Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-04 15:52
Ik heb reeds 2 jaar een Siemens condenswasdroger in bezit. Deze zit al die tijd met aan een afvoer gekoppeld met een rubberen slang. De laatste tijd krijg ik steeds een melding dat het waterreservoir vol zit. Ik heb siemens gebeld en alles zit goed en nu moet ik (tegen waarschijnlijk veel geld) een service monteur laten komen. Hebben jullie tips in wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb het reservoir grondig gecheckt en de afvoerslang doorgeblazen. Maakt geen verschil. De initiële aansluiting is goed want hij deed het al 2 jaar prima.

Type: WT47W562NL, condensdroger
pricewatch: Siemens WT47W562NL iQ700

Ik wil 'm best wel openmaken maar kan nergens een fatsoenlijke handleiding vinden. :?

Graag jullie advies ;w

[ Voor 8% gewijzigd door Spam op 23-03-2018 17:34 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Reinig de warmtewissel / pluizenwissel ff. Zit links onderin, trek je er zo uit. Kan zijn dat daar wat water in blijft staan. Is zeg maar het onderdeel waar de kucht doorheenkomt nadat het door het pluizenfilter omlaag is geblazen. Unit van een cm of 40 diep. Dat ding kun je het beste reinigen met een douchekop. Let op, kan water in zitten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

The Eagle schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:51:
Reinig de warmtewissel / pluizenwissel ff. Zit links onderin, trek je er zo uit. Kan zijn dat daar wat water in blijft staan. Is zeg maar het onderdeel waar de kucht doorheenkomt nadat het door het pluizenfilter omlaag is geblazen. Unit van een cm of 40 diep. Dat ding kun je het beste reinigen met een douchekop. Let op, kan water in zitten.
Zal dat de 1e keer in twee jaar zijn 😜

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan mag het onderhand wel eens denk ik ook :P

Ik vergat hem ook altijd, wist het eigenlijk niet eens. Tot ie een keer in de thermische beveiliging sprong. Mannetje langs laten komen, eerste wat ie deed was dat ding er uit trekken en schoonmaken. En vervolgens achterkant ff openmaken op beveiliging weer te resetten. Kostte me 55 euro voor krap 15 min werk.

Doe ik sindsdien dus mooi zelf :P

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 24-03-2018 15:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
The Eagle schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 15:11:
Dan mag het onderhand wel eens denk ik ook :P

Ik vergat hem ook altijd, wist het eigenlijk niet eens. Tot ie een keer in de thermische beveiliging sprong. Mannetje langs laten komen, eerste wat ie deed was dat ding er uit trekken en schoonmaken. En vervolgens achterkant ff openmaken op beveiliging weer te resetten. Kostte me 55 euro voor krap 15 min werk.

Doe ik sindsdien dus mooi zelf :P
Ik ga er vanavond eens even naar kijken. Die pluizenfilter/warmewissel kun je dus zo bij zonder open te schroeven? Want bij mij zie ik 'm bij mij niet zitten en ik heb geen luikje aan de voorkant zoals in oudere versies. Nogmaals ik heb de WT47W562NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor als je nog geen handleiding hebt gevonden: https://manuals.coolblue....562nl-iq700-isensoric.pdf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:34
Kijk ook eens naar de aansluiting van de afvoer op de riolering. Bij ons zat die verstopt, waardoor de wasmachine het water niet kwijt kon. Waarschijnlijk zit er een terugslagklep in de aansluiting (net in de riolering). Dat is een bekende plek waar het vuil zich kan ophopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55

Yucon

*broem*

Volgens mij zit onderin ook een vlotterbakje waar troep in kan blijven staan en dan beweegt de vlotter niet meer goed. Als dat zo is denkt hij ook onterecht dat het reservoir vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-07 13:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Wij hebben dezelfde droger (nu ruim een jaar) en hebben hetzelfde probleem gehad.

Bij ons is de afvoerpomp vervangen door een sterker model (binnen garantie). Volgens de monteur was het een bekend euvel bij deze droger dat de standaard gemonteerde afvoerpomp te zwak was.

Op de onze zit 10 jaar garantie.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Twan V schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:11:
Wij hebben dezelfde droger (nu ruim een jaar) en hebben hetzelfde probleem gehad.

Bij ons is de afvoerpomp vervangen door een sterker model (binnen garantie). Volgens de monteur was het een bekend euvel bij deze droger dat de standaard gemonteerde afvoerpomp te zwak was.

Op de onze zit 10 jaar garantie.
Ik heb 'm sinds 2015 dus net uit fabrieksgarantie. Maar er zit dus 10 jaar op of had je een extra garantieplan?
Oh die had ik allang gevonden maar daar staat niks over extra onderhoud of zoiets. Snap ik ook wel, Siemens wil die kennis niet zo maar op straat hebben liggen natuurlijk.
L.N. schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:05:
Kijk ook eens naar de aansluiting van de afvoer op de riolering. Bij ons zat die verstopt, waardoor de wasmachine het water niet kwijt kon. Waarschijnlijk zit er een terugslagklep in de aansluiting (net in de riolering). Dat is een bekende plek waar het vuil zich kan ophopen.
Nee de afvoerslang is niets mis mee en de afvoer ook niet. Ik heb de slang doorgeblazen en een tijdje in een emmer laten zitten. De emmer bleef droog en er komt geen druppel door die slang heen helaas :?
Yucon schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:06:
Volgens mij zit onderin ook een vlotterbakje waar troep in kan blijven staan en dan beweegt de vlotter niet meer goed. Als dat zo is denkt hij ook onterecht dat het reservoir vol zit.
Even door de duidelijkheid, het gaat hier niet om een sensorfout of zo. De afvoerbak zit inderdaad nokkievol en moet geleegd worden. Het water stroomt gewoon niet weg via de afvoerslang. Dus ergens zit er ergens iets niet goed.

