imac 27inch 2009 problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een imac 27inch uit 2009 in mijn handen gekregen om een poging te wagen hem te repareren.

Maar ik loop vast tijdens het starten blijft het apple logo zichtbaar en de balk eronder loopt tot 2 derde en gaat dan in zijn geheel noet verder ook niet als ik hem 3 uur laat staan.

...
er draait de laatste versie van high sierra op en ik kan in het recovery menu komen.
...
hij is naar een reperateur geweest die aangaf dat de videokaart defect zou zijn.
en heeft hem terug gegeven aan de eigenaar zonder de hdd intern aan te sluiten dus tijdens het opstarten gaf hij een folder logo met vraagteken.
dit is meteen doormij gefixed en hierna kon ik in het recovery menu komen

ik heb geen verder hardware van apple erbij dus geen muis of keyboard ik gebruik een draadloos keyboardje

ik heb via de recovery een nieuwe installatie gedaan op een nieuwe/andere hdd welke helaas ook niet werkte en hetzelfde probleem gaf.

ook heb ik via een werkende macbook een high sierra bootable usb stick kunnen maken waarvan ik ook een nieuwe installtie ben gestart maar ook weer met het zelfde probleem.

ik loop dus net als de imac ergens vast maar geen idee wat het zou kunnen zijn?

iedere hulp is welkom!
...

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Exact hetzelfde probleem als wat ik recent heb opgelost voor een kennis: http://mac4dummies.nl/viewtopic.php?id=1856

Resumé: Videokaart er uit halen, helemaal schoonmaken, 10 minuten bakken op 200 graden, af laten koelen, koelpasta er op, in elkaar zetten en verder gaan waar je gebleven was met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:59:
Exact hetzelfde probleem als wat ik recent heb opgelost voor een kennis: http://mac4dummies.nl/viewtopic.php?id=1856

Resumé: Videokaart er uit halen, helemaal schoonmaken, 10 minuten bakken op 200 graden, af laten koelen, koelpasta er op, in elkaar zetten en verder gaan waar je gebleven was met je leven.
bakken op 200 graden? is daar nog een speciale truuc voor of iets waar ik op moet letten?

en ipv dat ik geen beeld krijg werkt mijn beeld perfect zelfs na uren en uren aanstaan dus zou het dan wel aan de videokaart liggen?

[ Voor 11% gewijzigd door copywizard op 24-03-2018 12:34 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57

nelizmastr

Goed wies kapot

copywizard schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:07:
[...]

bakken op 200 graden? is daar nog een speciale truuc voor of iets waar ik op moet letten?

en ipv dat ik geen beeld krijg werkt mijn beeld perfect zelfs na uren en uren aanstaan dus zou het dan wel aan de videokaart liggen?
De driver wordt pas geactiveerd zodra hij in het laatste stadium van het opstartproces is. Dat-ie beeld geeft in eerste instantie is geen vrijwaring van problemen. De HD4670 GPU heeft geen beste reputatie zullen we maar zeggen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
copywizard schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:07:
[...]

Wat ik in ieder geval wilde was bakken in een oven op gas in plaats van een combi apparaat. Dit in verband met mogelijke trillingen van het apparaat.

Verder de print helemaal schoonmaken en op 4 bolletjes aluminium zetten.

Uiteraard ook even onthouden welke componenten koel pasta moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:45
sypie schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 13:22:
[...]

Wat ik in ieder geval wilde was bakken in een oven op gas in plaats van een combi apparaat. Dit in verband met mogelijke trillingen van het apparaat.
En natuurlijk niet de magnetron erbij aan zetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

sypie schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:59:

Ah heerlijk laten we vooral terug gaan naar het tijdperk dat we videokaarten verzieken door de in een gewone oven te leggen. 10 minuten okk echt.

Bas z'n knutselblog: Mmmmultifix! Random acts of kindness en Hackspace!

Scroll even door naar de quick reflow guide. En kap in godsnaam met slecht advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Het zal vast een slecht advies zijn maar er wordt geen enkele garantie bij gegeven. Het is gewoon uitstel van executie, niks meer en niks minder. Iedere dag dat een machine uit 2009 extra kan draaien is winst, zeker zonder te investeren in een nieuwe videokaart (die hetzelfde probleem gaat krijgen).

Dus tot die tijd: lekker bakken met het spul en van je Mac redden wat er te redden valt.
Pagina: 1