Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk - Plaatsing Wifi access points - grondplan

Pagina: 1
Acties:

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Goedemiddag,
Ik had graag even met jullie bekeken of er opmerkingen/suggesties waren betreffen de inrichting van mijn wif netwerk in mijn woning. Ik lees al enige tijd mee en heb op basis hiervan een aantal plekken in mijn woning uitgekozen om Wifi access point op te hangen aan het plafond. Deze komen uit via CAT 6 (volkern koper en stugge) kabels in op een centrale plek. Alles is opgezet in stervorm. Elke slaapkamer is al reeds voorzien van een utp en coax aansluiting. TV/zithoek heeft op plek waar de TV opghangt ook al voldoende utp’s en een coax aansluiting.
Het belangrijkste op dit moment is de benedenverdieping omdat daar de nood aan een betrouwbaar netwerk het hoogst is. We gaan volgende week aan de volgende fase van de verbouwingen beginnen vandaar mijn vragen. In een vorige fase zijn in de keuken aan de buitendeur en in de tv/zithoek aan de straatkant al kabels voorzien in de plafonds voor toekomstige access points.
Voor het materiaal denk ik aan de Ubiquit Unifi AC-PRO access points op te hangen op de aangeduide plaatsen op het grondplannetje. Twee of drie op benedenverdieping. Later zou ik nog in de kinderkamers eveneens een access point willen voorzien. Voor de tuin ligt er ook in mijn berging al een kabel klaar om naar buiten te worden doorgetrokken. Ik dacht daarvoor aan de AC Mesh M of de Pro. Deze laatste heeft mijn voorkeur om esthetische redenen. Wellicht zal de “M” ook wel ruimschoots aan mijn noden voldoen.
Qua wensen en clienten op het wifi netwerk zijn de volgende apparaten aanwezig of zullen er binnen korte tijd komen:
-Apple Iphone 5S, 7 en 8
-3 Ipads van de eerste generatie(zullen later dit jaar vervangen worden door een recenter model)
-Laptop met Killer Nic netwerk adapater (modere Wifi standaard)
-Sonos Play 1 (later met nog 2 x Play 1 en 1x Play 3)
-Nintendo Switch, 2 x Nintendo 3DS (nooit op de Wifi eigenlijk)
-Sony 4K smart tv en later dit jaar een PS4

Grondplannetjes:

https://www.dropbox.com/s...fhutuaFgwQ5LHuJPf9Aa?dl=0

Alvast bedankt voor het meedenken,

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 20:11
Wat zijn de afmetingen van het huis, twee of drie access points zijn namelijk bijna nooit nodig op één verdieping van een huis.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

dennisdennis12 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:37:
Wat zijn de afmetingen van het huis, twee of drie access points zijn namelijk bijna nooit nodig op één verdieping van een huis.
QFT
Ik zou ook starten met een goede AP per verdieping (die Ubiquitis zijn goede AP's)
Bedenk je wel dat de LR betere antennes heeft dan de PRO, waarschijnlijk ben je met de LR beter af? Ook de andere features die de PRO biedt tov de LR lijken me in jouw geval niet nodig of waarop heb je PRO vs LR gebaseerd?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou sowieso eens met Aruba VisualRF een plannetje maken:
https://support.arubanetw...EntryId/4830/Default.aspx

Dat ding is in principe voor Aruba AP's, maar redelijk bruikbaar voor andere merken/modellen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Witte8
Dank allen alvast voor jullie antwoorden.
@JdM ik zou het zendvermogen laag geniet willen houden en meende opgemaakt te hebben uit discussies dat de LR verschrikkelijk hard kan zenden naar clients , maar dat de clients niet perse voldoende kunnen antwoorden. Ik zou graag ik mijn berging en badkamer/toilet ook aanvaardbaar bereik hebben via WiFi. Deze ruimtes zijn gescheiden door een bakstenen muur. Met de huidige set up van mijn isp Telenet in de middelste ruimte merk ik dat elke stap ik verder ga weg van de model/router/AP het signaal snel afneemt. Ik lees tegenstrijdige meningen over het antenne ontwerp tussen de LR en Pro. De LR zou door zijn antenne ontwerp mobiele apparaten (gsm en tablets) beter kunnen connecteren. Dat spreekt me zeker aan. Dan over de PRO leek ik dat als je clients het ondersteunen de specifieke MIMO 3*3 ondersteuning een argument kan zijn. Ik vermoed dat ik die devices niet heb. Ga ik is nakijken.