[ Voor 64% gewijzigd door Spam op 26-03-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-07 13:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Geen extra garantieplan. Gekocht met deze sticker erop:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Onktu7G.jpg

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Twan V schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:31:
Geen extra garantieplan. Gekocht met deze sticker erop:
[afbeelding]
Dat is alleen de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat Rick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-05-2024
...hoewel ruim een paar maanden later, wil ik toch een ervaring/tip toevoegen. Ook hier de melding/symbooltje dat het condensreservoir geleegd diende te worden. Was leeg, en geen verstopping in de afvoerende slang.

SiemensType WT47W590NL/02 IQ900

Wat bleek... er stond een laagje water (ten gevolge van een te natte was erin gemieterd) in de behuizing van de pomp . Deze is redelijk gemakkelijk te bereiken via de achterzijde waar je het beschermende kapje van de pomp/pomphuis losklikt met een schroevendraaier op de 2 klemachtinge nokjes. Vervolgens kapje weghalen en voorzichtig de pompunit eruit tillen en de 2 sensoren schoonmaken. Daarna de droger kantelen naar achteren zodat het overtollige water eruit stroomt (of even een doek erin proppen zodat die het water opzuigt).

Probleem opgelost (hier tenminste ;-) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Pat Rick op 05-10-2018 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Spam schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:09:
… daar staat niks over extra onderhoud of zoiets…
Even terugkomen op dit stukje. Onderhoud is noodzakelijk, het legen van een filter of opvangbak is géén extra onderhoud maar regulier onderhoud. Op bladzijde 22 staan een aantal punten die je geregeld moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Je hebt de droger op de afvoer aangesloten zeg je. Heb je ook het filter en het kleine rubber dopje uit je afvoerbak gehaald? Als je dit niet doet zal hij vol blijven lopen met water.

Edit: Wat ik bedoel staat op pagina 30 van de hierboven geposte handleiding.

[ Voor 17% gewijzigd door MeijsteR op 12-10-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-07 19:25
hier net hetzelfde probleem met een AEG droger. Ik heb het reservoir waar de waterpomp in zit schoon gemaakt. (en zoals vele zeggen het filter, daar kwam echt enorm veel uit).
Het water vooraan leek helder en niets aan de hand, maar bij de pomp zat echt drab.

Voorheen viel die na 10 minuten uit, nu heeft die net het programma weer afgemaakt.

Hopelijk helpt dit voor jou ook.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Ik heb de wasmachine al een hele tijd terug laten afvoeren en omwisselen voor een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-07 16:54
Net mijn nieuwe warmtepomp droger aangesloten. Begrijp ik nu goed dat het reservoir eerst met water volloopt? Wanneer deze bijna vol is dan pas het water afgevoerd word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55

Yucon

*broem*

henkna schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:39:
Net mijn nieuwe warmtepomp droger aangesloten. Begrijp ik nu goed dat het reservoir eerst met water volloopt? Wanneer deze bijna vol is dan pas het water afgevoerd word?
Klopt. Dat is omdat de warmte weer aan het water onttrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
Dus ook wanneer het droogprogramma klaar is blijft het reservoir vol en wordt pas via de afvoerslang weggevoerd wanneer deze bijna vol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 18:00

Barca

In Search Of Sunrise

henkna schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 22:12:
Dus ook wanneer het droogprogramma klaar is blijft het reservoir vol en wordt pas via de afvoerslang weggevoerd wanneer deze bijna vol is?
Lang geleden dit topic... maar deze vraag lijkt onbeantwoord en ik zit nu met hetzelfde probleem. Of is het geen probleem?

Heb de Bosch WTU876C0NL warmtepompdroger twee weken geleden aangeschaft via Coolblue. Na 2 weken gisteren eindelijk tijd om de droger op de waterafvoer aan te sluiten (samen met de wasmachine). Hoef ik niet elke keer die bak te legen, dacht ik. Maar er blijft toch nog water staan in de afvoerbak staan na een droogbeurt. Is dat dan dus normaal?

En ja heb overal gezocht op internet en kwam uiteindelijk hier. En ja ik heb het boekje gevolgd dus ook dat zwarte plastic dopje bovenop gedaan en het filter ook bovenop de afvoerbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
Er blijft altijd water in de bak. Overtollig water wordt afgevoerd via de slang naar afvoer. Werkt dus zoals het moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarnerUiterwijk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-04-2024
hier hetzelfde euvel, er stond een laag water in de pompbehuizing. Na verwijderen van dat water was de storing weg voor een poosje, maar nu weer dezelfde melding. Dus ws weer water in de pompbehuizing. Dit hele probleem hebben we in de eerste 4 jaren dat we deze droger hebben, nooit gehad. Toch maar de afvoerpomp vervangen door een sterkere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten00
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:16
WarnerUiterwijk schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:19:
hier hetzelfde euvel, er stond een laag water in de pompbehuizing. Na verwijderen van dat water was de storing weg voor een poosje, maar nu weer dezelfde melding. Dus ws weer water in de pompbehuizing. Dit hele probleem hebben we in de eerste 4 jaren dat we deze droger hebben, nooit gehad. Toch maar de afvoerpomp vervangen door een sterkere?
Hier ook inderdaad. Vermoed ook dat de pomp het begeven heeft, maar welke pomp bestel ik als ik een sterkere wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardo4u
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-03-2022
Hallo allemaal,

Is het probleem voor jullie inmiddels opgelost ?
Hier hetzelfde probleem met een Bosch WTW84562NL. (naar aanleiding dat de was niet goed meer droog werd op onderzoek uitgegaan)
De droger was volgens de gebruiksaanwijzing aangesloten op de afvoer. Dit allemaal gechecked
Het waterreservoir loopt vol. Ik heb de afvoerslang in een emmer gelegd om te kijken of het water uiteindelijk weggepompt wordt echter dit gebeurd niet. (Alles is inmiddels schoongemaakt , onder de pomp tot aan de afvoer)Er komt echter geen water uit de afvoerslang.

