DTS interactive probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Ik heb tijdje geleden een nieuw moederbord gekocht (Asrock Z370 Extreme4) die DTS Connect ondersteund via een optische toslink, ( MB speciaal gekocht voor DTS Connect).

Nu heb ik de hele tijd last van plopjes en wegvallend geluid als de HDD aan het werk is tijdens online muziek luisteren of als ik in het game menu van battlefield 1 rond klik. Het gekke is dat als ik eenmaal in game zit het probleem verdwijnt ook al is de HDD aan het werk.

Deze problemen heb ik niet wanneer ik geen gebruik maak van DTS interactive. Ook maakt het niet uit waar ik de sample snelheid op zet (op dit moment staan 44.1khz en 48khz aangevinkt). De drivers heb ik via het apparaatbeheer meerdere keren verwijderd en zowel de audio drivers van Asrock en Realtek uitgetest. Ook staan alle verbeteringen uitgeschakeld en heb ik de 2 optische aansluitingen van de versterker getest met 2 verschillende optische toslink kabels. Het probleem blijft.

Ik heb nog de optie om weer mijn oude geluidskaart te installeren en testen want daarmee had ik het probleem niet, echter was dat wel in een deels ander systeem (moederbord CPU en RAM). Stel dat het wel gewoon goed werkt via de geluidkaart is er dan iets kapot van mijn nieuwe moederbord, of zijn het de drivers die de problemen veroorzaken, omdat ik het probleem niet heb met PCM?

Latencymon kan ik helaas maar 16 seconden laten draaien maar geeft geen probleem weer.

Iemand die dit probleem herkend en de oplossing er voor weet?

Onderdelen die met het probleem te maken kunnen hebben.
OS Windows 10 home 64
Versterker Onkyo 508
Geluidschip Realtek 1220

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:36
Misschien een gekke vraag maar waarom wil je DTS connect gebruiken? als je een versterker had zonder HDMI kan ik het mij voorstellen dat je 5.1 geluid wilt hebben over de optische uitgang, maar waarom niet gewoon via HDMI?

HDMI zit op je versterker en dan heb je in spellen ook gewoon 5.1 geluid?

[ Voor 5% gewijzigd door Equazor_ op 23-03-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Ik heb geen HDMI aansluiting op mijn moederbord, er zit enkel een optische toslink aansluiting op voor 5.1 geluid. Inmiddels werkte het geluid voor even zonder problemen direct na een verse installatie van de audio drivers maar na het opnieuw opstarten een dag later was het probleem weer terug.

Nu heb ik Windows maar een vanaf de grond af aan opnieuw geïnstalleerd, iets wat ik vanaf windows 7 jaren terug niet meer heb gedaan omdat ik nooit problemen had. Dit is dus echt een verse installatie op een lege SSD. Mocht het probleem dan nog aanwezig ijn ga ik weer gebruik maken van mijn oude Creative XFI titanium. .

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:53

Nibbz

Postmaster General

Klinkt als hetzelfde als wanneer ik muziek maak, en er teveel gebeurd waardoor de PC het niet meer trekt. De buffer hoger zetten is dan de oplossing.

Als het via de normale tooling niet werk (moederbord drivers), zou je ASIO4ALL eens kunnen proberen. Je geluid via dat (in windows ASIO4ALL als default speaker selecteren) laten lopen (daarin kun je zelf je buffergrootte aangeven, en daarmee de plopjes weghalen)

[ Voor 6% gewijzigd door Nibbz op 26-03-2018 15:47 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:36
Gekke Jantje schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:39:
Ik heb geen HDMI aansluiting op mijn moederbord, er zit enkel een optische toslink aansluiting op voor 5.1 geluid
HDMI geluid loopt dan ook via je videokaart, ik ga er niet van uit dat je bf1 speeld met een onboard videokaart. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Nibbz schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:46:
Klinkt als hetzelfde als wanneer ik muziek maak, en er teveel gebeurd waardoor de PC het niet meer trekt. De buffer hoger zetten is dan de oplossing.

