Wat is V-sync en G-sync nu precies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan Coppije
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-12-2021
Dag beste tweakers

Na verscheidene pogingen om te begrijpen wat G-sync nu precies doet, ben ik er nog steeds niet helemaal uitgekomen.

Kunnen jullie met niet al te moeilijk computertaalgebruik (wel een beetje) uitleggen wat V-sync is en wat G-sync is en wat het verschil tussen beide is.

Ik ben namelijk van plan om een monitor te kopen bij mijn Nieuwe pc, maar ik ben er reeds van overtuigt dat het zeker 144hz moet zijn. Alleen speculeert men dat met 144hz het nauwelijks merkbaar is G-sync en ik zou graag willen weten of die 150 euro extra de moeite waard is.

Mijn PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 169,50€ 169,50
1Asus Prime B350-Plus€ 84,-€ 84,-
1EVGA GeForce GTX 670 (4GB)€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 44,95€ 44,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2L3000C15€ 158,95€ 158,95
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 90,-€ 90,-
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 74,04€ 74,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 621,44

De gpu wordt natuurlijk nog vervangen maar dat kan nog enkele maanden duren met de huidige gpu prijzen. Ik zou later graag en 1060 6g of 1070 8g kopen

Nog een vraag:
Beschikt elke monitor over V-sync?

Thanks voor de hulp Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:42
Wat kreeg je voor resultaten toen je erop ging zoeken?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Check de volgende video van de buren Nvidia G-Sync video review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
V-sync is geen hardware maar software matige sync van je game met je videokaart (als ik het goed begrijp).
G sync is echter hardware matige sync van je monitor met je videokaart.
V sync zit in principe in elke game, software matig, en wil je het liefste uitschakelen (ten behoeve van g sync). G sync moet echt in de monitor verwerkt zitten en vandaar dus het prijskaartje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

RutgervdZ schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:22:
V-sync is geen hardware maar software matige sync van je game met je videokaart (als ik het goed begrijp).
G sync is echter hardware matige sync van je monitor met je videokaart.
V sync zit in principe in elke game, software matig, en wil je het liefste uitschakelen (ten behoeve van g sync). G sync moet echt in de monitor verwerkt zitten en vandaar dus het prijskaartje.
Niet helemaal juist.

V-sync is zorgen dat de video output exact zoveel frames per second is als de verversingssnelheid van je scherm. Scherm op 60hz is 60fps output.
Dat gebeurt op dirver nivo, maar games kunnen het vaak wel aan of uit zetten van binnen de game. Het is niet de game die het werk doet.
Het is dus tussen videokaart en beeldscherm, niet tussen game en videokaart.

Zonder V-sync kan je video output fluctueren, wat tot resultaat heeft dat er een scheurlijn in het beeld onstaat.
Dit komt doordat de framebuffer (het stukje geheugen waar het huidige plaatje in staat) gewoon keihard leeg gegooid wordt en weer gevuld met het volgende plaatje.
Het kan dus zo zijn dat hij leeg gegooid wordt terwijl de helft van het plaatje naar het scherm is gestuurd.
Bij games met veel actie valt dat op, want dan krijg je dus die scheurlijn. Het eerste plaatje is een halve meter eerder dan de volgende, waardoor het onderste deel van het beeld is verschoven en het bovenste deel niet.

V-sync is daarom voornamelijk geschikt voor situaties waar in je PC meer beeldjes produceert dan je scherm kan weergeven. B.v. een 60Hz scherm terwijl je game 100fps produceert.
Met V-sync wordt de framebuffer vastgehouden tot het beeld naar het scherm is gestuurd. Daar na mag er pas een nieuwe in.
Dit limiteert je game tot 60fps en ontstaan er geen scheurlijnen.
Effectief verlies je dus plaatjes op het moment dat je PC sneller is dan de verversingssnelheid van het scherm.
Bij lagere fps maakt V-sync weinig uit, want dan wordt een beeldje gewoon twee keer getoond, maar je FPS counter blijft wel 60fps aan geven.

