Tussendoor upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:36
Ik zoek een?
ATX medium case
Nieuw koeling processor

Wat is je budget?
€200,- totaal

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige systeem is :

I5-4460 Boxed
ASRock H97M-ITX/ac
MSI Geforce GTX 1070 Armor 8G
Coolermaster Elite 130 behuizing (mini-ITX)
Crucial 16 GB DDR3
Coolermaster V450 Semi Modular

Eigenlijk heb ik gewoon een upgrade nodig voor het moederbord, geheugen en de processor nodig, maar bijna €200 voor geheugen neerleggen weiger ik. Eerst maar eens kijken of dat gaat zakken de komende tijd.

Mini-ITX zag er leuk uit, maar is mij niet zo goed bevallen met het koelen van de hardware. Dus nu maar weer een gewone case. Ik denk dat de prestaties nu ook echt tegenvallen vanwege de warmte (bijna 90 graden bij een strestest.)

Ik heb daar voor deze op het oog:

pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG

Ziet er uit als een case die goed koelt en volgens de Pricewatch kan ik hier ook tijdelijk mijn ITX moederbord in kwijt. Het enige wat ik mis is een plek voor de optical disc. Hoe ouderwets ook die gebruikt mijn vriendin nog vaak. Maar dat is op te lossen met een externe drive.

Als iemand om bepaalde redenen een betere optie heeft dan hoor ik het graag. Als de kast maar goed koelt, wat ruimte geeft, een kabel management heeft van deze tijd en niet knettergroot is. Raampje is ook leuk als het even kan.

Wat ik eigenlijk het lastigst vind is bepalen welke koeler ik nodig heb. Nu dit syteem aan het einde van zijn lifecycle komt wil ik er nog even een paar extra fps uit trekken door een lichte oc. Dit kan ik namelijk wel goed gebruiken bij een paarVR racegames.

Maar je voelt het al aankomen...het liefst dus een koeler die ik van deze 1150 socket kan overzetten naar 1151 v2. anders kan ik over 2-3 maanden weer een nieuwe kopen. (geen probleem als we het over een koeler van <€25 hebben trouwens).

Deze koeler moet dus passen op mijn mini ITX bord, lekker koelen en als het even kan niet teveel lawaai opleveren. Ik hoop maar dat ik geen onmogelijke dingen vraag ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Beakzz op 22-03-2018 14:09 ]

Alle reacties

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan in de pricewatch meerdere sockets aanvinken, en dan bv. op je budget filteren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:57
Ik geloof dat CPU koelers alleen van het socket afhankelijk zijn, niet van de rest van het moederbord.
De breedte maakt uit voor het RAM, en de hoogte maakt uit voor de kast, maar als je een mATX kast hebt, zal het wel passen.
Je kan in de PriceWatch ook filteren op externe 5.25" bays, hier kan je optische drive in. Je kan ook filteren op een window.
Heb je een K CPU? Anders kan je die sws niet overklokken.

• Beakzz
SpeedQber schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:27:
Ik geloof dat CPU koelers alleen van het socket afhankelijk zijn, niet van de rest van het moederbord.
De breedte maakt uit voor het RAM, en de hoogte maakt uit voor de kast, maar als je een mATX kast hebt, zal het wel passen.
Je kan in de PriceWatch ook filteren op externe 5.25" bays, hier kan je optische drive in. Je kan ook filteren op een window.
Heb je een K CPU? Anders kan je die sws niet overklokken.
Nee geen K versie zo ver ik kan zien. Kan hem wel boosten en heb ook de optie om de voltage en de ratio aan te passen.

Maar dit doet dus helemaal niets volgens jou? Fijn dat je het even aan geeft, want dit was niet eens in mij opgekomen en komt ook niet naar voren in de tutorials die ik online bekeken heb.

Voor de volledigheid. Het is deze proc:

pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Behalve boostmode niks geprobeerd aangezien het zo al warm genoeg was.

[ Voor 12% gewijzigd door Beakzz op 22-03-2018 15:24 ]

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:30

• Beakzz
Nette kast inderdaad en had ik ook gezien in een best of video van 2017. Dacht alleen dat een voorkant vol fans nog wat beter zou zijn voor koelopties. Geluid is minder belangrijk voor mij.

