Lage uploadsnelheid op één computer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDuck
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-10-2023
Hallo allemaal,
Ik heb al een geruime tijd een nieuwe gaming pc die het prima doet, echter is er 1 onderdeel wat niet optimaal werkt. Namelijk het internet.
Ik heb het internet bij kpn (geen glasvezel) en heb het pakket voor 100 down en 10 up.
Echter ontvangen 2 computers in huis 100 down en 40/50 up, wat dus erg fijn is, het enige probleem is dat mijn pc als enigste 100 down en maar 4 (!) upload ontvangt. (allemaal met een vaste kabel)

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd als de modem resetten, mijn drivers geupdate en gekeken of mijn snelheid een limiet heeft door een killer NIC ofzo, maar ik kan van de Killer NIC niks vinden op mijn pc en als ik de software probeer te installeren komt er als melding te voorschijn dat ik de hardware niet heb om het te kunnen installeren. Ook heb ik geprobeerd om van netwerk kabel te switchen maar desondanks blijft de snelheid hetzelfde.

Ik weet dus eigenlijk wel zeker dat het aan mijn pc ligt, ik heb alleen geen enkel idee hoe het kan komen dat ik als enige zo'n lage downloadsnelheid heb.

Als iemand een tip heeft hoor ik het graag en alvast bedankt! _/-\o_

(PC Specs:
Corsair SPEC-ALPHA
Intel Core i7 7700K
MSI Z270 GAMING PRO CARBON
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
Corsair 16 GB DDR4-3200
Samsung 850 EVO 500GB
SilverStone TD03-LITE
Corsair RM850x
Windows 10)

Beste antwoord (via MissDuck op 23-03-2018 12:06)

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 22:25
MissDuck schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:11:
@Bad Brains andere kabel heb ik al geprobeerd, maakte geen verschil. En hoe kan ik dat precies aanzetten? ik heb geen idee waar ik dat moet vinden haha
.
Ethernet adapter - > eigenschappen - > configure
Jumbo packets, of Jumbo frames afhankelijk van je NIC.

Afbeeldingslocatie: https://codinghorror.typepad.com/.a/6a0120a85dcdae970b0128777078ab970c-pi

Ik zet ook altijd Large Offload packets uit want geeft mij veel extra netwerk performance tussen mijn PC's (server 2008 / windows 10)
Dit gaat vaak fout bij de router die dat niet helemaal begrijpt (lastig verhaal, google erop)

Afbeeldingslocatie: http://www.peerwisdom.org/wp-content/uploads/2013/04/Intel-NIC-Properties-Disable-Large-Send-Offload.png

MTU op 9000
en Large Send Ofload allemaal op disabled.

Kijk of dat werkt.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Andere kabel, large packets aanzetten in NIC properties (MTU)?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Probeer een met een linux live cd te starten en het daar te testen.
Als het daar ook is, dan weet je dat het niet aan je Windows install ligt maar elders.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hoe gaat het met kopieren van (grote) bestanden binnen je netwerk? Zie je dan ook een probleem bij deze PC?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDuck
@Bad Brains andere kabel heb ik al geprobeerd, maakte geen verschil. En hoe kan ik dat precies aanzetten? ik heb geen idee waar ik dat moet vinden haha

@WeHoDo Het ligt niet aan de windows :)

@ajhaverkamp Het is wel wat langzamer als je zou verwachtten ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je de kabels in je router al eens omgewisseld?
Oftewel jouw PC op LAN3 in LAN1 stoppen en de kabel in LAN1 dan in LAN3.
Vergeet dan niet jouw PC naast de router te plaatsen met een korte kabel.

Het kan anders ook aan de QoS of Bandwidth limiter liggen

[ Voor 35% gewijzigd door DJMaze op 22-03-2018 15:28 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:09

lier

MikroTik nerd

Hoe weet je dat/hoe heb je dat uitgesloten?
Ook geen nare antivirus software/malware/iets anders draaien?
@ajhaverkamp Het is wel wat langzamer als je zou verwachtten ja.
Wat is "wat"? Geef eens cijfers als je wil.
Ik heb het internet bij kpn (geen glasvezel) en heb het pakket voor 100 down en 10 up.
Echter ontvangen 2 computers in huis 100 down en 40/50 up, wat dus erg fijn is, het enige probleem is dat mijn pc als enigste 100 down en maar 4 (!) upload ontvangt. (allemaal met een vaste kabel)
Hoe test je dat?
Waarom is je upload hoger dan het abonnement?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-05 19:07

TNO

cake.

Jouw moederbord heeft inderdaad geen killer NIC, maar een Intel netwerkkaart.
Zie https://www.msi.com/Mothe...ml#down-driver&Win10%2064 en dan LAN drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

@MissDuck waar heb je een lage upload mee? En met welke dingen heb je je upload getest? :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 20:13
lier schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:29:
[...]
Hoe test je dat?
Je ziet bij VDSL2 abbonementen (Tele2 in mijn geval) wel vaker dat de upload stukken hoger is dan waar je voor betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:13
lier schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:29:
[...]

