Rits jas kapot binnen 6 maanden, winkel vergoed maar deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-05 08:14
Hallo,

Mijn vriendin heeft 26 november j.l. een jas gekocht van het merk superdry à E170,-. Nu is na 4 maanden (ongeveer nu) de rits van de jas kapot gegaan. De rits split in het midden nadat de loper eroverheen is geweest.

De jas is gekocht bij een grote webwinkel die nu een bedrag van E90,- aanbied als vergoeding en daarmee de kous af is. Als ik mij niet vergis heb ik volgens de wet recht op een deugdelijk product, en dus recht op reparatie, vervanging of het aankoopbedrag terug. Het is binnen 6 maanden dus allereerst moet de winkel bewijzen dat het al dan niet de fout van mijn vriendin is. Dit is niet het geval want het is gewoon geen degelijke rits en door E90 te bieden hebben ze eigenlijk al erkend dat dit een productiefout is, m.i.

Wat is wijsheid, eieren voor het geld kiezen, die 90e nemen en bij de lokale tent laten repareren, of op mijn rechten gaan staan en reparatie en/of vervanging eisen?

https://www.consuwijzer.n...n-garantieperiode-kleding
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Deze vraag komt op Google een aantal keer terug, bijv http://forum.fok.nl/topic/1836410

Ik heb zelf een degelijk probleem gehad met een kapotte rits van een 4 maanden oude Eastpak rugzak (ze bieden 30 jaar garantie), waarbij ze ritsen en drukknopen uitgezonderd hebben van garantie (omdat het volgens Eastpak een slijtagegevoelig onderdeel is, zoals een accu bij een laptop of banden bij een auto) .

Ik werd door de verkoper eerst doorverwezen naar Eastpak.
Ik heb toen behoorlijk wat moeite gedaan, maar ik heb Eastpak niet zover gekregen dat ze het kosteloos wilde repareren. Gelukkig deed de verkoper (Amazon) uiteindelijk niet moeilijk en stuurde mij gratis en nieuwe tas.

Toch ben ik nog steeds benieuwd naar hoe het wettelijk zit. (Valt een rits buiten garantie omdat dit een slijtage gevoelig onderdeel zou zijn?)

Ik ga deze post dus zeker volgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Medione1210 op 21-03-2018 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

* Notna summons @Anoniem: 27535 to the rescue :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 11:04
Voor 90 euro kan je toch 10x je rits laten repareren of ben ik nou gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Uitgaand van een Nederlandse winkel: Inderdaad zal de winkel moeten bewijzen dat je de schade zelf veroorzaakt hebt door gebruik waar het niet voor bedoeld is. Maar de uitdaging zal met name zijn je recht krijgen.

Veel webwinkels zijn aangesloten bij keurmerken die ook een geschillencommissie hebben. De een is beter dan de ander. Een redelijk basale zaak als dit zou de geschillencommissie ook goed af moeten handelen. Dat is laagdrempeliger dan de rechter.

De winkel overtuigen is vaak vergeefse moeite. Je komt zelfs nooit in gesprek met iemand die werkelijk het recht kent of de beslissing kan nemen. Helaas werken er nog vele met barrieres in plaats van een centrale plek voor klantervaring.

Is er geen keurmerk, dan blijft de rechter over. Of wellicht een klacht via de consumentenbond, klacht.nl en andere toegankelijke middelen om de winkel te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:22:
Uitgaand van een Nederlandse winkel: Inderdaad zal de winkel moeten bewijzen dat je de schade zelf veroorzaakt hebt door gebruik waar het niet voor bedoeld is. Maar de uitdaging zal met name zijn je recht krijgen.

Veel webwinkels zijn aangesloten bij keurmerken die ook een geschillencommissie hebben. De een is beter dan de ander. Een redelijk basale zaak als dit zou de geschillencommissie ook goed af moeten handelen. Dat is laagdrempeliger dan de rechter.

De winkel overtuigen is vaak vergeefse moeite. Je komt zelfs nooit in gesprek met iemand die werkelijk het recht kent of de beslissing kan nemen. Helaas werken er nog vele met barrieres in plaats van een centrale plek voor klantervaring.

Is er geen keurmerk, dan blijft de rechter over. Of wellicht een klacht via de consumentenbond, klacht.nl en andere toegankelijke middelen om de winkel te bewegen.
@Floppus Mag een verkoper bepaalde onderdelen in zijn produkt uitsluiten van garantie of daarvan de garantie beperken (zoals genoemd in mijn post bijv. Accu's, lampjes en ook ritsen en drukknopen). Ik neem aan dat de fabrikant dit wel mag (geven vaak maar 1 jaar garantie en sluiten dus somsmook bepaalde onderdelen uit), maar mag de verkoper dit ook overnemen richting consument?

