Gebouw op kadastrale kaart klopt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik heb een vraag over vergunningen en kadastrale kaarten. Ik heb een huis uit 1910, waarachter de keuken is uitgebouw en daarachter de badkamer. Vorig jaar heb ik het huis volledig gemoderniseerd. De badkamer (en twee meter huis die extra achter de keuken zat) heb ik volledig gesloopt en de tuin is wat groter geworden. Ik heb de gemeente toen gebeld en die hebben mij aangeraden op omgevingsloket te controleren of ik een vergunning nodig had. Dat had ik niet. Dus die verbouwing is uitgevoerd.

Nu wil ik verder met de tuin en mijn (lompe) houten blokhutschuur vervangen door een wat kleiner schuurtje en de tuin netjes maken en een dakterras op de keuken maken. Hiervoor heb ik omgevingsloket bekeken en er is juist weer wel een vergunning nodig (zowel dakterras als schuurtje). Ik ben dit aan het voorbereiden en ik heb de kadastrale tekening gedownload.

Nu valt het me op dat de vorm van gebouwen vrij precies op die kadastrale kaart staat, maar de vorm van mijn huis klopt dus niet meer. Weet iemand hoe je hiermee om moet gaan? IK zou eigenlijk willen dat het klopt. Is dat terecht of maak ik me hier te druk om? Googlen op deze vraag levert niet echt iets op.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je het zeker wil weten: maak via de gemeente een afspraak dat het Kadaster een persoon stuurt om te komen meten. Op basis van kaarten, coordinaten, eventueel oude erfgrenzen, kunnen ze exact (tot op 3cm nauwkeurig) vertellen welke stukken/terreinen van jou zijn.

Hou er rekening mee (alvast); als jouw "gebouwen" buiten de meting vallen (zeg even, op grond van buren of gemeente), en dit is grofweg in de laatste 20 jaar zo gekomen, is er een kans dat de rechthebbende van die grond kan eisen dat je je gebouwen weghaalt. Na grofweg 20 jaar is er een relatief abstracte verjaring en zolang het niet om honderden vierkante meters gaat, mag je de grond "houden" en wordt dit in het Kadaster ingeschreven.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Die begrijp ik even niet. Welke vraag beantoord je nu? Ik heb gewoon een kleiner huis gekregen en de kaart heeft het grotere huis er nog op staan. Er is niets binnen of buiten de grenzen bijgekomen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JvS schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:03:
Die begrijp ik even niet. Welke vraag beantoord je nu? Ik heb gewoon een kleiner huis gekregen en de kaart heeft het grotere huis er nog op staan. Er is niets binnen of buiten de grenzen bijgekomen.
Ah, het was een beetje en en.

Het is voor het Kadaster ook handig(er) als jouw nieuwe afmetingen op de kaarten staan dus je kan allicht even informeren of ze willen komen meten. Hierdoor, bij mogelijke verkoop later, is het ook duidelijk voor de koper/makelaar. Maar omdat afmetingen een referentie onderling kunnen zijn, is het opnieuw meten ook goed om te weten tot waar grenzen / muren / etc. lopen.

Misschien nog een voordeeltje (maar dat gok ik, misschien dat iemand anders het weet); bij een kleiner woonoppervlak officieel vastgelegd, gaat misschien ook de WOZ-waarde van het perceel omlaag en dat scheelt in je belastingen ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 19:30
Ik meen dat je ‘gewoon’ moet betalen als het kadaster komt meten.
In ieder geval als je je grenzen wil reconstrueren (discussie met buren over de erfgrens)