Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Acer spin of TU-laptop (HP Zbook Studio)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ik had eerst een ASUS UX430U, echter heb ik deze met veel moeite terug kunnen sturen omdat ik last had van elektriciteit op de behuizing.

Zoals velen van jullie weten heeft de TU Delft net als alle andere technische universiteiten elk jaar een leuke deal met betrekking tot hun laptops. Dit jaar hadden ze een HP Zbook G4, een monster met 15,6 inch scherm en goede prestaties maar een minder goede accuduur en portability (+- 4 uur, 2 kg en 2kg). Echter is dit wel een hoge kwaliteit laptop die van alle gemakken is voorzien, geen prut kwaliteit componenten maar een echt powerhouse. Fast charging, et cetera. Voor 1150 euro: pricewatch: HP ZBook Studio G4 Y6K15ET

De nieuwe (Zbook studio G5) zal waarschijnlijk een 6core 8700hq hebben. Het gaat dus om deze nieuwe laptop vs de acer spin 5

voordelen
Groter scherm
Hogere kwaliteit onderdelen (thunderbolt, et cetera)
Beter toetsenbord
Krachtiger
Scherm geeft meer kleuren weer
6-core
Mat scherm (reflecties)

nadelen
Zwaarder (300 gram)
Mindere accuduur
Geen touchscreen
Geen 360
Mat scherm (minder contrast)
1150 euro

Echter heb ik nu bij Mediamarkt een Acer Spin 5 gekocht voor 750 euro: pricewatch: Acer Spin 5 SP513-52N-5210
voordelen
Portable (1.7 kilogram)
Touchscreen
360 graden
Accuduur
4-core
Geleverd met stylus met active palm rejection
Glanzend scherm (beter contrast)
750 euro (in de aanbieding waarde: 830 euro)

nadelen
Minder krachtig
Minder groot scherm
Minder goede kwaliteit onderdelen
Glanzend scherm (reflecties)

Wat is je budget?
1100

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop gaat gebruikt worden voor projecten op de TU Delft waarbij ik ga programmeren en verslagen moet schrijven. Ook neem ik de laptop mee naar mijn vriendin om eventueel te kunnen studeren en de projecten kan maken (max 2x/maand)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, het gaat om de vergelijking van deze laptops.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Beste antwoord (via Frozen op 29-03-2018 23:39)

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11 17:02

Liveshort

Certified Crazy Person

De laptops van de TU zijn de laatste paar jaar zeker een goede deal, sinds ze inmiddels geen 4 kg meer wegen, maar gewoon een kilo of 2. De vraag blijft altijd een beetje of je het echt nodig hebt. In mijn ervaring (Natuurkunde, andere kant van de campus) maakt het voor studiegerelateerde zaken niet uit of je een stevige quadcore of een wat simpelere dual core hebt. Vaak win je het meest door je programma beter te programmeren, die extra cores leveren je vaak een maximale winst van een factor 2 op ofzo, daar zit je echte tijdwinst dus niet. Als het voornamelijk tekstbewerken is zou ik lekker de laptop houden die je toch al hebt besteld.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

G5 is er al oa 14" voor €1700,- met de Intel® i7-8550U

Maar je hebt een deel van het geld terug van Asus, en nu een Spin. ga je die ook weer weg doen ?

[ Voor 47% gewijzigd door Hackus op 24-03-2018 22:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:12:
G5 is er al oa 14" voor €1700,- met de Intel® i7-8550U
Het gaat om de HP zbook studio G5 voor de duidelijkheid. :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een 8700HQ voor wat programmeren en schrijven? Dan moet je wel een hele goede case formuleren wil je alle cores nodig hebben.

Ik vind de vergelijking ook wat krom; je hebt tegenwoordig al een instapper vanaf €400 en jij gaat nu 2 machines vergelijken die €400 uit elkaar liggen. Kan ik ook vragen waarom je de Zbook van 1150 alvast niet vergelijkt met een nog hoger model van 1500.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:14:
Een 8700HQ voor wat programmeren en schrijven? Dan moet je wel een hele goede case formuleren wil je alle cores nodig hebben.

