Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

lokale DNS via Asus Router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een Asus RT-N66U waarbij ik enkele apparaten een vast IP adres heb gegeven. Sommige van die apparaten zijn te benaderen via hun host name + ".lan" maar sommige ook niet. Ik kan er niet achter komen wat het verschil is tussen die apparaten.

Dit zijn de instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TPGptZ4liPm4Ny1JTlEz2Oiv/thumb.png

Alle apparaten zitten in de ip-pool.

Dit is toch iets wat de router zou moeten regelen en als die een naam kent, hij deze zou moeten kennen?

Beste antwoord (via emnich op 22-03-2018 11:10)

Verwijderd

Hoe heb je die hostname gedefinieerd? Als'ie ze moet oppakken uit het hostname-veld in het DHCPREQUEST dan loont het wellicht te kijken of die hostnames ook verstuurd worden. Niet alle clients doen dat automatisch. En kijk ook of de opgegeven hostname geldig is. Underscores en spaties horen er niet in bijvoorbeeld.

En als je het adres statisch op de client ingesteld hebt, zal'ie geen vraag stellen en daar zit dan dus ook geen hostname in voor je DHCP server om op te pakken.

Alle reacties

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
En de instellingen van de DNS server? Als die dit direct doorzet, of je gebruikt een ander DNS server direct voor je clients gaat het niet werken.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Kaalus schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:12:
En de instellingen van de DNS server? Als die dit direct doorzet, of je gebruikt een ander DNS server direct voor je clients gaat het niet werken.
Ik query de router direct:
code:
1
dig hostname.lan @192.168.2.1

• Kaalus
  • Niet online
emnich schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:19:
[...]

Ik query de router direct:
code:
1
dig hostname.lan @192.168.2.1
Dan moet de DNS server op de router wel gaan kijken waarheen ie die *.lan moet gaan resolven. Als ie die simpelweg forward naar de ingestelde DNS forwarder dan gebeurd dat niet.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
@Kaalus Maar hij doet het wel met hostname1.lan en hostname2.lan maar niet met hostname3.lan. Kortom, de meeste pakt ie wel maar slechts enkele niet.

• Kaalus
  • Niet online
emnich schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:21:
@Kaalus Maar hij doet het wel met hostname1.lan en hostname2.lan maar niet met hostname3.lan. Kortom, de meeste pakt ie wel maar slechts enkele niet.
Kortom, je zult toch moeten onderzoeken waar je request dan eindigt. Dus, kijk eerst of alle requests wel correct bij je DNS server eindigen ;)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:06

lier

MikroTik nerd

Kan je een ipconfig /all posten van de hostname1 en hostname3?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Hoe heb je die hostname gedefinieerd? Als'ie ze moet oppakken uit het hostname-veld in het DHCPREQUEST dan loont het wellicht te kijken of die hostnames ook verstuurd worden. Niet alle clients doen dat automatisch. En kijk ook of de opgegeven hostname geldig is. Underscores en spaties horen er niet in bijvoorbeeld.

En als je het adres statisch op de client ingesteld hebt, zal'ie geen vraag stellen en daar zit dan dus ook geen hostname in voor je DHCP server om op te pakken.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:52:
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Dit was het stuk waarop het mis ging. Op de router stond het goed maar blijkbaar stond het op de client op een statisch ip adres. Deze gebruikt nu ook gewoon DHCP en nu doet ie het.

Dit was echt een ergernis van al enkele jaren :X
Pagina: 1