Hallo,
Ik zag daarnet het bericht over het wachtwoordlek bij Tweakers. Het heeft mij aan het denken gezet over mijn wachtwoordbeleid.
Ik vroeg mij bijgevolg af of ik slim met mijn wachtwoorden aan het omspringen ben. Hieronder volgt wat ik specifiek doe met m'n wachtwoorden.
Ik zag daarnet het bericht over het wachtwoordlek bij Tweakers. Het heeft mij aan het denken gezet over mijn wachtwoordbeleid.
Ik vroeg mij bijgevolg af of ik slim met mijn wachtwoorden aan het omspringen ben. Hieronder volgt wat ik specifiek doe met m'n wachtwoorden.
- Belangrijke accounts en accounts met geld (eg. Licenties of Bitcoin): Random Wachtwoord ([0-9A-Za-z]{20}) opgeslagen in Password manager
- Wegwerpaccounts en onbelanrijke accounts: overal hetzelfde password (detail: pw staat in Adobe hack)
- Accounts waar wwmanager niet kan helpen (vb. Windows Login of password manager): XKCD (privé) of Systeem adhv persoonlijke parameters (professionele accounts; parametes zijn niet dingen als een maand en jaar ed.).
- wijziging van wachtwoord: indien er reden is om te denken dat er een lek heeft plaats gevonden, direct wijzigen van het betreffende passwoord (vb. Facebook met schandaal Cambridge Analytica)
- 2FA waar mogelijk, waarbij private key ook is opgeslagen in password manager
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenED op 23-03-2018 15:22 ]
Elke gebeurtenis in de wereldgeschiedenis begon met een nijlpaard