Ik vind de vergelijking ook wat krom; je hebt tegenwoordig al een instapper vanaf €400 en jij gaat nu 2 machines vergelijken die €400 uit elkaar liggen. Kan ik ook vragen waarom je de Zbook van 1150 alvast niet vergelijkt met een nog hoger model van 1500.
8700HQ voor het maken van simulaties in python, teksten schrijven, gamepje af en toe. Vooral typen in sharelatex (waarbij je je volledige scherm gebruikt) (groot scherm):
Afbeeldingslocatie: https://pennwic.files.wordpress.com/2014/04/file21.png

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom heb je die Spin gekocht dan ?
HP heeft gekozen voor de i7-8550U in de meeste G5. een HP ProBook 450 G5 3KX86ES 15,6" FHD, Intel Core i7-8550U Quad-Core, 8GB DDR4, 256GB SSD, GeForce 930MX kost +- €950,-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:44:
Waarom heb je die Spin gekocht dan ?
HP heeft gekozen voor de i7-8550U in de meeste G5. een HP ProBook 450 G5 3KX86ES 15,6" FHD, Intel Core i7-8550U Quad-Core, 8GB DDR4, 256GB SSD, GeForce 930MX kost +- €950,-
De spin heb ik gekocht omdat hij erg veel bood voor zijn prijs van 750 euro in de aanbieding, omdat ik bang was dat hij uitverkocht was binnenkort.

Ik zie het voordeel van de i7-8550u niet echt ten opzichte van de i5-8250U. Echter zie ik het voordeel duidelijk bij de i7-8700HQ met zijn 6 cores. Daarbij is de prestatiewinst van de 930MX minimaal t.o.v. de UHD620 en had ik liever een mx150 gezien als ik eerlijk was! :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Frozen schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 23:20:
[...]

De spin heb ik gekocht omdat hij erg veel bood voor zijn prijs van 750 euro in de aanbieding, omdat ik bang was dat hij uitverkocht was binnenkort.

Ik zie het voordeel van de i7-8550u niet echt ten opzichte van de i5-8250U. Echter zie ik het voordeel duidelijk bij de i7-8700HQ met zijn 6 cores. Daarbij is de prestatiewinst van de 930MX minimaal t.o.v. de UHD620 en had ik liever een mx150 gezien als ik eerlijk was! :)
Ik denk niet dat er een 15.6" HPZbook komt met een 8700HQ voor €1000,-

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 23:45:
[...]

Ik denk niet dat er een 15.6" HPZbook komt met een 8700HQ voor €1000,-
Ik denk het wel zeker te weten dat hij er wel komt. HP gaat niet hun top of the line workstation maken met een matig processortje erin. [TU Delft] Notebookproject 2017-2018

Terug naar de vraag dus, kan ik beter voor de acer spin gaan of de High-end TU-laptop?

[ Voor 9% gewijzigd door Frozen op 24-03-2018 23:48 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Frozen schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 23:47:
[...]

Ik denk het wel zeker te weten dat hij er wel komt. HP gaat niet hun top of the line workstation maken met een matig processortje erin. [TU Delft] Notebookproject 2017-2018

Terug naar de vraag dus, kan ik beter voor de acer spin gaan of de High-end TU-laptop?
Die Spin heb je toch al, ik snap er niet veel meer van, zal wel van lange drukke dagen komen.
Zie ook geen HP Zbook g5 in je link. Ik had lekker de G4 gekocht uit je link ipv de Spin. (die je al hebt zoals ik lees en weer terug gaat sturen). Bye ik ga afsluiten voor vandaag

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 23:53:
[...]

Die Spin heb je toch al, ik snap er niet veel meer van, zal wel van lange drukke dagen komen.
Zie ook geen HP Zbook g5 in je link. Ik had lekker de G4 gekocht uit je link ipv de Spin. (die je al hebt zoals ik lees en weer terug gaat sturen). Bye ik ga afsluiten voor vandaag
In mijn startpost schrijf ik: De nieuwe (Zbook studio G5) zal waarschijnlijk een 6core 8700hq hebben. Het gaat dus om deze nieuwe laptop vs de acer spin 5

De spin heb ik gekocht, en komt morgen binnen. Die kan natuurlijk weer gratis teruggestuurd worden. Ik vraag me dus af of ik voor wat mobielers moet gaan, of gewoon een powerhouse.

