Toon posts:

Belastingen: Compensatie voor 'werkzaamheden' in Cryptocoins

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt veel geschreven betreft belastingen en crypto currency bezit en handel. Dat deel is me duidelijk.

Echter waar maar zeer weinig over geschreven wordt, is hoe de belastingdienst inkomsten uit werkzaamheden uitbetaald in crypto munten afhandelt. Ik schrijf werkzaamheden in quotes, omdat een deel van de werkzaamheden wellicht helemaal geen werkzaamheden zijn.

De cases:
1. Een bedrijf geeft iedereen de mogelijkheid een database met gegevens omtrent events en dergelijk, te vullen. Voor iedere goedgekeurde entry wordt een vergoeding gegeven die afhankelijk is van het totaal aantal entries die dit bedrijf die dag goedgekeurd heeft. De vergoeding wordt gegeven in vorm van een crypto munt (een token in dit geval). Deze token is verhandelbaar op een aantal cryptocoin beurzen.
2. Op een nieuwe soort social media dienst waarop gebruikers artikelen en reacties kunnen publiceren, wordt aan de hand van de 'likes' die deze artikelen en reacties ontvangen, cryptomunten uitgedeeld aan de auteurs van deze artikelen en reacties. Tevens kan de auteur ook andere (en eigen) artikelen en reacties van een 'like' voorzien en krijgt hiervoor ook cryptomunten.
3. Doorspitten van artikelen, beslissing welke van deze artikelen een 'like' verdienen en vervolgens ook de 'likes' uitdelen met een account waarvan het eigendom bij een andere ligt, op een social media zoals hierboven beschreven, wordt door weer een ander team vergoed met crypto munten, uitbetaald aan het account van de persoon die het daadwerkelijke 'werk' verricht.

Daarnaast:
- De tijd die aan activiteiten 2 en 3 besteed worden kunnen tussen de 1 en meerdere tot wel 8 uur per dag liggen.

In alle bovenstaande activiteiten, zou ik zeggen dat dit inkomsten uit hobby is, dus geen inkomsten belasting; over het opgebouwde vermogen wel vermogensrendementsbelasting volgens de box 3 regels.

Indien we dit toevoegen:
- Tijd voor de activiteiten dient mee te tellen voor de 1.200 uren die verplicht zijn om als ondernemer gezien te worden voor de belastingdienst.

Met deze laatste toevoeging, kan ik me voorstellen dat compensatie voor de benoemde activiteiten, in welke vorm dan ook, als inkomsten wordt gezien, dan zou dat box 1 zijn.

Indien box 1 inderdaad het geval is; Dan komen er nog wel wat de vragen om de hoek:
- Welke waarde moet dan genomen worden? Tijdstip van betaling in crypto munten? Tijdstip van conversie naar fiat, bv Euro's?
- Accounting/Verantwoording: er worden geen invoices geschreven, echter er zijn wel inkomsten, deze inkomsten kunnen verstrekt worden tot wel 100den en 1000den mini transacties per dag, er is geen tool voorhanden deze transacties te exporteren om zo in bv een spreadsheet programma een goed overzicht te verkrijgen.

Erg benieuwd naar jullie kijk op bovenstaande?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2018 14:06 . Reden: toevoeging "Accouting/Verantwoording" ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:18
Dat lijkt me een vraag om bij de belastingdienst zelf neer te leggen, dan weet je het zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 16:23

Releases

Ja maar!

Met deze vraag liep ik laatst ook in gedachte na dat ik een ander topic had gelezen over de belasting aangifte van crypto munten aan zich.

