Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1Gbps router achter 100Mbps modem/router

Pagina: 1
Acties:

• kippewit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-04 01:23
Hoi

Ik heb een nieuwe modem/router gekocht (Fritzbox), maar die blijkt 100Mbps poorten te hebben ipv 1Gbps poorten. Nu heb ik thuis al een volledig netwerk achter een router, en ik wil gewoon de modem gebruiken voor de internetverbinding. Mijn vraag: zal al mijn interne verkeer (tussen computers en NAS bvb) nu ook 100Mbps zijn, of blijft dat 1Gbps? Of moet ik wat dingetjes aanpassen met interne ip-adressen, omdat anders de router fungeert als een simpele switch en alle netwerkverkeer alsnog via dat ene 100Mbps gaat lopen?

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/mqa57x/netwerk.jpg

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-11 14:03
De snelheid is per poort. Dus enkel de link tussen modem en router zal 100Mbit zijn

[ Voor 6% gewijzigd door matty___ op 23-03-2018 11:30 ]

• kippewit
Maar het is wel de Fritzbox die de ip-adressen verdeelt, toch? Dus gaat elk apparaat (pc, printer,...) niet helemaal terug tot aan de Fritzbox?

• antubus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-11 08:34
Nee, nadat je apparaat een ip adress heeft gekregn hoeft het interne verkeer niet meer langs je fritzbox

• mindwarper
  • Laatst online: 20-11 17:51
Je moet even het OSI model erbij pakken :)
IPv4 adressering is inderdaad laag 3, maar hier ging jouw vraag over laag 1 de fysieke connectie tussen de apparaten onderling...

en in die context heeft @matty___ helemaal gelijk de verbinding tussen router en FritzBox! is 100Mbit/sec...

Tussen de PC's en Printer en NAS onderling bijvoorbeeld blijft het 1 Gbit/sec, omdat dat verkeer nooit naar buiten dus via de FritzBox hoeft te lopen... want niet nodig en dat gebeurt ook niet

Behalve natuurlijk voor echt verkeer naar buiten naar het internet dat is dan een beetje minder dan 100 Mbit/sec afhankelijk van je VDSL snelheid :)

en je moet oppassen voor dubbele NAT, want router achter router kan problemen geven.. dus routing functionalieit in een van de 2 "routers" niet gebruiken...
Maar dat gaat verder dan de oorspronkelijke vraag

[ Voor 22% gewijzigd door mindwarper op 23-03-2018 11:43 . Reden: typo's & extra info ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

• kippewit
@mindwarper De internetverbinding is in theorie 100/40, daarom dacht ik dat deze modem wel zou volstaan.

Je mag altijd nog wat meer uitleg geven over dubbele NAT :-) Concreet: de modem is een FRITZ!Box FON WLAN 7430, de router is een Netgear Nighthawk R7000.

[ Voor 93% gewijzigd door kippewit op 23-03-2018 11:50 ]

• mindwarper
100 Mbit volledig ga je nooit halen, vanwege DSL techniek in eerste plaats en in tweede plaats vanwege overhead is het altijd stukje minder...

Dus meer info over double NAT:
YouTube: What Is A Double NAT

kan je ook meer vinden op google.. zoek op double NAT explained simple

ik kan wel meer zeggen en helpen, maar ik ken jouw omgeving niet goed genoeg om verder uitspraken te doen..
je moet wel goed weten wat je voor ogen hebt en wat je doet in configuraties in beide apparaten etc..., anders gaat het mist in lol ;)

[ Voor 26% gewijzigd door mindwarper op 23-03-2018 12:11 ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

• kippewit
Overigens: blijft het bovenstaande ook allemaal van toepassing als ik die Netgear vervang door een Gigabit switch? Aangezien we voor wifi toch Ubiqity Unify's gebruiken.

• mindwarper
@kippewit
ik heb even lopen zoeken:
Setting up the FRITZ!Box for use with another router
==> maar is wellicht niet helemaal in lijn met wat jij zou willen...

ja dat kan natuurlijk ook een gigabit switch gebruiken achter de FritzBox: dan is dat natuurlijk zelfde van toepassing dat de verbindingen en verkeer tussen op de Gigabit switch aangesloten apparaten op 1 Gbit/sec verbonden zijn :)
is ook simpele oplossing op die manier, dan is je FritzBox! ook optimaal benut als modem & router :)

[ Voor 37% gewijzigd door mindwarper op 23-03-2018 12:51 . Reden: typo's & extra info ]

Verwijderd

Die "router" moet je vervangen voor een switch. Al dan niet managed. Als je dan een Gigabit switch neemt, dan zal al jouw interne verkeer (bv. tussen PC en NAS) altijd op 1 Gbit gaan. Pas als je naar "buiten" wilt (lees: internet), dan gaat het met 100 Mbps naar buiten. Maar aangezien jouw internetlijn toch 100 Mbps is, dan zal dat geen problemen leveren.

En wat @mindwarper zegt is niet helemaal correct. Als je dichtbij de wijkkast zit, en pair bonding hebt, dan kom je wel in de buurt van bv. 90 Mbps. Natuurlijk, je hebt ongeveer 20-25% overhead, maar is dat écht een probleem, als je nou 70 Mbps i.p.v 90 haalt..... Wat gaat er NIET werken in jouw LAN bij 70 Mbps en wat gaat wél werken bij 90 Mbps?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Het "interne verkeer (bv. tussen PC en NAS)" zal nu ook "op 1 Gbit gaan", daarvoor hoeft hij de Netgear router niet door een switch te vervangen. Op zich is er niets mis met zijn opstelling, zolang hij geen problemen ondervindt door de dubbele NAT. Dubbel NAT kan prima probleemloos werken, als je geen gekke dingen doet.
Pagina: 1