Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:33
Recent heb ik besloten om uit de detacheringswereld te stappen, als consequentie realiseer ik me dat ik hiermee ook mijn lease auto ga kwijtraken. Bij de salarisonderhandelingen van een nieuwe werkgever moet ik in mijn achterhoofd gaan houden dat ik door het kwijtraken van mijn lease auto ik er uiteindelijk niet op achteruit moet gaan. Ik moet namelijk daarna van mijn salaris een prive auto gaan rijden. Liefst een auto op een gelijkwaardig niveau..

Ik vroeg me daarom af hoeveel bruto salaris jullie hiervoor normaliter budgetteren? Simpelweg hier mijn lease budget + bijtelling voor hanteren is niet voldoende, aangezien ik uiteindelijk ook nog moet tanken.

Hoe hebben andere Gotters dit aangepakt? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ga gewoon een auto doorrekenen wat het kost per maand. Reken dat om naar bruto en klaar?

Je geeft wel weinig info; hoeveel km per jaar gaat het om? Wat was de waarde van je leasebak? Welke vergoedingen heeft je nieuwe werkgever al omtrent vervoer?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 17:48

BombaAriba

Ondertitel

Je zou de ANWB doorbereken tool eens kunnen gebruiken. Dan heb je een indicatie van kosten.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom heb je een leasebak nodig, voor woon werk of rij je veel km's voor je werkgever ?
Ik snap niet dat zoveel mensen hoge eisen stellen aan vervoer van huis naar werk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hackus schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:51:

Ik snap niet dat zoveel mensen hoge eisen stellen aan vervoer van huis naar werk.
Nee maar ondertussen rijden ze met hun leasebakkie voor net aan 2.5K netto aan bijtelling ook met dat ding op & neer naar wintersport, zomervakantie, tante Bep in Delfzijl en verwachten ook dat alles tot in de puntjes geregeld is. :)

* MAX3400 rijdt al 8 jaar geen lease meer, bevalt perfect maar kost een bak meer geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor het gezin is een gezinsauto beschikbaar, voor werk lease. Ik wil niet afhankelijk zijn van welke werkgever ook. Voor velen zou een Aygo al voldoende zijn. @MAX3400 Hoe weet jij nu dat mijn tante Bep in Delfzijl woont :9

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 24-03-2018 19:03 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Even snel een rekensommetje gemaakt; een A4 2.0 TDI lease-edition kostte in 2014 ongeveer 45K. Tuurlijk, we zitten met een mindere vraag naar diesels maar ze staan nu te koop voor ongeveer 20K.

Van nieuwprijs naar vandaag:
- afschrijving: 6K per jaar.
- verzekering: grofweg 800 per jaar all-risk
- wegenbelasting: 1500 per jaar
- vast onderhoud bij 40K km/jaar: 1200 Euro bij de dealer
- brandstof bij 1 op 20: 3500 Euro per jaar
- wintersetje banden: 250 Euro per jaar

Totaal: 13K per jaar aan totale kosten. Hiervan kan je mogelijk 5700 Euro terughalen bij de werkgever (30K kilometer zakelijk tegen 0.19 Euro kilometervergoeding); kom je dus op 7.5K eigen kosten voor een auto per jaar en je zal de A4 eerst volledig zelf moeten financieren. Reken ik even terug: 7.5K = 650 Euro per maand. Terugrekenen bij modaal inkomen komt dat op ongeveer 1100 Euro extra loon bruto.

Wil je wel tweedehands rijden, dan kost een goede A4 Avant ongeveer 25K investering, je afschrijving gaat terug naar grofweg 3K per jaar. Vast onderhoud zou je dan wel kunnen ophogen naar 1500 per jaar. Dan kom je op 5K per jaar kosten, 400 Euro in de maand ongeveer, terugrekenen naar bruto bij modaal, zit je op grofweg 700 Euro loonsverhoging.

Alternatief: prive-leasen bij Audi kost een nieuwe A4 Avant diesel "vanaf" 809 Euro in de maand en hier zit nog geen extra accesoires/brandstof bij inbegrepen.

/edit: bedenk goed dat waarschijnlijk geen werkgever dit soort loonsverhogingen normaal vindt; want over bruto-loon gaat ook nog een stuk premies, etc. etc. etc. af dus eigenlijk betaalt werkgever een bak meer aan kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 24-03-2018 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Hangt nogal af van je kilometers en het soort auto wat je kwijtraakt. Voor de gemiddelde ICT consultant bij de gemiddelde detacheerder, pakweg 500 bruto plus 19ct/km reiskostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Heb in dezelfde situatie gezeten en ik rekende ook met ~1000 bruto wat de leaseauto waard is. Als ik de berekening van @MAX3400 zie dan is dat nog niet eens een heel gek getal. Helaas de denken werkgevers daar anders over :+

Echter minder reistijd (door geen detachering) kan je ook weer in geld uitdrukken dus zo zwart wit is het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2018 21:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:33
Wat ook niet vergeten moet worden is
- hoeveel privékilometers je rijdt,
- hoeveel bijtelling % je nu betaalt,
- hoeveel kilometers door de WG vergoed worden, dit is vaak gemaximaliseerd op een bepaald aantal woon-werkkilometers per dag,
- wat voor formaat auto je wenst te rijden.

Deze worden straks niet meer betaald door je werkgever.

Persoonlijk had ik 1200 bruto extra nodig om alles te kunnen dekken met mijn dieselauto. En dan rijd ik nu in een auto van 8 jaar oud, en niet in een nieuwe.

[ Voor 4% gewijzigd door fonsoy op 24-03-2018 22:07 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46

FreakNL

Well do ya punk?

Heb vorig jaar ook de stap gemaakt. Vond de berekening vrij simpel, maar dat kwam ook omdat ik mijn 1.5 jaar oude leaseauto overnam, afschrijving redelijk ruim ingeschat en de rest van de kosten zijn voorlopig redelijk voorspelbaar.

Ik ben overigens niet volledig gecompenseerd (verre van) maar er zijn ook andere dingen belangrijk in het leven. Ik heb nu een reistijd van 5 minuten (fiets) dat is enorm waardevol. En een shitload aan “ongeschreven” secundaire arbeidsvoorwaaden, om het maar even zo te noemen (O.a. persoonlijke vrijheden en privileges die ik bij een detacheerder wel kan vergeten, daar is het toch vaak uurtje-factuurtje).

Ik had wel het geluk dat ik bij de klant in dienst ging, dan weet je al wat je hebt..

Die leaseauto was leuk hoor, maar die (gemiddelde) extra onbetaalde werkdag per week (45 minuten reistijd is niks in de deta , das toch weer 7.5 uur per week) was ik wel klaar mee...

Het mooiste is EN een leasebak EN dichtbij wonen Maarja... Ik zou overigens zo 500 bruto inleveren om weer te mogen leasen.. Dat dan weer wel. Mijn auto kost me nu zo’n 350 (netto) ex brandstof. En ik krijg natuurlijk een minieme woonwerkvergoeding Toch zou ik niet meer terug willen..

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 24-03-2018 22:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 11:25

M.I.G.

[like an alien]

FreakNL schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:42:
Heb vorig jaar ook de stap gemaakt. Vond de berekening vrij simpel, maar dat kwam ook omdat ik mijn 1.5 jaar oude leaseauto overnam, afschrijving redelijk ruim ingeschat en de rest van de kosten zijn voorlopig redelijk voorspelbaar.

Ik ben overigens niet volledig gecompenseerd (verre van) maar er zijn ook andere dingen belangrijk in het leven. Ik heb nu een reistijd van 5 minuten (fiets) dat is enorm waardevol. En een shitload aan “ongeschreven” secundaire arbeidsvoorwaaden, om het maar even zo te noemen (O.a. persoonlijke vrijheden en privileges die ik bij een detacheerder wel kan vergeten, daar is het toch vaak uurtje-factuurtje).

