Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 18:01
Sinds een paar jaar gebruik ik een Netgear R7000 router achter een Ziggo kabelmodem in bridge mode.
Wifi bereik is prima, snelheden ook, maar de laatste tijd merk ik iets raars. Ik heb een stuk of wat esp8266 apparaatjes (in het kort een WiFi chip met programmeerbare microcontroller, te gebruiken als wifi schakelaar, sensor etc.). Deze hebben allemaal een vast IP adres (buiten de DHCP range). Mijn Homebridge communiceert met deze apparaatjes via MQTT.
Als ik de router net herstart heb en ik kijk in de interface bij 'attached devices' dan zie ik ze daar netjes tussen staan als 2.4G wireless. Maar na een poosje (soms een uur, soms een dag, soms een week) staan er geen 2.4G apparaten meer in de lijst. Als ik op mijn computer (Macbook Air) een WiFi sniffer (Who's On My WiFi) draai ziet die ook geen 2.4G apparaten meer. Niet alleen de esp's, alle apparaten die op de 2.4G zitten zijn verdwenen uit de lijst. Maar bijvoorbeeld telefoons die op de 2.4G aan de WiFi hangen hebben gewoon netwerk. Maar niet alles werkt normaal.
Sommige van deze esp's hebben een web interface, deze is niet meer te benaderen. Maar er is nog wel contact, de esp's reageren nog op MQTT commando's en geven ze ook terug aan de server. Eén van de esp's krijgt de tijd van een time-server (UDP) en dat gaat ook gewoon door.
Na een herstart van de router is alles weer terug. Ik draai de laatste firmware (volgens de router zelf, V1.0.9.18_1.2.27).
Kan ik ergens een instelling verkeerd hebben staan? Iemand anders die hetzelfde ziet in zijn/haar router?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07
Misschien terug naar een oudere firmware?
Ik heb geen goede ervaring met de laatste versies.
Mijne terug gezet naar 1.0.5.64 die ik daarvoor had en alles weer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Zeker het proberen waard. Ik kan altijd weer 'upgraden' naar nieuwere firmware als de oude hetzelfde probleem vertoont. Dank voor de tip, ik laat weten of er iets verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Heel cru om te zeggen, maar de officiele firmwares van Netgear voor de R7000 zijn vrij waardeloos.
Sinds ik DD-WRT draai heb ik geen problemen meer met verbindingen en ik had er nogal wat.

Enige wat je nog kan proberen is naar factory defaults en alles opnieuw instellen als je dat niet al gedaan hebt (aanrader na elke update).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Alles opnieuw instellen is nogal een klus (ik doe vrij veel port forwarding en dat is niet fijn instellen in de Netgear interface) maar dat heb ik inderdaad al meerdere keren gedaan. WRT installeren is ook een optie, maar dat is een stop die ik hoopte te kunnen vermijden. Maar misschien moet ik dat gewoon maar eens doen. Ik heb vannacht de oude firmware er op gezet (1.0.5.64) en hij is nu alweer twee esp's 'kwijt'.
Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17
Netgear heeft op de R7000 sinds najaar 2017 echt rare firmwareproblemen. Ik weet niet hoe oud die 1.0.5.64 is, maar ik zou aanraden om firmware van voor juni 2017 te draaien. Of als je dat ivm veilgheidsupdates niet wilt, dan inderdaad een WRT erop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Deze firmware is van november 2016. Maar ook bij deze firmware is niet alles koek en ei. Alle esp's zijn inmiddels weer uit de lijst met 'attached devices' verdwenen, maar ik kan de web interfaces nog wel benaderen. Dus beter dan bij de oude (of eigenlijk nieuwe) firmware. WRT komt steeds dichterbij...
Of ik zet deze op kantoor voor het 'klanten-netwerk' en koop een nieuwe voor thuis. Maar welke dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja... router.... wat moet deze kunnen, en wat moet hij NIET kunnen?

Hetzelfde is net als zeggen: "ik heb een auto nodig..."....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Haha, de vraag was retorisch. Ik heb indertijd veel reviews gelezen, prijzen vergeleken en uiteindelijk voor de r7000 gekozen. En daar was ik in het begin erg blij mee. Maar ik kwam dan ook van de Ziggo kabelmodem met WiFi, met twee range extenders om ook buiten de woonkamer nog iets van draadloos netwerk te hebben. Dus een belangrijk criterium was Wifi bereik. Het hele huis (een betonnen rijtjeshuis uit 1973) van WiFi voorzien, liefst ook nog de tuin. En dat met concurrentie van meer dan twintig WiFi netwerken van buren.
Verdere eisen zijn eigenlijk niet zo bijzonder. Port forwarding, heeft iedere fatsoenlijke router wel, net als .n en .ac. Een gasten netwerk is handig maar niet noodzakelijk en een dynamic DNS 'updater' is geloof ik ook vrij algemeen.
Als ik even snel tel kom ik op een kleine 25 draadloze apparaten (waarvan zo'n 15 uitsluitend op 2.4G) en nog een stuk of 8 bedrade apparaten. Geen idee of dat een grote belasting is voor een router, lijkt me nog wel mee vallen. Zeker omdat die 16 2.4G apparaten maar een paar keer per dag wat MQTT informatie doorgeven.
Kortom, eigenlijk zou iedere moderne router op papier aan mijn 'eisen' voldoen, maar dat geldt dus ook voor de r7000 en die blijkt toch problemen te geven. Dus ja, ik wil een auto waarmee ik van A naar B kan, maar liefst wel lekker comfortabel en natuurlijk mooier dan die van de buurman ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Die r7000 moet dat makkelijk aan kunnen.
Tip,ga naast a ddwrt ook zeker kijken naar advanced tomato.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
Vanochtend even tijd, dus me ingelezen op WRT en Tomato. Ik vond de interface van Advanced Tomato er iets beter uit zien dan DD-WRT en qua features die ik nodig denk te hebben maakt het allemaal niet veel uit. Dus ik heb gekozen voor Tomato. Was even werk om alles opnieuw in te stellen, maar alles lijkt nu te werken.
Wel benieuwd of ik vanavond nog steeds alle esp's in mijn netwerklijstje heb staan...
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dan ben ik toch wel erg benieuwd naar het vervolg. :P

Zelf zit ik namelijk ook met vergelijkbare issues. Vreemd gedrag rondom wifi en SSID's plus het niet tonen van veel apparaten waarvan ik weet dat ze verbonden zijn. Het is allemaal niet fris dus ik overweeg ook alternatieve firmware. Kan jij bevestigen dat dit inderdaad heeft geholpen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieA
En terecht, ik had immers nog een update beloofd!
Maar ik ben duidelijk zo tevreden over hoe de router nu functioneert dat ik 'm volledig vergeten ben. Het enige waar ik nog wel eens aan denk is als ik er langs loop en ik zie alle lampjes branden. Die zou je uit moeten kunnen zetten met een simpel scriptje, maar bij mij blijven ze vrolijk branden. Wat wel gelukt is is dat ze niet meer knipperen, dus dat maakt het al een stuk minder irritant.
Ik heb op een andere locatie (vakantiehuis) ook een R7000 nog met de Netgear firmware, die moet ik toch regelmatig herstarten omdat 'ie iets weer niet doet. Dus ja, Tomato is zeker een hele verbetering!
Pagina: 1