Hopelijk hebben jullie tips

Grt Gerardo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten00
Gerardo4u schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:08:
Hallo allemaal,

Is het probleem voor jullie inmiddels opgelost ?
Hier hetzelfde probleem met een Bosch WTW84562NL. (naar aanleiding dat de was niet goed meer droog werd op onderzoek uitgegaan)
De droger was volgens de gebruiksaanwijzing aangesloten op de afvoer. Dit allemaal gechecked
Het waterreservoir loopt vol. Ik heb de afvoerslang in een emmer gelegd om te kijken of het water uiteindelijk weggepompt wordt echter dit gebeurd niet. (Alles is inmiddels schoongemaakt , onder de pomp tot aan de afvoer)Er komt echter geen water uit de afvoerslang.

Hopelijk hebben jullie tips

Grt Gerardo
Ik ben er nog steeds mee bezig. Vorig weekend de pomp uit elkaar gehaald om te controleren of hij nog draait. Lijkt veel speling op te zitten. We hebben hem gesmeerd met wat wd40, daarna draaide het pompje in ieder geval weer hoorbaar. Hij heeft daarna ook al één trommel gedroogd. Nog even afwachten of het nu permanent opgelost is, zo niet ga ik gewoon het originele pompje nieuw bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardo4u
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-03-2022
Ok bij mij pomp eruit gehaald. Pomp blijkt te draaien. Toch wordt er geen water via de afvoer naar buiten afgevoerd. Enigste wat ik me nog kan voorstellen is dat de afvoerregelaar defect is ?????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten00
Volgens mij regelt de pomp niet dat het water naar de afvoer gaat, maar dat het water naar de opvangbak bovenin gaat. Het water gaat pas naar de afvoer als de bak bovenin een bepaalde inhoud heeft. Er blijft altijd wat water in die opvangbak zitten, dat wordt gebruikt om de condensor schoon te spoelen.

Weet je zeker dat de pomp ook soepel draait? Wellicht draait hij te zwaar waardoor hij per saldo alsnog niks wegpompt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-01-2021
Maarten00 schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:11:
[...]

Ik ben er nog steeds mee bezig. Vorig weekend de pomp uit elkaar gehaald om te controleren of hij nog draait. Lijkt veel speling op te zitten. We hebben hem gesmeerd met wat wd40, daarna draaide het pompje in ieder geval weer hoorbaar. Hij heeft daarna ook al één trommel gedroogd. Nog even afwachten of het nu permanent opgelost is, zo niet ga ik gewoon het originele pompje nieuw bestellen.
Hi Gerardo, ik heb dit onderwerp gevonden omdat ik ongeveer dezelfde vraag had. Ik had ook die slang aangesloten omdat het mij wel gemakkelijk leek ook niet elke keer die bak uit het dakraam leeg te hoeven kieperen. De vrouw melde dat er toch elke keer water in de opvangbak zat. slang in een andere bak gehangen en helemaal niks idd. Met het antwoord van Maarten kwam ik wat verder...na logisch redeneren.. er zit onderin mijn opvangbak (bosch WTWxxxxxx...) een klep die alleen opengaat als de droger een signaal geeft. logisch dat dat voor spoeling of verhitting oid zou kunnen zijn. Als de bak helemaal vol is loopt hij uiteindelijk 'intern' over. Als dat overlopen 'te lang' duurt met het pompen dán pas gaat de slang afpompen. En als dat dan nog niet zorgt voor een lager nivo krijg je het signaal 'bak vol'. De bak moet dus vol blijven om de slang te laten werken 8)7
I
Ik heb voor test heel de opvangbak eruit gehaald en 2-3 liter water erin gekiepert met een paar limonade flessen waar normaal die bak zit. Droger aangezet zonder opvangbak dus, en na een paar minuten zie je achterin een straal water. nog iets later ging mijn slang pompen.. :9 mysterie opgelost...

Of dat voorkomt dat de was te nat blijft..denk het niet... dat zou een sensor kunnen zijn...

• pumpidumpi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:30
Lempke1 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:21:
[...]

Hi Gerardo, ik heb dit onderwerp gevonden omdat ik ongeveer dezelfde vraag had. Ik had ook die slang aangesloten omdat het mij wel gemakkelijk leek ook niet elke keer die bak uit het dakraam leeg te hoeven kieperen. De vrouw melde dat er toch elke keer water in de opvangbak zat. slang in een andere bak gehangen en helemaal niks idd. Met het antwoord van Maarten kwam ik wat verder...na logisch redeneren.. er zit onderin mijn opvangbak (bosch WTWxxxxxx...) een klep die alleen opengaat als de droger een signaal geeft. logisch dat dat voor spoeling of verhitting oid zou kunnen zijn. Als de bak helemaal vol is loopt hij uiteindelijk 'intern' over. Als dat overlopen 'te lang' duurt met het pompen dán pas gaat de slang afpompen. En als dat dan nog niet zorgt voor een lager nivo krijg je het signaal 'bak vol'. De bak moet dus vol blijven om de slang te laten werken 8)7
I
Ik heb voor test heel de opvangbak eruit gehaald en 2-3 liter water erin gekiepert met een paar limonade flessen waar normaal die bak zit. Droger aangezet zonder opvangbak dus, en na een paar minuten zie je achterin een straal water. nog iets later ging mijn slang pompen.. :9 mysterie opgelost...

Of dat voorkomt dat de was te nat blijft..denk het niet... dat zou een sensor kunnen zijn...
Als ik het goed begrijp, blijft een gedeelte van het reservoir dus vol met water staan.