Ik had wel het geluk dat ik bij de klant in dienst ging, dan weet je al wat je hebt..

Die leaseauto was leuk hoor, maar die (gemiddelde) extra onbetaalde werkdag per week (45 minuten reistijd is niks in de deta , das toch weer 7.5 uur per week) was ik wel klaar mee...

Het mooiste is EN een leasebak EN dichtbij wonen Maarja... Ik zou overigens zo 500 bruto inleveren om weer te mogen leasen.. Dat dan weer wel. Mijn auto kost me nu zo’n 350 (netto) ex brandstof. En ik krijg natuurlijk een minieme woonwerkvergoeding Toch zou ik niet meer terug willen..
Ik zal niet zeggen dat ik er nooit eentje meer ga rijden maar ik ben soort van blij dat ik er geen meer heb. 15 jaar als consultant gewerkt en altijd een auto v/d zaak gereden. En met veel plezier. Wel balans prijs/bijtelling in de gaten gehouden want ik wilde niet werken voor mijn auto. Vier jaar geleden overgestapt naar een klant waar ik zat. Geen lease meer, woon werk is thuis (of buitenland - ietsjes langer maar woon bij Schiphol). Bewuste keuze en heb wel wat gecompenseerd gekregen maar niet de volle mep, compensatie meer voor mij tijd, uitdaging en vrijheid. Dat was mij meer waard dan een auto voor de deur. Mijn vrouw had een klein autootje en dat is voor ons voldoende. OV/fiets combineren met wie de auto nodig heeft was wennen maar gaat nu helemaal prima.

Inmiddels ivm met nieuwe functie recht op auto. Ik laat het uitbetalen. Twee jaar geleden een iets nieuwere polootje gekocht, zijn er blij mee. Zonde om een auto voor de deur te zetten die ik echt bijna niet zal gebruiken.

Verder ben ik ook blij dat ik van die o zo handige opmerking “oh kan jij ons even oppikken, want jij rijdt toch gratis” af ben. Kan je ook ff parkeren.

Nogmaals wat voor mij het belangrijkste was dat interne job een uitdaging was. Nieuwe dingen doen, andere omgeving en meer vrijheid. Deed zeer om mijn auto in te leveren maar je raakt er ook zo aan gewend, ook de centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:54
1200 euro onderhoud per jaar voor een auto van 4 jaar oud? Ik rij 30k km/jr en heb de auto nu 5 jaar (nieuwprijs 50k). Daarmee zit ik op 300 euro per jaar aan onderhoud. Als er iets stuk gaat is dat tot nu toe altijd nog garantie geweest... Dus wat olie, filters en winterwissel en dat was m wel. Wat krijg je voor die 1200 euro?

Verder vind ik 13k euro per jaar extreem veel voor 40k km, dat is 32,5 cent/km. Het grootste deel is afschrijving, maar de meeste privé autobezitters zullen geen nieuwe A4 kopen. Als je er eentje koopt die 3 tot 5 jaar oud is heb je de grootste afschrijving gehad en kun je nog wel even vooruit voordat de onderhoudskosten de pan uit lopen. Bij 30k zakelijk tegen 19 cent kun je het nog net niet volledig financieren, maar je komt al dicht in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt volledig van je regeling af. Maar kijk vooral naar de volgende punten:
- Aantal privé kilometers
- Kilometervergoeding
- Hoeveelheid zakelijke kilometers
- Klasse auto
- Eigen bijdrage

Als jij voorheen een Audi A4 leasede en 30k zakelijk en 20k prive reed dan praten we over een heel ander bedrag dan een Opel Corsa met 10k zakelijk en 5k prive waar je eigen bijdrage voor betaald. En als je nu op de fiets naar je werk kan heb je ook hele andere wensen dan wanneer je dat met de auto moet doen en alsnog 30k zakelijk moet rijden.
En wat je ook mee moet nemen is dat je over het netto maand salaris wel pensioen en vakantiegeld krijgt, dat maakt een euro bruto salaris meer waard dan een euro leasebudget.

Kijk anders eens naar private lease, wat zou een vergelijkbare auto dan kosten? Neem kilometer vergoeding mee als reductie op het lease bedrag, tel de brandstof er bij op en je hebt wat je nu uit eigen geld moet betalen voor een gelijkwaardige auto. Dan weet je dus wat je aan netto salaris extra moet krijgen om in dezelfde auto te rijden tegen dezelfde voorwaarden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je zult even moeten uitekenen wat je bruto extra nodig gehad zou hebben om dezelfde auto te rijden. Dat is best lastig om dat heel precies te doen, maar dat is misschien ook niet nodig.

Mijn voormalig detacheer werkgever hanteerde bij hun regeling grofweg 1000 euro bruto per maand. Toen ik bij vertrek dat voor mijn situatie narekende, kwam ik daar ook ongeveer op uit.

Heel grofweg is de berekening:
Bruto kosten zonder lease - Bruto kosten met lease.
Dit voor dezelfde soort auto, en ongeveer gelijkblijvend salaris.

De berekening van "Bruto kosten zonder lease" is grofweg:
Bruto kosten prive - Bruto reisvergoeding.

Bruto kosten prive
- Afschrijving
- Onderhoud
- Verzekering
- Brandstof
- Wegenbelasting.
En dit omgerekend naar bruto extra benodigd salaris.

De berekening van "Bruto kosten met lease" bestaat meestal alleen uit de bijtelling, maar soms ook uit brandstof.

Je zou nog verder kunnen gaan, en zeggen dat je bij extra bruto loon ook extra pensioen opbouwt en daarvoor compenseren. Maar eigenlijk vind ik dat meer een issue voor de nieuwe werkgever. Jij wilt gewoon op dezelfde manier kunnen blijven leven (inkomen en auto). Het staat de werkgever vrij om ook een lease auto te bieden, mocht dat voordeliger zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door KopjeThee op 25-03-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:44
Vergeet niet de bijtelling die je zou betalen over die A4, zodat je die ook privé kan rijden. 45K, 22% bijtelling...
MAX3400 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:05:
Even snel een rekensommetje gemaakt; een A4 2.0 TDI lease-edition kostte in 2014 ongeveer 45K. [....] kom je dus op 7.5K eigen kosten voor een auto per jaar en je zal de A4 eerst volledig zelf moeten financieren. Reken ik even terug: 7.5K = 650 Euro per maand. [...]

[ Voor 62% gewijzigd door PAL86 op 25-03-2018 10:25 . Reden: De quote van max3400 erbij geplakt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je zou nog verder kunnen gaan, en zeggen dat je bij extra bruto loon ook extra pensioen opbouwt en daarvoor compenseren. Maar eigenlijk vind ik dat meer een issue voor de nieuwe werkgever. Jij wilt gewoon op dezelfde manier kunnen blijven leven (inkomen en auto). Het staat de werkgever vrij om ook een lease auto te bieden, mocht dat voordeliger zijn.
Daarnaast mag de werkgever natuurlijk ook gewoon zeggen dat hij helemaal niks gaat compenseren voor een vrijwillige overstap naar een andere branche (dus uit de detachering). Kijk, dat je het probeert is 1 ding maar ga niet doen alsof een lease-auto (of willekeurige andere secundaire arbeidsvoorwaarde) een recht is dat je waarvoor je gecompenseerd moet worden in geld.

