@
Paralectic @
Olaf van der Spek Inderdaad ja, misschien niet helemaal goed verwoord

.
Deltu schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:06:
[...]
Nou ik heb niet echt een contract. Ik moet zelf elk jaar mijn belasting aangeven bij de belastingdienst. Ik werk als een freelancer. Niet echt mijn keus, maar ik zag geen nadelen erin behalve dat ik dan mijn belasting zelf moet aangeven.
Ja ik wil echt stoppen. Ze hebben al meerdere malen "gedreigd" dat ze een andere professionele programmeur gaan zoeken. En ik heb gezegd dat ze dat best mogen doen, maar ze maken er geen werk van. Ik heb geen zin meer om de hele tijd op mijn tenen te moeten lopen.
Je hebt helemaal geen contract zeg je? Dan vraag ik mij af of jij werkt voor een vooraf afgesproken prijs of op basis van nacalculatie. Als je werkt voor een vooraf afgesproken prijs is het jammer voor jou wanneer je meer uren kwijt bent voor bepaalde functionaliteit. Is het op basis van nacalculatie dan ligt dit risico bij jouw klant, dit bedrijf dus. Dat moet je ze dan ook duidelijk maken.
In mijn studietijd heb ik ook een tijdje een eigen bedrijfje gehad die websites en dergelijk maakte en ik ben er ook vrij rap mee gestopt. De weerstand die bepaalde klanten neerlegde, hebben voor mij de fun destijds er snel uitgehaald. Dus ik snap goed waarom je nu wilt stoppen. Echter moet je jezelf afvragen welke richting je hiermee op wilt, namelijk:
- Compleet stoppen met deze klant, aangeven dat je de code overdraagt en eventueel nog beschikbaar bent voor vragen. Dat zorgt ervoor dat je hopelijk met een goed gevoel afscheid kunt nemen. Mocht het te gortig worden met de hoeveelheid of complexiteit van vragen, kun je dat altijd nog aangeven en eventueel daar een prijskaartje aan hangen.
- Door blijven gaan op basis van een vooraf afgesproken tarief per functionaliteit (of bugfix) of op basis van nacalculatie (met een eventueel maximum) maar dan ligt het risico volledig bij hen. Dat ze dan zeuren over de hoeveelheid tijd die je kwijt bent is het risico van de klant.
Ik heb het gevoel dat je echter al besloten hebt en voor bovenstaande optie 1 wilt gaan. Helemaal goed natuurlijk, maar probeer het altijd netjes achter te laten. Zorg er dus direct voor dat de code op een centraal punt staat (of een usb stick zoals hierboven wordt gesuggereerd) waar jouw klant ook bij kan en niet meer op jouw naam staat.
[...]
Ja, dat dacht ik dus ook. Ik vind persoonlijke ontwikkeling ook erg belangrijk. Ik heb er ook veel van geleerd, maar ik heb het gevoel dat wanneer ik mezelf verklaar dat zij altijd iets terug te zeggen hebben.
Als ik een tijd aangeef hoelang ik ergens over doe en ik heb mijn deadline gehaald dan nog is er kritiek zoals: "Je kan zo maar heel ruim uren hebben bedacht, dat kan echt wel sneller"
Of als ik mijn deadlines niet haal dan gaat het als volgt: "Ja je zei toch dat je er zo lang over ging doen, waarom duurt het allemaal zo lang."
Als ik dan vraag hoelang zij denk dat ik ergens over moet doen, zei 1 van de mensen van: "Ja ik kan mijn man wel vragen, die weet wel veel over computer" of "Ja wij hebben daar geen verstand jij moet dat bepalen"
Ik heb echt mijn best gedaan om langer uit te houden, maar het salaris is het niet waard met wat ik leer.
Heel goed dat je er positief tegenaan kunt kijken

. Wat mij wel opvalt is dat er blijkbaar meerdere product owners / stakeholders zijn. Dat is vaak erg lastig werken. Zorg ervoor dat je in de toekomst - of dat nu bij dit bedrijf is of niet - zorgt dat je een centraal aanspreekpunt hebt. Dat andere gebruikers, andere wensen hebben mogen ze uitvechten met de product owner. Voor mij zorgt dat altijd voor veel rust.
Ook zeg je dat je beloning te laag is. Als het op basis van nacalculatie is, mag je gewoon een uurtarief rekenen wat jij zelf het waard vindt. Echter moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld pensioenregelingen, want daar spaar je momenteel niet voor en eventuele arbeidsongeschiktheid. Toen ik nog student was, boeide mij dat allemaal niet veel, maar daardoor is de beloning van een ZZP'er altijd hoger dan een gewone medewerker. Hou daar in de toekomst dus ook rekening mee.