Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _rb
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-05 18:19
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een hogeschool om HBO ICT (richting: Software Engineering) te studeren.
Ik heb hiervoor MBO Applicatie Ontwikkeling niveau 4 afgerond, en zoek een studie waarbij ik me verder kan ontwikkelen. Ik heb namelijk iets meer dan een jaar werkervaring in het gebied, maar heb het gevoel dat de lesstof van het MBO erg verouderd en te algemeen was. Ook is het baan aanbod veel gunstiger met een Bachelor.

Er zijn een aantal scholen waar ik uitvoerig naar heb gekeken, maar weinig tot geen (oud-)studenten reviews van kan vinden. Namelijk:
  • Hogeschool van Amsterdam
  • Hogeschool Leiden
  • De Haagse Hogeschool
Wat ik van deze opleidingen wil weten is het volgende:

Hoe complex zijn de projecten die je krijgt? Moet je die meestal alleen maken, of in een groep?
Ben je vaak verplicht documentatie te leveren? (Dan doel ik niet op de code, maar zaken zoals een Plan van Aanpak, etc.)
Hoe is de begeleiding? Hebben de docenten diepgaande kennis of weten ze enkel de dingen die ze je moeten leren?
Tot hoeverre krijg je te maken met Wiskunde & Nederlands? Zou iemand van MBO het hier lastig mee krijgen?
Waar heb je je stage(s) gelopen? Wat zijn de mogelijkheden voor buitenlandse stages?

Als je in de ICT studeert of gestudeerd hebt hoor ik graag wat je ervan vond (hoeft niet per se een van bovenstaande scholen te zijn) . :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elynn
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik moet nog beginnen maar het beste is om gewoon naar de open dagen te gaan, een dag proefstuderen te volgen en om een meeloopdag te doen bij alle hogescholen waarin je geïnteresseerd bent. Aan de hand hiervan krijg je een beter idee wat ze zien als lesstof via het proefstuderen en kan je ervaren hoe de lessen zijn, kan je met de studenten praten, en ervaar je de docenten via de meeloopdag.

Indien je ook het vermogen (De zelfstandigheid en financiële mogelijkheid) hebt om op een studentenkamer te wonen is het ook aan te raden naar hogescholen in de rest van Nederland te kijken.

Een notitie is dat je bij de hogeschool Leiden ook even contact opneemt met de studentendecaan voor een rondleiding van de nieuwe locatie.

Op het HBO is documenteren en rapporten schrijven een veelvoorkomend iets, wiskunde verschilt per opleiding. Aan de Haagse hogeschool en de Hogeschool Leiden is er geen vereist niveau om aan de opleiding te beginnen.

Dus in het kort, open dagen, proefstuderen, meeloopdagen, en neem contact op met de studentdecanen. Uiteindelijk is het zelf ervaren de beste manier om een indruk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Elynn schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 10:14:
Indien je ook het vermogen (De zelfstandigheid en financiële mogelijkheid) hebt om op een studentenkamer te wonen is het ook aan te raden naar hogescholen in de rest van Nederland te kijken.
Exact. Bovendien, als je er gaat wonen, neem dan de stad ook mee in je keuze. Delft of Leiden is compleet anders dan Amsterdam. En schrijf je nu meteen in bij een grote studentenhuisvester (PM maar als je daarover vragen hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 11:45
Alleen al wegens het chronische ruimtegebrek op de hogeschool leiden zou ik je afraden daar te gaan studeren. Al is Se daar wel één van de weinige opleidingen waar een redelijke hoeveelheid kennis aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elynn
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-10-2024
medal schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:25:
Alleen al wegens het chronische ruimtegebrek op de hogeschool leiden zou ik je afraden daar te gaan studeren. Al is Se daar wel één van de weinige opleidingen waar een redelijke hoeveelheid kennis aanwezig is.
Bedoel je het hoofdgebouw aan de Zernikedreef? Indien ja, ze zijn dit schooljaar verhuist naar een nieuwe locatie (Le Carrefour) alhoewel daar geen lokalen zijn in de traditionele zin sinds het een kantoorpand is. Maar er is verder wel een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 11:45
Elynn schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:35:
[...]