En het punt is inderdaad meestaal; zie je recht maar te krijgen als de verkoper niet wenst mee te werken en het om een bedrag gaat waar je niet zo snel voor naar de rechter stapt.
Je kan wel je rechtsbijstandverzekering aanspreken, maar die kopen de schade meestal af en dan hè je nog steeds je gelijk niet gekregen.
Malt007 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:18:
Voor 90 euro kan je toch 10x je rits laten repareren of ben ik nou gek?
Afhankelijk van het soort schade is het niet zo makkelijk en goedkoop om een rits in een jas te vervangen aangezien het vaak om specifieke lengte, kleur en uitvoering gaat.
De kans dat een reparateur precies eenzelfde soort rits kan leveren lijkt me niet zo groot.
Je wil in je gele jas geen zwarte standaard rits bijvoorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Medione1210 op 21-03-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-05 08:14
Hier was ik al bang voor, een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Erg jammer dat zoveel winkels wegkkomen met dit soort praktijken door bureaucratie.
Ik zal eens even bij de lokale superdry vragen of zij het kunnen repareren tegen betaling en dan mogelijk toch eieren voor ons geld kiezen dus.
In dit geval is het een Nederlandse webwinkel met volgens mij een Duits hoofdkantoor. Eerst eens informeren en dan opnieuw in gesprek gaan met de verkopende partij.
Bedankt voor de reacties :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Medione1210 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:28:
[...]

@Floppus Mag een verkoper bepaalde onderdelen in zijn produkt uitsluiten van garantie of daarvan de garantie beperken (zoals genoemd in mijn post bijv. Accu's, lampjes en ook ritsen en drukknopen)

En het punt is inderdaad meestaal; zie je recht maar te krijgen als de verkoper niet wenst mee te werken en beton een bedrag gaat waar je niet zo snel voor naar de rechter stapt.
Je kan wel je rechtsbijstandverzekering aanspreken, maar die kopen de schade meestal af en dan hè je nog steeds je gelijk niet gekregen.

[...]

Afhankelijk van het soort schade is het niet zo makkelijk en goedkoop om een rits in een jas te vervangen aangezien het vaak om specifieke lengte, kleur en uitvoering gaat.
De kans dat een reparateur precies eenzelfde soort rits kan leveren lijkt me niet zo groot.
Je wilt in je gele jas geen zwarte standaard rits bijvoorbeeld.
toon volledige bericht
Er zijn wel zaken uitgezonderd, maar dan moet het ook wel duidelijk gemaakt worden of anderszins door de aard duidelijk zijn. Als je als consument iets koopt, verft de wet ook aan dat er niet in het nadeel van de consument van de wet afgeweken mag worden.

Zegt een winkel dus zelfs met een overhandigd spandoek dat je maar twee weken hebt met 30 handtekeningen dan is dat ongeldig. De bij wet bepaalde uitzonderingen. Een rits is een vrij standaard ding, niet uitgezonderd. Ook slijtage mag niet in 6 maanden een dusdanig gevolg hebben. Aangenomen dat misbruik niet aangetoond kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:43
Op de site van consuwijzer die je linkt, staat ook:
U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Is dat niet mogelijk? Dan kunt u uw geld terugvragen en het product teruggeven. Dit kan alleen als het product een grote fout heeft. Heeft het product een kleine fout? Dan kunt u een deel van uw geld terugvragen, en u kunt het product houden.
Als ik jou was zou ik die €90 in mijn zak steken. Het defect wat je omschrijft is met een tangetje binnen een minuut te fixen:
https://www.margriet.nl/v...epareren-is-zo-eenvoudig/

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Medione1210 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:28:

Je wil in je gele jas geen zwarte standaard rits bijvoorbeeld.
Op het moment dat jij een vergelijkbare rits hebt gevonden en je er mee naar een kledingreparatiebedrijfje gaat krijg je het nagenoeg net zo als dat het was.

Kort geleden een dikker bodywarmer weggebracht, oksel was best wel flink uitgescheurd (gelukkig alleen de zomen en niet de stof). Week later was die klaar, ding thuis eens kritisch bekeken. Kon geen punt vinden waar ik kon zien hoe ze dat ding gemaakt hadden... maar dat die gemaakt was stond als een paal boven water. Dus ja, die reparatietoko kom ik vaker, ook al spreken ze niet al te best Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
sypie schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:51:
[...]

Op het moment dat jij een vergelijkbare rits hebt gevonden en je er mee naar een kledingreparatiebedrijfje gaat krijg je het nagenoeg net zo als dat het was.
Dat snap ik, maar het punt is juist dat een exact dezelfde of heel goed lijkende rits niet makkelijk te krijgen is. En Superdry heeft bijvoorbeeld in haar collectie veel jassen met 3 ritsen aan de voorkant. Dan staat het helemaal raar als 1 rits niet past bij de andere 2.

Kijk maar eens naar je kleding en zie dat zowat geen enkele rits gelijk is.