• MrSnoww
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:12
Ik zou zeggen dat jij je keuze al gemaakt hebt omdat je de Acer Spin gekocht hebt. Echter gezien jouw studie (Lucht- en Ruimtevaarttechniek) zou mijn keuze toch vallen op de Zbook G5, aangezien ik verwacht dat je voor jouw studie modellen en zwaardere programma's draait dan een gemiddelde studie.

Acties:
  • Beste antwoord

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11 17:02

Liveshort

Certified Crazy Person

De laptops van de TU zijn de laatste paar jaar zeker een goede deal, sinds ze inmiddels geen 4 kg meer wegen, maar gewoon een kilo of 2. De vraag blijft altijd een beetje of je het echt nodig hebt. In mijn ervaring (Natuurkunde, andere kant van de campus) maakt het voor studiegerelateerde zaken niet uit of je een stevige quadcore of een wat simpelere dual core hebt. Vaak win je het meest door je programma beter te programmeren, die extra cores leveren je vaak een maximale winst van een factor 2 op ofzo, daar zit je echte tijdwinst dus niet. Als het voornamelijk tekstbewerken is zou ik lekker de laptop houden die je toch al hebt besteld.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Frozen schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:22:
[...]

8700HQ voor het maken van simulaties in python, teksten schrijven, gamepje af en toe. Vooral typen in sharelatex (waarbij je je volledige scherm gebruikt) (groot scherm):
Sorry, ik ben dom.

Python ken ik maar daar houdt alles mee op. Aangezien we niet in jouw hoofd kunnen kijken (noch op je scherm), kan ik niet beoordelen of jouw projecten voldoende hebben aan een dual-core gedurende 6 minuten, een quad-core gedurende 10 minuten of dat je met 20 cores gedurende 19 uur voldoende hebt.

Ook geef je inhoudelijk geen direct antwoord op de budgettering. Ik vind het erg vreemd dat je wel van 800 naar 1200 Euro kan springen maar dan kan je toch ook een nieuw/extra topic starten of je een Zbook van 1200 moet kopen of een andere machine van 1600 Euro?

Performance-technisch zou ik de Spin voldoende vinden; 4 cores, laag accu-gebruik, handiger om te buigen, omklappen, meenemen etc. Maar als je echt meer een mobiel werkstation zoekt, is een Zbook of een ProBook een betere keuze; sowieso qua aansluitingen en mogelijke uitbreiding later. Maar dan vind ik wel dat je een vastgesteld budget moet aanhouden :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Liveshort schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:34:
MAX3400 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:12:
[...]

Sorry, ik ben dom.

Python ken ik maar daar houdt alles mee op. Aangezien we niet in jouw hoofd kunnen kijken (noch op je scherm), kan ik niet beoordelen of jouw projecten voldoende hebben aan een dual-core gedurende 6 minuten, een quad-core gedurende 10 minuten of dat je met 20 cores gedurende 19 uur voldoende hebt.

Ook geef je inhoudelijk geen direct antwoord op de budgettering. Ik vind het erg vreemd dat je wel van 800 naar 1200 Euro kan springen maar dan kan je toch ook een nieuw/extra topic starten of je een Zbook van 1200 moet kopen of een andere machine van 1600 Euro?

Performance-technisch zou ik de Spin voldoende vinden; 4 cores, laag accu-gebruik, handiger om te buigen, omklappen, meenemen etc. Maar als je echt meer een mobiel werkstation zoekt, is een Zbook of een ProBook een betere keuze; sowieso qua aansluitingen en mogelijke uitbreiding later. Maar dan vind ik wel dat je een vastgesteld budget moet aanhouden :)
MrSnoww schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:17:
Ik zou zeggen dat jij je keuze al gemaakt hebt omdat je de Acer Spin gekocht hebt. Echter gezien jouw studie (Lucht- en Ruimtevaarttechniek) zou mijn keuze toch vallen op de Zbook G5, aangezien ik verwacht dat je voor jouw studie modellen en zwaardere programma's draait dan een gemiddelde studie.
Ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik ga wachten op de nieuwe TU-laptop (HP Zbook studio G5). Ik wil als ik op mijn laptop werk niet het idee hebben dat ik op zo'n langzaam ding werk waarbij ik lang moet wachten bij sommige taken. Daarbij is het vaak een enorm goede deal. Is dat het niet, dan is de TU-ultrabook vaak ook nog geen slechte deal.

Bedankt voor het meedenken!

Pagina: 1