laurens0619 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:35:
[...]
Sorry ik begrijp het nog steeds niet

Proxy (en tor en vpn en bekende C&c urls) kun je prima geautomatiseerd tegenhouden en troubleshooten waarom een website niet werkt zou ik op een medewerkers doen, niet op een gastenwifi (en daarbij, komt het wel eens voor?)
Op het gastnetwerk kan het óók voorkomen.

Daar is wat dat betreft niet echt onderscheid in.
Daarbij, als een medewerker op welk netwerk dan ook, tor, vpn of wat dan ook gebruikt of probeert te gebruiken wil ik dat weten. (Dus moet je het loggen.)
Begrijp ik overigens goed dat je met het gastwifi direct op het medewerkers netwerk uitkomt? Dat lijkt mij ook niet bepaald veilig of bedoel je dat hij met hetzelfde adres het internet op gaat?
Hij gaat via dezelfde lijn naar buiten als een ander netwerk.
Uiteraard zit dat hele gastnetwerk op een apart vlan en heeft het enkel via de firewall op heel specifieke poorten verbinding met ons netwerk. In principe is het een directe lijn naar buiten met een paar uitzonderingen.
Indien het laatste: Pas daarmee op, ITers/developers hebben er vaak een handje van om authenticatie slechts op basis van een ip whitelist op te stellen. Iedereen van het gastenwifi kan dan dus ook bij die services. Ik begrijp dat niet iedere organisatie het geld heeft voor een multi-ip internet verbinding of een aparte gasten verbinding, maar maak dan gebruik van een vpn tunnel om de mensen vanaf een apart ip het internet op te laten gaan.
Dat is bij ons wel goed geregeld.

We hebben meerdere verbindingen en kunnen als het moet, verkeer over een andere verbinding sturen. Wil niet zeggen dat ik niet zuinig ben op de verbindingen die er liggen.
[...]
Misschien kom je na logging/analyseren er achteraf achter welk mac adres er verantwoordelijk voor was. Wat ga je ermee bereiken? Heeft de ISP nog steeds de lijn afgesloten en mag je waarschijnlijk uitleggen waarom je het misbruik niet had kunnen voorkomen

Klopt, maar dan kan ik ook de gebruiker er op aanspreken.
(En meteen van de gelegenheid gebruik maken de organisatie te vertellen wat er gebeurt is, zonder uiteraard de naam van de persoon te noemen. Daar gaat dan weer een preventieve werking van uit.)
In je huidige netwerk setup snap ik dat je logging nodig hebt, ik ben alleen van mening door het anders/beter in te richten dat de noodzaakt vervalt.
Dat denk ik dus niet. Je hebt altijd logging nodig, soms voor langere tijd, soms voor kortere tijd. Bottom line is dat er momenten zijn dat je als beheerder bij data kunt van je medewerkers. (Dat is dus ook waarom ik vind dat beheer een vertrouwenspositie is. Je hebt als beheerder te maken met privacy en bedrijfsgevoelige informatie. Dat is inherent aan je vak. Dus moet je daar op een fatsoenlijke manier mee om kunnen gaan. Afhankelijk van de grootte van de organisatie kun je óveral bij, of bij een deel, in any case heb je te maken met informatie die niet bij iedereen terecht hoeft te komen.)
Mrja we gaan zo wel erg offtopic

Het is voor de TS denk ik inmiddels wel duidelijk wat er gelogd kan worden

Yep.

TS heeft hopelijk geleerd "ICT kan alles zien" maar ook "Daar komt de nodige ethiek, wet- en regelgeving bij kijken."
Helaas heeft TS niet verteld waarom 'ie dit wil weten...
Ná Scaoll. - Don’t Panic.