Goedemiddag. Heb net van een kennis de opdracht gekregen om een PC samen te stellen. Hieronder alle vragen beantwoord zoals zij het wil.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze wil ermee op het internet kunnen, dan wel basic maar wel met meerdere tabbladen open (tegelijk).
Ook wilt ze hiermee tekst bewerken en in Excel werken.
Af en toe wilt ze nog wat foto's bekijken van (bijvoorbeeld) haar kleinkinderen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ze heeft geen specifieke prijs, maar ze wilt er natuurlijk niet mee gamen of zo iets dergelijks. Ze verwacht ook niet dat ik een PC samenstel voor 700EU+. Ik denk zelf aan maximaal aan 500EU.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De PC is al zo oud dat er nog een Nvidia 9600GT in zit.
Er zitten 2 500GB HDD's in, die eventueel nog kunnen worden overgeplaatst in de nieuwe build.
Hetgene wat zij echt wil is (oude) films bekijken op DVD's, dus daarom een wat grotere (atx) kast met ruimte voor een DVD-RW drive. Deze DVD-RW drive kan over worden gezet vanuit de oude PC (is gewoon sata).
Ook moet er nog een SD kaart lezer in. Dit kan ook (bijvoorbeeld) met een USB adapter. (?)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
i3 + SSD en een stille voeding (max 400W)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Intel heeft mijn voorkeur wel altijd gehad, puur omdat ik nog niet aan de slag ben geweest met Ryzen CPU's.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat het niet te heet wordt (oude PC werd door baggerkoeling veel te heet).
En natuurlijk is stiller altijd fijner.
Ga je overklokken?
nvt.
Wat verwacht je van ons?
Eventjes kijken of ik bijvoorbeeld beter een AMD CPU + ander moederbord kan nemen ipv de Intel i3. Puur een i3 gekozen omdat zij geen grafische applicaties gebruikt. Daarnaast is mijn vraag of het verstandiger is om 8GB te nemen of juist 4GB om de kosten wat te drukken (is altijd fijner voor de portemonnee!), er is immers nog (heel) wat ruimte in het budget.
Het lijstje
Ik zie trouwens wel dat de socket 1151 v2 moederborden pas beginnen vanaf 95EU. Dit moederbord is (bijna) de helft...
Als er verbeterpunten zijn, hoor ik het wel
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze wil ermee op het internet kunnen, dan wel basic maar wel met meerdere tabbladen open (tegelijk).
Ook wilt ze hiermee tekst bewerken en in Excel werken.
Af en toe wilt ze nog wat foto's bekijken van (bijvoorbeeld) haar kleinkinderen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ze heeft geen specifieke prijs, maar ze wilt er natuurlijk niet mee gamen of zo iets dergelijks. Ze verwacht ook niet dat ik een PC samenstel voor 700EU+. Ik denk zelf aan maximaal aan 500EU.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De PC is al zo oud dat er nog een Nvidia 9600GT in zit.
Er zitten 2 500GB HDD's in, die eventueel nog kunnen worden overgeplaatst in de nieuwe build.
Hetgene wat zij echt wil is (oude) films bekijken op DVD's, dus daarom een wat grotere (atx) kast met ruimte voor een DVD-RW drive. Deze DVD-RW drive kan over worden gezet vanuit de oude PC (is gewoon sata).
Ook moet er nog een SD kaart lezer in. Dit kan ook (bijvoorbeeld) met een USB adapter. (?)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
i3 + SSD en een stille voeding (max 400W)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Intel heeft mijn voorkeur wel altijd gehad, puur omdat ik nog niet aan de slag ben geweest met Ryzen CPU's.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dat het niet te heet wordt (oude PC werd door baggerkoeling veel te heet).
En natuurlijk is stiller altijd fijner.
Ga je overklokken?
nvt.
Wat verwacht je van ons?
Eventjes kijken of ik bijvoorbeeld beter een AMD CPU + ander moederbord kan nemen ipv de Intel i3. Puur een i3 gekozen omdat zij geen grafische applicaties gebruikt. Daarnaast is mijn vraag of het verstandiger is om 8GB te nemen of juist 4GB om de kosten wat te drukken (is altijd fijner voor de portemonnee!), er is immers nog (heel) wat ruimte in het budget.
Het lijstje
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3-7100 Boxed | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Gigabyte GA-H110M-S2H | € 45,- | € 45,- |
| 1 | Thermaltake Versa H15 Closed | € 43,95 | € 43,95 |
| 1 | Crucial CT4G4DFS824A | € 42,50 | € 42,50 |
| 1 | be quiet! System Power 9 400W | € 42,- | € 42,- |
| 1 | Kingston A400 240GB | € 63,50 | € 63,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 335,95 | |
Ik zie trouwens wel dat de socket 1151 v2 moederborden pas beginnen vanaf 95EU. Dit moederbord is (bijna) de helft...
Als er verbeterpunten zijn, hoor ik het wel
ππΏππππ 16 πΏππ - π±7 5800π·3π£ - π·63 - π¬π²π¨ π±π³π·2070π² - 32π¦π‘-3800 - 2π³π‘ π²π²π£ - π§510 π€π πππΎ