De belastingdienst heeft hier geloof ik ook niet direct een vast antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 09:03

shinchan03

Niels

Als ik een inschatting mag maken denk ik dat de belastingdienst dit zal scharen onder loon in natura:
Belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vragen aan de Belastingdienst: Dat kan, echter 1) ik denk niet dat ik een goed antwoord krijg 2) geen slapende honden wakker maken

Loon in Natura: Lijkt me onwaarschijnlijk: 1) het gaat niet om een werkgevers/werknemers relatie 2) de EU hogere gerechtshof heeft crypto munten de status van betaalmiddel gegeven 3) om die twee redenen kan het, mijns inziens, geen loon in natura zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 17:40
Wat is exact je vraag?
Op het moment van het 'krijgen' (vorderbaar en inbaar) van de munten dien je deze te waarderen in euro's.
Wat betreft de vraag of het box 1 is, zoek op resultaat overige werkzaamheden. Heb je volgens mij het antwoord op die vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Dit heeft alle kenmerken van box 1 arbeid. 'Inkomsten uit hobby' wordt hier (zoals gebruikelijk) als dwaalargument bijgehaald, want voor zover het al gedefinieerd is dan is dat heel eng gedefinieerd. Je moet uitgaan van de definitie van arbeid en dan is bijna alle 'hobby' die duurzaam inkomen genereert gewoon belastingplichtig.

Waardering is ook min of meer triviaal, want op het moment dat er feitelijk beschikking is over cryptocurrencies (mogen ook Picasso's of kippen zijn) dan heeft dat een zekere waarde in het economische verkeer uitgedrukt in euro's. In dit geval heel simpel de koers.

Opgeven onder inkomsten uit overige arbeid en klaar.

Eens met @BB-One dus.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 21-03-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je @BB-One en @Rukapul

Indien de uren die aan genoemde activiteiten wordt besteed, niet wordt opgenomen in de 1.200 uren verantwoording die gewerkt moet worden om als ondernemer gezien te worden; Dus daarmee de activiteiten vrijetijdbesteding zijn; Is - in jullie ogen - de inkomsten dan nog steeds box 1? Of wordt het dan wel inkomsten uit hobby, al is dit zoals aangeven nauw gespecificeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

Volgens mij kun je 'crypto' lezen als 'buitenlandse valuta', en dan is het ineens een vrij normale case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het urencriterium zegt niets over de inkomstenbelasting. Naar mijn idee valt dit onder resultaat uit overige werkzaamheden. Of je het moet opgeven of moet doen of je neus bloed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:59:
Dank je @BB-One en @Rukapul

Indien de uren die aan genoemde activiteiten wordt besteed, niet wordt opgenomen in de 1.200 uren verantwoording die gewerkt moet worden om als ondernemer gezien te worden; Dus daarmee de activiteiten vrijetijdbesteding zijn; Is - in jullie ogen - de inkomsten dan nog steeds box 1? Of wordt het dan wel inkomsten uit hobby, al is dit zoals aangeven nauw gespecificeerd?
Het urencriterium zegt niets over of iets wel of niet onder inkomstenbelasting valt. Verder wat @Rukapul stelt: opgeven als inkomen uit overige werkzaamheden.

Spuit 11

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er zijn meer opties dan of ondernemer zijn, of hobbyist zijn. Het is ook niet dat als je niet aan het uren criterium voldoet dat je geen belasting meer hoeft te betalen.

Deze hele casus is overigens ook niet afhankelijk van of je betaald wordt in Euro's, Dollars of een specifieke crypto. Je moet gewoon belasting erover betalen (inkomsten uit overige werkzaamheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het interessant dat er een aantal mensen hier zijn die het advies geven vergoedingen als inkomsten zomaar op te geven aan de belastingdienst. We geven de inkomsten die we krijgen van tig bedrijven in vorm van loyalty punten toch ook niet op als inkomsten onder box 1? En toch hebben bv Airmiles, or KLM punten een waarde.

Wellicht minder relevant voor mijn initiële vraag, maar om aan te tonen dat de wereld van de belastingdienst niet zwart/wit is: En wat dachten jullie van waarde die mensen verwerven door bv 1 miljoen volgers te creëren op een social media dienst zoals Facebook, of Instagram? Wanneer je dan bv een eenmalig transactie verricht door bv verkoop van je account, is dit makkelijk aan te tonen dat dit inkomsten uit hobby is.

