Ah, een topic waar mijn nekharen weer van gaan trillen. Jaren in een 'dikke' leasebak van de zaak gereden en dan niet terug willen vallen in levenstandaard, want het steekt zo schraal af als de buren ineens opvalt dat er een C1/Upje/Polo/Picanto voor de deur staat ipv een leasebak.
Ik zit hier natuurlijk een beetje te ranten en vat het a.u.b. niet te zwaar op.
Maar als je weggaat bij je huidige baan met leaseauto kies je daar bewust voor als je vervolgens bij een andere werkgever aan de slag gaat waar die mogelijkheden er niet zijn.
Zakelijk lease je een leuke auto voor een paar centen per maand en dan is een privé auto ineens heel erg duur. Of dat nou private lease of aanschaffen is. Voor 300 euro per maand rijd je privé gewoon geen kilometer vreter met een ruime cabine en lekkere stoelen met plek voor 4 man zonder opgetrokken knieën.
Ik ben echter wel van mening dat als je dan een klap geld uit moet geven voor een auto dat je dat vooral voor jezelf moet doen.
Ik heb nog geen week een nieuwe auto van 28k uit eigen zak, maar ik zit er echt niet op te wachten om daar zakelijke kilometers mee te rijden. Ik koop de auto voor mijzelf en als de baas geen leaseauto wil geven of een (goed onderhouden) poolauto beschikbaar heeft dan ziet die maar hoe ik bij mijn klanten kom.
Als ik met een auto met een uur op bestemming ben en er met de trein (wat in mijn specifieke situatie een praktische oplossing zou zijn gezien het kantoor aan het spoor zit) 2 uur over zou doen heb ik daar persoonlijk geen probleem mee. Is toch weer 4 uurtjes gratis geld.
Als ik in die zelfde trein ook nog attributen mee moet nemen die niet te tillen zijn maakt dat het alleen maar extra lastig voor de werkgever.
Ik vind dat hardstikke mooi en haal er zowaar plezier uit dat je als werknemer die macht hebt om weerstand te kunnen bieden aan je werkgever.
En ik hoor vele al de muis schuiven naar de quote knop, maar ook jullie moeten zo denken!
Of je nou met je roestbak van 15 jaar oud denkt prima winst te kunnen maken voor 19ct/km moet je helemaal zelf weten, maar ik zet mijn leven niet op het spel voor de zaak.
Ik vind het ook een dooddoener van de werkgever dat die bijvoorbeeld aangeeft niet meer te kunnen betalen dan 19ct/km als reiskosten vergoeding voor gebruik van de auto. Maar zonder blikken of blozen vervolgens wel een autoverhuurbedrijf kunnen inschakelen is dan geen probleem (ipv de betreffende medewerker gewoon 50 euro extra vergoeding te geven voor het gebruik van zijn privé auto voor zakelijke doeleinden).
Wel de klant 50 ct/km laten betalen vanuit de offerte om 3x een overleg bij te wonen, en de bewuste medewerker voor 19 ct/km op pad te sturen met de eigen auto. Dikke vinger kunnen ze krijgen.
Ik zit er nog op te wachten dat een werkgever mij wilt ontslaan op basis van de noemer 'werkweigering' omdat ik niet met privé vervoer werk-werk kilometers wil maken. Ik wil die werkgever door de rechter wel eens in het gezicht uitgelachen zien worden.
Ik ben overigens ook niet van plan om elk alternatief te accepteren. Zo kon ik bij een vorige werkgever op pad met een bedrijfsbusje met onderhoud van twijfelachtige staat (onderhoud was al enkele duizenden kilometers noodzakelijk), zonder airbags, stad en land afrijden weken achter elkaar. Dit was echter toen een bewuste keus, maar na kennis van bovenstaand wel de laatste keer.
Vervolgens wordt door onmacht van de werkgever mij werk door de neus geboord omdat ik niet onveilig op de weg wil zitten of mijn werkgever geen degelijke (dekkende) vergoeding voor privé vervoer wil geven.
TL;DR:
Als je een privé auto rijdt, zet deze dan niet in voor zakelijke doeleinden zonder een goede vergoeding. Anders lever je behalve de luxe van een leaseauto, de bijkomende kosten van een privé auto ook nog eens per gereden kilometer zo 20-30 cent/km in aan kosten voor die privé auto.
En als het alleen woon-werk betreft kun je ook met het OV en is het je eigen keus wat je gaat rijden. Je kunt in een vlekkerige stoel gaan zitten met luidruchtige medepasagiers of in een upje naar je eigen radiotje luisteren.
Als je de leaseauto ook gebruikte om naar verre oorden te reizen dan heb je wat mij treft geen reden tot klagen dat je nu ineens wel veel geld kwijt bent voor een zelfde niveau van comfort, met een leasebak kun je vooral heel erg profiteren (/misbruik maken) van die auto. Kun je nog zoveel bijtelling betalen om te denken dat je die kilometers mag rechtvaardigen, je steelt in principe gewoon van je baas door de auto in te zetten voor kilometers die niet noodzakelijk zijn (en rijd die auto zo misschien wel privé de halve wereld over voor nog geen 50 euro per maand aan relatieve kosten).
[
Voor 9% gewijzigd door
BLACKfm op 29-03-2018 16:31
]