CPU en/of moederbord voor budget gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PieterxJan
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-10-2024
Situatie
Een tijdje geleden heb ik een PC op de kop kunnen tikken en heb ik enkel upgrades gedaan (nieuwe videokaart, geheugen en een SSD erin). Deze draait nu goed, maar nog niet optimaal.

Ik gebruik de computer voornamelijk om te gamen (rFactor2 en CS:GO). Op beide spellen lukt het wel om dit + 60FPS te spelen, maar allebei op de laagste graphics. Dit had ik graag dus wat hoger gezien. Gezien mijn huidige setup denk ik dat het nu aan te raden is om een nieuwe CPU toe te voegen. Ik zit ook met warmteproblemen, tijdens het spelen is m’n CPU warmer dan 80°C, terwijl Intel zelf 72°C aanbeveelt volgens de datafiche.

Dus mijn concrete vraag/vragen is of ik voor een ‘oude’ socket (LGA1156) een CPU kan vinden of ik meteen een nieuw moederbord moet kopen? En zoja, wat is aanbevolen? En zal ik dan nog een voldoende voeding hebben?

Wat is je budget?
Hangt natuurlijk af of moederbord ook vervangen moet worden. Graag < €200.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: Foxconn P55MX Series
CPU: Intel Core i5-750, 2.66GHz
Geheugen: 2 x 4GB DDR3 1866MHz
Grafische kaart: Asus RX550-4G
Harde schijf: WD 1.5TB 7200rpm 3.0GB/s
Voeding: Weet niet precies welk type, haalt 400W

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via PieterxJan op 23-03-2018 08:22)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Tweedehands met een nieuwe koeler. Een 2500k kan je voor tussen de 50 en 100euro wel krijgen. En misschien wel met icm moederbord voor paar tientjes meer.

Schaf een EVO 212 koeler aan en voila.

Koelpasta kan je niks verkeerd aan doen. Regendruppeltje of rijstkorel in het midden en klaar. De druk van de koeler verspreid het geheel.

Nee voor 200euro koop je niks nieuws.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:10
Welke cpu koeler gebruik je?
Koelpasta al eens vervangen?
Heb je de cpu overklokt?

Merk en type voeding is belangrijk om te weten. Het spul is namelijk al behoorlijk op leeftijd en voedingen hebben niet het eeuwige leven.

• PieterxJan
De CPU koeler is een Intel e41759-002 (https://www.amazon.com/In...tor-2-66GHz/dp/B003YMFNFI)

De koelpasta heb ik niet vervangen (heb daar wat schrik voor, als ik filmpjes bekijk) en de CPU werd niet overklokt.

Wat meer info betreft mijn voeding: het is de TyboTech 400W.

• legendareN
Als je wel een nieuwe CPU wilt maar bang bent de pasta te vervangen dan weet ik niet hoe je dat wilt doen:p

Ik zou voor een 2500k met moederbord kijken. Zelf ook gehad. Draait csgo perfect.

• PieterxJan
legendareN schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:11:
Als je wel een nieuwe CPU wilt maar bang bent de pasta te vervangen dan weet ik niet hoe je dat wilt doen:p

Ik zou voor een 2500k met moederbord kijken. Zelf ook gehad. Draait csgo perfect.
Ik wil het wel proberen hoor, maar heb gewoon veel zaken gelezen dat, als je de pasta niet correct toevoegt, dit zelfs negatieve invloed kan hebben op de prestaties.

De CPU die je voorstelt is niet meer te verkrijgen, wil dit dan zeggen dat een 2e hands CPU geen probleem is?

En blijf ik dan de huidige koeler gebruiken?

Acties:
  • Beste antwoord

• legendareN
Tweedehands met een nieuwe koeler. Een 2500k kan je voor tussen de 50 en 100euro wel krijgen. En misschien wel met icm moederbord voor paar tientjes meer.

Koelpasta kan je niks verkeerd aan doen. Regendruppeltje of rijstkorel in het midden en klaar. De druk van de koeler verspreid het geheel.

• PieterxJan
legendareN schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 08:20:

Dank je wel voor de tips! Van de prijzen ben ik niet zo goed op de hoogte, daarmee dat ik misschien niet te intelligent overkwam :)

• legendareN
Geeft ook niet, daarom zeg ik het :P

Wel even belangrijk om te kijken hoe oud je PSU is, en of het wel van degelijke kwaliteit is.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:03
8 jaar geleden was deze voeding al verkrijgbaar op de 2e hands markt voor 10-20 euro. dus zal wel een jaar of 10 oud zijn. Nodig aan vervanging toe dus..
Pagina: 1