UHD mkv stottert tijdens afspelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-09 18:58
Hoi Mensen

Ik heb een vraag over het afspelen van een UHD content op mijn pc. Zoals de titel aangeeft stottert de content tijdens het afspelen. Uiteraard heb ik al onderzoek gedaan om zelf het probleem te achterhalen maar helaas kom ik er daarmee niet uit.
Naar mijn idee moet het een instelling op mijn pc zelf zijn> De hardware zou denk ik ruim voldoende moeten zijn.
Ik probeer een mkv file op vlc of 5kplayer af te spelen (5kplayer doet het iets minder slecht). Uiteraard heb ik hardware versnelling ingeschakeld bij de players. Hdmi kabel zit in mijn gpu naar de tv. Drivers van nvidia geupdate, vlc player is ook geupdate.
De file zelf is 44.6 Gb, 23,98 fps en 64 kbps bitverwerking snelheid. ik speel de file af van mijn ssd.
mijn set up:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 185,-€ 185,-
1MSI B250 Krait Gaming€ 99,95€ 99,95
1Inno3D iChill GeForce GTX 1080 X3€ 733,95€ 733,95
1Phanteks Eclipse P400S Zwart€ 74,-€ 74,-
1Arctic Freezer i32€ 27,-€ 27,-
1G.Skill Ripjaws V F4-2400C15D-16GVR€ 171,55€ 171,55
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.491,45

Taakbeheer geeft een load van 35% op mijn cpu
Hier is een screenshot van de load van mijn gpu:

http://gpuz.techpowerup.com/18/03/23/x5y.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06-2020
Check wat voor versie je HDMI kabel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:02
Zelf ervaar ik hetzelfde probleem met de desktopversie van VLC. Zodra ik de Windows store variant installeer werkt het meestal wel soepel. Het vreemde is dat op dat moment mijn CPU en GPU best aardig belast worden. Ik ben zelf ook nog op zoek naar een betere oplossing hiervoor.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:59

TommieW

Numa numa.

Belangrijker dan de container: welke codec gebruik je? Gebruik je wel een codec waarmee je videokaart kan omgaan? Zie je in task manager ook dat de GPU iets aan het doen is tijdens het afspelen?
stargamer112 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:19:
Dit lijkt mij niet van toepassing. Als dit het probleem zou zijn, dan zij het probleem zich ook voordoen bij gewoon desktopgebruik. Daarnaast zou ik verwachten dat er niet eens een link kan worden opgebouwd op die resolutie en refreshrate.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
stargamer112 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:19:
De versie staat er niet op echter mijn tv geeft aan dat hij 4k op 60 hz binnen krijgt. ook gamen geeft geen problemen op hoge resoluties en hoge fps. Zou het dan nog steeds daaraan kunnen liggen?
TommieW schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:24:
Belangrijker dan de container: welke codec gebruik je? Gebruik je wel een codec waarmee je videokaart kan omgaan? Zie je in task manager ook dat de GPU iets aan het doen is tijdens het afspelen?
Ik zie bij taskmanager dat mijn gpu gemiddeld 6% voor zijn kiezen krijgt, Lijkt mij nogal weinig eerlijk gezegd (wel vreemd dat gpu-tech wel hoge pieken laat zien in gebruik dan toch?).
De Codec die vlc aangeeft is: Codec: MPEG-H Part2/HEVC (H.265) (hevc)
TommieW schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:24:
Dit lijkt mij niet van toepassing. Als dit het probleem zou zijn, dan zij het probleem zich ook voordoen bij gewoon desktopgebruik. Daarnaast zou ik verwachten dat er niet eens een link kan worden opgebouwd op die resolutie en refreshrate.
Zoals aangegeven heb ik hier geen problemen mee

[ Voor 6% gewijzigd door Rejoen op 23-03-2018 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:39

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Als ik het goed begrijp speel je de content af op een televisie?

Een video op 24Hz (23,98 fps) die afgespeeld wordt op een 60Hz scherm veroorzaakt judder. Dit komt schokkerig over. Kan je in de Nvidia Control panel de TV wisselen naar 24Hz output? Dit moet volgens mij altijd handmatig vanaf een pc.
Als alternatief kan je de file vanaf een usb-stick/externe harde schijf rechstreeks op de TV afspelen om te kijken of dit ook problemen geeft (check de refreshrate).

