Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

all electric: welke boiler (nu met 5, straks met 2)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Powerheat
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-03-2024

Powerheat

Wannabee wp bezitter

Topicstarter
Ik ben bezig met een nieuwbouw woning en wil graag gasloos. Het punt is alleen dat we nu nog met 5 zijn, maar met een jaar of 4 verwacht ik dat de kinderen uit huis zijn en wij nog sww voor 2 nodig hebben.
De vraag is nu: wat voor boiler moet ik kiezen?
Ik ga nu even uit van een douche met 10 of 12 ltr per uur. In het algemeen wordt 300 ltr geadviseerd, maar 200 zou ook moeten kunnen. Ik ben dus op zoek naar ervaringen met boileromvang en technische oplossingen.

Ik zie 4 alternatieven, als 200 liter te krap is:
1 nog even op gas, evt hybride en over een jaar of wat all electric, zodat ik in ieder geval geen sww issues heb (auw, liever niet en scheelt ook aanleg gas)
2 300 ltr boiler, maar mijn zorg is dat ik straks veel teveel capaciteit heb en onnodig moet verwarmen, dus relatief veel verlies heb. klopt dat?
3 een aanvullende boiler bijplaatsen van 50 of 100 (doorstroomboiler oid?) en die later weer uitzetten (auw, klinkt als onlogisch)
4 kleine zonneboiler bijplaatsen (110 ltr oid) zodat ik op termijn in ieder geval een deel van de sww met zonneboiler 'voorverwarm'.

Wat is wijsheid??

Alle reacties

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien een warmtepomp boiler overwegen?
In dat topic even niet aan de cv koppeling denken, inmiddels veel ervaring en verbruik is 1/3.
Een gewone boiler geeft meer warm water als je hem heter maakt, 85 graden bij veel verbruik en 65 instellen als het niet meer hoeft :)
Overigens is er iemand die het met 2x 50 liter redt in een gezin, als je maar 85 graden instelt.
Voordeel van kleinere boilers is minder verlies en sneller warm.
Een warmtepomp boiler kan niet naar 85 graden dus die zal dan groter moeten zijn (270 liter).
Het hangt wel af van de mogelijkheden in je huis voor ventilatiebuizen naar buiten of dit kan en misschien is het geluid van belang waar hij komt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat gebruik je verder nog om je huis te verwarmen/koelen?
En heb je zonnepanelen (PV)?

Ik heb een:
RVS Dejonggorredijk 450 ltr buffervat met 3 spiralen, die dienen als hygienespiraal voor doorstroomverwarmer 11 kW Wijas 3-fase
DoucheWTW
Mitsubishi ecodan 5 kW

Daarmee raakt mijn warm water voor de douche eigenlijk nooit op (behalve bij stroom uitval, gaat het op een gegeven moment wel mis)
Tevens dient het buffervat als anti-pendel buffer voor de vloerverwarming en WP.
Buffervat staat op 31 C (temp voor vloer), maar zou ook op 55 graden kunnen gezet worden eventueel met de WP.
Dan hoeft de doorstromer weer minder te doen. (staat op 45 graden bij mij).
Je bent vrij in de temperatuur die je in het vat maakt vanwege de hygienespiraal.
Maar lage temperatuur in het vat is minder standby verlies. Hoge temperatuur is minder energie benodigd naar doorstroomverwarmer.
Geen last van legionella (of het voorkomen daarvan), doordat je continu doorstroomt met een klein oppervlak.

Maar in alle gevallen, is het wijs om je ltr/min te reduceren naar max 8-10

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-03-2018 06:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Kijk eens naar eshower of upfall douche , deze verbruiken een fors stuk minder warm water (1,5liter per minuut) waardoor je een kleinere boiler nodig hebt. Bijkomend voordeel is een hoger douche comfort ... regen douche met een 50 liter boiler.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2018 19:07 ]

• Powerheat
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-03-2024

Powerheat

Wannabee wp bezitter

Topicstarter
Dank voor jullie tips. Slim om inderdaad met temperatuur te goochelen, het zal even wat puzzelwerk zijn denk ik om goed te tweaken, :-) , maar dan heb je ook wat. En ik ga es even kijken naar die bijzondere douches van @Verwijderd saleattweak