Het voordeel van een uhd-blu-rayspeler t.o.v. een mediaspeler is natuurlijk dat je ook UHD-discs zonder problemen af kunt spelen. Het grote nadeel van élk apparaat dat geen mediaspeler is, is dat je vast zit aan 1 bepaalde manier van je digitale content afspelen. Je hebt immers geen keuze tussen Kodi, Plex, etc.
Als het alleen om gedigitaliseerde media zou gaan (vanaf HDD, usb-stick, NAS, enz) zou ik voor een mediaspeler gaan met Kodi. Als je ook schijfjes af wilt spelen, kies je allebei.

Ik heb dus thuis een LG UP970 staan voor de cd's, dvd's, blu-rays en uhd-blu-rays en een Minix Neo U9-H voor alle opgeslagen content. Streamen doe ik er niet mee. YouTube en Netflix gewoon via de LG OLED55C7V.
V.w.b. alle wisselende adviezen hierboven; is het vooral belangrijk om te weten wat je er zelf mee wilt gaan doen. NVidia heeft inderdaad problemen met het schakelen tussen colorspaces wanneer je wisselt tussen HDR / SDR content en FHD / UHD. Ondanks de problemen is het wel de - op dit moment - krachtigste mediaspeler op basis van Android
TV. De sterkste mediaspeler op basis van normale Android is de Minix Neo U9-H. Koop in elk geval geen troep uit China zonder dat je weet of de SoC en firmware in staat zijn om af te spelen wat je wilt. Elke speler, ook de Apple TV, PopcornHour, Mede8er of HiMedia heeft zijn eigen voors en tegens. Zie ook dit topic:
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916