Als het via de normale tooling niet werk (moederbord drivers), zou je ASIO4ALL eens kunnen proberen. Je geluid via dat (in windows ASIO4ALL als default speaker selecteren) laten lopen (daarin kun je zelf je buffergrootte aangeven, en daarmee de plopjes weghalen)
Samplesnelheid vinkje op 96.0 khz verhielp mijn probleem, bedankt voor de tip.
Equazor_ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:00:
[...]

HDMI geluid loopt dan ook via je videokaart, ik ga er niet van uit dat je bf1 speeld met een onboard videokaart. :*)
HDMI beperkt mijn HDR monitor tot chroma 4-2-0 wat minder goed is dan RGB full range over displayport 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Het was van korte duur maar het probleem is terug. Het valt wel op dat meerdere mensen er last van hebben na een bepaalde windows update. Ik lees er verder ook weinig over en dat komt denk ik omdat er weinig gebruik word gemaakt van DTS interactive/connect. Wat ik lees is dat er iets mis gaat bij het opslaan van settings die na het opnieuw opstarten van de pc (uren tot 2 dagen later) weer veranderd in het register.

Dit probleem moet worden opgelost door Microsoft of Realtek, het gekke is dat Creative geluidskaarten er geen last van hebben met hun aparte losse codec die word geïnstalleerd. Ik gebruik op dit moment dus maar weer mijn oude geluidskaart uit 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
En helaas heeft Microsoft weer roet in het eten gegooid want mijn geluidskaart (drivers) werken niet meer. Ik heb daarom nu maar eens getest om alleen het geluid via HDMI van de videokaart te laten lopen naar de versterker en het beeld via DP 1.4 en dit werkt gewoon goed. Ik meende me te herinneren dat je alles via HDMI moest aansluiten, dus ook voor het beeld en geluid tegelijkertijd, maar nee het kan apart. Is de geluidskwaliteit ook beter via de videokaart vergeleken met de spdif bitstream?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:21
Via HDMI kan beter zijn. In ieder geval kan het dezelfde audio transporteren als jouw TOSLINK en nog een pak meer.

Toslink kan:
- linear PCM (stereo).
- DTS Connect/Interactive 5.1 en Dolby Digital Live 5.1 beiden met lossy compressie.

HDMI kan dat ook en ondersteunt afhankelijk van de versie ook dingen als DTS-HD Master (combinatie lossy/lossless) en Dolby TrueHD (lossless), die zijn beter. En, relevant voor PC audio, ook multichannel PCM (lossless).

Of je het verschil hoort is een tweede, maar waarschijnlijk wel.

DTS Connect over Toslink is zeldzaam tegenwoordig. Nieuwere moederborden ondersteunen het al niet meer en hebben alleen PCM audio.

Het helpt ook niet dat de combinatie Windows 10 + Realtek het gewoon weet kapot te maken na iedere major update en Microsoft en Realtek er eigenlijk geen donder meer aan doen. Daar bovenop games die geen 5.1 over SPDIF ondersteunen (bedankt Ubisoft).

Heel fijn als je een prima werkende AV receiver hebt staan zonder HDMI die nog makelijk 10 jaar zal blijven werken. Ik heb hier een Asus Z97 moederbord en een Yamaha v630 receiver (zonder HDMI, nu >15 jaar oud).

Je kan nog proberen:
- analoog aansluiten (maar de DACs van sommige moederborden zijn mogelijk minder dan die van een receiver).
- oudere audio drivers van Asrock of Realtek proberen. Uit mijn hoofd levert de 7000 serie drivers nog wel DTS maar 8000 over het algemeen niet. Ik gebruik bijvoorbeeld de 7997 drivers van Asus en krijg daarbij wel DTS in Windows 10.
- anders (beta) drivers proberen, uit dit forum: https://www.tenforums.com...audio-driver-version.html
- aangepaste drivers (met DTS aangezet en er in gehackt) misschien ook een optie, maar geen ervaring mee.
- een oplossing als ASIO4ALL of iets als Virtual Cable (zelf geen ervaring mee).