Om terug te komen op de eerste post; Superdry biedt al 90 euro vergoeding en als ik het goed begrijp weerspreken is niet dat het een productiefout is. Dan is het de TS aan te raden om toch nog even 'door te zeuren en aan te sturen op vervanging van de jas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28
Als je die jas inlevert voor 90 euro maken ze er voor 2 euro een nieuwe rits aan en verkopen hem weer voor 170 euro. Niet doen dus. Beter zorg je dat je geld bij een respectabel kledingreparatiebedrijf komt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
Ramon schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:08:
Als je die jas inlevert voor 90 euro maken ze er voor 2 euro een nieuwe rits aan en verkopen hem weer voor 170 euro. Niet doen dus. Beter zorg je dat je geld bij een respectabel kledingreparatiebedrijf komt.
Suggereer je nu dat Superdry gerepareerde 2ehands jassen weer in de winkel gaat verkopen? Dat is wel heel ver gezocht.
[b][message=54666307,noline]RocketKoen schreef op woensdag 21 maart 2018 :
https://www.margriet.nl/v...epareren-is-zo-eenvoudig/
Goede tip.

[ Voor 17% gewijzigd door Medione1210 op 21-03-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Medione1210 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:58:
[...]

Dat snap ik, maar het punt is juist dat een exact dezelfde of heel goed lijkende rits niet makkelijk te krijgen is. En Superdry heeft bijvoorbeeld in haar collectie veel jassen met 3 ritsen aan de voorkant. Dan staat het helemaal raar als 1 rits niet past bij de andere 2.
Ik denk dat je onderschat hoeveel er verkrijgbaar is. Marktkramen vol met allerlei soorten en maten :) En online blijkbaar ook :P

Rits vervangen is wel een karweitje waar de meeste thuisnaaisters een hekel aan hebben, maar dan is zo'n kledingreparatietoko dus een optie.

Voor 90 euro ga je echt wel een jas netjes gerepareerd krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-05 16:43
Ramon schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:08:
Zou je dit kunnen onderbouwen met bewijzen?
Een 4 maand oude jas met een gerepareerde rits..... 8)7
Daarbij geeft TS niet aan dat hij de jas moet terugsturen na ontvangst van die 90euro.

@TS: informeer bij een kleermaker wat herstel kost en ga dan na of die 90euro die geboden is daarmee in verhouding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nieuwe rits is 20-30€, toevallig vorig jaar de rits laten vervangen van mijn vriendins jas.

Ik zou die 90€ lekker pakken en voor 60-70€ uit eten gaan met je vriendin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:11
Ik zou die €90 pakken en de jas laten repareren door de lokale kleding reparateur. (turk,Afghaan) zijn vaak niet duur en leveren bij mij altijd top kwaliteit.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-05 10:40
Meermaals ritsen laten vervangen bij de turk hier in het dorp. Die ritsen zijn nog beter als de originele...
Duurste was 20 euro, een rits in een leren jas.

De ervaring hier is dat de ritsen van dure jassen net zo snel stuk gaan als die van goedkope jasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:44

LankHoar

Langharig tuig

Heel leuk dat iedereen TS aanraad om die 90E te pakken en dus geld over te houden gezien een rits niet zo duur is. Echter, stel er gaat nog iets mis met die jas (noem maar wat geks, de mouw laat los) binnen 2 jaar, dan kan TS niet meer bij de verkoper aankloppen voor garantie, want die heeft de koop al ontbonden door 90 euro te vergoeden. Dan heb je ineens wel een dure jas want mag je nog 80E bijlappen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:48

ITsEZ

parttime all-rounder

LankHoar schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:12:
Heel leuk dat iedereen TS aanraad om die 90E te pakken en dus geld over te houden gezien een rits niet zo duur is. Echter, stel er gaat nog iets mis met die jas (noem maar wat geks, de mouw laat los) binnen 2 jaar, dan kan TS niet meer bij de verkoper aankloppen voor garantie, want die heeft de koop al ontbonden door 90 euro te vergoeden. Dan heb je ineens wel een dure jas want mag je nog 80E bijlappen.
TS geeft hier nergens aan dat de aankoop wordt ontbonden als hij akkoord gaat met de 90 euro.
Het lijkt alsof de 90 euro wordt aangeboden als compensatie (wat ik vrij ruim vind voor een kapotte rits).
Waarschijnlijk omdat de jas niet meer beschikbaar is en superdry niet alle ritsen van de verschillende jassen heeft liggen of gewoon geen reparatie procedure heeft.

Misschien als TS dit doorzet kan de koop worden ontbonden en moet hij de jas terug sturen. De rits laten repareren voor (max) 2 tientjes lijkt me hier een wenselijke situatie, toch weer 70 euro terug op de rekening.

What you see is always what you get.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
LankHoar schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:12:
Verwachtingswaarde.

Statistisch gezien is het zeer onwaarschijnlijk dat topicstarter geen winst maakt op deze deal.

Zelfs met 5% kans op een total loss in 2 jaar maakt hij dikke winst:
0.05 * 0 + 0.95 * (170 + 90 - 25) = 223 -> EUR 53 winst

Daar komt nog bij dat de bewijslast omdraait en weinig winkels/fabrikanten genegen zijn garantie te verlenen op 2 jaar oude kleding (waar dit topic het bewijs van is).

De enige reden om de deal niet te accepteren is een principiele.
Pagina: 1