G-sync (nVidia) en Freesync (AMD) zijn precies andersom, maar nogsteeds een synchronisatie tussen scherm en videokaart.
Het scherm past zijn verversingssnelheid aan op de hoeveelheid frames per second van de videokaart.
Dit heeft tot gevolg dat, indien de sync-range van het scherm groot genoeg is, elk beeldje wordt weergegeven. Of je nu 100fps of 20fps stuurt, elk beeld wordt volledig weergegeven.
Het scherm zal gewoon het beeld iets langer weergeven als het lage fps is en korter als het hoge fps is.
Uiteraard moet het scherm wel op de hoogte zijn van hoeveel beeldjes hij gaat krijgen, en dat vertelt de videokaart aan het scherm.

Echter, aan G-sync en Freesync zitten ook nog weer wat haken en ogen.
Ze zijn niet compatible met elkaar, dus als je een Radeon videokaart hebt moet je een Freesync scherm hebben. Heb je een Geforce kaart, dan moet je een G-sync scherm hebben.
Een Freesync scherm aan een Geforce kaart zal dus geen synchronisatie doen en het scherm zal gewoon zijn standaard verversingssnelheid aanhouden. En andersom ook.

Daarbij zijn er talloze, zeker de goedkopere, monitoren met ondersteuning voor Free-/G-sync die welliswaar dynamisch hun verversingssnelheid kunnen aanpassen, maar waarbij de range vrij beperkt is.
Samsung heeft b.v. voor minder dan 200 euro Freesync schermen, maar die gaan van 48hz tot 60hz. Daar heb je dus eigenlijk niks aan, want dan mag er maar 12fps fluctuatie zitten tussen drukke tijden en rustige tijden in je game. We weten allemaal dat de fluctuaties in de regel veel groter zijn dan dat (20-80fps enzo).
Dus dat is iets waar je op moet letten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutger
  • Niet online
Duidelijke uitleg en makkelijk te begrijpen, hulde! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RutgervdZ schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 11:52:
[...]

Duidelijke uitleg en makkelijk te begrijpen, hulde! _/-\o_
Dankje :)

Nog even een advies richting de topicstarter:
Met een GTX670 heb je weinig tot niks aan een 144Hz scherm.
Die videokaart zal in moderne games echt niet meer dan 100fps gaan produceren.
Mocht je van plan zijn om futureproofing te doen, en je bent iemand die merk-trouw is (c.q. je weet nu al dat je straks een GTX1080 gaat kopen ofzo, en nooit een Radeon zal kopen), dan is het de investering misschien wel waard.

Of G-sync interessant is... sja, ik weet eigenlijk niet eens of die GTX670 dat wel kan. Is dat het geval, dan is het opzich niet verkeerd om te doen.
Zorg wel dat je een scherm haalt met een voldoende grote synchronisatie range.
Wat ik al aanhaalde, 48 tot 60Hz zoals bepaalde goedkope schermen, is natuurlijk niks waard.
Maargoed, een grote range kost wel flink meer geld.

Reken wel dat G-sync (en Freesync) niet werken met VGA en DVI. Daar voor moet je scherm aan HDMI of Displayport hangen. En een DVI-HDMI adapter zal niet gaan werken, in het geval dat je geen HDMI/DP hebt en dus DVI->HDMI conversie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:16:
[...]

Reken wel dat G-sync (en Freesync) niet werken met VGA en DVI. Daar voor moet je scherm aan HDMI of Displayport hangen. En een DVI-HDMI adapter zal niet gaan werken, in het geval dat je geen HDMI/DP hebt en dus DVI->HDMI conversie moet doen.
Let op! Freesync (de huidige althans) werkt alleen met een DisplayPort kabel.
Er komt geloof ik binnenkort Freesync 2 die wel middels HDMI zou moeten werken, maar dan wel hdmi 2.1
https://www.eurogamer.net...1-specifications-revealed
of G-sync met HDMI werkt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RutgervdZ schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:20:
[...]

Let op! Freesync (de huidige althans) werkt alleen met een DisplayPort kabel.
Er komt geloof ik binnenkort Freesync 2 die wel middels HDMI zou moeten werken, maar dan wel hdmi 2.1
https://www.eurogamer.net...1-specifications-revealed
of G-sync met HDMI werkt weet ik niet.
Nee hoor, Freesync 1 werkt met HDMI.
Heb zelf twee Freesync 1 panelen aan mijn RX560 hangen.