Nu doe je een beetje alsof je bij de HEMA hebt gewerkt, overstapt naar een fietsenmaker maar dan wel de personeelskorting op de rookworst wilt houden. En mocht dat niet lukken, dan moet de fietsenmaker maar een vervangende rookworst aanbieden of je compenseren voor het feit dat je de rookworst zelf moet kopen.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Wat zijn je secundaire arbeidsvoorwaarden waard? Ben zelf jaren geleden uit de detachering gegaan en heb me niet heel druk gemaakt over mijn leaseauto, want:
- minder reistijd: 15 min. fietsen ipv. 90 min. auto
- vrijwel iedere avond thuis i.p.v. minimaal 2 avonden in de week voor het werk op pad.
- opleiding overdag in plaats van na de kantooruren van de klant
- thuis slapen i.p.v. in hotels
- meer uitdaging, leuker werk
- meer vrije tijd

Als je alleen naar het geld krijgt kan ik een werkgever ook wel begrijpen die zegt dat hij je leaseauto niet (helemaal) wil compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Strider schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:37:
Ik vroeg me daarom af hoeveel bruto salaris jullie hiervoor normaliter budgetteren? Simpelweg hier mijn lease budget + bijtelling voor hanteren is niet voldoende, aangezien ik uiteindelijk ook nog moet tanken.

Hoe hebben andere Gotters dit aangepakt? :)
Ik rekende altijd mijn leasebedrag bij mijn salaris. Dus was mijn leasebedrag 750 euro dan wil ik 750 euro bruto bij mijn salaris als ik geen lease-auto krijg.

Lease is leuk, maar wat @PAL86 al zeg: vergeet die 22% niet. Bij een 4-jarig contract betaal je de helft aan de auto aan belastingen (9900 euro per jaar x 4 = 39.600 bruto).

[ Voor 29% gewijzigd door Squ1zZy op 25-03-2018 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-07 00:18
arnovos schreef op zondag 25 maart 2018 @ 11:46:
[...]

Daarnaast mag de werkgever natuurlijk ook gewoon zeggen dat hij helemaal niks gaat compenseren voor een vrijwillige overstap naar een andere branche (dus uit de detachering). Kijk, dat je het probeert is 1 ding maar ga niet doen alsof een lease-auto (of willekeurige andere secundaire arbeidsvoorwaarde) een recht is dat je waarvoor je gecompenseerd moet worden in geld.

Nu doe je een beetje alsof je bij de HEMA hebt gewerkt, overstapt naar een fietsenmaker maar dan wel de personeelskorting op de rookworst wilt houden. En mocht dat niet lukken, dan moet de fietsenmaker maar een vervangende rookworst aanbieden of je compenseren voor het feit dat je de rookworst zelf moet kopen.
Wat een klinklare onzin. Je bent salarisonderhandelingen aan het doen. Als een werkgever jouw wil hebben dan is het eerste wat hij moet doen er voor zorgen dat je er in salaris niet op achteruit gaat, anders blijf je wel zitten. De (potentiële) werknemer moet zien dat hij goed narekent wat 'niet op achteruit gaan' precies betekent. Daarin zitten ook niet salaris eigenschappen van de baan in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
[...]
Daarnaast mag de werkgever natuurlijk ook gewoon zeggen dat hij helemaal niks gaat compenseren voor een vrijwillige overstap naar een andere branche (dus uit de detachering). Kijk, dat je het probeert is 1 ding maar ga niet
Ja natuurlijk, maar dan besluit je het gewoon niet te doen. Mensen gaan er over het algemeen niet graag op achteruit. Je rekent uit wat daarvoor nodig is.

Uitzondering kan natuurlijk zijn dat je het nieuwe werk inhoudelijk zoveel aantrekkelijker vindt, dat je bereid bent daar geld voor in te leveren.
[...]
Wat je met elkaar gaat vergelijken is de totale waarde van het pakket. Daar horen ook secundaire voorwaarden bij. Als je van Hema naar fietsenmaker gaat, dan wil je graag dat de pakketwaarde van de fietsenmaker hoger of gelijkk is aan de pakketwaarde van de Hema. Anders ga je er eenvoudigweg op achteruit. In dat opzicht is het natuurlijk vreemd om alleen de lease auto er uit te pakken, maar dat is weer een ander verhaal.

[ Voor 39% gewijzigd door KopjeThee op 25-03-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Niet online
redfox314 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:11:
[...]

Wat een klinkklare onzin. Je bent salarisonderhandelingen aan het doen. Als een werkgever jouw wil hebben dan is het eerste wat hij moet doen er voor zorgen dat je er in salaris niet op achteruit gaat, anders blijf je wel zitten. De (potentiële) werknemer moet zien dat hij goed narekent wat 'niet op achteruit gaan' precies betekent. Daarin zitten ook niet salaris eigenschappen van de baan in.
Onzin? Net zoals de werknemer een eisenpakket heeft, heeft de werkgever dat ook. Daarom zijn het onderhandelingen. En als het echt te duur wordt om geldelijk compenseren voor het "gemis" van een lease-auto, dan zegt de werkgever, bedankt voor de belangstelling en succes met een andere baan vinden. Of dacht je echt dat elke arbeidsvoorwaardengesprek een formaliteit is? Hoog inzetten mag altijd, maar je kunt het deksel op de neus krijgen. En als je willens en wetens buiten de detachering gaat solliciteren, dan weet je dat een leasebak niet meer de standaard is. De vergoeding ervoor dus ook niet.

Daarnaast is er misschien wel een andere reden waarom TS weg wil bij zijn huidige baan. Als ik de startpost lees dan lijkt het erop dat hij de detachering niet meer ziet zitten. Dat kan hoge werkdruk zijn, lange reistijden,uurtje-factuurtje mentaliteit, noem maar op. Als je vervolgens een leuke baan vindt die minder verdient, maar wel netto 10 uur per maand meer vrije tijd oplevert, wat is dan belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Niet online
KopjeThee schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:12:
[...]

Ja natuurlijk, maar dan besluit je het gewoon niet te doen. Mensen gaan er over het algemeen niet graag op achteruit. Je rekent uit wat daarvoor nodig is.

Uitzondering kan natuurlijk zijn dat je het nieuwe werk inhoudelijk zoveel aantrekkelijker vindt, dat je bereid bent daar geld voor in te leveren.

[...]

Wat je met elkaar gaat vergelijken is de totale waarde van het pakket. Daar horen ook secundaire voorwaarden bij. Als je van Hema naar fietsenmaker gaat, dan wil je graag dat de pakketwaarde van de fietsenmaker hoger of gelijkk is aan de pakketwaarde van de Hema. Anders ga je er eenvoudigweg op achteruit. In dat opzicht is het natuurlijk vreemd om alleen de lease auto er uit te pakken, maar dat is weer een ander verhaal.
En mijn punt is nu juist dat je het totale pakket niet enkel in euro's kunt uitdrukken. Iedereen met vijf jaar werkervaring in de IT-detachering kan je vertellen dat vaak lange reistijden een negatieve secundaire arbeidsvoorwaarde zijn. Dan kun je wel in een leasebak zitten, maar de file blijft even lang en je kinderen/vriend(in)/huisdier zie je ook niet in die tijd. Dus, wat is het totale pakket dan waard? Als die nieuwe baan je een kortere reistijd geeft, waarom zou je dat niet als secundaire arbeidsvoorwaarde kunnen zien?

Om bij de vergelijking met de fietsenmaker en de HEMA te blijven: je wilt de gratis rookworst van toen je bij de HEMA werkte én de personeelskorting op onderdelen voor je racefiets (ik noem maar iets) van je nieuwe werkgever. Op een gegeven moment zal die nieuwe werkgever zeggen, dikke vinger, jij gaat maar weer naar de HEMA als je gratis rookworst wilt. Of je ziet in dat die onderdelen misschien wel meer waard zijn dan gratis rookworst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 22:56
MAX3400 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:05:
Even snel een rekensommetje gemaakt; een A4 2.0 TDI lease-edition kostte in 2014 ongeveer 45K. Tuurlijk, we zitten met een mindere vraag naar diesels maar ze staan nu te koop voor ongeveer 20K.