Hoe weet je dat/hoe heb je dat uitgesloten?
Ook geen nare antivirus software/malware/iets anders draaien?

[...]

Wat is "wat"? Geef eens cijfers als je wil.

[...]

Hoe test je dat?
Dat is bij KPN al jaren zo. Bij het gebruik van VDSL kun je vaak net zo snel uploaden als dat de lijn aankan. Vaak minimaal 30Mbit, bij bonding vaak tegen de 60Mbit upstream. Download is wel gecapped, in dit geval op 100Mbit.

Hier een 40/4 abonnement, ik krijg 50Mb down en 10Mbit up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDuck
DJMaze schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:26:
Heb je de kabels in je router al eens omgewisseld?
Oftewel jouw PC op LAN3 in LAN1 stoppen en de kabel in LAN1 dan in LAN3.
Vergeet dan niet jouw PC naast de router te plaatsen met een korte kabel.

Het kan anders ook aan de QoS of Bandwidth limiter liggen
Dit heb ik al eens geprobeerd ja, omgewisseld, andere kabels geprobeerd etc. niks heeft geholpen tot nu toe.
Slavy schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:40:
@MissDuck waar heb je een lage upload mee? En met welke dingen heb je je upload getest? :)
Ik heb getest met de ookla speedtest en die van KPN zelf en die van Ziggo, allemaal komt uit op ongeveer hetzelfde kwa snelheid :). Ik heb daarmee de andere 2 pc's ook getest en die zijn dus hoger, het lijkt mij dan dus ook niet aan de speedtest te liggen.

[ Voor 34% gewijzigd door MissDuck op 22-03-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDuck
@TNO Ik heb via die website inderdaad hem geupdate maar dat heeft helaas niks verholpen.

Als ik kijk bij de eigenschappen van de netwerkadapter onder apparaatbeheer staat er onder het kopje link speed bij speed and Duplex: 1.0 Gbps full Duplex. Echter staat erachter een infopuntje met: This icon is displayed when the device is not linked at its maximum capable speed. In that case, if your device is set to auto-negotiate, you can adjust the speed of the device's link partner to the device's maximum speed. If the device is not set to auto-negotiate, you can adjust the device's speed manually, but you must ensure the link partner is set at the same speed.
Ik kan onder Speed en Duplex de snelheid veranderen naar: 10 mbits Half of full Duplex, of 100 Mbps Half of full duplex, maar als ik dit verander gebeurt er nog niks. Heeft het hier iets mee te maken toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
MissDuck schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:32:
Dit heb ik al eens geprobeerd ja, omgewisseld, andere kabels geprobeerd etc. niks heeft geholpen tot nu toe.
Heb je de computer al eens bij de buren/vrienden aangesloten?
Als die daar problemen geeft weet je gewoon dat het de computer is.

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 22-03-2018 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Wellicht wat printscreens posten van je testjes. Je start topic zeg je eerst een verbinding hebt met 10 up.
En dat je andere pc's 40 a 50 up hebben, dat kan niet.
En je eigen pc op 4.

Wellicht haal je de mbit / Mbit etc door elkaar.

Plus je hebt het eerst over download en dan weer over upload.

[ Voor 12% gewijzigd door WeHoDo op 22-03-2018 16:50 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissDuck
DJMaze schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:44:
[...]

Heb je de computer al eens bij de buren/vrienden aangesloten?
Als die daar problemen geeft weet je gewoon dat het de computer is.
In mijn vorige huis had ik ook al het probleem dat mijn upload snelheid niet werd behaald. Ik had toen een 100/100 abonnement met glasvezel en ik haalde met een beetje geluk 100/20 max. Echter was 20 nog geen super groot probleem aangezien ik hier voldoende aan had om ook bijvoorbeeld te streamen etc. Alleen nu elke keer mijn upload 4 is wordt het natuurlijk wel een groter probleem. :/
WeHoDo schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:48:
Wellicht wat printscreens posten van je testjes. Je start topic zeg je eerst een verbinding hebt met 10 up.
En dat je andere pc's 40 a 50 up hebben, dat kan niet.
En je eigen pc op 4.

Wellicht haal je de mbit / Mbit etc door elkaar.
Ik heb het abonnement voor 100 download en 10 upload. Ik kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat ik dit op mijn pc ook daadwerkelijk haalde, want dat is juist het probleem :o.
Dat het niet kan, dat lijkt mij ook maar toch is het zo.
Op de andere 2 computers haal ik een hogere uploadsnelheid dan op die van mij.

Hieronder 2 screenshots van speedtest.net op mijn pc:
http://www.speedtest.net/result/7158614452.png
http://www.speedtest.net/result/7158797155.png

Hieronder 2 van een andere pc hier die rond de 30 steady houdt:
http://www.speedtest.net/result/7162043723.png
http://www.speedtest.net/result/7162590069.png

[ Voor 11% gewijzigd door MissDuck op 22-03-2018 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 07:42
Wat je kunt proberen, om zeker te weten dat het probleem bij je pc ligt. Een file te kopieren van jouw eigen PC naar een PC in jouw eigen netwerk. Als dat ook rare resultaten opleverd moet het wel de NIC zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
MissDuck schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:53:
In mijn vorige huis had ik ook al het probleem dat mijn upload snelheid niet werd behaald. Ik had toen een 100/100 abonnement met glasvezel en ik haalde met een beetje geluk 100/20 max. Echter was 20 nog geen super groot probleem aangezien ik hier voldoende aan had om ook bijvoorbeeld te streamen etc. Alleen nu elke keer mijn upload 4 is wordt het natuurlijk wel een groter probleem. :/
Dan is het je Intel I219V NIC. Schijnt bekende problemen te hebben dat hij zichzelf steeds reset (check je logs) en power save features schijnen ook roet in het eten te gooien.
Google/Duckduckgo maar eens.