@dennisdennis12
Qua afstanden spreken we over een 25 meter van straatkant (tv/ zithoek) tot achterdeur (tuin). De berging loopt nog een vijftal meter verder de tuin in . Bereik is daar niet echt nodig... alhoewel er komt een tweede toilet in ik neem mijn tablet of zo wel al is graag mee.

Ik wil ook de buren hun WiFi niet wegblazen via mijn eigen fullblown set up. Alleen ik wil welvaar bij mezelf het optimale haalbaar is. Een video streamende vrouw en twee prinesjes met dezelfde nood aan video streams geven in de huidige setup wel wat merkbare lag/vertraging.

[ Voor 23% gewijzigd door Witte8 op 21-03-2018 22:06 ]

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 20:11
Ik denk dat de begane grond wel met 1 ap gedekt kan worden; de vraag is echter vooral of 1 ap voldoende snelheid biedt. Wat is de maximale databehoefte in Mbps?

• Witte8
4 tal HD streams per bewoner (5 Mbps), 1 extra HD of 4K stream die gewoon op staat naast de andere streams (15-25 Mbps), twee audio streams via Sonos (internet radio via Tune-in en Spotify) (2* 320 Kbps tot 1 Mbps) en een pc met een verbinding voor online fps games type Battlefield (4-5 Mbps)

Heb me gebaseerd op bandwith usage van enkele websites die ik gevonden heb. Corrigeer me gerust als ik verkeerd ben. Dit is uiteraard een schatting in het worst case scenario...iedereen zit te streamen, gamen,....

Ik zit ook nog met de opmerking dat we in een rijwoning leven en de buren links en rechts wellicht flink interfereren met mijn eigen WiFi netwerk en of we p dezelfde kanalen zitten op het 2,4 GHz netwerk. Moet ff een WiFi analyseren hierop loslaten.

Misschien op nog belangrijk is dat we vaak gezellig samenzitten in de tv hoek en als we dan daar op een AP geconnecteerd zitten heeft die uiteraard de zwaarste last.

[ Voor 9% gewijzigd door Witte8 op 21-03-2018 23:26 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om een goed WiFi ontwerp te maken moet je drie dingen weten:

1) hoe zit het met dekking op alle relevante plekken in huis? (zowel 2.4GHz als 5GHz)
2) hoe zit het met capaciteit op die plekken?
3) wat gaan de eisen zijn?

Eerst en vooral moet je weten hoe het qua signaal zit. Zeker als je overweegt alles goed aan te pakken en portemonnaie te trekken voor een deugdelijke oplossing wil je die goede componenten niet lukraak neergooien. Je bent beter af met een minimaal competent AP op de juiste plek dan een superdeluxe op de verkeerde.

Begin met de huidige situatie. Je hebt nu al iets dat niet goed voldoet. Hamvraag: waarom? Wat moet er anders? Het kan fout zijn omdat er niet genoeg dekking is op plekken waar WiFi gebruikt wordt. Het kan fout zijn omdat er teveel interferentie is (bijvoorbeeld omdat je nu alleen met 2.4GHz werkt en de buren dat ook volop doen) en het kan fout zijn doordat er misschien wel voldoende signaal en weinig interferentie is, maar onvoldoende capaciteit (bijvoorbeeld door low-end apparaten en/of 2.4GHz WiFi).

Waar heb je nu AP(s) hangen/staan? Wat voor apparaten zijn dat?
Wat meet je op je clients op een plek waar het niet goed gaat? Doe daar eens op de laptop netsh wlan show interface en copy/paste de text dat je krijgt hier (geen plaatjes aub).

Verder is Sonos een WiFi-verwoestende drama. Los van je WiFi-oplossing wil je zoveel mogelijk Sonos-apparaten bedraad aansluiten (maar pas op voor layer 2 loops als je meerdere hebt...). Idem voor TV: leuk dat het WiFi heeft, maar zowel voor de stabiliteit van je 4k op TV als voor de rest van je WiFi-netwerk wil je dat bedraad aangesloten hebben.