Maar ik zal hem nog eens serieus overwegen.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:15
Als je CPU temps rond de 90 graden zitten is dat echt absurd hoog voor een non-K versie. Dat zal weinig met de kast zelf te maken, maar bijvoorbeeld met de koelpasta, en wellicht CPU koeler. Ik zou er in ieder geval niet een kast voor kopen vol met fans aan de voorkant.

Ik heb hier kasten staan met 2x 1080ti + i7 5820K (+ Scythe koeler), en die blijven in een simpele Define R5 allemaal op temps rond de 50 graden. Misschien 70 tijdens renderen. Zonder extra geplaatste fans o.i.d. 100% CPU & GPU belasting.

• SpeedQber
Beakzz schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:16:
[...]
Maar dit doet dus helemaal niets volgens jou?
Wat zou niets doen? Overklokken? Overklokken doet wel wat, maar alleen als je CPU daarvoor geschikt is, een non-K CPU is dat niet.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:42
Ik heb zelf een i5 4570 in een coolermaster Elite 130.
Deze cpu wordt doorgaans heter dan de 4460 die je zelf hebt.

Heb er een Scythe Kodati op gemonteerd en temps van cpu komen nooit boven de 65.

[ Voor 1% gewijzigd door shadvet op 22-03-2018 15:41 . Reden: typo ]

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Beakzz
Inverted_World schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:31:
Als je CPU temps rond de 90 graden zitten is dat echt absurd hoog voor een non-K versie. Dat zal weinig met de kast zelf te maken, maar bijvoorbeeld met de koelpasta, en wellicht CPU koeler. Ik zou er in ieder geval niet een kast voor kopen vol met fans aan de voorkant.

Ik heb hier kasten staan met 2x 1080ti + i7 5820K (+ Scythe koeler), en die blijven in een simpele Define R5 allemaal op temps rond de 50 graden. Misschien 70 tijdens renderen. Zonder extra geplaatste fans o.i.d. 100% CPU & GPU belasting.
Nou de elite 130 is echt niet groot. Met de 1070 kaart en de voeding is er nog maar weinig ruimte voor airflow. En er zal ondertussen wat stof in zitten en het kan best dat de pasta ook niet goed (genoeg) is aangebracht. Dus zal wel een combinatie van alles zijn ;)

Het is ook maar het stock koelerthe he
SpeedQber schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:37:
[...]

Wat zou niets doen? Overklokken? Overklokken doet wel wat, maar alleen als je CPU daarvoor geschikt is, een non-K CPU is dat niet.
Nee dat de non-K er helemaal niks mee opschoot of dat het gewoon weinig is. Lees er verschillende verhalen over namelijk, maar het lijkt inderdaad vrij nutteloos te zijn. Maar goed om te weten bij de opkomende upgrade. K-versie nemen de volgende keer.

Dan maar enkel CPU boosten en de GPU aanpakken.

• SpeedQber
Weet je zeker dat je volgende CPU een Intel wordt? In de zomer zou Ryzen 2 uitkomen, alle versies van Ryzen 1 waren overklokbaar. Als je Ryzen 2 een optie vindt, heb je een CPU koeler nodig die het AM4 socket ondersteund. Overigens heeft Ryzen wel een goede stock CPU koeler.

Wat bedoel je met GPU aanpakken? Een 1070 lijkt me prima :)
De 1070 ARMOR is trouwens 279 mm lang.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeedQber op 22-03-2018 15:56 ]

• Beakzz
SpeedQber schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:55:
Weet je zeker dat je volgende CPU een Intel wordt? In de zomer zou Ryzen 2 uitkomen, alle versies van Ryzen 1 waren overklokbaar. Als je Ryzen 2 een optie vindt, heb je een CPU koeler nodig die het AM4 socket ondersteund. Overigens heeft Ryzen wel een goede stock CPU koeler.

Wat bedoel je met GPU aanpakken? Een 1070 lijkt me prima :)
De 1070 ARMOR is trouwens 279 mm lang.
Nee er is nog niks zeker. Koop gewoon wat op dat moment de beste optie is. De geheugenprijs is niet het enige wat me laat wachten. Daarom wil ik het liefst een “weggooi” koeler. Nu gewoon lekker koel en en goede kast en dan hopelijk over een paar maanden de rest upgraden.