Van nieuwprijs naar vandaag:
- afschrijving: 6K per jaar.
- verzekering: grofweg 800 per jaar all-risk
- wegenbelasting: 1500 per jaar
- vast onderhoud bij 40K km/jaar: 1200 Euro bij de dealer
- brandstof bij 1 op 20: 3500 Euro per jaar
- wintersetje banden: 250 Euro per jaar

Totaal: 13K per jaar aan totale kosten. Hiervan kan je mogelijk 5700 Euro terughalen bij de werkgever (30K kilometer zakelijk tegen 0.19 Euro kilometervergoeding); kom je dus op 7.5K eigen kosten voor een auto per jaar en je zal de A4 eerst volledig zelf moeten financieren. Reken ik even terug: 7.5K = 650 Euro per maand. Terugrekenen bij modaal inkomen komt dat op ongeveer 1100 Euro extra loon bruto.

Wil je wel tweedehands rijden, dan kost een goede A4 Avant ongeveer 25K investering, je afschrijving gaat terug naar grofweg 3K per jaar. Vast onderhoud zou je dan wel kunnen ophogen naar 1500 per jaar. Dan kom je op 5K per jaar kosten, 400 Euro in de maand ongeveer, terugrekenen naar bruto bij modaal, zit je op grofweg 700 Euro loonsverhoging.

Alternatief: prive-leasen bij Audi kost een nieuwe A4 Avant diesel "vanaf" 809 Euro in de maand en hier zit nog geen extra accesoires/brandstof bij inbegrepen.

/edit: bedenk goed dat waarschijnlijk geen werkgever dit soort loonsverhogingen normaal vindt; want over bruto-loon gaat ook nog een stuk premies, etc. etc. etc. af dus eigenlijk betaalt werkgever een bak meer aan kosten.
Vergeet je hierbij niet de bijtelling? Bij 21% voor een auto van €45.000 uit 2014 betaal je €315 per maand netto bijtelling (bij salaris van <€60k), dat heb je natuurlijk niet meer op het moment dat je privé een auto rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
arnovos schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:38:
[...]
En mijn punt is nu juist dat je het totale pakket niet enkel in euro's kunt uitdrukken.
Daar zijn we het volgens mij eens? Het kan zijn dat de baan inhoudelijk aantrekkelijker is. Dat moet je zelf op eoa manier waarderen. Dat is meer gevoelsmatig.
Om bij de vergelijking met de fietsenmaker en de HEMA te blijven: je wilt de gratis rookworst van toen je bij de HEMA werkte én de personeelskorting op onderdelen voor je racefiets (ik noem maar iets) van je nieuwe werkgever.
Ik zeg toch niet dat je de waardes van de paketten bij elkaar moet optellen oid? De worsten hebben een waarde en de fietsonderdelen ook. Die tel je bij het juiste pakket op.
Op een gegeven moment zal die nieuwe werkgever zeggen, dikke vinger, jij gaat maar weer naar de HEMA als je gratis rookworst wilt.
Je werkgever mag niet zomaar je salaris verlagen (waar de eventuele meerwaarde van de worst tov de onderdelen bij is opgeteld). Dus dat zie ik niet vlug gebeuren. Hooguit in de vorm van minder verhoging, maar dat is erg indirect.
Of je ziet in dat die onderdelen misschien wel meer waard zijn dan gratis rookworst...
Dat zal je tijdens de waardebepaling van beide paketten ongeveer moeten doen. En dat is ook deels gevoelsmatig, want het gaat er ook om wat het voor jou waard is. Misschien fiets je nooit, maar ben je dol op worst.

[ Voor 4% gewijzigd door KopjeThee op 25-03-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:54
Is allemaal natte vinger werk.
Is waar je mee weg kan komen. Ik kreeg ooit 1500 bruto erbij reed in klasse 1 auto .
Golf onbeperkt km privé geen eigen risico
Maar goed zet hoog in . Zus heeft 2 maanden geleden ook lease auto weg gedaan . Toen ook tussen 1500 en 2000 bruto erbij gekregen .(zij verdiend wel 5k plus) Maar goed succes ermee . 1500 moet mooi zijn en 1000 tja ook leuk.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:12
Volgens mij kijk je er überhaupt verkeerd naar. Leasevergoeding maakt geen kloot uit.. Je kijkt naar je marktwaarde. Wat jij waard bent, dat vraag je aan je werkgever

Dat je dit nu vraagt is waarschijnlijk omdat je nu onder je marktwaarde zit/zat. Vraag gewoon wat je waard bent op dit moment. Geven ze het er niet voor, dan ga je verder. Ik heb hetzelfde gedaan.. overigens heb ik 50% meer salaris gekregen bij mijn werkgever ten opzichte van wat ik ervoor kreeg inclusief leasevergoeding.. (en ja, ik zat ver onder mijn marktwaarde..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PAL86 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:20:
Vergeet niet de bijtelling die je zou betalen over die A4, zodat je die ook privé kan rijden. 45K, 22% bijtelling...

[...]
+
MarcoC schreef op zondag 25 maart 2018 @ 12:58:
[...]
Vergeet je hierbij niet de bijtelling? Bij 21% voor een auto van €45.000 uit 2014 betaal je €315 per maand netto bijtelling (bij salaris van <€60k), dat heb je natuurlijk niet meer op het moment dat je privé een auto rijdt.
Hoezo bijtelling? Mijn rekensom was gebaseerd op het naampje "A4 lease edition"... En die bijtelling is peanuts vergeleken met het volledig in eigendom hebben van exact dezelfde auto. Ik had ook "BMW 530d" kunnen zeggen en daar de rekensom op los laten.

Topicstarter zegt geen lease-auto te krijgen, moet dus alle vervoer zelf gaan betalen, daar was mijn berekening op gebaseerd; bijtelling ist nicht im Frage.
pirke schreef op zondag 25 maart 2018 @ 01:04:
1200 euro onderhoud per jaar voor een auto van 4 jaar oud? Ik rij 30k km/jr en heb de auto nu 5 jaar (nieuwprijs 50k). Daarmee zit ik op 300 euro per jaar aan onderhoud. Als er iets stuk gaat is dat tot nu toe altijd nog garantie geweest... Dus wat olie, filters en winterwissel en dat was m wel. Wat krijg je voor die 1200 euro?
Vind het knap dat je voor 300 Euro per jaar tenminste 1 beurt weet te regelen. Hier de prijzen van Pon en voor een A4 zit je dus minstens aan 1 beurt, 1x bougies, 1x bak-olie en de filters. Dit is noodzakelijk onderhoud. Geen idee hoor; 300 Euro per jaar? Je zomerbanden slijten niet? Je wissers gaan 200K mee?

Ik zeg zeker niet dat mijn berekening bulletproof is maar jouw bestedingen gaan nergens over. Je hebt 150K op de teller staan; voor een moderne diesel heb je dan al 3 kleine en 2 grote beurten moeten hebben. Voor een moderne benzine 3 kleine en 3 grote. Kijk ik terug naar de prijslijst van Pon, zit ik al ver over de 3K heen en dat is dus 600 Euro per jaar.
Verder vind ik 13k euro per jaar extreem veel voor 40k km, dat is 32,5 cent/km. Het grootste deel is afschrijving, maar de meeste privé autobezitters zullen geen nieuwe A4 kopen. Als je er eentje koopt die 3 tot 5 jaar oud is heb je de grootste afschrijving gehad en kun je nog wel even vooruit voordat de onderhoudskosten de pan uit lopen. Bij 30k zakelijk tegen 19 cent kun je het nog net niet volledig financieren, maar je komt al dicht in de buurt.
32,5ct/km?? Maak daar maar dik het dubbele van namelijk 72,5ct/km (wel bij 15K per jaar rijden).

