Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3S5Efun
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 11:49
Hallo,

ik heb al een hele tijd mijn pc, en ik heb er ook al veel hardware upgrades aan gedaan, maar nu ben ik het echt wel zat. toen ik nog een amd athlon 640x er in had zitten met 4gb ram snapte ik wel dat het systeem zo traag was, maar nu ik er een fx-8350 en 12gb aan ram in het zitten snap ik het niet meer.

de pc kan alles met gemak aan en het spelen van games zoals gta en ark gaat ook fatsoenlijk, maar als het gaat om snelheid dan is er iets serieus mis. het duurt zelfs een paar seconden voordat het menu'tje tevoorschijn komt nadat ik rechtermuisknop op mijn bureaublad! dit is extreem belachelijk, zeker omdat ik gewoon met wel 14 verschillende actieve programma's tegelijk bezig kan zijn op mijn gemak, maar het opstarten en laden ervan gaat extreem langzaam.

op het moment heb ik firefox, edge, chrome, radeon updates, settings, visual studio, cmd, steam, email, windows store en verkenner, hier kunnen ook nog wel gta IV en V bij. als ik in taakbeheer kijk is de processor meestal 10% in gebruik en de ram ongeveer 40%.

ik weet niet of het ligt aan mijn oudere chipsets of iets anders maar hier zijn mijn specs:
amd fx-8350 4ghz
sapphire amd radeon r7 370 nitro 4gb vapor-x (nergens meer de juiste te vinden op internet)
as(s)rock 970 3 extreme 2.0
12gb ram 1866mhz
thermaltake smart pro rgb 850w
500gb 7200rpm hitachi disk met windows 10 pro erop
1tb 7200rpm WD black disk

mijn probleem heeft geen absolute noodzaak en ik zou al blij zijn met een simpele verklaring voor het probleem maar het is gewoon heel irritant om honderden euros aan een pc uit te hebben gegeven en er traagheid voor terug te krijgen.

Jesse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Je mist een SSD...

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
Eens met hierboven. Zet er een ssd in en installeer daar je O.S. en programma's op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een fx-8350 cpu hebt dan zou je systeem niet moeten laggen. Schoon je pc eens een keer op, installeer de volgende softwares: Hitmanpro (https://www.hitmanpro.com/en-us/hmp.aspx) Malwarebytes: (https://nl.malwarebytes.com/) kijk ff of je niet toevallig 2 antivirussen op je systeem geïnstalleerd hebt staan. Als dit niet werkt dan zou je kunnen upgraden naar ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 20:43
als je pc reactietijd (programma's, menu's die langzaam laden) zou ik even een SMART test doen op je drive. Ik had hetzelfde paar maanden geleden, bleek mn Uncorrectable Sector Count op te lopen, HD was dus aan het overlijden. Overigens gaf Windows verify geen issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nonsense; zowel de oude als de nieuwe CPU van @J3S5Efun zijn ouder dan enige betaalbare SSD. Tijdens de introductie van de FX-CPU, betaalde je grof 1 Euro per GB aan SSD-storage en bij de introductie van de 640X CPU, waren er net aan de eerste SATA-600 SSD's maar over het algemeen kon je alleen maar SATA-300 SSD's kopen. Topicstarter heeft dus al bijna 7 jaar een PC die niet altijd even snel was maar "ineens" zoals dit topic, lijkt het minder snel te gaan dan verwacht/gehoopt.

Dat een SSD zou kunnen helpen, dat ontken ik niet maar er is 99% zeker een andere oorzaak voor de snelheid van het systeem en dat zou inderdaad een overdaad aan overbodige applicaties kunnen zijn, misschien een virus, misschien een defecte HDD of misschien een update van Windows die niet meer zo lekker omgaat met een (oudere) driver van het moederbord bijvoorbeeld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonguuh
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-09 22:41
Ik heb dit ook wel eens gehad met 16GB 1866MHz ram en een AMD FX-8350, kwam er uiteindelijk op neer dat mijn harde schijf zijn beste tijd heeft gehad.
Samsung SSD van 500GB aangeschaft, bestandjes overgezet en alles werkte weer een zelfs sneller dan ooit tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:01
Windows 10 en mechanische harde schijven is drama. Ik denk dat 80% van de 'pc is traag' klachten die ik gezien heb deze combi heeft. Hoe is je hardeschijf gebruik (kun je in Windows 10 heel mooi zien in taakbeheer). Hoe druk is het harde schijf lampje?

Vaak zie je het hardeschijf gebruik tegen de 100% aanhikken, maar als je dan even die kolom laat sorteren van hoog naar laag dan zie je hooguit 5MB/s aan data.

Oplossing tot nu toe is SSD. Samsung 850 EVO 500GB erin, kloon trekken van je 500GB Hitachi schijf, klaar.

Je kent je pc niet meer terug daarna.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 23-03-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3S5Efun
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 11:49
ik heb deze pc niet al zeven jaar, de meeste onderdelen niet ten minste. ik moest laatst gewoon een nieuwe processor hebben aangezien de oude het had begeven en ik een behoorlijk krap budget had.

maar bedankt voor alle tips, ik zal er zeker wat mee doen

Jesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Solid State nemen. Gemiddeld wordt je PC dan direct 10x sneller.

Of stap af van Windows en neem Linux Mint. Dan lijkt het of je PC net weer als nieuw uit de verpakking komt, zo snel.

Mint heeft ook Steam gaming, alleen niet alle Steam games zijn daar ook beschikbaar voor.
Pagina: 1