Jullie begrijpen natuurlijk al dat ik niet zomaar een kudde dier ben en regeltjes die bestaan niet zomaar van toepassing laat zijn op een nieuwe wereld waarover centrale diensten zoals de belastingdienst geen houvast heeft en het ook heel moeilijk voor ze zal zijn om er houvast op te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2018 15:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Regel 1 van elk systeem met loyaltypunten: Je kan het niet omzetten in 'echt' geld. Onder andere om zulk soort problemen te voorkomen. Daarnaast kan je met loyaltypunten nooit winst maken, je krijgt hooguit korting op je volgende aankoop.
En wat dachten jullie van waarde die mensen verwerven door bv 1 miljoen volgers te creëren op een social media dienst zoals Facebook, of Instagram? Wanneer je dan bv een eenmalig transactie verricht door bv verkoop van je account, is dit makkelijk aan te tonen dat dit inkomsten uit hobby is.
Als jij je Youtube account waar je apparatuur reviewt verkoopt voor €500, en je hebt ondertussen voor €25k aan apparatuur gekocht om te reviewen, dan zijn dat inkomsten uit hobby. Verkoop je je account dan voor €50k, dan moet je er gewoon belasting over betalen.
Jullie begrijpen natuurlijk al dat ik niet zomaar een kudde dier ben en regeltjes die bestaan niet zomaar van toepassing laat zijn op een nieuwe wereld waarover centrale diensten zoals de belastingdienst geen houvast heeft en het ook heel moeilijk voor ze zal zijn om er houvast op te krijgen.
Aka belasting ontduiking.

Met enige regelmaat komt er weer iemand hier langs die denkt geen belasting te moeten betalen als je iets met crypto doet, en elke keer weer is het onzin. Crypto is hier niks wat je niet voor je redenatie kan vervangen door bijvoorbeeld een buitenlandse valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 17:40
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:46:
Ik vind het interessant dat er een aantal mensen hier zijn die het advies geven vergoedingen als inkomsten zomaar op te geven aan de belastingdienst. We geven de inkomsten die we krijgen van tig bedrijven in vorm van loyalty punten toch ook niet op als inkomsten onder box 1? En toch hebben bv Airmiles, or KLM punten een waarde.

Wellicht minder relevant voor mijn initiële vraag, maar om aan te tonen dat de wereld van de belastingdienst niet zwart/wit is: En wat dachten jullie van waarde die mensen verwerven door bv 1 miljoen volgers te creëren op een social media dienst zoals Facebook, of Instagram? Wanneer je dan bv een eenmalig transactie verricht door bv verkoop van je account, is dit makkelijk aan te tonen dat dit inkomsten uit hobby is.

Roep alsjeblieft niet zomaar iets vanuit de onderbuik...
Loyaltypunten airmiles etc moet je officieel in box 3 aangeven, zie ook bijvoorbeeld https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32130-7.html
(Zoek op zegels)

Of iets in box 1 (wuo of row) moet worden aangegeven hangt af van de objectieve verwachting of je er voordeel mee kunt verwachten en of dat de intentie was (beogen) en de tijd die er in wordt gestoken. Dus een youtuber die zijn account verkoopt voor een leuk bedrag zal het moeilijk krijgen om dit als hobby aan te merken. Kan wel, maar zal lastig zijn. Mooie voor de fiscus is is dat zij dat achteraf kunnen gaan bepalen op het moment dat het geld binnenkomt(en dat ook doen, want het is praktisch onmogelijk om vooraf een vaststellingsovereenkomst overeen te komen waarin je de fiscale gevolgen van dergelijke hobbies vastlegt.)
Het enige wat je vooraf overeen kunt komen is dat de kosten dan in aftrek mogen worden gebracht als het row of wuo is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 20:21
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:46:
Je geeft zelf al antwoord op je eigen vraag:
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:16:
Vragen aan de Belastingdienst: Dat kan, echter 1) ik denk niet dat ik een goed antwoord krijg 2) geen slapende honden wakker maken

Loon in Natura: Lijkt me onwaarschijnlijk: 1) het gaat niet om een werkgevers/werknemers relatie 2) de EU hogere gerechtshof heeft crypto munten de status van betaalmiddel gegeven 3) om die twee redenen kan het, mijns inziens, geen loon in natura zijn
Dan kun je er van alles bij gaan lopen halen om je gelijk te krijgen, maar het is zo helder als wat: belasting betalen.
Pagina: 1