WQHD resolutie op 4K scherm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_verberne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor, ik maakte gebruik van 2 22" schermen (1680x1050), waarvan er helaas een kapot gegaan is.

Nu wil ik deze gaan vervangen door een 27" scherm met een WQHD of UHD resolutie. De monitor wordt gebruikt door mezelf (privé) als ook door mijn vriendin (thuiswerkplek).

Mijn voorkeur gaat uit naar een UHD scherm, maar:
- privé, mijn huidige videokaart ondersteunt maximaal WQHD (zal in de toekomst vervangen worden)
- thuiswerkplek, bij gebruik van UHD moeten we gebruik gaan maken van scaling, maar ik vrees dat een aantal applicaties hier (nog) niet lekker mee overweg kunnen waardoor het beeld er niet mooier door wordt.

Hoe is het beeld van een UHD scherm als ik deze niet op de native UHD resolutie gebruik, maar op de WQHD resolutie? De beeldverhouding is gelijk, maar is het beeld dan ook nog scherp (even los van het feit dat UHD natuurlijk nog scherper is dan WQHD)?

Beste antwoord (via b_verberne op 27-03-2018 16:28)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

Een WQHD resolutie op een 4K scherm ziet er erg wazig uit. Het probleem met een LCD scherm is dat iedere pixel exact de kleur moet hebben die de computer er heen stuurt. Als de computer een lagere resolutie stuurt gaat de monitor zelf het beeld schalen en uitsmeren over het scherm. Het resultaat is dat geen van de lijnen meer 1 op 1 wordt weergegeven en alles dus een waas krijgt. Z|oals Wekko aangeeft ziet 1080p er beter uit omdat UHD 4x 1080p is en voor iedere enkele pixel op 1080p heeft een UHD scherm er 4, dit schaalt dus beter. Nogsteeds niet perfect ivm beeld processing in monitoren, maar zeker beter dan WQHD. Persoonlijk ben ik van mening dat hoger dan een WQHD resolutie op een 27" monitor niet veel meerwaarde bied. Ja met UHD heb je meer detail, maar ga je dit zien als je op een comfortable afstand van je scherm zit? Ik heb een 32" UHD en een 27" WQHD scherm naast elkaar gebruikt, mijn voorkeur ging uit naar 27" WQHD. Het formaat is precies goed en de resolutie is prima voor het schermformaat naar mijn mening.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26
Ik heb een 27" 4K scherm, als je geen 4K kan draaien ziet 1080P er beter uit dan 1440P op een 4K scherm.

Wat betreft scaling kun je best even opzoeken hoe je applicaties daar mee omgaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 01:56

HKS-Skyline

Vroooom ?

Een WQHD resolutie op een 4K scherm ziet er erg wazig uit. Het probleem met een LCD scherm is dat iedere pixel exact de kleur moet hebben die de computer er heen stuurt. Als de computer een lagere resolutie stuurt gaat de monitor zelf het beeld schalen en uitsmeren over het scherm. Het resultaat is dat geen van de lijnen meer 1 op 1 wordt weergegeven en alles dus een waas krijgt. Z|oals Wekko aangeeft ziet 1080p er beter uit omdat UHD 4x 1080p is en voor iedere enkele pixel op 1080p heeft een UHD scherm er 4, dit schaalt dus beter. Nogsteeds niet perfect ivm beeld processing in monitoren, maar zeker beter dan WQHD. Persoonlijk ben ik van mening dat hoger dan een WQHD resolutie op een 27" monitor niet veel meerwaarde bied. Ja met UHD heb je meer detail, maar ga je dit zien als je op een comfortable afstand van je scherm zit? Ik heb een 32" UHD en een 27" WQHD scherm naast elkaar gebruikt, mijn voorkeur ging uit naar 27" WQHD. Het formaat is precies goed en de resolutie is prima voor het schermformaat naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou persoonlijk wel voor de UHD gaan en de videokaart vervangen. Dit kan voor een beperkt bedrag al en heb je een scherm die wat meer futureproof is. Niets mis met WQHD, maar het is toch zonde om daar nu op te blijven werken.

Uiteraard gaat het perfect schalen op 1080p omdat zoals al gezegd dat exact 4x in een UHD scherm past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_verberne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben er achter gekomen dat de laptop van mijn vriendin toch geen UHD ondersteunt, dus dan ga ik voor een WQHD scherm, dit om een wazig beeld (wanneer ik WQHD draai op een UHD scherm) te voorkomen (zie reactie HKS_Skyline).

Bedankt voor jullie antwoorden.