Externe audio TV zonder volume controle te verliezen op AB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alt10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-01 11:40
Na jaren lang lurken, is er dan eindelijk iets waar ik niet uit kom:

Situatie:
Ik heb een LG 43UJ635V Zwart televisie en een vintage Philips meubel met ingebouwde versterker en platenspeler.
De televisie heeft als audio uitgangen de volgende opties:
  • Internal TV Speaker
  • Audio Out (Optical/HDMI ARC)
  • LG Sound Sync (Optical)
  • LG Sound Sync / Bluetooth
Dus geen headphone jack out.

De versterker heeft 1x 5 polig DIN in.

Mijn vraag
Nu wil ik graag dat het geluid van de televisie over mijn TV meubel, zonder het verliezen van volume controle van mijn LG afstandsbediening. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Relevante software en hardware die ik gebruikWat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn eerste idee was optical naar RCA naar 5 polig DIN.
Helaas (en eigenlijk best logisch) betekende dit dat ik volume via de versterker moet regelen.

Gelukkig had ik een bluetooth speaker liggen waarmee ik de bluetooth optie kon testen. Dit was succesvol, de TV had verbinding en kon de volume bedienen met de afstandsbediening van de TV.
Ik heb dan ook een Logitech Bluetooth Audio Adapter besteld om voor de bluetooth optie te gaan. Helaas kan ik met deze adapter het volume niet bedienen.

Wat voor mij geen opties zijn:
  • Universele afstandsbediening (versterker heeft geen AB)
  • Opstaan en naar de versterker lopen elke keer als ik het volume anders wil hebben
Nog mogelijke opties:
Een Raspberry Pi met IR ontvanger en die programmeren om de LG AB signalen te snappen en daarmee volume te regelen. Dit is omslachtig en een hoop werk zonder garantie dat dit gaat werken.

De Logitech X100 speaker open schroeven en daaruit audio signalen uit halen om naar 5 polig DIN te komen. Dit doe ik liever niet, want het is toch wel een fijn speakertje voor in de keuken/park.

TL;DR:
Audio van optical of bluetooth naar 5 polig DIN, zonder verlies van volume controle op afstandsbediening TV.

Ik hoop dat ik er te lastig over denk en iemand een simpele oplossing heeft :)

Alle reacties

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:08

Major_ton

Shoot!

Eigenlijk maak je het jezelf héél erg lastig met je wensen/eisen. Je zou kunnen zoeken naar een DAC met volume control, dus eigenlijk een voorversterker met DAC functie, maar of je die voor een prijs gaat vinden waar je blij van wordt? Ik betwijfel het.... Kan je mogelijk beter je vintage Philips versterker vervangen voor een model met optical input en een remote.

Some infinities are bigger than others.