Hoe werkt een vierkant scherm in de praktijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvisser
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-02-2019
Hallo,

Ik ben voor mijn moeder aan het zoeken naar een beeldscherm. Zij is erg slechtziend en scrollen is lastig voor haar. Nu zie ik beeldschermen staan met een resolutie van 1920:1920. Dat klinkt ideaal: dezelfde breedte als een gewoon scherm, maar veel meer hoogte.

Werkt het ook echt zo? Als ik zo'n scherm aan een gewone Windows PC hang, heb ik dan in één keer bijna 2 x zoveel verticale schermruimte op m'n desktop en in browser en app windows? Geen bijzondere instellingen of rare vertekende beeldverhoudingen?

Ik heb al wel begrepen dat het met full-screen apps niet zo werkt, ik neem aan dat die min of meer vaste beeldverhoudingen hebben en dat je dus dikke zwarte balken aan de boven- en onderkant krijgt. Klopt dat?

Alvast bedankt,

Eric.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:45
Denk dat je een custom aspectratio hiervoor moet aanmaken 1920x1920 is niet standaard geloof ik

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:31
Is een normaal scherm halen en deze een kwart slag draaien geen optie?
Je kan dit in Windows instellen namelijk (ik ben alleen even de shortcut kwijt hiervoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zijn die dingen niet heel duur? Zulke formaten zijn echt bedoeld voor professionele doeleinden (eizo en etc). Lijkt me erg lastig om naar zulke formaten te zoeken.

Je kunt beter naar een 4:3 scherm kijken met 1600x1200 ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door iPodKiller op 23-03-2018 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
Je zegt dat scrollen lastig is voor je moeder. Is dat omdat ze aan de rechterkant de scrollbar niet goed ziet? Zo ja dan kun je haar beter leren om met het scrollwieltje te scrollen.

Ik ben bang dat een 1:1 scherm erg duur is en geen oplossing is voor het probleem.

Sites met veel leesvoer zijn juist gemaakt om te scrollen.

Het scherm een kwartslag draaien geeft je ook 1920 in de hoogte en via Windows in dat inderdaad in te stellen dat je het scherm gekanteld hebt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emvisser
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-02-2019
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ja, die dingen zijn knap duur, je zit al gauw op 850 euro (26.5 inch, Eizo, gezien op Tweakers). Een gewoon scherm kantelen, daar had ik nog niet aan gedacht... Ga ik ook naar kijken.

Een 4:3 scherm is ook een goede suggestie, maar het zou toch minstens 24' of zo moeten zijn, en dan zit je qua prijs eigenlijk al op hetzelfde niveau, als ik hier op Tweakers een beetje kijk.

Wat scrollen betreft, het probleem voor slechtziende mensen is niet zozeer de scrollbar, daar heb je inderdaad een wieltje voor. Maar je moet je bedenken, ze hebben net op het scherm gevonden wat ze zochten, met veel meer moeite dan wij ons als ziende mensen kunnen voorstellen, en dan scroll je en staat het ineens weer ergens anders. Dat is enorm vermoeiend! (En dan moet je ook nog rekenen dat ze de letters heel groot hebben staan, dus er past sowieso al minder op een scherm dan je gewend bent.) Al met al is het veel beter als je helemaal niet hoeft te scrollen (of in ieder geval veel minder).

Als mijn ouders het geld er voor over hebben denk ik nog steeds dat 1920x1920 wel een goede optie is, maar het lijkt erop dat je dan inderdaad een custom aspect ratio in moet stellen, dus dat is wel iets waar ik nog even in moet duiken...

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
emvisser schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:37:
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ja, die dingen zijn knap duur, je zit al gauw op 850 euro (26.5 inch, Eizo, gezien op Tweakers). Een gewoon scherm kantelen, daar had ik nog niet aan gedacht... Ga ik ook naar kijken.

Een 4:3 scherm is ook een goede suggestie, maar het zou toch minstens 24' of zo moeten zijn, en dan zit je qua prijs eigenlijk al op hetzelfde niveau, als ik hier op Tweakers een beetje kijk.

Wat scrollen betreft, het probleem voor slechtziende mensen is niet zozeer de scrollbar, daar heb je inderdaad een wieltje voor. Maar je moet je bedenken, ze hebben net op het scherm gevonden wat ze zochten, met veel meer moeite dan wij ons als ziende mensen kunnen voorstellen, en dan scroll je en staat het ineens weer ergens anders. Dat is enorm vermoeiend! (En dan moet je ook nog rekenen dat ze de letters heel groot hebben staan, dus er past sowieso al minder op een scherm dan je gewend bent.) Al met al is het veel beter als je helemaal niet hoeft te scrollen (of in ieder geval veel minder).

Als mijn ouders het geld er voor over hebben denk ik nog steeds dat 1920x1920 wel een goede optie is, maar het lijkt erop dat je dan inderdaad een custom aspect ratio in moet stellen, dus dat is wel iets waar ik nog even in moet duiken...

Nogmaals bedankt!
Dat kantelen is inderdaad wel aan te raden. Je ziet het ook nu en dan bij mensen die veel te lezen hebben, zoals programmeurs, zodat ze een tekstbestand 1 1x op het scherm kunnen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Als je de tekst toch al groot hebt staan, heb je eigenlijk niet heel veel resolutie nodig, alleen een groot oppervlak. Heb je een maximum? Een oudere 32" full HD TV kan eventueel ook werken, en die zijn sportgoedkoop te vinden. Met VESA mounts zijn ook deze eventueel op z'n kant op te hangen. 27" is misschien een goede tussenmaat als dat te groot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07
emvisser schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:37:
Wat scrollen betreft, het probleem voor slechtziende mensen is niet zozeer de scrollbar, daar heb je inderdaad een wieltje voor. Maar je moet je bedenken, ze hebben net op het scherm gevonden wat ze zochten, met veel meer moeite dan wij ons als ziende mensen kunnen voorstellen, en dan scroll je en staat het ineens weer ergens anders.
De eerste vraag die in mij opkomt is, waarom geen scherm/ grote laptop met touchscreen voor je moeder?
Stel ik wil de pagina naar beneden vegen, dan blijft mijn vinger altijd op de plek staan waar ik was gebleven.
Zo ben je minder lang aan het zoeken om door te lezen.

Denk ik nu te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
kevi-n1 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:28:
[...]

De eerste vraag die in mij opkomt is, waarom geen scherm/ grote laptop met touchscreen voor je moeder?
Stel ik wil de pagina naar beneden vegen, dan blijft mijn vinger altijd op de plek staan waar ik was gebleven.
Zo ben je minder lang aan het zoeken om door te lezen.

Denk ik nu te makkelijk?
Het zou wel helpen, maar ik denk dat het meer gaat om de inspanning van het opnieuw scherpstellen van je ogen dan het daadwerkelijke zoekwerk. Lastig voor te stellen dit :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

(jarig!)
Mijn moeder is ook zeer slechtzient.
Is jouw moeder al aangesloten bij 1 van de oogverenigingen? Die kunnen haar ook helpen met diverse hulpmiddelen en ook vergrotings en spraak programma's Ook worden er cursussen gegeven voor bijvoorbeeld het gebruik van sneltoetsen en "blind"(nofi) typen.

M'n Oma is een site aan het haken.

Pagina: 1