Toon posts:

Electrische scooter importeren - Typegoedkeuring bij RDW?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:54
In zuid-oost azie kan ik de volgende electrische scooter kopen voor slechts 230 euro.
Ik heb al ervaring met de bike. De batterijen slijten snel, zo'n 6 maanden bij dagelijks gebruik, maar voor de rest rijdt ie prima.

http://www.star8.green/wp-content/uploads/2016/09/Star8_Commuter_Scooter-903x602.jpg

Merk: Star8
Motor: 350w
Maximum speed: 20km/h
Range: 40km
Battery: 12V12Ah*4
Bron: http://www.star8.green/solar-transport/solar-tuk-tuk-4/

Weet iemand of deze bike in Nederland de weg op zou mogen?
Of zou een scooter als deze een typegoedkeuring nodig hebben?

Op raivereniging.nl lees ik:
Fiets of bromfiets?
De fiets met elektrische trapondersteuning, ook bekend als EPAC (Electrically Power Assisted Cycle), wordt overeenkomstig de bepalingen in de Europese Kaderverordening 168/2013 (v.h. Richtlijn 2002/24) over bromfietsen voor de Wegenverkeerswet in Nederland beschouwd als een fiets mits het vermogen van de elektromotor niet meer bedraagt dan 0,25 kW en de maximumsnelheid niet meer is dan 25 km per uur.
Is dat niet het geval, dan wordt de EPAC gezien als een bromfiets (voertuigcategorie L1e), respectievelijk een gemotoriseerd rijwiel (voertuigsubcategorie L1e-A, mits het vermogen van de elektromotor niet meer bedraagt dan 1 kW en de maximumsnelheid niet meer is dan 25 km per uur), respectievelijk een speed-pedelec (een rijwielen met trapaandrijving van de voertuigsubcategorie L1e-B).
Dus als ik het goed begrijp wordt deze bike gezien als een bromfiets om hij geen trapondersteuning heeft, en omdat de motor >0.25kW bedraagt.

Heeft iemand ervaring met het goed laten keuren van een electrische scooter bij de RDW?
- Wat zou het kosten
- Hoe lang zou het duren
- Zou deze bike door de keuring komen?

Alle reacties

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:26

-tom-562

Oliesjeik

Wat heb je zelf al gevonden? Iets zegt mij dat je alle informatie op de site van de RDW kan vinden, plus er is vrij recent hier nog een topic over geweest over een Xiaomi step ;)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Bel de RDW, of plan meteen elektronisch een afspraak in en kijk hun gezichten. Geen idee heb alleen ervaring met import van oude Volvo's uit Zweden. Dus dat is niet echt een help, maar echt ik zou de RDW bellen.

• pim
De RDW zegt:
De kosten voor een toelatingskeuring bestaan uit:

Beoordelingskosten en keuringskosten op basis van bestede tijd en het geldende uurloon;
Reiskosten (bij keuren aan huis);
Kosten kentekenbewijs;
Kosten voor eventueel gebruikte apparatuur;
Bij een zelfbouwvoertuig: de kosten voor inslag van een voertuigidentificatienummer (VIN)
De tarieven van 2017 vindt u in de tarievenlijst van TTV van de RDW (pdf, 151kb).
Hier staat een kostenlijst, maar de omschrijvingen zeggen me niet zoveel:
https://www.rdw.nl/-/medi...lag/tarieven-ttv-2017.pdf

Een forum is er toch voor om naar ervaringen te vragen?

Edit: Heb ze geprobeert te bellen(0900 0739), maar kan niet naar 0900 nummers bellen vanuit het buitenland.

[Voor 7% gewijzigd door pim op 23-03-2018 11:28]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 16:41
pim schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:22:
Edit: Heb ze geprobeert te bellen(0900 0739), maar kan niet naar 0900 nummers bellen vanuit het buitenland.
https://www.rdw.nl/over-r...len-vanuit-het-buitenland

Alstu :-)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• pim
Thanx!

Heb net gebeld.

Het kost ongeveer 1500 euro om een voertuig te laten keuren.
Vervolgens zijn er allerlei vereisten zoals
- remlicht
- knipperlichten
- achteruitkijk spiegel

Dus deze scooter zou niet door de keuring komen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit soort producten importeren en goedgekeurd laten krijgen is vrijwel altijd hopeloos. Veel te duur en je moet nog veel extra geld uitgeven om hem überhaupt door de keuring te laten komen. Dit geld ook voor al die andere elektrische voertuigen, geen van die heeft goedkeuring voor de openbare weg.
Ook die hoverboards die je veel zit zijn niet goedgekeurd voor de openbare weg en zijn daar ook verboden. Ze mogen enkel op eigen grond gebruikt worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:05
pim schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 10:34:
In zuid-oost azie kan ik de volgende electrische scooter kopen voor slechts 230 euro.
Ik heb al ervaring met de bike. De batterijen slijten snel, zo'n 6 maanden bij dagelijks gebruik, maar voor de rest rijdt ie prima.
En dat laatste vind ik dan weer niet zo mooi.
Je gaat electrisch rijden, da's positief.
Maar je accu is na 6 maanden 'versleten' en gaat dus bij het afval (ik neem niet aan dat dit door jouzelf eenvoudig te recyclen is). Dat is m.i. niet zo positief... Koop dan iets goeds!

Ik heb via MP een 2e hands herenfiets gekocht, en daar wil ik zelf een motor op monteren. Die spullen bestel ik ook in China, maar dan kies ik wel een accu van een gerenommeerd merk, die hopelijk veel langer dan 6 maanden meegaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pim
Hkuit schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:28:
[...]

En dat laatste vind ik dan weer niet zo mooi.
Je gaat electrisch rijden, da's positief.
Maar je accu is na 6 maanden 'versleten' en gaat dus bij het afval (ik neem niet aan dat dit door jouzelf eenvoudig te recyclen is). Dat is m.i. niet zo positief... Koop dan iets goeds!
Nee, ze worden teruggekocht hier door de electronica shops, en gerecycled.

Ik rijd al meer dan een jaar electrisch trouwens. Vooral omdat ik van de stilte houd. De snelheid van een brommer, met de stilte van een fiets.

[Voor 13% gewijzigd door pim op 23-03-2018 16:02]

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-09 14:20
Ik vraag me af of het RDW een totale goedkeuring afgeeft wanneer iemand een aanvraag doet.
Hiermee bedoel ik dat stel dat gebruiker Pim bij het RDW deze had laten keuren voor 1500 euro, is het apparaat dan voor iedereen goedgekeurd of gaat het RDW voor iedereen die die specifieke scooter wilt importeren 1500 euro harken?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:07
@pannekoek Daarvoor moet je een typegoedkeuring aanvragen. Daar zit meer in dan één voertuig testen.

Dus ja, lekker harken.

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-09 14:20
jeroen3 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:17:
@pannekoek Daarvoor moet je een typegoedkeuring aanvragen. Daar zit meer in dan één voertuig testen.

Dus ja, lekker harken.
Dank voor je snelle bericht!
Ik zit al tijden te kijken naar mogelijkheden om mijn 2takt om te bouwen naar een electrische, maar dan zou ik waarschijnlijk sowieso opnieuw moeten keuren. Dit kan twee kanten op gaan: RDW typegoedkeuring à 1500eu of opnieuw op WOK zetten à 65 euro (maar ik vermoed dat die ballon niet op gaat)
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee