Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus Maximus X Hero niet boven PCIe x2 met Aorus 1080ti

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 07:35

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb deze vraag al op het Asus ROG forum gesteld maar zonder resultaat.
Wellicht dat hier een slimmerik zit.
Het is op zijn Engels, maar dat moet toch kunnen denk ik :)
-----------------------------------------------------------------------------------

*knip* moeite doen is ook Engels naar NL vertalen. Gezien je inleiding kan je dat prima. Je weet inmiddels wel hoe Tweakers werkt mag ik hopen ;).

-------------------------------------------------------------------

Kent of herkent iemand dit probleem?

[ Voor 74% gewijzigd door br00ky op 23-03-2018 17:44 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Even door de Tijgert-translator gehaald :)

1e PCIe slot (x16) werkt enkel op x2 met mijn Aorus 1080Ti...

Ik heb een Asus Maximus X Hero (Wi-Fi AC) moederbord (Z370) waarop ik een Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G heb. De videokaart zit in het 1e PCIe slot en zowel de videokaart als het moederbord ondersteunen PCIe 3.0 snelheden van x16. Het probleem is dat de videokaart in het 1e PCIe slot enkel op x2 PCIe snelheid werkt en weigert te werken op x16.

Windows is vers geinstalleerd, nieuwste drivers, maar wanneer ik na de POST in de Bios kijk, nog voordat Windows wordt geladen, staat er ook dat het slot werkt op x2 'native', niet x16.
Sinds de Bios al zegt dat hij op x2 staat denk ik dat het veilig is om te zeggen dat Windows er niks mee te maken heeft.

In Windows zegt CPUz hetzelfde, dat het slot op x2 werkt maar wel op x16 'kan' werken.
Het systeem stressen met een benchmark maakt het niet sneller, er is dus geen powersave modus aktief.
Het moederbord is geprobeerd met bios versie 802, 1003 and 1101, allemaal met default/optimized settings en allemaal met hetzelfde resultaat.
Een andere bios op de videokaart heb ik niet geprobeerd omdat er geen nieuwere officiele biosen zijn en ik geen misflash wil riskeren met een hack bios. Reseaten en wigglen werkt ook niet.

Dit probleem heb ik 100% kunnen reproduceren op 2 exact dezelfde moederborden waardoor de kans op een exact gelijke hardwarefout in het moederbord haast nihil is. De videokaart is prima want op mijn Asus P9X79 Deluxe X79 bord liep hij gewoon op x16 en op een oude Gigabyte X58 testbed ook.
In het 2e PCIe slot op de X Hero loopt hij op x8, zoals het ook in dat slot moet, enkel in het 1e PCIe slot zit hij vast op x2.

Ik wil de videokaart niet in het 2e slot gebruiken vanwege sterk gereduceerde airflow en omdat het gewoon niet hoort bij een nieuw bord.

Heeft iemand een idee? Is er wellicht een ontwerpfout? Is het ergens opzettelijk op x2 gezet vanwege de weinige PCI lanes? Waar staat dat?

Er is wel nog een ander onverklaarde gedraging van de X Hero:
Ik wilde het 1e PCIe slot testen met een andere videokaart en gebruikte daarvoor een oude GT220 en een Asus ENGTX560. Maar beide videokaarten gaven geen beeld in het 1e PCIe slot terwijl ze in het 2e PCIe slot en andere PC's gewoon werken. Toen ik beide oude kaarten tegelijk erin deed en in de bios keek via het beeld van de kaart in het 2e PCIe slot zei de Bios dat er geen kaart in het 1e slot zat...
Ik heb al deze tests gedaan met een default Bios setting, dus niks veranderd of overclocked, alles standaard.

Ik heb geen idee van wat er hier aan de hand is of wat er aan te doen is.
Is er een incompatibiliteit? Een technische reden waarom hij op x2 staat?

Help :'(

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Aangezien er ook iets fout gaat met andere videokaarten is de kans groot dat het moederbord defect is.
Slot 2 werkt prima dan zou slot 1 ook gewoon zijn werk moeten doen ,en dat doet hij niet..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

rdejongjr

Gnome

Gebruik je voor beide borden dezelfde cpu? Geen viezigheid op de contacten?

Teveel afstandsbusjes die de print beschadigen?

Mounting van de koeler welke de print beschadigd?

Op beide borden toch het eerste slot verprutst?

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
rdejongjr schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:31:
Gebruik je voor beide borden dezelfde cpu? Geen viezigheid op de contacten?

Teveel afstandsbusjes die de print beschadigen?

Mounting van de koeler welke de print beschadigd?

Op beide borden toch het eerste slot verprutst?
Er zitten 9 afstandsbusjes op en alle 9 zijn ze gebruikt, er is dus geen extra die de boel verstiert.
De mounting is niet zo heel bijzonder maar wel nog eens gechecked.
Een slot verprutsen is niet zo makkelijk als je voorzichtig doet denk ik.
Ja, dezelfde CPU, dus theoretisch kan het de CPU zijn maar ik heb geen backup.
Ik wil ook eens testen in een andere Z370, ben ik nu aan het opzetten.
Heb geen viezigheid kunnen ontdekken op de pinnen.

Wat nog wel zou kunnen is dat er bij de delid wat schade is ontstaan aan de CPU, maar om dat te checken moet ik de delid weer ongedaan maken en dat maakt het nooit beter.
Dan is testen in een ander bord de beste oplossing en minst invasieve.

Maar een defecte CPU is dan wel raar als hij in het 2e slot wel 8 lanes heeft dan en in het 1e maar 2 lanes.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

rdejongjr

Gnome

Het 2e slot krijgt zijn lanes van de laatste 8 uit slot 1.

Als er met de eerste 8 paar iets niet goed gaat kan het 1e slot niet werken en het 2e alsnog prima functioneren

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Probleem opgelost!

Wat was het nou, ik had de pinnen (eigenlijk eilandjes) onder de CPU wel bekeken en alles zag er goud en glimmend uit, maar het nog eens stuk voor stuk inspecterende in de felle zon merkte ik een kleine color shift op. Toen ik dat beter bekeek zag ik dat een enkel eilandje meer glom dan de anderen.

Ik trok er mijn trusty Aliexpress microscoop bij en bekeek het eens goed. Het bleek dat er tijdens het delidden een microdruppel nagellak op precies 1 eilandje was gekomen...

Dat valt idd niet op en maak je ook niet schoon met alcohol. Wat aceton er bij en presto!
16 lanes terug. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BNdqdgNeNdxZd43jT00YHbpe/medium.jpg
(voorbeeld plaatje van een i7-950, dus niet een 8700K, maar zo zag het er uit, maar dan een extra glimmend laagje)

Pagina: 1