Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Wat is het verschil tussen een verband en verhouding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakenaars,

Sorry voor deze vraag, maar ik zie het verschil niet helemaal?

Ik heb de definities van deze twee woorden opgezocht en op encyclo.nl wordt het volgende gezegd:
Verhouding:
- onderlinge betrekking tussen zaken of mensen / onderling verband
- relatie / band
- een intieme, duurzame relatie tussen twee personen

Verband:
- manier waarop dingen met elkaar te maken hebben
- samenhang / band / relatie

Ik zie het verschil tussen deze twee woorden niet? Zou iemand me hiermee kunnen helpen om tóch een onderscheid te kunnen maken tussen deze twee woorden. Dit zou ik waarderen.

Bij voorbaat bedankt :).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2018 19:19 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 24-03-2018 20:00)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:18:
Bedoelen ze dat nou met (bijvoorbeeld) dat Turkije en Nederland zulke goede verhoudingen hebben vanwege de Armeense genocide? Of de fijne verhoudingen met de USA vanwege de komende aluminium-kosten?

Ach, laten we het erop houden: verhoudingen zijn ingegeven door "emotie" oftewel door bewustzijn en redenering van personen. Verbanden zijn vaker "theoretisch" namelijk verwijzingen naar wetenschappelijk bewijs.

Maar ja, als je gevallen bent vanwege het verband naar kinetische energie en zwaartekracht, heb je soms wel een verbandje om je knie nodig ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dingen VS mensen?

Vanwaar je vraag? Welke context?

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:19:

Vanwaar je vraag? Welke context?
In het algemeen, ik kwam er ineens op :P , ik weet geen voorbeelden te verzinnen die echt een onderscheid tussen deze twee woorden maakt...

En verwijs je dingen naar => verbanden en mensen naar => verhoudingen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2018 19:23 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een verhouding met elkaar hebben is toch net iets anders dan een verband hebben met elkaar.

Ik heb een verhouding met mijn vrouw, lijkt me duidelijk.
Ik heb een verband met de secretaresse van mijn manager.

Als ik met de secretaresse van mijn manager loop te flikflooien dan zou ik ook daar een verhouding mee kunnen krijgen, als ze mijn type zou zijn.

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:23:
Een verhouding met elkaar hebben is toch net iets anders dan een verband hebben met elkaar.

Ik heb een verhouding met mijn vrouw, lijkt me duidelijk.
Ik heb een verband met de secretaresse van mijn manager.

Als ik met de secretaresse van mijn manager loop te flikflooien dan zou ik ook daar een verhouding mee kunnen krijgen, als ze mijn type zou zijn.
Maar bij de verhouding tussen jij en jouw vrouw? Kun je hiervan een voorbeeld geven, naast dat ze jouw type is, wat zou een ander voorbeeld kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2018 19:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:18:
Bedoelen ze dat nou met (bijvoorbeeld) dat Turkije en Nederland zulke goede verhoudingen hebben vanwege de Armeense genocide? Of de fijne verhoudingen met de USA vanwege de komende aluminium-kosten?

Ach, laten we het erop houden: verhoudingen zijn ingegeven door "emotie" oftewel door bewustzijn en redenering van personen. Verbanden zijn vaker "theoretisch" namelijk verwijzingen naar wetenschappelijk bewijs.

Maar ja, als je gevallen bent vanwege het verband naar kinetische energie en zwaartekracht, heb je soms wel een verbandje om je knie nodig ;)

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 21:39

-36-

Trust me. I'm an amateur

Er is ook wel enige overlap tussen de betekenis. Naar mijn idee gebruik je het woord verhouding eerder als er een directe interactie is tussen de aangeduide groep of persoon. Terwijl een verband meer aangeeft dat acties van de ene invloed op de andere kan hebben zonder dat er perse directe interactie is of dat de betrokken zich bewust van de ander, of de connectie zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door -36- op 24-03-2018 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:27:
Haha, dat is een goeie :P

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben mij wel op het goede spoor gezet, dank jullie wel voor het nemen van de moeite.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:35:
Jullie hebben mij wel op het goede spoor gezet, dank jullie wel voor het nemen van de moeite.
Zie je nou? Dat we je helpen is de verhouding tussen GoT'ers onderling en de mogelijkheid tot argumenten en hulp posten. Het verband van de antwoorden verhoudt zich dus niet zo zwart-wit als je verwacht :)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Als je een verhouding hebt met je secretaresse en je vrouw komt daar achter dan heb je daarna waarschijnlijk verband om je hoofd nodig en zo... :z

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 24-03-2018 19:39 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
Fiber schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:38:
Als je een verhouding hebt met je secretaresse en je vrouw komt daar achter dan heb je daarna waarschijnlijk verband nodig om je hoofd en zo... :z
Hahaha, je laat me lachen :P Ik had absoluut niet zo een antwoord verwacht, weer een goeie grap 8)7

• MAX3400

MAX3400

Fiber schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:38:
Als je een verhouding hebt met je secretaresse en je vrouw komt daar achter dan heb je daarna waarschijnlijk verband om je hoofd nodig en zo... :z
Als ze allebei een maandverband dragen, kan je die verhouding ook wel een paar dagen laten opdrogen :+

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

In verband met de verhouding tussen de inhoud van dit topic en het forumverband waar het in staat verwacht ik binnen korte termijn een verhoudingsgewijs buiten verband groot slotje op dit topic... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Het wordt nog leuker als je er verbond, verbonden (met dubbele betekenis: verband aangelegd "ik heb hem verbonden" en een verbintenis gesloten "wij zijn verbonden" (dus zonder verband)), verbinding en verbintenis bij betrekt :P

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Als je verband en verhouding mbt dingen ziet, denk ik persoonlijk dat bij een 'verband' er een relatie is tussen zaken die niet persé duidelijk is. Bij een verhouding is dat wel zo.

Er is een verband tussen hoeveel bier ik in moet kopen voor mijn feest en hoeveel mensen er komen. De precieze invulling van dat verband is niet persé duidelijk, zijn het voornamelijk wijndrinkers dan hoef ik niet veel bier extra te kopen.

De verhouding tussen de rechte zijden en de schuine zijden van een rechthoekige driehoek is vastgelegd in de stelling van Pythagoras; die is klip en klaar. Er is dus een verband tussen de rechte en schuine zijden, maar zelfs ook een vastgestelde verhouding.

Een 'verband' zie ik dus als iets minder strak gedefinieerd dan een 'verhouding'.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1