Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MDT vanaf een Synology, welke bootloader?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11 15:44
Omdat ik het een beetje zat werd om steeds met USB-stickjes en ander handwerk laptopjes en computers te herinstalleren (denk aan bloatware van de fabrikant, 2e hands spul dat leeg moet etc) en ik op het werk positieve ervaring had met MDT heb ik de stoute schoenen eens aangetrokken en een poging gewaagd om dit voor thuis ook in te stellen. Een volledige Windows installatie met wat losse programma's en Windows-update er tussendoor is een succes, dat heb ik werkend en daar kom ik tot nu toe wel uit. Waar ik een beetje vast loop is het proces er voor.

De situatie op dit moment (zoals het werkt):
- De testmachine (Lenovo L430 en een VM) met een kabel aangesloten op mijn netwerk.
- UnFi Security Gateway geeft het IP adres en de bootfile van de TFTP map op de Synology door.
- Synology heeft TFTP service aan staan, deze is in MDT-workbench aangemaakt als DeploymentShare
- De testmachine laadt een pxelinux.0 bestand, ik krijg een menu en via memdisk (raw iso) gaat ie de gekozen LiteTouch.iso laden.

Zoals gezegd, dit werkt, maar die laatste stap (dus eigenlijk de eerste) zit me dwars. Ik heb het idee dat het laden van de ISO inefficient en traag is. Ook geeft ie aan "druk op een toets om de computer van CD/DVD te starten". Dit is nodig om de image daadwerkelijk uit te voeren. Wanneer de LiteTouch image geboot is gaat alles snel en zoals ik verwacht (en van mijn werk gewend ben) dat het werkt. Ik geloof niet dat het aan de snelheid van de gebruikte apparatuur ligt, voor zo ver het relevant is: DS1817+, Dedicated gigabit verbinding voor dit projectje, Testlaptop is voorzien van een i5, 8 GB en een SSD, de VM 4 cores, 8 GB en uiteraard ook SSD. Ik heb langzamere apparatuur op het werk sneller zien starten, ook over een 100 Mbit usb ethernet adapter.

https://github.com/Micros...ver-to-load-windows-pe.md deze handleiding heb ik doorlopen, maar daar wil zowel de computer als de VM niet van opstarten. Andere handleidingen gaan uit van een Windows Server met WDS geïnstalleerd. Dat heb ik hier helaas/gelukkig niet. Ik heb hier geen licentie voor en het lijkt me ook niet nodig voor het doel dat ik voor ogen heb.

Is er een methode om het proces hier boven (en dan de eerste stap) te versnellen en of efficiënter te maken? Ik zoek dus een handleiding/how-to/PXE omgeving waarmee ik bovenstaande voor elkaar kan krijgen met de apparatuur die ik al heb, technisch gezien zou dat moeten kunnen geloof ik.

Als dit de meest efficiënte manier is met de spullen die ik gebruik, ook dat is een antwoord, maar dan heb ik daar in ieder geval een (onderbouwde?) bevestiging van.

Iemand suggesties / advies?

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een snelle zoekopdracht "tftp slow" geeft meteen een aantal artikelen die vertellen dat je je tftp blocksize moet vergroten van 512 bytes naar de MTU van je netwerk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• gastje01
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:47:
Een snelle zoekopdracht "tftp slow" geeft meteen een aantal artikelen die vertellen dat je je tftp blocksize moet vergroten van 512 bytes naar de MTU van je netwerk
Meteen aangepast, het gaat wel iets sneller nu. Ik zie bij de NAS ergens tussen de 8-14 MB/sec de deur uit gaan waar dit voorheen 3-4 MB/sec was. Dit neemt niet weg dat ie nog steeds een complete ISO van 380 MB in het werkgeheugen van de computer aan het laden is. Als dat zo efficient is als t worden gaat, prima, maar ik snap niet waarom t met een windows server dan wel veel sneller gaat? Wordt er dan een kleinere image geladen?

