Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-11 14:03
Ons hoek huisje uit 1896 is niet overal even goed geïsoleerd en met het oog op de toekomst willen we stap voor stap richting een huis wat met LT verwarming comfortabel is (nu 70 graden).

Voor de woon- en slaapkamers is het plan duidelijk: begane grondvloer vervangen en door het hele huis voorzetwanden. Hiermee komen we al redelijk snel in de buurt van het huidige bouwbesluit en kunnen we gelijk overal vloerverwarming aanbrengen (droogbouw).

De grootste uitdaging is de keuken uitbouw (uit de jaren 70?) van 2x5 meter, bestaande uit een half steens muurtje en waarschijnlijk een beton vloer op zand. Het huis van de buren is gespiegeld dus 1 keuken wand delen we. Er is vrijwel geen ruimte om een voorzetwand te plaatsen en ook van buitenaf is het nogal krap ivm de opslaande deuren in de woonkamer.

De beste optie zou natuurlijk zijn: afbreken en opnieuw opbouwen, alles HSB op een betonvloer op piepschuim... dit is alleen nogal kostbaar en risicovol ivm de oude gemetselde fundering en de buurvrouw.

Een alternatief zou kunnen zijn om alleen de wanden (en dak) te vervangen voor HSB, alleen hoe voorkom je dan dat de vloer steenkoud blijft? Pir of piepschuim ingraven naast de fundering? Deel vloer wegbeitelen en een zwevende dekvloer aanbrengen?

Wat zouden jullie adviseren?

Dit is de originele vergunningstekening met de gemetselde fundering, later langer gemaakt en oude deel waarschijnlijk vol gestort met beton.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/9tg0j2tsradih4l/2016-01-16%2012.21.24.jpg?dl=0

[ Voor 3% gewijzigd door Voogel op 24-03-2018 08:56 . Reden: Keuken uitbouw uitleg ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Alle reacties

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53

Yucon

*broem*

Ik ben geen bouwkundige, maar dit ziet er uit als een zwevende houten vloer. Is de kruipruimte ooit volgestort?

• Voogel
Daar lijkt het wel op inderdaad, van buitenaf is bij het eerste deel van de keuken nog een gemetselde fundering te zien, de rest is beton. De keuken is nu 2x zo langs als op de originele tekening.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53

Yucon

*broem*

In dat geval zou in in ieder geval in dat deel de vloer weg kunnen beitelen zonder de fundering aan te tasten. Lijkt me de beste keuze. Maar weet je zeker dat er niet al isolatie in zit? Je hebt trouwens ook beloopbare isolatieplaten met een harde toplaag. Scheelt je 10cm hoogte, maar als je dat kunt missen is het natuurlijk wel veel minder gedoe.

• Voogel
Ik weet niet zeker over er isolatie onder zit, de vloer is wel duidelijk kouder dan de houtenvloer in de woonkamer (met dank aan flir camera).

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Lijkt heel erg op mijn oude huis in Den Haag. Daar was de aanbouw ook zonder kruipruimte uitgevoerd. Ik heb daar paar cm pir en een houten planken vloer op gelegd. Niet ideaal, maar scheelde toch flink wat kou. (En een paar cm hoogte)
Buitenzijde van de halfsteens (niet eens enkelsteens?) muur zou ik toch aan de buitenkant zoeken. Hoeveel cm heb je daar wel beschikbaar?

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 24-03-2018 08:22 ]

• Voogel
@blissard strikt genomen 0cm, maar de openslaande deuren moeten er misschien ook aan geloven dus dan kan ik wel een paar cm pakken. Het grootste probleem is wel echt de vloer, die wanden komen we wel uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Voogel op 24-03-2018 08:41 . Reden: Typo ]

• blissard
Wat voor n vloer zou je in de keuken willen? Hout / tegels / zeil / etc....?

• Voogel
Hout of anders tegels.

• blissard
Dan zou je pir platen als deze kunnen gebruiken https://goedkoopisolatiem...lating/pir-osb-beplating/
Kun je daar je houten vloer op leggen

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-11 15:29
Ik zou adviseren om een bouwkundige en eventueel een constructeur in de arm te nemen. Kost je wat meer, maar dan kijken er professionals mee, die wel verzekerd zijn en aansprakelijk gesteld kunnen worden in geval er iets niet goed gaat...

Met constructies kun je de mist in gaan als leek, maar hetzelfde geldt voor (na)isoleren. Verkeerd isoleren kan je jarenlange ellende bezorgen.

[ Voor 31% gewijzigd door DFKT op 24-03-2018 12:50 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• blissard
@DFKT de noodzaak voor een constructeur is volledig afhankelijk van de gekozen oplossing.
- PIR platen op de bestaande vloer - geen enkele noodzaak voor een constructieberekening
- vervangen betonvloer en muren - wel noodzakelijk
Overigens zijn de meeste constructeurs slechts verzekerd (PI- verzekering) tot max de opdrachtsom. ( zie ook de DNR of RVOI ) Daar heb je in dit soort gevallen niets aan. Het idee dat je een adviseur inhuurt en dat de risico’s dan bij hem liggen is helaas wijd verspreid en onjuist.

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-11 15:29
blissard schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 14:52:
@DFKT de noodzaak voor een constructeur is volledig afhankelijk van de gekozen oplossing.
- PIR platen op de bestaande vloer - geen enkele noodzaak voor een constructieberekening
- vervangen betonvloer en muren - wel noodzakelijk
Overigens zijn de meeste constructeurs slechts verzekerd (PI- verzekering) tot max de opdrachtsom. ( zie ook de DNR of RVOI ) Daar heb je in dit soort gevallen niets aan. Het idee dat je een adviseur inhuurt en dat de risico’s dan bij hem liggen is helaas wijd verspreid en onjuist.
Niet in het geval van nalatigheid. En aansprakelijkheid tot de hoogte van het honorarium is nog altijd beter dan alles zelf op moeten hoesten omdat je domme dingen hebt gedaan.

Natuurlijk heb je geen constructeur nodig als je een paar isolatieplaten gaat leggen. Maar de TS had het ook over constructie slopen...

Los van de verzekering gaat het er uiteraard om dat je iemand in de arm neemt die verstand van zaken heeft. Niet denken dat je dit soort zaken wel even zelf - of met hulp van een aantal Tweakers - oplost.

Ik ga ook niet mijn vriendin mijn gebit laten controleren ipv een tandarts.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Pagina: 1