Je gooit nu trouwens twee dingen op 1 hoop. De afschrijving van het model wat ik noemde is puuuuur in prijs: 25K in 4 jaar. Dat is dus 6.5K per jaar. Zoek ze maar op op een random auto-site; alle A4 diesel met 130K tot 180K op de teller uit 2014 waren nieuw 45K en staan nu te koop voor 20K en een beetje.

Daarbij heb ik ook de vaste lasten genomen; wat denk je dat wegenbelasting kost voor een A4 diesel hier in Zuid-Holland? Slechts 457 Euro per kwartaal.

En met 30K per jaar tegen 19 cent? Dat is 5700 Euro netto. Lees even terug; een nieuwe A4 (wederom, als voorbeeld) kost 809 Euro per maand bij Audi Private Lease. Dat is dus grofweg 10K per jaar. Daar zit een gat van 4300 Euro in. Oh wacht, jij rekende dus rijk want brandstof niet meegerekend van 5700 Euro.

Mega-disclaimer: mijn berekening/argumenten gaan dus voornamelijk over een nieuwe auto en heb daarbij gerekend met deze auto op AutoScout en daarna alle info opgevraagd bij RDW, fiscus, gemeente etc.. Ik heb ook berekend wat de A4 uit het rekenvoorbeeld tweedehands kost en daar de gemiddelde jaar-kosten over aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Investeer zelf gewoon (5000,-) voor een privé vervoermiddel. En onderhandel zelf voor reiskosten bij een werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hackus schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:54:
Investeer zelf gewoon (5000,-) voor een privé vervoermiddel. En onderhandel zelf voor reiskosten bij een werkgever.
Dat is allicht een optie maar als je Strider in "Het grote Audi topic - Deel 5" leest, dan is het budget dus minstens benodigd rond de 13K voor een net model. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MAX3400 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Dat is allicht een optie maar als je Strider in "Het grote Audi topic - Deel 5" leest, dan is het budget dus minstens benodigd rond de 13K voor een net model. :)
Ligt er net aan wat je wenst om voor je deur te showen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hackus schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:03:
[...]

Ligt er net aan wat je wenst om voor je deur te showen natuurlijk.
Blijkbaar een A3 Sportback; staat ook leuk voor de deur bij tante Bep ;)

Op zich wel grappig; als "gelijkwaardig niveau" voor de topicstarter dus blijkbaar in de klasse A3 valt, dan zit de lease-klasse van @Strider rond de 35K nieuwwaarde., kan je in 2013 ook een Ford Station leasen, een Mercedes A of zelfs een Skoda Superb. Allemaal "ruimer" dan de gewilde A3 maar dit topic lijkt ook meer een schot voor de boeg aangezien het erg lastig om door te rekenen wat een auto kost t.o.v. wat je zelf denkt waard te zijn (in loon) voor een werkgever.

/edit: lol, voor 14K budget heb je een Exeo 2.0 station (dus gewoon een Audi A4) of een Citroen DS3 of DS4. Allemaal ruimer, sneller, goedkoper en bijna net zo zuinig als de "gewilde A3". En met minder dan 100K op de teller zo te krijgen op Autoscout :)

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 25-03-2018 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb nog niets gezien van @Strider als alleen TS. (of ik lees er mobiel overheen)
(nette V40 uit 2003 kost +- €3500,- bij garage) daar kun je privé goed mee rijden, en evt klein gezin. ik noem maar wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 22:56
MAX3400 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:38:
[...]

+

[...]

Hoezo bijtelling? Mijn rekensom was gebaseerd op het naampje "A4 lease edition"... En die bijtelling is peanuts vergeleken met het volledig in eigendom hebben van exact dezelfde auto. Ik had ook "BMW 530d" kunnen zeggen en daar de rekensom op los laten.

Topicstarter zegt geen lease-auto te krijgen, moet dus alle vervoer zelf gaan betalen, daar was mijn berekening op gebaseerd; bijtelling ist nicht im Frage.
Volgens mij is de casus hoeveel extra salaris je moet hebben om het gemis van een leaseauto op te kunnen vangen. Het lijkt mij dan logisch dat je de situatie met en zonder leaseauto vergelijkt, waarbij je zonder leaseauto in het geval een Audi A4 netto €315 per maand meer zult ontvangen (brandstofkosten niet meegerekend). Maar wellicht begrijp ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MarcoC schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:22:
[...]
Volgens mij is de casus hoeveel extra salaris je moet hebben om het gemis van een leaseauto op te kunnen vangen. Het lijkt mij dan logisch dat je de situatie met en zonder leaseauto vergelijkt, waarbij je zonder leaseauto in het geval een Audi A4 netto €315 per maand meer zult ontvangen (brandstofkosten niet meegerekend). Maar wellicht begrijp ik het verkeerd.
Nu snap ik je. Ja, zit een punt in maar dan zitten we het volgende. Puur rekentechnisch, hebben we het over 3700 Euro (netto) en als je dat terugrekent op de 72.5 cent "kosten" die ik eerder postte, kom je er dus 5000km ver mee. Aangenomen dat topicstarter meer dan dat per jaar totaal rijdt, komen we alsnog in een gat van zelf bijleggen. :)

Wordt tijd dat we meer info krijgen van topicstarter; scheelt een stuk aannames doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben een jaar geleden van baan gewisseld en kon mijn auto ook niet meenemen. Mijn auto kostte me € 450 p/m (bijtelling plus eigen bijdrage). Doordat ik geen leaseauto meer kreeg, kon ik wel een reiskostenvergoeding voor woon werk krijgen, ca € 80,- per maand en gemiddeld nog zo’n € 150,- netto aan zakelijke km’s per maand. Voor die bijna € 800,- kan ik prima privé iets rijden, ook inclusief brandstof. Zelfde klasse hoefde van mij niet, aangezien ik bijna 20k km minder maak per jaar. Ik denk overigens dat het wel had gekund.

Als je zo’n typische detacheringsmedewerker bent (dus niet hoogste belastingschijf, 14% 308 met cataloguswaarde van 22k ) dan zit het wat anders, maar het is echt niet zo dat lease per definitie goedkoper is dan zelf rijden. Voor mij is het feit dat vervoer net zo duur is maar ik zo’n 250 uur per jaar minder in de auto doorbreng al een hele goede deal. Overigens heb ik wel een flinke stap in salaris gemaakt, maar dat had niets met het verlies van de auto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:33
MAX3400 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:30:
[...]

Nu snap ik je. Ja, zit een punt in maar dan zitten we het volgende. Puur rekentechnisch, hebben we het over 3700 Euro (netto) en als je dat terugrekent op de 72.5 cent "kosten" die ik eerder postte, kom je er dus 5000km ver mee. Aangenomen dat topicstarter meer dan dat per jaar totaal rijdt, komen we alsnog in een gat van zelf bijleggen. :)

Wordt tijd dat we meer info krijgen van topicstarter; scheelt een stuk aannames doen ;)
Bedankt voor alle reacties, ook vooral omdat ze vanuit diverse standpunten zijn beredeneert dat helpt zeker :)

Bij mijn potentiële werkgever ga ik 50km per dag woon/werk rijden (25km heen/25km terug), zonder hier een vergoeding voor te krijgen. Daar heb ik natuurlijk niet perse mijn huidige Volvo V40 Business Sport voor nodig maar toch wil ik weer terug naar een gelijkwaardige auto, simpelweg omdat ik hier wel waarde aan kan hechten.

Mijn plan is niet om meer salaris te gaan eisen met het argument de wegvallende lease auto, ik ga gewoon mijn marktwaarde bijstellen :+

Een V40 private leasen @ 15.000 km zit ongeveer op € 500,-, met € 200,- aan brandstofkosten per maand zit ik zoals hier al eerder werd voorgesteld met € 1100/1200 bruto per maand wel goed. Thanks daarvoor :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Strider schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:08:
[...]

