Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:51
Tot nu toe prima gered met een gewone domme telefoon, het privacy aspect van een smartphone heeft me nooit zo aan gestaan.
Nu het toch noodzakelijk is geworden er een aan te schaffen,( bankieren, ziektekostenverzekeraar, et cetera),
Ben ik nu een toestel ( Wileyfox + ) aan het inrichten.
De telefoon zal soms gebruikt worden door een "Digitally challenged person", dus ik wil het zo simpel mogelijk houden.
Ik keek naar een aantal apps die geschikt zouden zijn voor deze doelgroep; bijvoorbeeld Necta launcher.

De vraag: als er bij permissions staat:
"SMS
read your text messages (SMS or MMS)
receive text messages (MMS)
receive text messages (SMS)
send SMS messages
edit your text messages (SMS or MMS)

Hoe moet ik dit lezen? Uiteraard begrijp ik dat deze app toegang moet hebben tot de sms software, Maar zou dit tevens kunnen betekenen dat de inhoud van sms data naar de server van de app uitgever kan gaan?

Dit lijkt me geen goed idee, ik krijg bijvoorbeeld Tan codes binnen via sms......

Andere gelijksoortige launchers hebben dezelfde permissions.

Ik probeer op dit moment Senior Homescreen Pro, Op zich een prima app om het home screen eenvoudig te houden, maar het bel gedeelte Is nog steeds stock, dit zou ik ook graag wat eenvoudiger zien.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via linp op 22-03-2018 21:57)

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
linp schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 23:53:
Hoe moet ik dit lezen? Uiteraard begrijp ik dat deze app toegang moet hebben tot de sms software, Maar zou dit tevens kunnen betekenen dat de inhoud van sms data naar de server van de app uitgever kan gaan?
Dat houdt het permissiesysteem inderdaad niet tegen. Mogelijk heeft de app-maker een privacy statement of zo waarin ze duidelijk maken of ze iets met je SMS-jes willen gaan doen.
Dit lijkt me geen goed idee, ik krijg bijvoorbeeld Tan codes binnen via sms......
Vandaar dat ING de TAN-codes via SMS wil gaan afschaffen en je richting hun eigen app probeert te sturen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
linp schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 23:53:
Dat houdt het permissiesysteem inderdaad niet tegen. Mogelijk heeft de app-maker een privacy statement of zo waarin ze duidelijk maken of ze iets met je SMS-jes willen gaan doen.
Vandaar dat ING de TAN-codes via SMS wil gaan afschaffen en je richting hun eigen app probeert te sturen.

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:51
Hierin wordt niet expliciet vermeld dat er ook data naar hun servers wordt gestuurd.
Een andere launcher BIG Launcher Hun privacy statement bestaat uit enkele regels : 'This app uses Google Analytics to collect the usage statistics.' etc.

Er wordt geadviseerd om alleen apps te downloaden van google play, daar deze gecontroleerd zouden worden op malware; ik vraag me af hoe rigoureus dit gebeurt? Ik kan me moeilijk voorstellen dat alle software wordt doorgespit om te kijken of er eventueel niet geoorloofde handelingen zouden kunnen plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld sms data naar servers downloaden.

Tot dat ik wat meer van de materie afweet zal ik extra voorzichtig zijn met permissies toestaan.