[MS Excel] Draaitabel maakt van gemiddelden van nb() een 0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 11:57
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cXD777/draaitabel.jpg

De waarden in mijn tabel zijn "Gemiddelde van Totaal / dag" en deze zijn voor sommige maanden leeg (ik heb er nb() in gezet). Maar Excel berekent deze gemiddelden met nb() waarden gewoon tot 0, waardoor ze nog wel in mijn grafiek getoond worden (en dat ziet er niet uit, zoals je kan zien).

Hoe kan ik dit vermijden?

[ Voor 7% gewijzigd door Mastakilla op 25-03-2018 01:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Als je "Voor lege cellen toon:" aanvinkt zonder een waarde op te geven, moet het lukken.

De bronwaarden van je draaitabel moeten wel echt leeg zijn en niet 0.

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/2d9vjna.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Dat is net het probleem. Excel maakt van de cellen die leeg moeten zijn zelf 0 en ik krijg op geen enkele manier dit uitgezet...

Meer zelfs... Ik heb die pivottable op 1 of andere speciale manier gemaakt, want als ik nu diezelfde pivottable met grafiek opnieuw manueel probeer te maken, dan lukt het me zelfs niet om dit te doen omdat er nb() waarden inzitten en Excel het vertikt om daar een gemiddelde() of som() van te maken. Enkel aantal() wilt ie doen, omdat er niet-getallen inzitten (alles wat nb(), error, leeg of tekst is)

Ik heb intussen de pivottable zelf gemaakt (manueel) en dan lukt het me wel om getallen en nb() (of lege cellen) erin te krijgen, maar nu lukt het me niet meer om hier een fatsoenlijke grafiek van te maken :'( Het is ook altijd wat... :/

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bJA6LS/draaitabel2.jpg
Het lukt me niet om die 1e kolom als kolom-hoofding te gebruiken en in de grafiek de jaartallen te tonen ipv "reeks 1" etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHH

DHH

Volgens mij ben je er bijna. Als je over de tabel die je laat zien een draaigrafiek maakt, i.p.v. een gewone grafiek, ben je er.

Sleep in die draaigrafiek je 12 maanden als waarden en zet die als average erin.

Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/2yv031y.jpg

In bovenstaand voorbeeld heb ik de brondata, linksboven, weergegeven met een 'als.fout(...;"")' formule om foutwaarden leeg te maken (optisch, want voor de draaigrafiek maakt het niet uit omdat "For error values show ..." wordt aangezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Even een tikje door naar Client Software Algemeen waar Excel specifieke vragen thuishoren. Move PRG -> CSA

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:09
Het probleem ligt ook deels aan je grafiektype..
Een lijngrafiek verbind nu eenmaal de naast elkaar gelegen data-punten...
2013 = 100
2014 = #NB
2015 = 200
levert een rechte lijn op van 100 in 2013 naar 200 in 2015, waardoor het lijkt alsof 2014 gelijk is aan 150...

Beter is dan om te werken met een scatterplot, staafdiagram of boxplot. Op die manier komen de "gaten" vanzelf naar voren..

Wil je toch perse een lijngrafiek met gaten, dan is het wat meer knutselwerk:
https://www.exceldashboar...ng-the-excel-na-function/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Ik begin idd in de buurt te geraken :) thx
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iWgWn7/draaitabel3.jpg
Als ik over de tabel een draaigrafiek maak, ben ik er idd bijna...
Het enige wat ik hier nog aan zou willen verbeteren is:
1) Ik kan de maanden niet noemen zoals ik wil in de grafiek. Zo heb ik 'mei' 'mei_' moeten noemen (anders zaagt Excel dat de veldnaam reeds bestaat). Vooral voor mei is dit lastig, omdat deze maar 3 letters heeft en je die eigenlijk niet kan afkorten ofzo. Zo moet ik ofwel in mijn oorspronkelijke (niet-draai-)tabel of in de grafiek iets anders dan 'mei' gebruiken. Is er een manier om dit te omzeilen?
2) Ik zou graag alle lijnen 'smoothed lines' of 'vloeiende lijnen' maken. Nu moet ik 1 voor 1 die lijn selecteren en dit aanpassen. Als ik in 2025 extra jaren moet toevoegen, dan moet weer opnieuw gaan uitzoeken hoe dat moet... Kan je dit niet voor alle lijnen veranderen in 1x?
3) Is het mogelijk aan de rechterkant van de grafiek de jaartallen automatisch te verbergen die geen enkele waarde bevatten?