Een V40 private leasen @ 15.000 km zit ongeveer op € 500,-, met € 200,- aan brandstofkosten per maand zit ik zoals hier al eerder werd voorgesteld met € 1100/1200 bruto per maand wel goed. Thanks daarvoor :)
Let heeeel goed op de kleine letters; waar een kilometer afstand "binnen de lease" omgerekend 30 cent kost ofzo, is er zomaar kans dat extra kilometers ineens een Euro per kilometer kosten. Beetje jammer als je dat niet weet/leest, de wagen even naar Eurodisney trapt en "ineens" een naheffing krijgt van honderden Euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom krijg je geen vergoeding over je woonwerk verkeer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-07 20:48

Clush

Do as I say...

MAX3400 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:15:
[...]

Let heeeel goed op de kleine letters; waar een kilometer afstand "binnen de lease" omgerekend 30 cent kost ofzo, is er zomaar kans dat extra kilometers ineens een Euro per kilometer kosten.
Dat is meestal overigens niet zo, met de private lease contracten van tegenwoordig. Wil niet zeggen dat je niet de kleine lettertjes moet lezen, maar wat ik daar de laatste tijd in tegen ben gekomen is vebazingwekkend redelijk.

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 08:32
Jij hebt waarschijnlijk een leasebudget zonder brandstof,

Bij de meeste lease maatschapijen kun je ook zien wat jou auto kost incl brandstof. Dus stel je voor je hebt een budget van 750, dan zal het bij 40K km/pj ongeveer 1000 p/m kosten.

Je netto bijtelling moet je daar weer van aftrekken, dus we pakken ff die A4 van 45000, dan heb je omnabij de 340 euro netto bijtelling bij 42%

Mijn inziens zou je dan 1000-340 = 660 euro moeten rekenen om er niet financieel op achteruit te gaan.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BrammeS schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:09:
Jij hebt waarschijnlijk een leasebudget zonder brandstof,

Bij de meeste lease maatschapijen kun je ook zien wat jou auto kost incl brandstof. Dus stel je voor je hebt een budget van 750, dan zal het bij 40K km/pj ongeveer 1000 p/m kosten.

Je netto bijtelling moet je daar weer van aftrekken, dus we pakken ff die A4 van 45000, dan heb je omnabij de 340 euro netto bijtelling bij 42%

Mijn inziens zou je dan 1000-340 = 660 euro moeten rekenen om er niet financieel op achteruit te gaan.
Dan gaan ze uit van fabrieksopgave brandstofkosten, dat is verre van reëel voor de meeste auto's. Ik zat er 45% boven in ieder geval.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk dat het niet zo werkt dat je die kosten van een leaseauto 1 op 1 kunt doorrekenen naar je nieuwe werkgever. Bijv. een consultancy-bedrijf heeft er baat bij om medewerkers een leaseauto te geven, omdat ze anders elke keer een auto moeten huren, wat veel duurder is. Bij een gewone kantoorfunctie heb je dit niet. Daarnaast is een consultant over het algemeen direct per uur facturabel. Levert veel geld op. Bij veel andere kantoorfuncties is het minder duidelijk wat je oplevert (je bent meer een kostenpost). Een leaseauto is dan niet goed te verantwoorden.

Dat alles maakt het dat een werkgever je denk ik niet zomaar een paar honderd euro erbij doet voor de kosten van een auto.

Ook heb je bij een kantoorfunctie niet meer de reistijd die je vaak hebt bij een consultancy-functie. Dat (vrije tijd) is ook geld waard.

Maar goed, je kunt altijd proberen om er geld bij te krijgen. Uiteindelijk gaat het erom wat voor jou genoeg is om over te stappen en hoe graag zij jou willen hebben :) Geld is dan het middel om daar toe te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Strider schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:08:
[...]

Bedankt voor alle reacties, ook vooral omdat ze vanuit diverse standpunten zijn beredeneert dat helpt zeker :)

Bij mijn potentiële werkgever ga ik 50km per dag woon/werk rijden (25km heen/25km terug), zonder hier een vergoeding voor te krijgen. Daar heb ik natuurlijk niet perse mijn huidige Volvo V40 Business Sport voor nodig maar toch wil ik weer terug naar een gelijkwaardige auto, simpelweg omdat ik hier wel waarde aan kan hechten.

Mijn plan is niet om meer salaris te gaan eisen met het argument de wegvallende lease auto, ik ga gewoon mijn marktwaarde bijstellen :+

Hoewel een hoger salaris mooi is voor de pensioenopbouw, hypotheek en vakantiegeld/13de maand.
Wel kan een kilometervergoeding voordelig zijn voor zowel de werkgever als werknemer. Werkgever mag namelijk 19 ct/km onbelast uitkeren. Over een hoger salaris zit weer meer belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Palomar schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:09:
Denk dat het niet zo werkt dat je die kosten van een leaseauto 1 op 1 kunt doorrekenen naar je nieuwe werkgever. Bijv. een consultancy-bedrijf heeft er baat bij om medewerkers een leaseauto te geven, omdat ze anders elke keer een auto moeten huren, wat veel duurder is. Bij een gewone kantoorfunctie heb je dit niet. Daarnaast is een consultant over het algemeen direct per uur facturabel. Levert veel geld op. Bij veel andere kantoorfuncties is het minder duidelijk wat je oplevert (je bent meer een kostenpost). Een leaseauto is dan niet goed te verantwoorden.

Dat alles maakt het dat een werkgever je denk ik niet zomaar een paar honderd euro erbij doet voor de kosten van een auto.

Ook heb je bij een kantoorfunctie niet meer de reistijd die je vaak hebt bij een consultancy-functie. Dat (vrije tijd) is ook geld waard.

Maar goed, je kunt altijd proberen om er geld bij te krijgen. Uiteindelijk gaat het erom wat voor jou genoeg is om over te stappen en hoe graag zij jou willen hebben :) Geld is dan het middel om daar toe te komen.
Jij hebt het over de beoordeling van verschillende functies, dat is volstrekt irrelevant in dit verhaal. TS wilt weten hoeveel hij aan extra bruto salaris moet vragen om het verlies van de leaseauto te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 22:23

BLACKfm

o_O

Ah, een topic waar mijn nekharen weer van gaan trillen. Jaren in een 'dikke' leasebak van de zaak gereden en dan niet terug willen vallen in levenstandaard, want het steekt zo schraal af als de buren ineens opvalt dat er een C1/Upje/Polo/Picanto voor de deur staat ipv een leasebak.

Ik zit hier natuurlijk een beetje te ranten en vat het a.u.b. niet te zwaar op.

Maar als je weggaat bij je huidige baan met leaseauto kies je daar bewust voor als je vervolgens bij een andere werkgever aan de slag gaat waar die mogelijkheden er niet zijn.
Zakelijk lease je een leuke auto voor een paar centen per maand en dan is een privé auto ineens heel erg duur. Of dat nou private lease of aanschaffen is. Voor 300 euro per maand rijd je privé gewoon geen kilometer vreter met een ruime cabine en lekkere stoelen met plek voor 4 man zonder opgetrokken knieën.

Ik ben echter wel van mening dat als je dan een klap geld uit moet geven voor een auto dat je dat vooral voor jezelf moet doen.

Ik heb nog geen week een nieuwe auto van 28k uit eigen zak, maar ik zit er echt niet op te wachten om daar zakelijke kilometers mee te rijden. Ik koop de auto voor mijzelf en als de baas geen leaseauto wil geven of een (goed onderhouden) poolauto beschikbaar heeft dan ziet die maar hoe ik bij mijn klanten kom.

Als ik met een auto met een uur op bestemming ben en er met de trein (wat in mijn specifieke situatie een praktische oplossing zou zijn gezien het kantoor aan het spoor zit) 2 uur over zou doen heb ik daar persoonlijk geen probleem mee. Is toch weer 4 uurtjes gratis geld.
Als ik in die zelfde trein ook nog attributen mee moet nemen die niet te tillen zijn maakt dat het alleen maar extra lastig voor de werkgever.