Ergens is dat toch raar, want zeker icm stof en warmte gaat dat 'rotten' lijkt mij. Het water verdund wel steeds doordat er nieuw water bij komt en overloopt naar het deel van het reservoir waar de afvoer in open gemaakt is.
Vervolgens snap ik ook niet waarom je dat filtertje in het reservoir eruit moet halen. Het lijkt mij beter om dat filter te laten zitten en een keertje in de maand schoon te maken. Anders blijf je stof rond-pompen.

Mijn droger van Bosch heeft geen water-afvoer, deze kan alleen met reservoir werken. Maar volgens mij kan ik de 'overloop slang' uit de kast laten komen en aansluiten op een afvoer. Nu gaat die slang rechtstreeks naar de bak onderin, dit is een zwarte geribbelde slang.
Ik heb dus niet die slang aan de achterkant zitten die je in de (eerder genoemde) handleiding en op plaatjes ziet. In die constructie snap ik nog niet goed wat die slang nu precies doet.
De slang maak je aan de ene kant (beneden) los en die blijft open. De aansluiting op de droger gaat dan naar de afvoer. Hoe verhoud zich dat met die zwarte geribbelde slang die ik zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 09:50
Hier ook het probleem dat het extra geïnstalleerde slangetje het water niet meer afvoert en het water in de bak blijft staan van mijn Siemens WT47W560NL IQ7 droger. Weet iemand waar de sensor 'bak is vol' zit? Ik vermoed namelijk dat die kapot is. Vroeger kreeg ik een deuntje als de bak vol was, nu ook niet meer. Het slangetje heeft in het begin het water wel goed afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile007
  • Laatst online: 02-07 11:38
Ik heb netjes de bovenstaande instructies gevolgd. Dopje nog even goed gedaan in de waterbak en een tot de nok gevulde bodemplaat leeg gemaakt.

Droger deed het weer, dus ik helemaal happy! Niet dus! De tweede keer zelfde probleem :-(

Ik kan mij niet voorstellen dat de bodem bak nu alweer vol is, dus dan moet het wel een ander probleem zijn (anders zou ik de pomp kunnen vervangen). Iemand een idee? (is heel veel gedoe om erbij te komen, kan dus niet even snel kijken)

Ook nog even een foto gemaakt van de achterkant. Je ziet hier hoe ik het plaatje heb verwijder én de pomp heb losgehaald:

.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsYRbF_mglNj7DBd6yK-EpHgTUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZoAUkJjhiQysZm2kEsD1dNg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Emile007 op 31-10-2022 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emile007
Heb inmiddels ook het juiste vervangingsonderdeel gevonden (de pomp):

https://www.onderdelen.nl...43w460-wasdroger-20564310

Alleen als dit het niet de probleem veroorzaker is ben ik € 76 en een hoop tijd verder...
EDIT: Bij Siemens is de pomp € 67,- incl. verzending.

Zag ook nog deze video (vergelijkbare droger met hezelfde probleem) en daar heeft hij het warmtepomp element schoongemaakt. Bij onze machine kan ik deze echter niet openen... (achter de kap loop ik vast)

YouTube: DIY Bosch Maxx 7 Wasdroger reparatie - Reservoir foutmelding

En op https://www.siemens-home....pareparts/Togglebox=3319/ staan trouwens mooie tekeningen van de onderdelen en je kan ook een beetje afleiden hoe het apparaat in elkaar zit.

Iemand suggesties? Risico nemen om de pomp te vervangen?

[ Voor 29% gewijzigd door Emile007 op 31-10-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Probleem opgelost met een nieuwe waterpomp in mijn Siemens WT47W560NL IQ7 droger. Pomp ca. €70, monteur ca. €110. Voor (de)montage van de pomp hoeft de achterkant van de droger er niet vanaf. De pomp is er apart uit te halen aan de achterkant.

[ Voor 56% gewijzigd door Dick99999 op 03-11-2022 12:38 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Emile007
Ik heb de pomp ook vervangen en het probleem is idd opgelost. Was er 10 min mee bezig, dus doe het vooral lekker zelf als je een klein beetje handig bent.

Heb zelfs nog even wat foto's gemaakt mochten menssen twijfelen of het zelf te doen!

Stap 1: Plaatje er afhalen (aan de achterkant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHeCzR3qNBsldnFmo4sElGV_0Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gV3HXwQEz0n55LwnlmgMoQu.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zie je dus dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVcfJf21ucOps1kJR4n9oeGY2Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcs5arcg4RzZ0acJCVPkPq11.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 2: Stekker loshalen (2x). Met schroevedraaier lipje wegduwen en lostrekken. Heb alleen het witte klipje rechts losgeknipt, want die lukte niet

Stap 3: Pomp loshalen (zie schroevendraaier)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1j_gk2mNzriEGZc8z2Q6XSWsX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8Aktu8th7l7E9eDECYd4sW5.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat (op de foto zit nog wel 1 draadje vast):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElimBiS6j7ZlnWkhCapB3ExN0T0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYq15Tdl0we8xRdGQJKM3cpk.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 4: Afvoerslang losmaken en in omgekeerde volgorde alles weer aansluiten op de nieuwe pomp!

Pas trouwens op met de zwarte slang weer vastklemmen op het afdekplaatje. Bij mij knikte deze in eerste instantie en ik kreeg dat niet goed. Heb hem dus gewoon los laten hangen...

Kind kan de was doen ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Emile007 op 05-11-2022 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-07 10:39
Emile007 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:55:
Ik heb de pomp ook vervangen en het probleem is idd opgelost. Was er 10 min mee bezig, dus doe het vooral lekker zelf als je een klein beetje handig bent.

Heb zelfs nog even wat foto's gemaakt mochten menssen twijfelen of het zelf te doen!