Edit:
En die PC om mee te gamen ook bedraad aansluiten. WiFi=latency=lag.
Witte8 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 23:25:
[...]

Ik zit ook nog met de opmerking dat we in een rijwoning leven en de buren links en rechts wellicht flink interfereren met mijn eigen WiFi netwerk en of we p dezelfde kanalen zitten op het 2,4 GHz netwerk. Moet ff een WiFi analyseren hierop loslaten.
Meh. Je kunt zien hoeveel netwerken er zijn, op welk kanaal ze zitten en hoe sterk het signaal binnen komt maar het belangrijkste - hoeveel ze gebruikt worden - zie je niet zonder dure custom hardware.

Gelukkig hoef je dat ook niet te kunnen zien, je kunt het prima afleiden uit je RSSI en link rate. Als je goede RSSI (=sterk signaal) hebt, maar een lage link rate, dan is dat een indicatie van veel verstoring. Vandaar het verzoek om die netsh wlan show interface.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 21-03-2018 23:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Witte8
@dion_b bedankt voor je tips. Ik,ga er morgen mee aan de slag na het werk. Ik zal dan bijkomende info verschaffen en is kinken om heatmapper of zo (andere suggestie?) te installeren? Is er een gelijkaardige sterke analyse app voor bv op mijn IPhone te installeren? iOS apparaten vormen immers het leeuwendeel van de cliënten op,mijn WiFi netwerk.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Witte8 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 23:31:
@dion_b bedankt voor je tips. Ik,ga er morgen mee aan de slag na het werk. Ik zal dan bijkomende info verschaffen en is kinken om heatmapper of zo (andere suggestie?) te installeren? Is er een gelijkaardige sterke analyse app voor bv op mijn IPhone te installeren? iOS apparaten vormen immers het leeuwendeel van de cliënten op,mijn WiFi netwerk.
Exact wat voor clients je hebt boeit pas op moment dat de ene wel goed presteert en de andere niet. Als het - zoals ik uit je verhaal opmaak - allemaal brak is maakt dat verschil weinig uit.

IMHO kun je beter helemaal geen apps installeren, maar gewoon handmatig de relevante waardes uitlezen. Dat kan onder Windows met netsh wlan show interface. Het is een tijdje sinds ik met iOS devices bezig geweest ben, maar iirc kon je de Apple App "Airport" downloaden waarmee je RSSI kunt zien van netwerken, maar niet de o zo belangrijke link rate van de actieve verbinding kunt zien. Oftewel je kunt er uitermate weinig mee. Ik zou troubleshooten met de laptop.

Let trouwens op dat er topic volgeschreven zijn over gedonder met de (brakke drivers van) die 'Killer NIC' gevallen. Mocht de laptop 'onverklaarbaar' slechter presteren dan iDevices, dan is dat iets om in het achterhoofd te houden.

Oslik blyat! Oslik!

• Witte8
Ik heb alvast het grondplan van mijn gelijksvloers opnieuw ingescand en aangeduid waar mijn ISP installatie is (Vlaanderen, Telenet (Liberty Global) in het groen. De gele aanduidingen zijn de plaatsen waar ik AP's wens/overweeg te installeren. Ik heb eveneens aangeduid welke functie de ruimtes hebben.

In TV/Zithoek en de keuken ligt reeds een kabel klaar in het plafond.

https://www.dropbox.com/s...%20en%20indeling.pdf?dl=0

Wat betreft TV en Sonos opstelling ga ik uiteraard jullie advise volgen. Ik had het er nog niet bijgezet, maar door hier mee te lezen heb ik voldoende utp aansluitingen in t TV/zithoek laten installeren en ik zal indien mijn ISP opstelling is verhuisd naar de central plek op de zolder, de TV aansluiten via een utp kabel. Over Sonos heb ik ook al nagedacht. Deze staat momenteel los op het werkblad van de keuken, maar gaat op een muurplank in de keuken komen (zie tekeninig). We voorzien daar eveneens een utp outletje en een stopcontact. Op die manier is er zowieso al één Sonos box rechtreeks aangesloten.