Ik vind dat hardstikke mooi en haal er zowaar plezier uit dat je als werknemer die macht hebt om weerstand te kunnen bieden aan je werkgever.
En ik hoor vele al de muis schuiven naar de quote knop, maar ook jullie moeten zo denken!

Of je nou met je roestbak van 15 jaar oud denkt prima winst te kunnen maken voor 19ct/km moet je helemaal zelf weten, maar ik zet mijn leven niet op het spel voor de zaak.

Ik vind het ook een dooddoener van de werkgever dat die bijvoorbeeld aangeeft niet meer te kunnen betalen dan 19ct/km als reiskosten vergoeding voor gebruik van de auto. Maar zonder blikken of blozen vervolgens wel een autoverhuurbedrijf kunnen inschakelen is dan geen probleem (ipv de betreffende medewerker gewoon 50 euro extra vergoeding te geven voor het gebruik van zijn privé auto voor zakelijke doeleinden).

Wel de klant 50 ct/km laten betalen vanuit de offerte om 3x een overleg bij te wonen, en de bewuste medewerker voor 19 ct/km op pad te sturen met de eigen auto. Dikke vinger kunnen ze krijgen.

Ik zit er nog op te wachten dat een werkgever mij wilt ontslaan op basis van de noemer 'werkweigering' omdat ik niet met privé vervoer werk-werk kilometers wil maken. Ik wil die werkgever door de rechter wel eens in het gezicht uitgelachen zien worden.

Ik ben overigens ook niet van plan om elk alternatief te accepteren. Zo kon ik bij een vorige werkgever op pad met een bedrijfsbusje met onderhoud van twijfelachtige staat (onderhoud was al enkele duizenden kilometers noodzakelijk), zonder airbags, stad en land afrijden weken achter elkaar. Dit was echter toen een bewuste keus, maar na kennis van bovenstaand wel de laatste keer.

Vervolgens wordt door onmacht van de werkgever mij werk door de neus geboord omdat ik niet onveilig op de weg wil zitten of mijn werkgever geen degelijke (dekkende) vergoeding voor privé vervoer wil geven.

TL;DR:

Als je een privé auto rijdt, zet deze dan niet in voor zakelijke doeleinden zonder een goede vergoeding. Anders lever je behalve de luxe van een leaseauto, de bijkomende kosten van een privé auto ook nog eens per gereden kilometer zo 20-30 cent/km in aan kosten voor die privé auto.

En als het alleen woon-werk betreft kun je ook met het OV en is het je eigen keus wat je gaat rijden. Je kunt in een vlekkerige stoel gaan zitten met luidruchtige medepasagiers of in een upje naar je eigen radiotje luisteren.

Als je de leaseauto ook gebruikte om naar verre oorden te reizen dan heb je wat mij treft geen reden tot klagen dat je nu ineens wel veel geld kwijt bent voor een zelfde niveau van comfort, met een leasebak kun je vooral heel erg profiteren (/misbruik maken) van die auto. Kun je nog zoveel bijtelling betalen om te denken dat je die kilometers mag rechtvaardigen, je steelt in principe gewoon van je baas door de auto in te zetten voor kilometers die niet noodzakelijk zijn (en rijd die auto zo misschien wel privé de halve wereld over voor nog geen 50 euro per maand aan relatieve kosten).

[ Voor 9% gewijzigd door BLACKfm op 29-03-2018 16:31 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Nu online

Garyu

WW

BLACKfm schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:24:
Ah, een topic waar mijn nekharen weer van gaan trillen. Jaren in een 'dikke' leasebak van de zaak gereden en dan niet terug willen vallen in levenstandaard, want het steekt zo schraal af als de buren ineens opvalt dat er een C1/Upje/Polo/Picanto voor de deur staat ipv een leasebak.

Ik zit hier natuurlijk een beetje te ranten en vat het a.u.b. niet te zwaar op.

Maar als je weggaat bij je huidige baan met leaseauto kies je daar bewust voor als je vervolgens bij een andere werkgever aan de slag gaat waar die mogelijkheden er niet zijn.
Zakelijk lease je een leuke auto voor een paar centen per maand en dan is een privé auto ineens heel erg duur. Of dat nou private lease of aanschaffen is. Voor 300 euro per maand rijd je privé gewoon geen kilometer vreter met een ruime cabine en lekkere stoelen met plek voor 4 man zonder opgetrokken knieën.

Ik ben echter wel van mening dat als je dan een klap geld uit moet geven voor een auto dat je dat vooral voor jezelf moet doen.

Ik heb nog geen week een nieuwe auto van 28k uit eigen zak, maar ik zit er echt niet op te wachten om daar zakelijke kilometers mee te rijden. Ik koop de auto voor mijzelf en als de baas geen leaseauto wil geven of een (goed onderhouden) poolauto beschikbaar heeft dan ziet die maar hoe ik bij mijn klanten kom.

Als ik met een auto met een uur op bestemming ben en er met de trein (wat in mijn specifieke situatie een praktische oplossing zou zijn gezien het kantoor aan het spoor zit) 2 uur over zou doen heb ik daar persoonlijk geen probleem mee. Is toch weer 4 uurtjes gratis geld.
Als ik in die zelfde trein ook nog attributen mee moet nemen die niet te tillen zijn maakt dat het alleen maar extra lastig voor de werkgever.

Ik vind dat hardstikke mooi en haal er zowaar plezier uit dat je als werknemer die macht hebt om weerstand te kunnen bieden aan je werkgever.
En ik hoor vele al de muis schuiven naar de quote knop, maar ook jullie moeten zo denken!

Of je nou met je roestbak van 15 jaar oud denkt prima winst te kunnen maken voor 19ct/km moet je helemaal zelf weten, maar ik zet mijn leven niet op het spel voor de zaak.

Ik vind het ook een dooddoener van de werkgever dat die bijvoorbeeld aangeeft niet meer te kunnen betalen dan 19ct/km als reiskosten vergoeding voor gebruik van de auto. Maar zonder blikken of blozen vervolgens wel een autoverhuurbedrijf kunnen inschakelen is dan geen probleem (ipv de betreffende medewerker gewoon 50 euro extra vergoeding te geven voor het gebruik van zijn privé auto voor zakelijke doeleinden).

Wel de klant 50 ct/km laten betalen vanuit de offerte om 3x een overleg bij te wonen, en de bewuste medewerker voor 19 ct/km op pad te sturen met de eigen auto. Dikke vinger kunnen ze krijgen.

Ik zit er nog op te wachten dat een werkgever mij wilt ontslaan op basis van de noemer 'werkweigering' omdat ik niet met privé vervoer werk-werk kilometers wil maken. Ik wil die werkgever door de rechter wel eens in het gezicht uitgelachen zien worden.

Ik ben overigens ook niet van plan om elk alternatief te accepteren. Zo kon ik bij een vorige werkgever op pad met een bedrijfsbusje met onderhoud van twijfelachtige staat (onderhoud was al enkele duizenden kilometers noodzakelijk), zonder airbags, stad en land afrijden weken achter elkaar. Dit was echter toen een bewuste keus, maar na kennis van bovenstaand wel de laatste keer.

Vervolgens wordt door onmacht van de werkgever mij werk door de neus geboord omdat ik niet onveilig op de weg wil zitten of mijn werkgever geen degelijke (dekkende) vergoeding voor privé vervoer wil geven.

TL;DR:

Als je een privé auto rijdt, zet deze dan niet in voor zakelijke doeleinden zonder een goede vergoeding. Anders lever je behalve de luxe van een leaseauto, de bijkomende kosten van een privé auto ook nog eens per gereden kilometer zo 20-30 cent/km in aan kosten voor die privé auto.