Het is een drama en kost allemaal veel moeite. Overstappen op HDMI is dan wat meer future proof, dus gewoon daar op vertrouwen.

Voor jouw Onkyo 508:
HDMI® (Version 1.4a to Support 3D and Audio Return Channel) with Deep Color™, x.v.Color™, LipSync, Dolby® TrueHD, DTS-HD Master Audio™, DVD-Audio, Super Audio CD, Multichannel PCM, and CEC
Dolby® TrueHD, DTS-HD Master Audio™, Dolby® Digital Plus, DTS-HD High-Resolution Audio™ Decoding
Dus dat zit wel goed op HDMI audio gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Bedankt voor de uitleg, zoals ik begrijp word er geen compressie gebruikt bij PCM multichannel via HDMI. Het verschil in geluid ook wel te horen (of het is placebo), het lijkt er op dat de versterker instellingen, die ik voor DTS 5.1 gebruikte, de achterste 2 speakers wat zachter laat klinken. Maar het geluid zelf klinkt voller nu met HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:57
Ik snap niet dat je een in mijn ogen veel betere geluidskaart gaat vervangen voor onboard.
Heb je al gekeken naar de PAX drivers voor je kaart? Waarschijnlijk doet hij het dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Arunia schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 10:21:
Ik snap niet dat je een in mijn ogen veel betere geluidskaart gaat vervangen voor onboard.
Heb je al gekeken naar de PAX drivers voor je kaart? Waarschijnlijk doet hij het dan wel weer.
Ik heb de laatste PAX drivers voor mijn geluidkaart geïnstalleerd gehad maar ook daar mee werkte alleen maar 2.1 geluid want de Creative audio console geeft helaas een foutmelding en start niet op, daar waar ik moet zijn om DDL of DTSC aan te zetten. Voor PCM of Bitstream word geloof ik ook niet meer de kwaliteit van de geluidschip gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Gekke Jantje PCM wel, Bitstream niet

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Beide is digitaal, de videokaart, onbord of losse geluidskaarten maken niets meer uit voor de geluidskwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Gaat er om waar de decodering van het signaal plaats vind. Bij PCM wel ,een codec zoals bijvoorbeeld Dolby digital en consorten niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Lip op 06-07-2018 09:33 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Jantje
Lip schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:32:
Gaat er om waar de decodering van het signaal plaats vind. Bij PCM wel ,een codec zoals bijvoorbeeld Dolby digital en consorten niet.
Ik denk dat ik me hier maar verder niet bezig mee hou want verschil hoor ik eigenlijk niet meer wanneer is PCM 5.1 via de videokaart of DTS Connect 5.1 gebruik via de onbord ALC 1220, DTS Connect heeft in ieder geval vaak problemen zoals dat het geluid weg valt.
Win 10 is niet een real-time OS.
Ik dacht dat het hier ook duidelijk uitgelegd stond m.b.t. de symptomen die je ervaart.

The audio latency problem http://www.resplendence.com/latencymon

Windows is not a real-time operating system. All requests to the operating system are delivered on a best effort basis. There are no guarantees whatsoever that requests are delivered within a certain time frame, which are the characteristics of a real-time operating system. That is not a problem for most devices and tasks but this is bad news for audio applications (which are considered soft real-time) because they need to deliver data to the subsystem and the hardware in buffers several times per second. If one or more buffers miss their deadlines and are not delivered in time it has audible consequences which are recognized as dropouts, clicks and pops.
Ik weet niet welke van de 2 DAC's worden gebruikt. want ik gebruik de HDMI kabel op de videokaart en de versterker heeft ook een DAC.

Pagina: 1