Stap 1: Plaatje er afhalen (aan de achterkant)

[Afbeelding]

Dan zie je dus dit:

[Afbeelding]

Stap 2: Stekker loshalen (2x). Met schroevedraaier lipje wegduwen en lostrekken. Heb alleen het witte klipje rechts losgeknipt, want die lukte niet

Stap 3: Pomp loshalen (zie schroevendraaier)

[Afbeelding]

Resultaat (op de foto zit nog wel 1 draadje vast):

[Afbeelding]

Stap 4: Afvoerslang losmaken en in omgekeerde volgorde alles weer aansluiten op de nieuwe pomp!

Pas trouwens op met de zwarte slang weer vastklemmen op het afdekplaatje. Bij mij knikte deze in eerste instantie en ik kreeg dat niet goed. Heb hem dus gewoon los laten hangen...

Kind kan de was doen ;-)
Hartelijk dank voor de tekst en uitleg, inclusief foto's. Het is nu inderdaad binnen 10 minuten gerepareerd voor minder dan 70 euro. Dank!

[ Voor 6% gewijzigd door FabianNL op 16-11-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Bij mij was het ook opgelost, betaalde €100 meer omdat ik het zelf niet kon, opstelruimte te klein en machine te zwaar, op de wasmachine gestapeld.
Maar...... ik heb gezien dat er water werd afgevoerd met het programma dat de monteur gebruikte.

Nu ik zelf droog, blijft er 3/4 water in de afvoer lade staan ook na afloop van het droogprogramma (ting ting). Volgende keer laat ik het water in een emmer afvoeren om te zien of er tijdens het droogprogramma soms water wordt afgevoerd. Blijft er bij jullie ook water in de afvoerlade staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emile007
Goed om te horen dat mijn instructies gewaardeerd worden ;-)

En ja, er blijft water in de afvoerlade staan.

(zie de opmerkingen een paar reacties terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dick99999 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:04:
Bij mij was het ook opgelost, betaalde €100 meer omdat ik het zelf niet kon, opstelruimte te klein en machine te zwaar, op de wasmachine gestapeld.
Maar...... ik heb gezien dat er water werd afgevoerd met het programma dat de monteur gebruikte.

Nu ik zelf droog, blijft er 3/4 water in de afvoer lade staan ook na afloop van het droogprogramma (ting ting). Volgende keer laat ik het water in een emmer afvoeren om te zien of er tijdens het droogprogramma soms water wordt afgevoerd. Blijft er bij jullie ook water in de afvoerlade staan?
Tja dat vraag ik me ook af hoe dat zit.

Ik heb sinds een week een WT8HXM75NL. Onze eerste droger.

Bij de installatie hebben ze hem op de afvoer aangesloten, alleen het zwarte dopje onderin de opvangbak hadden ze er niet uitgehaald, dat heb ik zelf gedaan daarna.

Toch loopt deze bak wel bijna helemaal vol water, maar soms loopt hij ook weer (voor een deel) leeg.
Ik snap de logica ook niet achter die opvangbak. Dat gaatje aan de onderkant lijkt pas water door te laten zodra hij bijna vol zit. Ik vraag me dus ook af waarom dit gebeurd en of er misschien nog iets anders niet goed is ingesteld op de droger.

Het lijkt er ook niet op dat het water via de slang naar buiten wordt gepompt, maar meer dat de opvangbak af en toe wat uitpiest en dat dit via de slang naar buiten wordt geleid. Doordat de droger bovenop de wasmachine staat loopt het uiteindelijk wel weg, maar of dit de juiste manier is vraag ik me af.

Iemand een idee?

EDIT: Toch maar eens het topic wat beter doorgelezen en blijkbaar is het toch normaal dat er water in blijft staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 19-11-2022 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten00
Maarten00 schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:11:
[...]

Gezien alle activiteit de laatste tijd in dit topic kom ik er nog even op terug;
Tot op heden geen problemen meer met de droger. Het smeren lijkt bij mij dus de oplossing geweest te zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:44
Hier nu hetzelfde probleem met een Siemens WT47W5G2NL. Na ca 5 minuten houd de droger er gewoon mee op en geeft hij aan dat het reservoir volzit. Als je dan weer op start drukt gaat hij even verder maar is de foutmelding er zo weer. Heb al met een waterzuiger allerlei drab uit de achterkant gezogen maar heeft niet geholpen.

Van wat ik begrijp moet een nieuwe pomp dit oplossen? Ik heb het pompje al losgehad en zal daar morgen ook eens met de waterzuiger op gaan.

Het vreemde is dat de droger wel gewoon rondpompt, ofwel het reservoir pompt hij gewoon vol maar vervolgens gaat het niet via de afvoerslang weg. Droger is uit 2018 dus geen garantie meer.

Edit: Pomp schoongemaakt en hij pompt rond, hij pompt een heel klein beetje water in een emmer maar loopt vervolgens gewoon weer vast en zegt dat het reservoir geleegd moet worden. Het enige wat ik zo zelf kan bedenken is een defecte pomp/sensor of de afvoerset, onderdeel 00657920 (hier zit een klep in die open gaat als er te veel water is)..

Edit 2: hele droger losgehaald en de verdampers schoongemaakt. Er zat aardig wat drab op de verdampers. Op de verdampers na was de rest verrassend schoon. Is trouwens een behoorlijk rotwerk om het ding te reinigen trommel alles moet er uit. Pomp ook nog ff extra gesmeerd. Twee keer een lading gedraaid en nog geen foutmelding. Ik zal mijn bevindingen posten indien hij weer in storing loopt. Ik ben in ieder geval blij dat ik dit topic heb gevonden, met de uitleg en videos hier heb ik de droger vooralsnog weer aan de praat gekregen.

[ Voor 44% gewijzigd door Annihilism op 05-02-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mardonios
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 11:11
Had een soortgelijk probleem, maar de pomp deed het bij ons gewoon nog. Mijn conclusie was daarom dat het een sensorprobleem was.