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Misschien kun je de bootfiles welke WDS normaal gesproken gebruikt om de Boot.wim van MDT aan te roepen gebruiken (vanaf een server editie kopieren).
Wat betreft het laden van de image : MDT icm WDS laadt een boot.wim in, deze is doorgaans echter ook rond de 380MB.

[ Voor 28% gewijzigd door Killah_Priest op 23-03-2018 16:05 ]

• gastje01
Volgens mij geneer je die als je de stappen volgt uit de link die in ts heb staan. Beide (test)machines wilden hiermee niet opstarten. Wellicht dat ik het nog eens stap voor stap kan proberen, met een andere structuur (x86 ipv x64).

Het laden van 300-400 MB zou geen probleem moeten zijn. Dit moet makkelijk binnen 5-10 sec kunnen, alle gebruikte hardware is er snel genoeg voor en aangezien je naar je werkgeheugen schrijft lijkt me daar ook de bottleneck niet te liggen.

Er is me ook niet helemaal duidelijk welke bestanden ik kan laden als pxe en waar deze aan moeten voldoen. De combinatie die ik heb werkt nu, maar ik wil het volledig begrijpen en uiteraard zo snel mogelijk hebben (zeker omdat ik weet dat t sneller kan).

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50
gastje01 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:46:
Het laden van 300-400 MB zou geen probleem moeten zijn. Dit moet makkelijk binnen 5-10 sec kunnen, alle gebruikte hardware is er snel genoeg voor en aangezien je naar je werkgeheugen schrijft lijkt me daar ook de bottleneck niet te liggen.
Vanuit een bestaand OS wel ja. Echter, als je gebruik maakt van PXE-booten zoals nu gaat het zo snel als je zelf inmiddels aangeeft. TFTP is immers gewoon traag.

Je kunt wel gebruiken maken van iPXE:
https://ipxe.org/
http://ipxe.org/wimboot

Dan heb je een kleine bootloader over TFTP en de rest kan dan over HTTP bijvoorbeeld.

• Killah_Priest
gastje01 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 22:46:
Volgens mij geneer je die als je de stappen volgt uit de link die in ts heb staan. Beide (test)machines wilden hiermee niet opstarten. Wellicht dat ik het nog eens stap voor stap kan proberen, met een andere structuur (x86 ipv x64).

Er is me ook niet helemaal duidelijk welke bestanden ik kan laden als pxe en waar deze aan moeten voldoen. De combinatie die ik heb werkt nu, maar ik wil het volledig begrijpen en uiteraard zo snel mogelijk hebben (zeker omdat ik weet dat t sneller kan).
Deze genereer je niet, de PXE boot files worden bij Windows Server in de RemoteInstallation folder gezet bij het installeren van de WDS rol.
Ik doel dan op oa wdsnbp.com en de andere pxe boot files. Deze laden vervolgens een boot.wim voor MDT welke een WindowsPE image bevat met oa de interface voor MDT.
(Als je vanaf een Windows USB stick of DVD boot dan bevat boot.wim Windows PE met de installer van Windows).

• gastje01
VHware schreef op zondag 25 maart 2018 @ 09:25:
[...]

Vanuit een bestaand OS wel ja. Echter, als je gebruik maakt van PXE-booten zoals nu gaat het zo snel als je zelf inmiddels aangeeft. TFTP is immers gewoon traag.

Je kunt wel gebruiken maken van iPXE:
https://ipxe.org/
http://ipxe.org/wimboot

Dan heb je een kleine bootloader over TFTP en de rest kan dan over HTTP bijvoorbeeld.
Ga ik deze week even mee testen. Heb een reverse proxy draaien op mijn NAS die ik goed in moet stellen. Ik maak dan tijdelijk even een andere server aan (heb nog een ander NASje om mee te testen) zodat ik m'n bestaande config niet overhoop hoef te halen.
Killah_Priest schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Deze genereer je niet, de PXE boot files worden bij Windows Server in de RemoteInstallation folder gezet bij het installeren van de WDS rol.
Ik doel dan op oa wdsnbp.com en de andere pxe boot files. Deze laden vervolgens een boot.wim voor MDT welke een WindowsPE image bevat met oa de interface voor MDT.
(Als je vanaf een Windows USB stick of DVD boot dan bevat boot.wim Windows PE met de installer van Windows).
Die zijn vast niet (legaal) zo ergens vandaan te halen?

