Vraag

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:03
Het gaat hier om aankoop advies voor een 2-in-1 tablet/laptop alike, die zou ook in CA voor Laptops kunnen vallen, maar aangezien de prijsklasse eerder tegen mobile aan zit, heb ik het topic hier aangemaakt.

Ik zoek een?
Laptop of Tablet met toetsenbord dock

Wat is je budget?
300 euro, meer mag met goede bang-for-buck.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het is eigenlijk niet veel meer dan een veredelde terminal. Ik ben werk de hele dag met Linux, dus zit vaak op de command line. Snelheid van het systeem is dan ook van ondergeschikt belang. Als ik er een keer een YouTube filmpje op kan kijken is dat fijn, maar zelfs dat is niet verplicht. Bij nood, kan ik altijd naar huis connecten en via X-forwarding (oid) thuis werken.

Eisen aan het apparaat:
- Er moet Linux of Android op draaien, Custom ROM is geen probleem, niet 100% werkende linux distributie is ook geen probleem. Als scherm, geluid, toetsenbord, en touchpad maar werken.
- Goed scherm, hoeft niet de hoogste resolutie te zijn, maar ik moet geen onleesbare tekens in mijn terminal hebben.
- Goed toetsenbord, anders maak ik teveel spelfouten, en krijg ik kramp in mijn vingers :+
- Bruikbaar touchpad (ik werk veel met het toetsenbord, maar ook weer niet 100%)

Dingen die niet belangrijk zijn:
- Snelheid (ik zit via ssh remote te werken).
- Scherm kleurweergave (mijn terminal staat in Solarized Dark modus)
- Geheugen (ik heb niet veel meer dan 1 a 2 apps open staan)
- Storage (gebruik ik niet meer dan voor het OS en een paar apps)
- Extra poorten (gebruik ik niet)
- 4G (ik maak wel een hotspot met mijn telefoon)
- Battery life (meer dan 1 a 2 uur achter elkaar zit ik niet mobiel te werken)

Dingen waar ik nog niet over uit ben:
- Touchscreen. Eventueel kan dat als alternatief voor een touchpad, maar daar ben ik nog niet over uit.

Wat heb je zelf al gevonden?
https://tweakers.net/pric...61;1130211;897221;754067/

Tablets met dock:
Lenovo Miix 320 (Atom x5-Z8300, 2/4GB RAM, 1280x800, evt SD-Card reader)
Medion Akoya E1239T (Atom x5-Z8300, 2GB RAM, 1280x800 of 1920x1080)

Laptops:
Lenovo N23 Ruggerized

Welke vragen heb je hier nog over?
Belangrijkste punten zijn eigenlijk het toetsenbord en het scherm. Helaas zijn dat voor deze klasse tablets (of vergelijkbare laptops) onderdelen waar men graag op bespaard.

Het liefst zou ik een unibody aluminium tablet zien, met een fatsoenlijk dock, zonder verdere poespas.
Mijn vraag is vooral: Weten jullie nog goede alternatieven die wel aan al mijn eisen voldoen?

Even niets...

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:47
Heb je nagedacht over een 2de hands laptop? Eventueel nieuwe accu er in en gaan?
Je kunt ook nog Chromebooks overwegen, die zijn leerling bestendig in omloop.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:03
Chromebook zou kunnen inderdaad, alleen is je vrijheid ietwat beperkt in sommige gevallen. Ook missen de toetsenborden van Chromebooks vaak een Esc toets, en dat is vrij onhandig.

Even niets...

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:47
Beide modellen Chrome books die hier op Tweakers staan hebben een escape toets als ik de foto's zo bekijk:
pricewatch: Acer Chromebook 14 CB3-431-C5K7
pricewatch: Asus Chromebook C302CA-GU006