Remeha tzerra cv op propaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1054455

Topicstarter
Ik heb een remeha tzerra cv ketel op propaan (door Remeha ingesteld op propaan vandaag), is vandaag gehangen ...
Gastoevoer gaat via propaan in een fles via een drukregelaar van 50 mb met doorvoer van 1,5 liter per uur naar de cv

Op laaglast draaid de ketel.....maar op vollast en bij warm water vraag valt de gasdruk weg van 50 mb naar 0 mb....(in de cv gemeten) ketel stopt dan dus ook.

Instalateur geeft aan dat het in de aanvoer van propaan zit....dus dat moet ik oplossen...

Moet ik gaan naar een drukregelaar die meer doorvoer heeft dan 1,5 liter per uur....die zijn er ook met een doorvoer van bv 8 liter per uur...of zit ik verkeerd??

Alle info en ideeen zijn welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:32

Yucon

*broem*

Geeft remeha niet iets van specs op waar zo'n regelaar aan moet voldoen?

Lekkere installateur heb je trouwens.

edit:

als ik dit document bekijk, en combineer met de omrekening van m3 naar l zoals hier beschreven:

Aantal liters = aantal verbruikte m³ x 3.65x ( 1 + druk van de ontspanner voor de meter in kg/cm²).

Het aantal verbruikte m3 hangt af van het precieze type ketel maar ik heb maar de middelste genomen. Je kunt het opzoeken in de handleiding.

dan kom ik uit op 1,15 x 3,65 x 1,050 = 4,4 l/hr. Dus dan is je 1,5 l/hr inderdaad te weinig.

Disclaimer: ik ben een leek en kraam dus per definitie onzin uit . :+

[ Voor 77% gewijzigd door Yucon op 22-03-2018 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 11:55
Wat voor een fles heb je? Welke cv exact?

Bij onderstaande op propaan zit je met 50mb genoeg geloof ik..
https://www.remeha.nl/-/m...iding-tzerra-plus-ccs.pdf

Ook ik hem geen ervaring.. maar vind het intressant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1054509

Hoi

het gaat om een Remeha Tzerra CW3 van 24kwh
Fles is een propaanfles van 11 kilo

ik kwam op internet ook onderstaande tegen.....en daaruit zou dan ook blijken dat de doorvoer per uur te weinig is...toch??

Hoe berekent u het debiet van een propaangasinstallatie?
Graag schotelen we u een praktische denkoefening voor: bepaal het totale debiet in L/h van een propaangasinstallatie bestaande uit:

• Een centrale verwarming met een condensatieketel van 28 kW
• Een kookfornuis van 8 kW
• Een inbouwcassette van 10 kW
De cijfers rond propaangas die u zeker moet kennen
• 1 L = 0,510 kg = 0,28 m³
• 1 L = 5604,061 kcal
• 1 kg = 1,97 L
• 1 kg = 11040 kcal
• 1 kW = 860 kcal/h
Het debiet kan uitgedrukt worden in kg/h of g/h of L/h.
De berekening stap voor stap

STAP 1:
Tel het vermogen op van alle toestellen.
28 kW + 8 kW+ 10kW
= 46 kW

STAP 2:
Vermenigvuldig het totaal vermogen met 860 kcal/h. Deel dit resultaat vervolgens door 11040 kcal.
(46 kW * 860 kcal/h)/11040 kcal
= 3,58 kg/h

STAP 3:
Vermenigvuldig het verkregen resultaat, uitgedrukt in kg/h, door 0,51 kg.
(3,58 kg/h)/0,51 kg
= 7,02 L/h

Antwoord op het rekenvoorbeeld
Het totaal debiet, uitgedrukt in L/h, bij een maximaal gelijktijdig verbruik van de centrale verwarming met een condensatieketel, het kookfornuis en de inbouwcassette bedraagt 7,02 L/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Daar is je antwoord.... 7,02 -> dus 8 liter...

zorg ook dat je fles warm genoeg staat als er zoveel gas verbruikt wordt kan je fles zo koud worden dat de druk in de fles daalt.... nu valt dat bij propaan wel mee maar toch.

11 kg flessen en dan zo`n verbruik eraan dat is vaak wisselen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor mij zal het iets minder zijn dan.....bovengenoemde was een voorbeeld van internet

Ik heb een cv van 24 kw en een fornuis van 8kw dus totaal 32 kw

Maar denk toch maar dat ik er een ga zoeken van 8 liter per uur....dan zit ik zeker safe toch?

het verbruik is idd zodanig dat als ik er ben en de cv is veel aan dat ik om de dag de fles moet wisselen.....maar het is in een 2e woning en verblijf ik er niet elke dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:32

Yucon

*broem*

Ik heb wel eens gezien dat er LPG gasflessen bestaan die je 1:1 met propaan kunt wisselen. Is dat misschien iets om eens uit te zoeken? Het gaat dan niet om de levensgevaarlijke praktijk van propaanflessen hervullen met LPG, maar echt om geschikte LPG flessen met 80% beveiliging. Ik herinner me dat ze wel vrij duur zijn. Iets van 300 euro. Maar omdat LPG veel goedkoper dan propaan is kan dat juist bij intensief gebruik interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goede tip Yucon....zal ik eens op gaan googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:22
Kijk even of de druk regelaar op de fles een leidingbreuk beveiliging heeft. Het kan zijn dat die de grote vraag als breuk aanziet en de boel afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:21
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Propaan heeft een gewicht van ongeveer 0.49 kg per liter dus die 11 kg tank heeft maar 22.44 liter erin. Dat gaat best wel hard... stel je zit straks op gemiddeld 1 liter per uur dan kan je dus minder dan een dag per tank doen.

Mogelijk is deze berekening fout trouwens, maar het lijkt me toch niet veel om als bron voor verwarming te gebruiken

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Enkele loze ideetjes:
- Heb je het volle CV vermogen nodig? Maximaal vermogen verlagen = debiet lager.
- Als het prijsverschil normaal/groot debiet gasregelaar groot is, is het mss handig om gewoon 2 of 3 normale gasregelaars parallel te hangen, dan duurt het ook 2 tot 3 keer langer voor je de flessen moet vervangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:09
@Mar.tin : het vermogen van een terrasverwarmer is wel iets anders dan een CV op vollast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:21
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Yucon schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:04:
Ik heb wel eens gezien dat er LPG gasflessen bestaan die je 1:1 met propaan kunt wisselen. Is dat misschien iets om eens uit te zoeken? Het gaat dan niet om de levensgevaarlijke praktijk van propaanflessen hervullen met LPG, maar echt om geschikte LPG flessen met 80% beveiliging. Ik herinner me dat ze wel vrij duur zijn. Iets van 300 euro. Maar omdat LPG veel goedkoper dan propaan is kan dat juist bij intensief gebruik interessant zijn.
let wel even op LPG is geen propaan.

LPG is een mengel van propaan en butaan en dat mengsel is steeds anders... ik betwijfel of een cv ketel dat zomaar pikt zonder hem steeds opnieuw te hoeven afstellen en het butaan kom bij temperaturen van 0 graden de fles niet meer uit...

deze flessen gaat het om:

https://www.gaswinkel.com...gasdamptank_145_liter.htm

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb inmiddels een drukregelaar gehaald van 50mb met een doorvoer van 4 kg per uur...dat is ongeveer 8 liter per uur.

Ik ga hem morgen proberen en zal mijn bevindingen hierop vermelden.....fingers crossed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De nieuwe gasdrukregelaar met 4kg doorvoer was de oplossing.....cv werkt nu perfect!
allen bedankt voor het meedenken....
Pagina: 1