Op de tweede foto van @Emile007 is een connector met roze draden te zien. Dit zijn de draden van de sensor. Deze draden zijn verbonden aan twee metalen plaatjes die naar beneden gericht zijn. Wanneer er water in het reservoir staat maken deze sluiting en zal de droger aangeven dat het reservoir geleegd moet worden.

Om ons probleem te verhelpen hebben we de metalen plaatjes van de sensor goed schoon gemaakt en eventuele viezigheid uit het reservoir eronder verwijderd. De storing is verholpen en de droger loopt weer als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCruXOdlNV_TTl8QFLtoZa4uvtE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QgEk90tIGiXtf55a5JGVbB0l.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile007
Probleem is volgens mij dat de pomp maar net genoeg capaciteit heeft (als je eerdere treads leest). Een klein beetje 'tegenslag' (zoals een stroeve motor en/of een sensor die slecht meet) en dat is het al niet meer voldoende.

Mijn sensor was schoon en bij het smeren moet je de motor uit elkaar halen en dat durfde ik niet aan. Vandaar dat ik er een nieuwe motor ingezet hebt. (wat werkte)

Het irritante vind ik nog dat ik in theorie de relatie tussen het probleem en de oplossing wat vreemd vind, maar hé, als het werkt, werkt het en met dank aan dit soort fora e.d. scheelt dat weer een hoop geld 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mardonios
  • Laatst online: 28-05 11:11
In de theorie die ik heb was die relatie er juist wel :-)
  • Als het reservoir 'leeg' is dan maken de metalen geleiders van de sensoren geen sluiting
  • Er staat wel altijd een heel klein laagje water in om te voorkomen dat de pomp niet droog pompt
  • Er hangt vuil aan de sensoren. Dit vuil hangt naar beneden en raakt nét het wateroppervlak.
  • Dit vuil is vochtig, waardoor het dus geleidt. De geleiders van de sensor zijn nu dus verbonden.
  • Dit werd ook bevestigd door het meten van de weerstand tussen de twee draden. Voor schoonmaken was deze ongeveer 700kΩ en na schoonmaken gaf de multimeter keurig een Open Loop (O.L.) aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T5e4VZ5ihpRStsApXz7gxPDuU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3nThPM4m1NfhUKGEg2BPtwIY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:44
Dit is allemaal behoorlijk nuttige informatie. Onze droger draait nu *even afkloppen* nog steeds goed sinds de schoonmaakbeurt en het reinigen en smeren van het pompje. Bij ons zat er ook behoorlijk wat smeer bij de pomp en de sensoren voor het reinigen. Het reinigen van de verdamper was waarschijnlijk niet eens de oplossing van het probleem maar het kan natuurlijk nooit kwaad om 3 á 4 jaar aan vuil er vanaf te halen (en je loopt natuurlijk risico dat als het vuil loslaat de pomp alsnog weer smerig word).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emile007
Wellicht heb ik de sensor niet goed schoongemaakt. Dat onthou ik voor de volgende keer mocht dat ooit nog voorkomen...

Iemand vroeg mij trouwens een linkje naar de pomp. Dat is deze: https://www.siemens-home....liance/Togglebox=manuals/

Beter is de pomp even via de 'parts zoeker' te zoeken, zodat je zeker weet dat je een pomp hebt bij bij je machine past. Gaat een beetje onhandig op de website van Siemens, maar via de product pagina kan je naar de tekeningen met spare parts (https://www.siemens-home..../Tabs=section-spareparts/). Als je daar de juiste tekening aan klikt (met de pomp), staat deze daaronder klikbaar in de lijst (klikken in de tekening werkt niet)

[ Voor 73% gewijzigd door Emile007 op 14-02-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sudderlapje
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-08-2023
Hi!

Bij mij loopt er steeds water in de bodem unit. Als ik de bodemdilter verwijder om de pluizen weg te doen dan staat er een behoorlijke plas water in de onderkant. Ik heb het al eens droog gemaakt maar het zit er na 1 droogbeurt al weer in.
Weet iemand of dit hoort of wat er evt aan de hand kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLsQ4lOW8R2zH4UhIzFXsgGWmd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGtsBGKgVI0sfgosKEBgb0nr.jpg?f=fotoalbum_large

• Shorty24
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 12:46
M’n Siemens IQ800 warmtepomp droger had regelmatig last van condens voor het lcd-scherm en ook de knoppen reageerde niet meer. Ik heb alles opengeschroeft en schrok van de hoeveelheid stof in de machine op de elektronica en compressor. In totaal was het genoeg stof om een emmer mee te vullen. Met een stofzuiger en zwembadpomp heb ik de boel stofvrij gezogen en geblazen.
Op 1 of andere manier wordt de stof de machine zelf in geblazen, zo lijkt het.
Mijn vermoeden is dat de oorzaak ligt in dat we meestal alleen de filters schoon plukken. Terwijl we ze eigenlijk ook regelmatig goed schoon moeten spoelen. Mijn vermoeden is doordat de filters verstopt zitten, de lucht met stof een eigen weg gaat zoeken.

Een ander iets was dat ik regelmatig het water uit het waterreservoir leegde, dit kan ik blijkbaar beter laten zitten tbv het schoon spoelen van de condensor.

Tevens denk ik dat we beter niet de wasmachine te hard moeten laten centrifugeren. Dit omdat de droger dan wellicht niet genoeg water uit de kleding kan halen voor het schoon spoelen van de condensor.

Ik heb nu zelf een paar keer warm water door de condensor-clean gang gegoten. Dit is een groot gat onder het waterreservoir.

Ik heb ook een keer het waterreservoir gevuld met warm water en daarna via het test-menu de “cond.sens” geactiveerd, gevolgd door de “Drain Set” test. Schrik niet van de harde “tik” die de solenoid die de klep van het reservoir opent.