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
The GUI schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:51:
Als ik het goed begrijp speel je de content af op een televisie?
Ja dat klopt, Deze wel te verstaan:
pricewatch: Samsung UE55JU6400K Zwart
Een video op 24Hz (23,98 fps) die afgespeeld wordt op een 60Hz scherm veroorzaakt judder. Dit komt schokkerig over. Kan je in de Nvidia Control panel de TV wisselen naar 24Hz output? Dit moet volgens mij altijd handmatig vanaf een pc.
Als alternatief kan je de file vanaf een usb-stick/externe harde schijf rechstreeks op de TV afspelen om te kijken of dit ook problemen geeft (check de refreshrate).
Ik heb geprobeerd om de resolutie te wijzigen naar 24 hz, dit hielp niks. Ik denk ook niet dat dit het probleem is. De andere signalen komen nl prima binnen bij de tv maar het is de player die vastloopt (lees het beeld staat praktisch stil). Het lijkt alsof vlc de info niet lekker kan verwerken.
Ik heb helaas geen usb stick die deze file aankan (daarnaast denk ik niet dat ik de file direct via mijn tv afkan spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Rejoen schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Ik heb geprobeerd om de resolutie te wijzigen naar 24 hz, dit hielp niks. Ik denk ook niet dat dit het probleem is. De andere signalen komen nl prima binnen bij de tv maar het is de player die vastloopt (lees het beeld staat praktisch stil). Het lijkt alsof vlc de info niet lekker kan verwerken.
Ik heb helaas geen usb stick die deze file aankan (daarnaast denk ik niet dat ik de file direct via mijn tv afkan spelen)
Ok dat is een heel andere klacht. Wel vreemd. Kan je een testfile van deze site eens proberen of dat ook slecht afspeelt? Dan sluit je in ieder geval uit of het het bestand is wat slecht geëncodeerd is.
Als je hiermee het probleem nog steeds hebt probeer dan eens Media Player Classic. Zet hierin ook de hardware acceleration aan voor HEVC.

PS. /mierenneukmodus Je hebt de refreshrate aangepast, en niet de resolutie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
K-lite codec pack downloaden (full)
Via windows media player afspelen.

Dat is bij mij de enige player die fatsoenlijk mijn 4k 100mbps videos op H264.H265 afspeelt.

Dan is in ieder geval het codec verhaal + player uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
The GUI schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:12:
[...]

Ok dat is een heel andere klacht. Wel vreemd. Kan je een testfile van deze site eens proberen of dat ook slecht afspeelt? Dan sluit je in ieder geval uit of het het bestand is wat slecht geëncodeerd is.
Als je hiermee het probleem nog steeds hebt probeer dan eens Media Player Classic. Zet hierin ook de hardware acceleration aan voor HEVC.
Okay zojuist de onderste van de jellyfish site geprobeerd (en dus hoogste kwaliteit file). Dit was geen film maar een plaatje geworden dus dat werkte niet. Daarna de slechtste in uhd kwaliteit en deze liep ook bijna niet. Zag wel dat mijn cpu verbruik naar de 100% ging dus daar gaat iets niet goed lijkt mij.

Daarna de player uitgeprobeerd die jij voorstelde en voila alle files deden het prima (inclusief de eerder genoemde mkv file). Cpu gebruik was 3% en gpu ging richting 30/50%.
Ik heb trouwens geen instellingen aangepast (ik kon de hardware acceleration niet vinden).

Nu kan ik deze player natuurlijk gebruiken en ben ik blij maar vraag mij wel af wat nu precies het probleem met vlc is?
PS. /mierenneukmodus Je hebt de refreshrate aangepast, en niet de resolutie ;)
:$ :$ Oeps, Je hebt gelijk idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Rejoen schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:32:
[...]

Okay zojuist de onderste van de jellyfish site geprobeerd (en dus hoogste kwaliteit file). Dit was geen film maar een plaatje geworden dus dat werkte niet. Daarna de slechtste in uhd kwaliteit en deze liep ook bijna niet. Zag wel dat mijn cpu verbruik naar de 100% ging dus daar gaat iets niet goed lijkt mij.

Daarna de player uitgeprobeerd die jij voorstelde en voila alle files deden het prima (inclusief de eerder genoemde mkv file). Cpu gebruik was 3% en gpu ging richting 30/50%.
Ik heb trouwens geen instellingen aangepast (ik kon de hardware acceleration niet vinden).

Nu kan ik deze player natuurlijk gebruiken en ben ik blij maar vraag mij wel af wat nu precies het probleem met vlc is?

[...]

:$ :$ Oeps, Je hebt gelijk idd.
Het lijkt erop dat VLC wel vaker problemen heeft met de HEVC-codec met 4K bestanden. Ik weet niet of dit zo blijft.

Volgens deze forumpost zou je dat kunnen verhelpen door:

Tools -> Preferences -> Video
Output = Automatic

Tools -> Preferences -> Input/Codecs
Hardware accelerated decoding = DXVA 2.0

Then save, exit and restart VLC.

Mocht dat niet werken dan zou ik MPC-HC blijven gebruiken als dat goede resultaten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
Okay, ik ga dat ff proberen als ik weer thuis ben. Nu eerst even werken.
Pagina: 1