@ breew: Bedankt voor de tip, maar door de aard van de gegevens, is het eigenlijk onmogelijk dat er tussenin waarden ontbreken. Enkel aan het begin en het einde zullen gegevens ontbreken... Hiervoor lijkt mij een lijngrafiek dan ook het duidelijkste...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHH

DHH

Mastakilla schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:17:
1) Ik kan de maanden niet noemen zoals ik wil in de grafiek. Zo heb ik 'mei' 'mei_' moeten noemen (anders zaagt Excel dat de veldnaam reeds bestaat). Vooral voor mei is dit lastig, omdat deze maar 3 letters heeft en je die eigenlijk niet kan afkorten ofzo. Zo moet ik ofwel in mijn oorspronkelijke (niet-draai-)tabel of in de grafiek iets anders dan 'mei' gebruiken. Is er een manier om dit te omzeilen?
Voor Excel is er een wereld van verschil tussen 'mei' en 'mei '... doe er je voordeel mee. ;)
2) Ik zou graag alle lijnen 'smoothed lines' of 'vloeiende lijnen' maken. Nu moet ik 1 voor 1 die lijn selecteren en dit aanpassen. Als ik in 2025 extra jaren moet toevoegen, dan moet weer opnieuw gaan uitzoeken hoe dat moet... Kan je dit niet voor alle lijnen veranderen in 1x?
Dit is me zo niet bekend. Mocht je nog wat tegenkomen, laat het s.v.p. even weten.
3) Is het mogelijk aan de rechterkant van de grafiek de jaartallen automatisch te verbergen die geen enkele waarde bevatten?
Automatisch volgens mij niet, maar misschien dat je een slicer kan gebruiken. Dan blijft de data in je Excellijst, maar zie je alleen wat je wilt zien.
(Tabblad Analyseren -> Slicer toevoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
1) Ok bedankt, beetje "vuile" manier van werken, maar het doet idd wat het moet...
2) Ok
3) Slicer werkt precies enkel voor rijen, terwijl ik automatisch kolommen wou wegfilteren. Maar in de grafiek kan ik ze manueel ook gewoon uitvinken. Zal het dan zo wel doen...

Intussen ziet er trouwens zo uit (begint acceptabel te worden):
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/kvnHen/draaitabel4.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHH

DHH

Begint inderdaad al overzichtelijker te worden.

Mocht je er echt wat moois van willen maken, dan loop je - m.i. - al snel tegen de beperkingen van Excel aan en kan je beter aan de slag gaan met een programma als Qlik Sense of Power BI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:09
DHH schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:14:
Begint inderdaad al overzichtelijker te worden.

Mocht je er echt wat moois van willen maken, dan loop je - m.i. - al snel tegen de beperkingen van Excel aan en kan je beter aan de slag gaan met een programma als Qlik Sense of Power BI.
of R + shiny *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Hmmm... Ik vrees dat, toen ik al mijn tijdelijke klad werkbladen heb opgeruimd, iets is misgelopen :'(

Als ik nu op alles vernieuwen klik, krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iJ7XvS/energie.jpg
En ik heb intussen ook al een keer opgeslagen, waardoor ik mijn wijzigingen niet meer ongedaan kan maken :'(

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

edit:
Als ik bv zoek in de hele werkmap naar 'verbruik_gemeten_water_per_maand' dan vind ik niets. Bij mijn weten worden ook geen van die vermelde tabellen nog ergens gebruikt
Ook de kringverwijzingen toont excel niet (zoals ie volgens mij normaal wel doet)

[ Voor 33% gewijzigd door Mastakilla op 28-03-2018 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Gegevens - Verbindingen
En daar alle werkmapverbindingen verwijderd

heeft het probleem opgelost... Is wel wat rommelig van Excel om dit zelf niet werkend te houden
Pagina: 1