Ik moet nog ondervinden of ik hiermee het probleem heb verholpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Shorty24 op 30-09-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2
  • Laatst online: 13-06 10:35

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Mijn machine maak ik ook iedere 1,5 jaar open om de grote hoeveelheid stof te verwijderen. We maken de filters na iedere droogbeurt schoon met de hand en spoelen niet.

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Shorty24 Die Siemens WP drogers hebben gewoon een reinigingscchema waar ze eens in de zoveel tijd om vragen. Ze kennen een soort van kleine beurt en grote beurt en dan reinigen ze zelf onder meer de condensor en andere zaken (want die condenser kan er idd niet meer uit, itt een condensdroger).
Staat allemaal in je boekje. Ooit gelezen? :)

We hebben nu een jaar of 3 zo'n WP droger en zolang je die schoonmaak regelmatig doet (als de machine het aangeeft) gaat dat eigenlijk helemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
  • Laatst online: 01-07 13:34
mardonios schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:48:
Had een soortgelijk probleem, maar de pomp deed het bij ons gewoon nog. Mijn conclusie was daarom dat het een sensorprobleem was.

Op de tweede foto van @Emile007 is een connector met roze draden te zien. Dit zijn de draden van de sensor. Deze draden zijn verbonden aan twee metalen plaatjes die naar beneden gericht zijn. Wanneer er water in het reservoir staat maken deze sluiting en zal de droger aangeven dat het reservoir geleegd moet worden.

Om ons probleem te verhelpen hebben we de metalen plaatjes van de sensor goed schoon gemaakt en eventuele viezigheid uit het reservoir eronder verwijderd. De storing is verholpen en de droger loopt weer als een zonnetje.

[Afbeelding]
Geweldig dit! Was precies ook bij mij het probleem en een hele goedkope fix. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-07 16:26

immetjes

HIER is BERN-E

Annihilism schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:47:
Hier nu hetzelfde probleem met een Siemens WT47W5G2NL. Na ca 5 minuten houd de droger er gewoon mee op en geeft hij aan dat het reservoir volzit. Als je dan weer op start drukt gaat hij even verder maar is de foutmelding er zo weer. Heb al met een waterzuiger allerlei drab uit de achterkant gezogen maar heeft niet geholpen.

Van wat ik begrijp moet een nieuwe pomp dit oplossen? Ik heb het pompje al losgehad en zal daar morgen ook eens met de waterzuiger op gaan.

Het vreemde is dat de droger wel gewoon rondpompt, ofwel het reservoir pompt hij gewoon vol maar vervolgens gaat het niet via de afvoerslang weg. Droger is uit 2018 dus geen garantie meer.

Edit: Pomp schoongemaakt en hij pompt rond, hij pompt een heel klein beetje water in een emmer maar loopt vervolgens gewoon weer vast en zegt dat het reservoir geleegd moet worden. Het enige wat ik zo zelf kan bedenken is een defecte pomp/sensor of de afvoerset, onderdeel 00657920 (hier zit een klep in die open gaat als er te veel water is)..

Edit 2: hele droger losgehaald en de verdampers schoongemaakt. Er zat aardig wat drab op de verdampers. Op de verdampers na was de rest verrassend schoon. Is trouwens een behoorlijk rotwerk om het ding te reinigen trommel alles moet er uit. Pomp ook nog ff extra gesmeerd. Twee keer een lading gedraaid en nog geen foutmelding. Ik zal mijn bevindingen posten indien hij weer in storing loopt. Ik ben in ieder geval blij dat ik dit topic heb gevonden, met de uitleg en videos hier heb ik de droger vooralsnog weer aan de praat gekregen.
Dat kan je wel zeggen. Hier een video.

[YouTube: https://youtu.be/K7TLldVklig?si=AcXQWiUPXpHRBeGp]

Ik vermoed dat mij dit gewoon een weekend gaat kosten. Mijn Siemens droger (WT48Y701) is uit 2013 en de pomp is in 2018 onder garantie voor een sterkere vervangen. In 2021 is vervolgens de hele afpompunit vervangen onder coulance voor 245 EURO. Nu geeft hij 'pluizenfilter reinigen" terwijl die schoon is. Ook geeft hij af en toe opvangbak vol, terwijl die sensors ook vervangen zijn; was ook 200 EURO.

De condensor zal dus wel vervuilt zijn en daar kom je dus heel moeilijk bij. Ik geloof het na 10 jaar wel. Dit was het eerste warmtepomp model van Siemens en is een veredelde condensdroger. M'n volgende droger zal geen zelfreinigende condensor hebben en twee draairichtingen (ik word gek van die bal van lakens).
Shorty24 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:19:
M[...]

Ik heb ook een keer het waterreservoir gevuld met warm water en daarna via het test-menu de “cond.sens” geactiveerd, gevolgd door de “Drain Set” test. Schrik niet van de harde “tik” die de solenoid die de klep van het reservoir opent.

Ik moet nog ondervinden of ik hiermee het probleem heb verholpen.
Ik heb hetzelfde probleem. De condensor is gewoon vies waarschijnlijk.Hoe kom je in het service menu?

[ Voor 9% gewijzigd door immetjes op 06-11-2023 11:09 . Reden: 2e vraag toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• debian123
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02-2024
Ik heb ook deze Siemens warmtepomp droger.
Nu ongeveer 7 jaar oud.
Mede door deze thread wist ik ook makkelijk bij de pomp te komen.

Bij mij zat er een sliert stof en vet(condenswater) tussen de 2 metalen pinnen die sluiting geven en voortijdig een signaal afgeven dat het bakje vol zat met water, nog voordat de pomp aanslaat.Alles schoongemaakt en op dit moment draait de droger weer. Zie foto.. Ziet er een beetje ranzig uit

Of de pomp het ook goed doet kan ik nog niet zeggen, ik de afvoerslang even in een emmer gedaan om te kijken of het werkt. Dat kan ik pas na een aantal na een aantal gebruiksmomenten zeggen.

