[Beamer] Geen kennis om 1 aan te schaffen, waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 23:48

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Mijn vrouw en ik hebben besloten om een beamer aan te schaffen om het film kijken op onze 23" LCD monitor uit ~2009 te verbeteren. Maar dan is de vraag, waar begin je met info zoeken? Ik heb al wat zitten neuzen op projectorcentral.com, en ook op Tweakers (bv. het achtergrond topic), maar heb nog steeds geen goed idee wat goed past in onze situatie:

- Vrij lichte woonkamer; zon staat er op vanaf 3-4 u 's middags met veel ramen en geen gordijnen maar luxaflex.
- Nagenoeg witte muur, waar op 2-3 meter afstand de beamer komt te hangen.
- Kijkafstand is zo'n 2,50 meter
- Budget 200-250 euro

Van wat ik gelezen hebt lijkt een DLP beamer met Full HD resolutie en maximaal 2,000 branduren (tweedehands is een optie) een goede richting, maar dan weet ik nog weinig.

Ook vraag ik me af of de meeste beamers vanaf USB kunnen spelen tegenwoordig? Dat zou 7,het trekken van een 7,5 meter kabel schelen :+

Wie kan me leesvoer tippen dan wel koopadvies bieden? :)

[ Voor 8% gewijzigd door LankHoar op 25-03-2018 04:06 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-10 14:29

Major_ton

Shoot!

Het is heel erg leuk om een beamer in de woonkamer te hebben, maar -afhankelijk van je eigen kwaliteitseisen- zal je aan een aantal criteria moeten voldoen. Ik zal niet alles opnoemen aangezien je al vrij duidelijke punten hebt opgenoemd. Eerlijk is eerlijk, je maakt het jezelf niet makkelijk. Een beamer en vol zonlicht in de kamer gaan gewoon niet hand in hand. In de avond is dat natuurlijk minder een probleem. Hoe dan ook, je hebt een lichtkanon nodig! Als je een nagenoeg witte muur hebt zou ik mij niet gaan verdiepen in een projectiescherm en al het budget aan de beamer zelf spenderen. En dat budget is erg krap. De 2dehands markt komt dan inderdaad snel om de hoek kijken, maar zonder enige kennis kan dat lastig zijn.

Sidenote: De beamer ga je aansturen via HDMI, niet USB.

Ideaal is een beamer met een 1280x720 of 1920x1080 resolutie voor de 16:9 verhouding voor films, series en games. Gezien het budget is 1280x720 het meest realistisch en ondanks dat sommige nu moord en brand gaan schreeuwen dat deze resolutie te laag is, raad ik je aan dat te negeren. Het kan namelijk prima. Om een beetje ruime keuze te hebben zal je al snel op een 1280x800 beamer uitkomen wat goed te doen is zonder projectiescherm.

Als je nieuw wilt aanschaffen liggen de prijzen voor bruikbare beamers (kijkend naar de situatie) tussen de € 400 en € 700 - en daarom raad ik je aan het budget wat op te schroeven. Optoma en Acer hebben erg leuke DLP beamers rond de € 500,- en zelfs Full HD 1920x1080 is dan misschien een optie.

2hands moet je een beetje geluk hebben wat er wordt aangeboden, maar soms is het lastig te beoordelen wat je koopt. Vaak heeft de lamp al de nodige branduren achter de rug en een nieuwe lamp kost je dan alweer het halve budget.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Major_ton super, bedankt voor de info! Het laat toch wel zien waar ik ook bang voor was, en dat is een te krap budget. Projectiescherm leek mij ook al niet per se nodig in ons geval.

Stel we zorgen voor donkere gordijnen voor onze ramen (6 meter in totaal), zou dat de keuze voor een projector gemakkelijker maken? Ik zit te denken aan de volgende begroting:

- Gordijnen: 50 euro
- Beugel voor beamer, 7,5m kabelgoot en HDMI kabel: 50 euro
- Beamer: 300 euro (tweedehands, letten op branduren lamp)

Is bovenstaande al realistischer in jouw ogen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-10 14:29

Major_ton

Shoot!

LankHoar schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:09:
@Major_ton super, bedankt voor de info! Het laat toch wel zien waar ik ook bang voor was, en dat is een te krap budget. Projectiescherm leek mij ook al niet per se nodig in ons geval.

Stel we zorgen voor donkere gordijnen voor onze ramen (6 meter in totaal), zou dat de keuze voor een projector gemakkelijker maken? Ik zit te denken aan de volgende begroting:

- Gordijnen: 50 euro
- Beugel voor beamer, 7,5m kabelgoot en HDMI kabel: 50 euro
- Beamer: 300 euro (tweedehands, letten op branduren lamp)

Is bovenstaande al realistischer in jouw ogen? :)
Goede gordijnen zijn altijd een aanwinst, dus dat zou ik sowieso doen. Je kan de 2dehands markt eens in de gaten houden voor een Optoma HD26. Dat is een Full-HD beamer met erg nette prestaties. Onlangs werd er eentje aangeboden voor € 340,-. Op het HTforum worden regelmatig beamers voor een leuke prijs aangeboden. Je moet je wel even aanmelden om van het 2dehands gedeelte gebruik te kunnen maken.

Voordat je een beugel koopt en de beamer op gaat hangen, zou ik eerst even experimenteren wat je er allemaal van vindt en de beamer gewoon even op een salontafel oid zetten. Houd er rekening mee dat een beamer na het uitzetten even moet afkoelen voordat je hem weer oppakt en verplaatst. Dat komt de levensduur van de lamp ten goede. Korte sessies zijn ook killing, dus houdt altijd minimaal een half uur aan als dat kan.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
LankHoar schreef op zondag 25 maart 2018 @ 01:22:
Wie kan me leesvoer tippen dan wel koopadvies bieden? :)
Aankoopadvies dus een verhuizing naar Consumentenelektronica Aankoopadvies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Major_ton schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:55:
[...]

Goede gordijnen zijn altijd een aanwinst, dus dat zou ik sowieso doen. Je kan de 2dehands markt eens in de gaten houden voor een Optoma HD26. Dat is een Full-HD beamer met erg nette prestaties. Onlangs werd er eentje aangeboden voor € 340,-. Op het HTforum worden regelmatig beamers voor een leuke prijs aangeboden. Je moet je wel even aanmelden om van het 2dehands gedeelte gebruik te kunnen maken.

Voordat je een beugel koopt en de beamer op gaat hangen, zou ik eerst even experimenteren wat je er allemaal van vindt en de beamer gewoon even op een salontafel oid zetten. Houd er rekening mee dat een beamer na het uitzetten even moet afkoelen voordat je hem weer oppakt en verplaatst. Dat komt de levensduur van de lamp ten goede. Korte sessies zijn ook killing, dus houdt altijd minimaal een half uur aan als dat kan.
Ik zal eens op dat forum rondneuzen, ziet er interessant uit. Ik zie dat de levensduur van lampen tussen de 2.000 en 4.000 branduren ligt, dus indien ik er 1 kan vinden die <1.000 branduren heeft zou dat mooi zijn lijkt me? ~500 films kunnen kijken, dat klinkt alsof ik er minstens een paar jaar mee kan doen :)

Bedankt voor alle tips!

Pagina: 1