1070 is zeker ok, maar met VR wordt het uiterste gevraagd dus gewoon een kleine oc. Zit af en toe net even onder de 90fps waar je liever precies op blijft met VR. Nieuwe GPU komt er nu zeker niet met de huidige prijzen :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Als je een betere processor wilt, zou ik eerst kijken naar een tweedehands i7-4770/4771/4790. Die presteren in veel gevallen nog net zo goed als, of zelfs beter dan een Ryzen 5 1600. Beide zullen nog wel een lange tijd mee kunnen en tegen die tijd is geheugen misschien ook weer goedkoper.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:42
Beakzz schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:47:
[...]

Nou de elite 130 is echt niet groot. Met de 1070 kaart en de voeding is er nog maar weinig ruimte voor airflow. En er zal ondertussen wat stof in zitten en het kan best dat de pasta ook niet goed (genoeg) is aangebracht. Dus zal wel een combinatie van alles zijn ;)

Het is ook maar het stock koelerthe he
[...]
Ik bedoel juist dat je niet perse naar mAtx hoeft, maar dat je met betere koeling ook je cpu koel kan houden.
In mijn Elite 130 zit een XFX 7970, die wordt waarschijnlijk nog wel een aantal graden warmer dan jouw kaart.
Goede oplossingen hoeven niet veel geld te kosten.

edit: je wilde graag nog een diskdrive kwijt, die past ook in de Elite 130 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door shadvet op 22-03-2018 16:10 ]

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Beakzz
NitroX infinity schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:07:
Als je een betere processor wilt, zou ik eerst kijken naar een tweedehands i7-4770/4771/4790. Die presteren in veel gevallen nog net zo goed als, of zelfs beter dan een Ryzen 5 1600. Beide zullen nog wel een lange tijd mee kunnen en tegen die tijd is geheugen misschien ook weer goedkoper.
Dat was het eerste waar ik naar heb gekeken, maar de nieuwprijzen waren vergelijkbaar met de 1150v2 processors en 2e hands begint een 4790 ook pas op €250,- (tenminste toen ik een paar weken geleden keek).
Daarnaast koop ik eigenlijk nooit wat 2ehands (op een huis of auto na :+). Weet liever wat er mee gebeurt is en met volledige garantie.
shadvet schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:08:
[...]

Ik bedoel juist dat je niet perse naar mAtx hoeft, maar dat je met betere koeling ook je cpu koel kan houden.
In mijn Elite 130 zit een XFX 7970, die wordt waarschijnlijk nog wel een aantal graden warmer dan jouw kaart.
Goede oplossingen hoeven niet veel geld te kosten.

edit: je wilde graag nog een diskdrive kwijt, die past ook in de Elite 130 ;)
Ja er zal vast wel iets mis zijn met mijn build. Dat krijg je als je alles via google doet :+ De elite krijgt echt wel een 2e leven, maar aangezien ik alle ruimte heb vind ik het niet meer zo nodig om te tobben in een kleine kast dus dan ga ik liever weet naar ATX voor de volgende build.

De diskdrive zit er nu ook in natuurlijk ;)

• Spacez0r
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-10-2025
-Koeler, budget maar zeer goed in prestaties!: Cooler Master Hyper Evo 212. Past in de S340 Elite
-RAM, marktplaats in de gaten houden, wordt super veel aangeboden.
-Case: NZXT S340 (elite), wel of geen elite is aan jou. Super airflow, ziet er heerlijk uit en heeft super cable management!

[ Voor 69% gewijzigd door Spacez0r op 22-03-2018 18:57 . Reden: Wijziging ]

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:21
Qua case kan ik alleen maar bevestigen dat de Meshify C een topper is. Heb er gisteren mijn setup in overgebouwd en ben heel tevreden, zowel qua looks als qua prestaties.

Neem daarbij een Scythe Kotetsu Mark II en je kan weer een heel eind verder.
pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II

Eventueel later upgraden naar een i7 op dezelfde socket en je kan er weer geruime tijd tegenaan.
Pagina: 1