Oja met een accu schroevendraaier torx 1/20 krijg je de behuizing er ook wel snel af. Maar dat wordt de volgende stap als het niet werkt. Of een sterkere pomp zoals hier in deze thread gemeld.

Bedankt mensen!

EDIT: de pomp werkt. Ik heb alles weer opgeruimd en de slang zit weer netjes in de afvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riL0Hle7N8ECJpjF3AqouVREVAo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYAQGjswEL9v8WUkNtP2S8CK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xd7HOTHIZNpcakklCkkNXP7FaMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mr6ZHo2yIbKT87oYThkXiXOY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/araMspklhHgJfQA65tfE00qyewY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cmq1OwW75XfUEQBQBQv6LHk.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 44% gewijzigd door debian123 op 26-01-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sudderlapje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:23:
Hi!

Bij mij loopt er steeds water in de bodem unit. Als ik de bodemdilter verwijder om de pluizen weg te doen dan staat er een behoorlijke plas water in de onderkant. Ik heb het al eens droog gemaakt maar het zit er na 1 droogbeurt al weer in.
Weet iemand of dit hoort of wat er evt aan de hand kan zijn?

[Afbeelding]
Ik heb dit probleem ook. Ik heb daarvoor zelfs bij de Lidl een waterstofzuiger gekocht om het water steeds weg te halen, maar het komt zo weer terug.

Machine stopt regelmatig met een alarm, maar dan is er niets duidelijks aan de hand en de filters zijn schoon. Vandaag ook weer, maar toen zag ik dat de finnen waar je tegenaan kijkt nat en bevroren waren waardoor ze dichtslibben.

Hierop weer de waterstofzuiger gepakt en alles uitgezogen, maar wordt er intussen gek van.

Machine is nog vrij jong en heb er een service plus polis op de van BCC, maar door het faillissement van BCC kan ik niet zomaar een monteur laten komen. Dit moet voorgeschoten worden en dan gaat de curator wel even bepalen of dat terecht was.

Ben op zich wel redelijk handig, dus als er dingen zijn die ik kan doen om dit op te lossen dan hoor ik het graag.

De machine staat bovenop de wasmachine, dus water afvoeren moet een makkie zijn via de slang.

Type is de WT8HXM75NL/01

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whitneystout
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 28-11-2024
Wij dezelfde melding met de iq500 warmtepompdroger van Siemens. Het water werd van de 1 op de andere dag niet meer via de slang afgevoerd maar bleef in het waterreservoir zitten.

Als vrouw zijnde, die vaak alles door haar vader liet checken, nu dankzij dit topic zelf gedaan en geld uitgespaard! Klep opengemaakt, waterbak onder leeggehaald, sensoren schoongemaakt en alles stofvrij gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitneystout
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 28-11-2024
whitneystout schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:13:
Wij dezelfde melding met de iq500 warmtepompdroger van Siemens. Het water werd van de 1 op de andere dag niet meer via de slang afgevoerd maar bleef in het waterreservoir zitten.

Als vrouw zijnde, die vaak alles door haar vader liet checken, nu dankzij dit topic zelf gedaan en geld uitgespaard! Klep opengemaakt, waterbak onder leeggehaald, sensoren schoongemaakt en alles stofvrij gemaakt.
Eerder heb ik deze actie ondernomen, maar na enkele weken (en het opnieuw uitvoeren van de handeling) bleef de melding terugkomen. Daarom toch een monteur laten komen. Het bleek dat er stof en zeepresten vastzaten in de afvoerslangen van de droger.

De monteur heeft de condensbak verwijderd, in de afvoer (waar condensbak zat) heet water gegoten, en een testprogramma gedraaid. Hij gaf aan dat, mocht de melding in de toekomst weer verschijnen, ik zelf heet water kan gieten (zoals bovenstaande) en een programma kan draaien met bijvoorbeeld een paar T-shirts. Daarnaast tijdens het testen het filtertje in de condensbak plaatsen, zodat je kan controleren of het stof opvangt. Ook heeft hij de droger van binnen stofvrij gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:50
whitneystout schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:10:
[...]

Eerder heb ik deze actie ondernomen, maar na enkele weken (en het opnieuw uitvoeren van de handeling) bleef de melding terugkomen. Daarom toch een monteur laten komen. Het bleek dat er stof en zeepresten vastzaten in de afvoerslangen van de droger.

De monteur heeft de condensbak verwijderd, in de afvoer (waar condensbak zat) heet water gegoten, en een testprogramma gedraaid. Hij gaf aan dat, mocht de melding in de toekomst weer verschijnen, ik zelf heet water kan gieten (zoals bovenstaande) en een programma kan draaien met bijvoorbeeld een paar T-shirts. Daarnaast tijdens het testen het filtertje in de condensbak plaatsen, zodat je kan controleren of het stof opvangt. Ook heeft hij de droger van binnen stofvrij gemaakt.
Ik neem aan dat je de condensbak weer terug moet plaatsen tijdens het draaien?

En ik snap de logica van het terugplaatsen van het filter niet? Wat toont het aan als er stof in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MailMan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:58:
[...]

Ik neem aan dat je de condensbak weer terug moet plaatsen tijdens het draaien?

En ik snap de logica van het terugplaatsen van het filter niet? Wat toont het aan als er stof in zit?
Ik had regelmatig problemen met de droger. Toen de monteurs van CoolBlue kwamen om de wasmachine te vervangen, heb ik dit meteen gevraagd. Die zeiden dat ik het filtertje er beter uit kon halen. Het had vrijwel geen nut maar houd wel het water tegen.

Sinds dat filtertje eruit is werkt de machine een stuk beter!
Pagina: 1