Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-08 13:34
Hoi,

Ik heb afgelopen 10 jaar met twee beeldschermen gewerkt: de Acer AL1916 en de Acer V193. De eerste begaf het een aantal weken terug, dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuw scherm. Uiteindelijk besloot ik de AOC I2475PXQU aan te schaffen.

Toen ik deze aansloot (met VGA), viel me 1 ding op: hij was wel heel helder. Dat was dus het eerste wat ik omlaag heb gezet, de helderheid, van 50 naar ~20, dat kwam zo ongeveer overeen wat ik gewend was (ofwel: wat ik op m'n tweede scherm zie, de V193).

Maar dan komt het probleem: in veel programma's die ik gebruik heb ik een donker thema geinstalleerd, om wat makkelijker voor de ogen te zijn. Met een helderheid van 20 is dit niet te doen: veel te donker.

In het kort: Voor witte pagina's zou ik dus graag een helderheid ~20 willen, anders is het te licht. Voor donkere pagina's moet het echter meer naar het normale niveau van de 50, anders is de interface niet goed te zien.

Nu heb ik al van alles aangepast: helderheid, verschillende kleurtemperatuur presets inclusief zelf R/G/B combinaties geprobeerd, gamma instelling, maar niets lijkt het 100% goed te maken. Ik zit nog met het contrast te spelen, om te kijken of dat helpt.

Nu zit ik dus met de vraag, waar zou dit probleem aan liggen?
- Een instelling die ik nog niet gevonden heb? (Welke dan?)
- Nieuwe schermen zijn altijd helderder? (Dus maar wennen?)
- Dit specifieke scherm is gewoon heel helder? (Inruilen?)
- Iets anders?

Ik hoop dat iemand hier iets op weet :) .

[ Voor 4% gewijzigd door marcovo op 23-03-2018 08:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 00:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Het is natuurlijk flink wennen aangezien je een helderder scherm hebt, maar ook een groter scherm, dus ook meer oppervlak waar licht van af komt. Je kan het contrast omlaag bijstellen, daar door worden donkere delen fletser en grijzen waardoor ze beter zichtbaar worden bij een lage helderheid. Heel mooi is het niet, maar veel andere opties heb je niet. Wat ook goed helpt is voldoende verlichting in de ruimte waar je zit. Een fel scherm in een donker hoekje werkt niet prettig als je het niet gewent bent. Een lampje naast of achter je scherm kan helpen.