En als het alleen woon-werk betreft kun je ook met het OV en is het je eigen keus wat je gaat rijden. Je kunt in een vlekkerige stoel gaan zitten met luidruchtige medepasagiers of in een upje naar je eigen radiotje luisteren.

Als je de leaseauto ook gebruikte om naar verre oorden te reizen dan heb je wat mij treft geen reden tot klagen dat je nu ineens wel veel geld kwijt bent voor een zelfde niveau van comfort, met een leasebak kun je vooral heel erg profiteren (/misbruik maken) van die auto. Kun je nog zoveel bijtelling betalen om te denken dat je die kilometers mag rechtvaardigen, je steelt in principe gewoon van je baas door de auto in te zetten voor kilometers die niet noodzakelijk zijn (en rijd die auto zo misschien wel privé de halve wereld over voor nog geen 50 euro per maand aan relatieve kosten).
Er is nogal een verschil tussen woon-werk verkeer en "voor de baas de weg op". Woon-werk verkeer is in principe gewoon je eigen probleem. Ga gewoon dichter bij je werk wonen en je kan te voet gaan ;).

Voor wat betreft "voor de baas ergens heen rijden" -> helemaal gelijk, dat is zijn probleem en niet jouw probleem. * Garyu heeft geen auto, dus als ik op pad moet, dan met poolauto (hebben we maar twee) of een huurauto (99% van de tijd).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Garyu schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:33:
[...]

Er is nogal een verschil tussen woon-werk verkeer en "voor de baas de weg op". Woon-werk verkeer is in principe gewoon je eigen probleem. Ga gewoon dichter bij je werk wonen en je kan te voet gaan ;).
Woon-werk is zeker je eigen probleem. Ik kan bijvoorbeeld kosten neutraal (werkgever vergoed bij mij 100% OV) met de trein op het werk komen (stopt voor de deur). Ik kies er dan ook voor om voor 20ct/km aan kosten (en dat is al minus de 19ct/km vergoeding) naar mijn werk te rijden en zo elke dag voor €6,30 aan 'comfortkosten' op mijn werk te verschijnen.

Ik vreet mij dan liever op in de file dan 30 minuten langer onderweg te zijn met de kans op gemiste aansluitingen. Dan is dat vervoer mij wel 130 euro p/m waard, wat dus eigenlijk van het loon af gaat om überhaupt te kunnen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@BLACKfm waar komt die onzin vandaan dat prive rijden met de leaseauto gelijk staat aan stelen van de werkgever?
De leaseauto is een secundaire arbeidsvoorwaarde en het prive mogen rijden met deze auto is daar onderdeel van. Bij de ene werkgever mag het onbeperkt, de ander stelt een limiet.

En het is niet vreemd dat iemand het verlies van een secundaire arbeidsvoorwaarde graag gecompenseerd ziet. Ik snap niet waarom dat zo'n impact heeft op je nekharen. Ik denk niet dat jij begrijpt wat een leaseauto inhoud en hoe zo'n regeling er doorgaans uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Tsurany schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:47:
@BLACKfm waar komt die onzin vandaan dat prive rijden met de leaseauto gelijk staat aan stelen van de werkgever?
De leaseauto is een secundaire arbeidsvoorwaarde en het prive mogen rijden met deze auto is daar onderdeel van. Bij de ene werkgever mag het onbeperkt, de ander stelt een limiet.

En het is niet vreemd dat iemand het verlies van een secundaire arbeidsvoorwaarde graag gecompenseerd ziet. Ik snap niet waarom dat zo'n impact heeft op je nekharen. Ik denk niet dat jij begrijpt wat een leaseauto inhoud en hoe zo'n regeling er doorgaans uit ziet.
TS kiest er toch zelf voor ergens te gaan werken waar geen leaseauto-beleid is? Ik zie in dit topic meer de vraag hoe het te rechtvaardigen is om dat gebrek gecompenseerd te zien in bijvoorbeeld een hoger loon.

Dat is net zo goed onzin, dan moet die maar een baan zoeken waar ze wel een goed loon bieden.
De vraagstelling wordt zodanig uitgelegd dat die zich schuldig moet voelen over het vragen van een 'loonsverhoging' van vele honderden euro's. Als de vraag bij die werkgever op tafel komt van 'wat wil je verdienen' dan zeg je gewoon "4000 euro" (als je daarvoor een loon had van 3300 euro en je de waarde van de leaseauto op 700 per maand zet).

Maar ik weet dat dit een discussie is in de categorie 'Rokers vs. Niet-rokers'. Een discussie die je niet gaat winnen met mensen die een leaseauto rijden tegenover mensen die dat niet hebben.

Maar als je volgens jouw bewering dus onbeperkt mag rijden (bij sommige bedrijven) dan kan dit heel erg voordelig uitpakken t.o.v. dat je het met privé vervoer zou moeten betalen. Tanken hoef je niet te betalen en het leasebedrag blijft gelijk of je nou 5 km privé rijd of 15.000 km.
En ik hoef jou niet uit te leggen dat 15.000 km een exorbitant getal is als je daar maar 300 euro per maand voor hoeft te betalen. En dan hebben we het hier over een C/D klasse auto.

Daar tegenover kan ook van je worden verwacht als niet lease rijder dat je zonder morren in je eigen privé auto 15.000km zakelijk kilometers rijdt voor een waardeloze vergoeding.

En dat laatste doet veel meer pijn in de portomonee dan bij de leaserijder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:59

vectormatic

Warlock of the doorlock

Strider schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:37:
Bij de salarisonderhandelingen van een nieuwe werkgever moet ik in mijn achterhoofd gaan houden dat ik door het kwijtraken van mijn lease auto ik er uiteindelijk niet op achteruit moet gaan. Ik moet namelijk daarna van mijn salaris een prive auto gaan rijden. Liefst een auto op een gelijkwaardig niveau..
Ik heb eind vorig jaar ook de stap de detachering uit gemaakt, en dus ook van leasebak naar prive-auto etc..

Ik snap de redenatie dat je er niet op achteruit wil gaan, en dat je "eigen" auto op hetzelfde niveau moet zijn etc...

Maar vergeet niet de andere kant van het verhaal, bij mij heeft de stap de detachering uit er voor gezorgd dat ik gegarandeerd < 10km moet reizen naar mijn werk (tegenover reistijden tot 3.5 uur/dag de laatste maanden bij de detacheerder), en meer inhoudelijke interessant werk (ik kom niet meer zomaar bij een bank terecht, wat me 0,0 doet)

Ja, netto komt er minder binnen op jaarbasis als je de lease-auto/eigen auto rijden meeneemt, maar ik rij liever in mijn eigen auto (een 16 jaar oude alfa, geen knoop waard, maar wel 100x leuker voor mij dan een diesel golf/focus/megane), en het feit dat ik niet elke dag 3 uur gedwongen in voorgenoemd lease-hok zit, is me ook zeker wat waard

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 08:32
Tsurany schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:29:
[...]

Dan gaan ze uit van fabrieksopgave brandstofkosten, dat is verre van reëel voor de meeste auto's. Ik zat er 45% boven in ieder geval.
Nee dat is zeker niet waar. Ik lease een auto inclusief brandstof bij Alphabet. zij gaan bij hun brandstof berekeningen uit van wat er voor dat model auto voor hun eigen autovloot wordt gereden.

Ik kan binnen de berijdersportaal zien wat mijn verbruik doet ten opzichte van de fabrieksopgave, of mijn collega's of alle dezelfde auto in de vloot.

Aangezien mijn werkgever heel erg bezig is met co2 uitstoot, krijgen wij als lease rijders tegenwoordig incentives als we voor zuinigere auto's kiezen.

Advanced sheep-counting strategies

Pagina: 1