Deze om exact te zijn: pricewatch: Samsung C24F390FHU Zwart

Niet dat ik het aan heb staan trouwens, range van 48-60hz enzo :+
Eerste paneel hangt aan navtive HDMI, tweede via DVI->HDMI conversie. En daar miept de software dan over. Freesync paneel gedetecteerd maar niet bruikbaar ivm DVI->HDMI conversie.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 24-03-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:22:
[...]

Nee hoor, Freesync 1 werkt met HDMI.
Heb zelf twee Freesync 1 panelen aan mijn RX560 hangen.

Deze om exact te zijn: pricewatch: Samsung C24F390FHU Zwart
Interesting, ik heb namelijk pricewatch: Samsung C27FG70 Zwart en die werkt alleen met DisplayPort iirc

edit: het zal wellicht wel werken met HDMI, niet echt goed getest dus weet niet of bovenstaande claim correct is. Dit voegt echter weinig toe aan de vraag van de topicstarter, maar ik vermoed dat de vraag wel redelijk beantwoord is.

[ Voor 17% gewijzigd door Rutger op 24-03-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RutgervdZ schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:23:
[...]

Interesting, ik heb namelijk pricewatch: Samsung C27FG70 Zwart en die werkt alleen met DisplayPort iirc
Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Het kan zo zijn dat het niet op alle interfaces geimplementeerd is.

Hoe dan ook is Displayport het beste, want dat bied sowieso de meeste functionaliteit en bandbreedte (en dus support voor hogere resoluties en refreshrates dan HDMI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
@McKaamos

Ik gebruik in games V-sync op een 144hz scherm Klopt het dan dat V-sync de hele tijd uit staat omdat de fps rustig schommelt tussen 100-144fps? In het verleden zag ik ook vaak dat V-sync schommelt tussen 60 fps direct naar 40 of 30 fps zonder dat de fps rustig zakt en stijgt en worden er in eens heel veel fps overgeslagen waar door het beeld even stil staan, iets wat ik tegenwoordig niet meer zie gebeuren in game met V-sync aan want de fps tussen de 30-60 worden niet overgeslagen.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
@Gekke Jantje
Het is te adviseren om in de NVIDIA control panel de Vsync aan te zetten en die in de games zelf niet te gebruiken. Nog beter is de adaptieve Vsync.... Op driver level is Vsync veel consistenter dan op software level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Gekke Jantje schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 12:46:
@McKaamos

Ik gebruik in games V-sync op een 144hz scherm Klopt het dan dat V-sync de hele tijd uit staat omdat de fps rustig schommelt tussen 100-144fps? In het verleden zag ik ook vaak dat V-sync schommelt tussen 60 fps direct naar 40 of 30 fps zonder dat de fps rustig zakt en stijgt en worden er in eens heel veel fps overgeslagen waar door het beeld even stil staan, iets wat ik tegenwoordig niet meer zie gebeuren in game met V-sync aan want de fps tussen de 30-60 worden niet overgeslagen.
Als je niet boven de 144 komt op een 144hz scherm, staat het aan.
V-sync limiteert het maximum fps aan de refreshrate van het scherm. Het minimum wordt door V-sync niet beinvloed.
Het kan echter wel zo zijn dat een framerate teller wegens V-sync 144 blijft aangeven (of 60, op een 60hz scherm), terwijl het in werkelijkheid lager is. Het kan prima dat je wel de correcte waarde ziet. Beetje afhankelijk van de software waarmee je de fps weergeeft.

En schommelingen zijn normaal. jumps van grotere hoeveelheden kunnen ook prima. Ligt aan je PC, drivers, de game, etc. Genoeg variabelen.
V-sync is geen techniek die schommelingen vermindert als je sowieso al onder de refreshrate van het scherm zit.

Wat er dan wel gebeurt in jouw geval kan ik je niet vertellen. Het ligt in ieder geval niet aan V-sync.
Wat wel zou kunnen als je V-sync in-game inschakelt of uitschakelt, dat er op de achtergrond nog meer gebeurt dan alleen V-sync.

Pagina: 1