Bedoel je het hoofdgebouw aan de Zernikedreef? Indien ja, ze zijn dit schooljaar verhuist naar een nieuwe locatie (Le Carrefour) alhoewel daar geen lokalen zijn in de traditionele zin sinds het een kantoorpand is. Maar er is verder wel een hoop ruimte.
Nee, ik doel op het nieuwe gebouw dat nu al te klein is, waar geen leslokalen zijn.. en het laten verwijderen van studenten door de bewaking met enige regelmaat gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In Den Bosch heb ik begrepen zijn de beste ICT lessen.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _rb
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-05 18:19
Bedankt voor alle reacties. Uiteraard bezoek ik ook de open dagen, maar daar wordt alles meestal rooskleurig gepresenteerd en hoor je voornamelijk de positieve dingen. Het gaat mij echt om de kwaliteit van de studie, dus ik lees graag kritische berichten. :P
Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 01:23:
In Den Bosch heb ik begrepen zijn de beste ICT lessen.
Bedoel je Avans? Ik zie dat ze volgens Keuzegids de beste informatica opleiding worden genoemd. Ik ga daar ook even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_rb schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:45:
Bedankt voor alle reacties. Uiteraard bezoek ik ook de open dagen, maar daar wordt alles meestal rooskleurig gepresenteerd en hoor je voornamelijk de positieve dingen. Het gaat mij echt om de kwaliteit van de studie, dus ik lees graag kritische berichten. :P

[...]

Bedoel je Avans? Ik zie dat ze volgens Keuzegids de beste informatica opleiding worden genoemd. Ik ga daar ook even kijken
Juist ja, Avans in Den Bosch.

Ik liep stage met twee uit Avans in Den Bosch en die waren hele goeie junior developers. Als je ICT gaat studeren en tog al in de trein gaat dan zou ik dan gewoon door rijden naar Den Bosch en op de Avans gaan.

Open dagen zullen inderdaad niet meer dan een indruk geven van hoe de school uitziet. Als je niet voor Avans om wat voor reden dan ook gaat kiezen zou ik de inhoud van de studies met elkaar vergelijken. Vraag naar het rooster van de hele opleiding en vergelijk deze dan met die van andere scholen en kies de beste uit.Vermijd zo veel mogelijk uren die niet bij je opleiding passen en als je al weet wat je wilt worden kies dan het rooster uit met de meeste uren en vakinhoud die daar over gaat.

Let op dat elke school ook zijn eigen "specialiteit" heeft. Dus het kan degelijk uitmaken op wat voor school je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik zou de Keuzegids er gewoon bij pakken, kost wel een paar tientjes, maar daar vind je echt alles over de scholen waar die opleiding wordt aangeboden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:30
Elke school heeft zijn eigen specialiteit. Uit ervaring maar ook uit verhalen van anderen lijkt de Haagse Hogeschool meer verdieping te geven waar studenten in de praktijk meer aan hebben. Ik denk dat de beste keus voor een school die jij kan maken, de keus is waarbij je kijkt welke school de opleiding aanbied op een manier die jou aanspreekt. Het is voornamelijk ook een opleiding waarbij zelfstudie erg belangrijk is, omdat je dan veel leert wat je op school nooit zult leren, en geloof me daar heb je veel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

School uitzoeken waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Uiteindelijk moet je het zelf doen. Op het hbo mag je wel het eea aan management verwachten, dus projectmatig werken waar dus o.a. pva's en project management onder vallen.

Je wordt echt niet persé beter omdat je een goede leraar hebt gehad, je wordt beter omdat je er zelf mee aan de slag gaat. Hoe jij je tijd invult en met wie je samenwerkt helpt daarbij ook.

Succes, goede keuze die je maakt.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sky- schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:41:
School uitzoeken waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Uiteindelijk moet je het zelf doen. Op het hbo mag je wel het eea aan management verwachten, dus projectmatig werken waar dus o.a. pva's en project management onder vallen.

Je wordt echt niet persé beter omdat je een goede leraar hebt gehad, je wordt beter omdat je er zelf mee aan de slag gaat. Hoe jij je tijd invult en met wie je samenwerkt helpt daarbij ook.

Succes, goede keuze die je maakt.
Mee eens.

Ookal zit je op een gemiddelde school zal je het beter scoren dan de gemiddelde student op een goeie school zolang je zelf goed alles inplanned en er goed mee bezig bent en jezelf verdiept in wat je straks bij een baan kan verwachten etc.

Aan z'n instelling zal je veel meer hebben. Het helpt natuurlijk om met z'n instelling naar een goeie school te gaan. Dat wil dus niet zeggen dat een goeie school niet beter is dan de gemiddelde school.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2018 15:36 ]

Pagina: 1