Of anders zijn de RJ45 Tx contacten op het moederbord niet goed (pin 1,2,4,5,7,8).

[ Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 22-03-2018 19:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
MissDuck schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:11:
.

Afbeeldingslocatie: https://codinghorror.typepad.com/.a/6a0120a85dcdae970b0128777078ab970c-pi

Ik zet ook altijd Large Offload packets uit want geeft mij veel extra netwerk performance tussen mijn PC's (server 2008 / windows 10)
Dit gaat vaak fout bij de router die dat niet helemaal begrijpt (lastig verhaal, google erop)

Afbeeldingslocatie: http://www.peerwisdom.org/wp-content/uploads/2013/04/Intel-NIC-Properties-Disable-Large-Send-Offload.png

MTU op 9000

Kijk of dat werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 718429

MTU ophogen heb je alleen wat aan met andere hosts waar het ook op aanstaat. Machines waar het wel en niet op aanstaat moet je niet mixen op hetzelfde LAN. En je hebt er voor je speedtests niets aan want daar telt de Path MTU, oftewel de kleinste MTU van het hele pad tussen jou en de speedtest server, en je uplink zal al geen jumbo frames ondersteunen. Dus daar ga je geen snelheidswinst op halen.

Dat Bad Brains geen last heeft van MTU omhoogzetten kan te maken hebben met dat zijn realtek NIC geen jumbo frames ondersteunt, of maar tot rond de 7kB (7422 bytes), en de "9KB" setting dus genegeerd wordt. Intel NICs halen de 9000 of zelfs 9216 bytes weer wel, en dan ga je merken dat er frames op de lijn terecht komen die te groot zijn voor bijvoorbeeld je routertje, of zelfs je switch.

Ik denk dat DJMaze het bij het rechte eind heeft, dat het probleem best eens in de i219 op je mainboard kon zitten. De offload en/of powersave functies uitzetten kan helpen.

En anders een ander kaartje (ik zou wel voor intel gaan, maar geen i219) erin prikken en kijken of dat helpt. Een enkelpoorts intel pro/1000 kaartje in PCI of PCIe moet met een beetje handigheid wel redelijk goedkoop te regelen zijn, maar voor een eerste test kan je natuurlijk gewoon pakken wat je toch al hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDuck
Iedereen heel erg bedankt voor het meehelpen denken aan wat het zou kunnen zijn! _/-\o_
Ik heb inmiddels 30 Mbps uploadsnelheid en ben super blij hiermee!
http://www.speedtest.net/result/7164728731.png
Bad Brains schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:57:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

MTU op 9000

Kijk of dat werkt.
Bovenstaand antwoord van @Bad Brains lijkt geholpen te hebben, super bedankt!
Ik had enkel de Jumbo packets veranderd en de Large Offload packets uitgezet en toen ik daarna mijn internet weer opnieuw had getest bleek dit al te hebben geholpen! Heel erg bedankt, ik had hier in mijn eentje nooit achtergekomen :D :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MissDuck schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:06:
Iedereen heel erg bedankt voor het meehelpen denken aan wat het zou kunnen zijn! _/-\o_
Ik heb inmiddels 30 Mbps uploadsnelheid en ben super blij hiermee!
http://www.speedtest.net/result/7164728731.png

[...]

Bovenstaand antwoord van @Bad Brains lijkt geholpen te hebben, super bedankt!
Ik had enkel de Jumbo packets veranderd en de Large Offload packets uitgezet en toen ik daarna mijn internet weer opnieuw had getest bleek dit al te hebben geholpen! Heel erg bedankt, ik had hier in mijn eentje nooit achtergekomen :D :P
Weet je 't zeker? Is het niet gewoon het verschil tussen de servers in St Oedenrode, Arnhem en Ede

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissDuck
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 12:28:
[...]

Weet je 't zeker? Is het niet gewoon het verschil tussen de servers in St Oedenrode, Arnhem en Ede
Haha, dat weet ik zeker, heb natuurlijk van te voren al die servers getest, ook toen de snelheid nog lager was.
En ook heb ik getest via speedtest van KPN, Ziggo, de networktest van MSI Gaming LAN manager etc. :9
Wel een goede opmerking tho, zou stom van me zijn als ik daar niet aan had gedacht haha.
Ben blond, maar niet dom :P O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Touché

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Jumbo frames inschakelen is geen oplossing maar vragen om problemen.
Waarschijnlijk is je probleem een malfunctionerende LSO geweest.
Pagina: 1