Ik ga nog met jullie andere vragen aan de slag hoor. Ik ga het zo snel mogelijk doen, maar heb nog wat sloopwerk van gyproc muren,plafonds en keuken te doen voor de aannemer komt op maandag :P

Nogmaals bedanktt

[ Voor 8% gewijzigd door Witte8 op 22-03-2018 13:03 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Witte8 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:02:
Ik heb alvast het grondplan van mijn gelijksvloers opnieuw ingescand en aangeduid waar mijn ISP installatie is (Vlaanderen, Telenet (Liberty Global) in het groen. De gele aanduidingen zijn de plaatsen waar ik AP's wens/overweeg te installeren. Ik heb eveneens aangeduid welke functie de ruimtes hebben.
OK, maar welke WiFi hardware heb je nu? Geef exacte AP fabrikant+modelnr en waar het staat. Ook als het van Telenet is - behalve Telenet kan niemand weten wat je nu hebt namelijk...

Oslik blyat! Oslik!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
leg deze 2 bij alle tv punten
Afbeeldingslocatie: http://www.elektroproducts.be/slir/q100-w300-h300/img/FLE%20coaxpvc6.jpg + Afbeeldingslocatie: https://soneparbe.blob.core.windows.net/productimage/PFX/fe866852-e531-2bbc-3614-a9de98eb7d45.JPG

coax heeft hij nodig voor alle tv signalen
utp (internetkabel) moet ook voorzien worden bij de digicorder , dubbel is altijd handig (het plaatje is ineens dubbele cat6 kabe)
ook je accespoint heeft utp nodig (liefst cat6 of beter, maar dat hoeft niet dual te zijn) ..

persoonlijk denk ik ook niet dat je naar nu moet kijken, volgend jaar zijn je noden waarschijnlijk al verdubbeld :-)

[ Voor 8% gewijzigd door ijske op 22-03-2018 22:32 ]

• Witte8
@dion_b de Telenet HGW Eurodocsis 3.0 in Nederland bekend onder de naam Connect Box bij Ziggo

https://be.hardware.info/...connect-box/specificaties

Deze staat in de tussenruimte op mijn grondplan in het groen aangeduid. Ik heb verder dan dit geen andere WiFi netwerkapparatuur in mijn woning.

@ijske dank voor je input. Zoals al is aangehaald heb ik in elke slaapkamer een coax en utp laten inbouwen bij de eerste fase van onze renovatiewerken alsook op het gelijkvloers liggen er nu al twee utp kabels klaar in de plafonds aan voor en achterkant van de woning voor ap's. Aan de tv muur zit ook al ingebouwd 5 x utp en 1 coax. In achterste deel van de woning, nl mijn berging liggen nog twee utp kabels klaar voor een ap in de tuin aan te sluiten en voor de technische ruimte om via een switch mijn technische installaties op,aan tr sluiten ( gas condensatieketel, zonneboiler, pv installatie, .... ). Ik kan de komende weken nog wat aanpassingen doen, omdat de volgende fase van de verbouwingen zich aandient en ik op,het gelijkvloers de beste keuze wil maken.

Alles cat 6 , volkeren koper stugge installatiekabel dewelke op zolder samenkomen op een centraal punt waar mijn teller voor electriciteit staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Witte8 op 22-03-2018 23:56 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Witte8 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 23:50:
@dion_b de Telenet HGW Eurodocsis 3.0 in Nederland bekend onder de naam Connect Box bij Ziggo

https://be.hardware.info/...connect-box/specificaties

Deze staat in de tussenruimte op mijn grondplan in het groen aangeduid. Ik heb verder dan dit geen andere WiFi netwerkapparatuur in mijn woning.
Duidelijk.

Dat is een prima 3x MiMo WiFi AP met uitstekende 5GHz dekking. Het lijkt sterk op wat je van de UniFi UAP AC Pro kunt verwachten.

Dan alsnog de vraag: waarom is het nu slecht? Kun je nu eens posten wat je met die laptop constateert met netsh wlan show interface...

Oslik blyat! Oslik!

• Witte8
Even kort reageren. Ik zit volop in het weekend waarin ik de keuken, muren, plafonds ed moet slopen voor de aanvang vd werker door de aannemer op maandag.

Ik ga zo snel mogelijk ook voor het WiFi verhaal verder aan de slag.
Pagina: 1