andere kant).

Nog wat goede tips: https://www.cvtotaal.nl/b...en-aansluiten-radiatoren/
Warme lucht stijgt, dus heel je radiator wordt warm als de aanvoer onderaan is, als de aanvoer bovenaan is heb je een stijgbuis nodig zodat je het warm water forceert om eerst onderaan binnen te komen. :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvschie
_JGC_ schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:40:
Voor zo'n handdoekradiator maakt het niet uit of je warm en koud omdraait onderop, ding is symmetrisch. Voor je thermostaatkraan wel, die gaat klapperen als ie verkeerd om zit.

Stijgbuis heb je bij die dingen alleen nodig bij bovenaansluiting.
Duidelijk.

De vraag is dan: Zijn er kranen die omgedraaid zijn? Dus aanvoer rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als de pijl op de kraan niet naar de verwarming wijst, dan heb je de verkeerde. Maar dat heeft niks te maken met links of rechts, ding is - zoals in de quote staat - symmetrisch ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:14

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Wat houd je trouwens tegen om de thermostaatkraan aan de andere kant te plaatsen? Die schroef je er namelijk zo af.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvschie
Het is een enkele unit, die maar op 1 manier op de radiator te schroeven is. Aangezien de leidingen uit de muur komen, en niet de vloer, kan ik deze niet zomaar omdraaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou deze vraag stellen aan een verwarmings monteur. Je kent toch wel iemand, of het bedrijf dat je verwarmingsketel regelmatig schoon komt maken en desnoods hun de aansluiting komt maken. Je gaat toch geen zeereis maken met een boot die je niet kent. Direct heb je meer schade aangericht dan wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gewoon even naar de warmteservice: ik heb nu deze, ik moet hem andersom. Duikt iemand met kennis even het magazijn in en komt terug met het ongekeerde onderblok of geeft je info om te bestellen als ie niet op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je de radiator niet omdraaien? Voorkant, achterkant
Pagina: 1