Hoe weet ik of een schijf nieuw is?

Pagina: 1
Acties:

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik wil voor een RAIDZ2 een paar verschillende schijven verzamelen.

Nu heb ik twee HGST's gekocht waarvan ik niet weet of ze nu nieuw of tweedehands zijn (via Bol.com en staat niets over in advertentie, prod. datum 2013).
Nieuw zijn ze mij de aankoop makkelijk waard, als ze er al 40.000 uur op hebben zitten heb ik liever andere gegarandeerd nieuwe Toshiba's voor een paar euro meer.

Crystaldisk geeft 0 bedrijfsuren en 1 start. En bijna alle andere waardes staan op 100.
Is ie dan nieuw, of is dit makkelijk te resetten? Zo ja, hoe kan ik er dan wel met wat zekerheid achter komen hoe het zit?

Thanks!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

SMART waardes uitlezen.
Waarschijnlijk is dat wat Crystaldisk doet en 0 bedrijfsuren en 1 start klinken dan wel logisch.

Waarom denk je dat ze 2e hands zijn?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
SMART uitlezen is inderdaad de handigste route. Voor zover mij bekend is het op moderne schijven niet mogelijk deze compleet te resetten. Dat kan alleen de fabrikant met diagnostic tools.

Het heeft ooit wel gekund bij Seagate disks, maar ook dat is tegenwoordig niet meer zo.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• R-P
Geweldig!
Productiedatum is 2013 en dit type wordt veelvuldig tweedehands aangeboden, o.a. hier op tweakers. Vandaar dat ik wat twijfels had. De advertentie gaf ook geen uitsluitsel (externe verkoper op Bol.com).

• unezra

unezra

R-P schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:48:
Geweldig!
Productiedatum is 2013 en dit type wordt veelvuldig tweedehands aangeboden, o.a. hier op tweakers. Vandaar dat ik wat twijfels had. De advertentie gaf ook geen uitsluitsel (externe verkoper op Bol.com).
Productiedatum zegt echt helemaal niets.
Als jij een oud model koopt, kan het best zo zijn dat 'ie een tijdje op de plank heeft gelegen.

Kijk hier eens naar:
Wikipedia: S.M.A.R.T.

Effectief:
Staat "Start/Stop Count" op 1 of het aantal keren dat jij 'm hebt gestart en gestopt is 'ie nieuw.
Staat "Power-On Hours" op het aantal uur dat jij 'm hebt gebruikt, is 'ie nieuw.

Je moet pas gaan twijfelen als deze waardes hoger zijn.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:05
Écht zeker weet je het echter pas als de gesealde anti-statische zak waar de harde schijf in zat er nog omheen zat en gesealed was. Meestal zijn dit namelijk niet van die zakken met een stickertje, maar zit er zo'n sluiting op die me open moet trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Pyramiden op 22-03-2018 08:43 ]

• R-P
En dit is dan net weer een antistatische zak met stickertje ;)

Maar met jullie antwoorden ga ik er van uit dat ze nieuw zijn. Bedankt!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(jarig!)
R-P schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:33:
En dit is dan net weer een antistatische zak met stickertje ;)

Maar met jullie antwoorden ga ik er van uit dat ze nieuw zijn. Bedankt!
Nouja nieuw. Productiedatum waarschijnlijk in 2013, dan zou ik eerder zeggen "nooit gebruikt". Het resultaat is echter hetzelfde :)

• unezra

unezra

DAzN schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:52:
[...]
Nouja nieuw. Productiedatum waarschijnlijk in 2013, dan zou ik eerder zeggen "nooit gebruikt". Het resultaat is echter hetzelfde :)
Best kans dat ze ergens bij een importeur of winkel op de plank hebben gelegen en nooit aan een eindgebruiker zijn verkocht. :) (Dan is het dus wel nieuw.)

Pagina: 1