Differential/Similarity score tussen 2 verschillende afb.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:57
Ik ben bezig met een Bash script (Centos 6.x Minimal) die een score moet returnen op basis van het verschil/overeenkomst tussen twee afbeeldingen.

Ik gebruikte ImageMagick al om afbeeldingen te croppen, en voor zover ik zie biedt deze tool ook (veel) mogelijkheden om verschillen te berekenen tussen twee afbeeldingen. Het enige waar ik niet uitkom is hoe ik een soort van 'score' terugkrijg in plaats van een afbeelding waarin de verschillen gehighlight worden.

Stel ik heb een afbeelding van een sinaasappel (sinaasappel.jpg) en ik vergelijk die met zichzelf dan zou er dus een similarity score van 100 punten/procenten/whatever moeten zijn. Of een differential score van 0 (immers, geen verschil).

Als ik vervolgens een afbeelding van een sinaasappel vergelijk met een foto van de zee dan moet die score er natuurlijk anders uit zien.

Zoals gezegd krijg ik tot nu toe alleen methodes gevonden die een afbeelding output waarin de verschillen te zien zijn. Het command ziet er dan ongeveer (erg platgeslagen) zo uit:

code:
1
compare [arguments] plaatje1.jpg plaatje2.jpg output_plaatje_met_de_verschillen.jpg

Maar ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in de mate waarin de afbeeldingen verschillen. Ik ben dus op zoek naar een command als:

code:
1
2
compare [arguments] sinaasappel.jpg sinaasappel.jpg
returned: 0 (geen difference)

code:
1
2
compare [arguments] sinaasappel.jpg oceaan.jpg
returned: 60  (ik zeg maar iets, in ieder geval veel difference)

Kan iemand mij een duw in de goede richting geven?

[ Voor 15% gewijzigd door Daffie op 23-03-2018 10:28 ]

Beste antwoord (via Daffie op 28-03-2018 11:15)

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:03
De man page voor compare verwijst naar http://www.imagemagick.org/script/compare.php. Daar staan enkele voorbeelden met tekstuele output waar je in elk geval iets verder mee moet kunnen komen. Ook staan daar alle opties gelinkt naar meer info met bijvoorbeeld de mogelijke waarden voor -metric.

Overigens lijkt dat ook prima te werken met /dev/null als output filename.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mogelijk steekwoorden voor een zoektocht zijn: [google=image similarity metric]. Er zijn tientallen verschillende mogelijkheden, dus het ligt er helemaal aan wat je wilt.

Is een foto van dezelfde sinaasappel, met een andere belichting, wel of niet verschillend? Is een foto van een mandarijn meer of minder verschillend dan een banaan? Gaat het om de inhoud, compositie, exacte pixel waarden, et cetera? Als één pixel een andere kleur heeft, wat is dan het verschil op jouw schaal van 0-100?

Je moet je probleem wat strakker formuleren voor een goede oplossing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:03
De man page voor compare verwijst naar http://www.imagemagick.org/script/compare.php. Daar staan enkele voorbeelden met tekstuele output waar je in elk geval iets verder mee moet kunnen komen. Ook staan daar alle opties gelinkt naar meer info met bijvoorbeeld de mogelijke waarden voor -metric.

Overigens lijkt dat ook prima te werken met /dev/null als output filename.