• Killah_Priest
gastje01 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:28:
[...]

Ga ik deze week even mee testen. Heb een reverse proxy draaien op mijn NAS die ik goed in moet stellen. Ik maak dan tijdelijk even een andere server aan (heb nog een ander NASje om mee te testen) zodat ik m'n bestaande config niet overhoop hoef te halen.

[...]

Die zijn vast niet (legaal) zo ergens vandaan te halen?
Niet dat ik weet (hoewel je natuurlijk altijd een trial editie van Server 2016 in een VM kunt draaien).
De link welke VHware heeft gegeven ziet er eigenlijk wel veelbelovend uit als alternatief : je hebt immers gewoon een PXE bootloader nodig die vervolgens vanaf een WIM file kan booten.

• gastje01
Killah_Priest schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:30:
[...]

Niet dat ik weet (hoewel je natuurlijk altijd een trial editie van Server 2016 in een VM kunt draaien).
De link welke VHware heeft gegeven ziet er eigenlijk wel veelbelovend uit als alternatief : je hebt immers gewoon een PXE bootloader nodig die vervolgens vanaf een WIM file kan booten.
Toch even de stoute schoenen aangetrokken en de trail gedownload. Mijn idee was om de bestanden die Windows Server gebruikt naar de Synology te kopiëren en die mee te geven als PXE omgeving.
Wanneer ik nu een externe computer start met de VM actief werkt het zoals ik gewend ben (en snel!). Hierbij is Windows Server de TFTP server en heeft deze de WDS rol. Wanneer ik de hele mappen + inhoud zoals deze op de server staan naar mijn Synology kopieer en de VM afsluit werkt het niet. Ik krijg een "No such file / No Acces" melding. Wat gaat hier fout?

Het hele wimboot verhaal krijg ik ook niet lekker werkend. Als ik het goed begrijp zijn dit de stappen die ik moet uitvoeren:
1. PXE boot -> pxelinux.0
2. Ramdisk laden met iPXE (kleinere image dan de LiteTouch.iso, maar gaat alsnog niet zo snel als via Windows Server)
3. iPXE via http de LiteTouch.wim laden
4. Via LiteTouch de MDT Tasksequence starten en afwachten.

Dit is vanwege de websites die ik draai (met bijbehorende reverse proxy) een matig succes. Ik zou bijna overwegen een Windows Server licentie aan te schaffen (al heb ik me nog niet echt verdiept in de prijs, waarvan ik verwacht dat die me tegen valt en de licentie die ik nodig heb). Bijkomend nadeel is dat een VM redelijk wat resources van mijn Synology weg trekt voor iets wat ik niet dagelijks gebruik.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50
gastje01 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:40:
[...]

Het hele wimboot verhaal krijg ik ook niet lekker werkend. Als ik het goed begrijp zijn dit de stappen die ik moet uitvoeren:
1. PXE boot -> pxelinux.0
2. Ramdisk laden met iPXE (kleinere image dan de LiteTouch.iso, maar gaat alsnog niet zo snel als via Windows Server)
3. iPXE via http de LiteTouch.wim laden
4. Via LiteTouch de MDT Tasksequence starten en afwachten.
Je kan instellen in je DHCP dat hij direct iPXE moet laden (undionly.kpxe bij BIOS of ipxe.efi bij UEFI)
In DHCP kan je verder aangeven welke file iPXE moet laden van de webserver, bijvoorbeeld een menu.
http://ipxe.org/howto/dhcpd#pxe_chainloading
Pagina: 1